Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
på sikt statlige kjøp av flyplasstjenester finansiert over de årlige statsbudsjettene
istedenfor kryssfinansiering. Disse medlemmer mener
i tråd med dette at staten bør finansiere hoveddelen av myndighetspålagte
tiltak knyttet til sikkerhetstiltak – spesielt krav til rullebane
og taksebane samt sikkerhetsområde rundt rullebanen. Disse medlemmer viser
til at flytrafikken sank med 13,6 pst. fra april 2008 til april
2009. Disse medlemmer viser til at Avinor nå legger
investeringer i norske flyplasser på is, siden kryssubsidieringen
ikke lenger er nok til både drift og investeringer i de mindre flyplassene.
Denne reduksjonen reduserer også Avinors finansielle evne til å
gjennomføre myndighetspålagte sikkerhetstiltak knyttet til rullebaneforhold
på norske lufthavner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at de myndighetspålagte
sikkerhetstiltak ved norske lufthavner knyttet til forhold omkring
sikring av rullebaner og oppstillingsplass for fly finansieres ved
direkte statlig bevilgning til Avinor AS."
"Stortinget ber Regjeringen forskuttere nødvendige
midler og legge frem egen sak om finansieringen av disse tiltakene
for Stortinget så fort som mulig."
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen tok ut utbytte fra Avinor på 324,5 mill. kroner i 2007,
og på 398 mill. kroner i 2008. Disse medlemmer mener
at det på kort sikt er nødvendig å tilbakeføre noe av disse midlene. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn øke kap. 1310, post 90 aksjekapital, med 100 mill.
kroner.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1310 | | Flytransport | |
| 90 | (Ny) Aksjekapital, bevilges
med | 100 000 000" |