16.3 Kap. 1310 Flytransport

16.3.1 Post 90 (Ny) Aksjekapital

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker på sikt statlige kjøp av flyplasstjenester finansiert over de årlige statsbudsjettene istedenfor kryssfinansiering. Disse medlemmer mener i tråd med dette at staten bør finansiere hoveddelen av myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhetstiltak – spesielt krav til rullebane og taksebane samt sikkerhetsområde rundt rullebanen. Disse medlemmer viser til at flytrafikken sank med 13,6 pst. fra april 2008 til april 2009. Disse medlemmer viser til at Avinor nå legger investeringer i norske flyplasser på is, siden kryssubsidieringen ikke lenger er nok til både drift og investeringer i de mindre flyplassene. Denne reduksjonen reduserer også Avinors finansielle evne til å gjennomføre myndighetspålagte sikkerhetstiltak knyttet til rullebaneforhold på norske lufthavner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at de myndighetspålagte sikkerhetstiltak ved norske lufthavner knyttet til forhold omkring sikring av rullebaner og oppstillingsplass for fly finansieres ved direkte statlig bevilgning til Avinor AS."

"Stortinget ber Regjeringen forskuttere nødvendige midler og legge frem egen sak om finansieringen av disse tiltakene for Stortinget så fort som mulig."

Disse medlemmer viser til at Regjeringen tok ut utbytte fra Avinor på 324,5 mill. kroner i 2007, og på 398 mill. kroner i 2008. Disse medlemmer mener at det på kort sikt er nødvendig å tilbakeføre noe av disse midlene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke kap. 1310, post 90 aksjekapital, med 100 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1310

Flytransport

90

(Ny) Aksjekapital, bevilges med

100 000 000"