19.10.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Drift av utleggsdatabasen

Ved lov av 17. juni 2005 nr. 89 ble det innført regler om utvidet registrering av utleggsforretninger i Løsøreregisteret og om samordning av utleggstrekk fra forskjellige namsmyndigheter. Det vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Finansdepartementet.

Utviklingsarbeidet har vært delt opp i faser. Fase 1, som omfattet samordning av Statens innkrevingssentrals og alminnelige namsmenns utleggstrekk, ble satt i drift 1. mars 2008. Fase 2, som inkluderer pant fra alminnelige namsmenn og Statens innkrevingssentral og dessuten en elektronisk tinglysingsløsning for løsøre og eiendommer, ble satt i drift 1. mars 2009. Driftskostnadene knyttet til produksjonssettingen av utleggsdatabasens to første faser er anslått til 2,7 mill. kroner årlig fra og med 2009. Det foreslås i den forbindelse en rammeoverføring av 1,3 mill. kroner fra Justisdepartementets kap. 440 Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.

Overføring av oppgaver til Arbeids- og velferdsetaten

Innkrevingen av feilutbetalte ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten er overført fra Statens innkrevingssentral til Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral, jf. Ot.prp. nr. 47 (2005–2006) Om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen. Det foreslås i den forbindelse en rammeoverføring av 3,8 mill. kroner fra kap. 1634 post 1 til Arbeids- og inkluderingsdepartementets kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten, post 1 Driftsutgifter.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1634 post 1 redusert med 2,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.