Ved lov av 17. juni 2005 nr. 89 ble det innført
regler om utvidet registrering av utleggsforretninger i Løsøreregisteret
og om samordning av utleggstrekk fra forskjellige namsmyndigheter. Det
vises til omtale i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Finansdepartementet.
Utviklingsarbeidet har vært delt opp i faser.
Fase 1, som omfattet samordning av Statens innkrevingssentrals og
alminnelige namsmenns utleggstrekk, ble satt i drift 1. mars 2008.
Fase 2, som inkluderer pant fra alminnelige namsmenn og Statens
innkrevingssentral og dessuten en elektronisk tinglysingsløsning
for løsøre og eiendommer, ble satt i drift 1. mars 2009. Driftskostnadene
knyttet til produksjonssettingen av utleggsdatabasens to første
faser er anslått til 2,7 mill. kroner årlig fra og med 2009. Det
foreslås i den forbindelse en rammeoverføring av 1,3 mill. kroner
fra Justisdepartementets kap. 440 Politidirektoratet – politi- og
lensmannsetaten, post 1 Driftsutgifter, til kap. 1634 post 1.
Innkrevingen av feilutbetalte ytelser fra Arbeids- og
velferdsetaten er overført fra Statens innkrevingssentral til Arbeids-
og velferdsetatens innkrevingssentral, jf. Ot.prp. nr. 47 (2005–2006) Om
lov om arbeids- og velferdsforvaltningen. Det foreslås i den forbindelse
en rammeoverføring av 3,8 mill. kroner fra kap. 1634 post 1 til Arbeids-
og inkluderingsdepartementets kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten,
post 1 Driftsutgifter.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 1634 post 1
redusert med 2,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.