På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling
ut året, foreslås det at bevilgningen reduseres med 650 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
På grunnlag av regnskapstall og anslått betalingsutvikling
ut året, foreslås det at bevilgningen reduseres med 90 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg at RNB
er Regjeringens siste sjanse til å innfri løftet i Soria Moria-erklæringen
om å få på plass en varig løsning for frivillig organisasjoner og
moms. Statsministeren og kulturministeren har ved flere anledninger lovet
frivilligheten at saken skulle behandles i denne stortingsperioden. Disse
medlemmer konstaterer derfor med skuffelse at frivillighetsmomsen
ikke nevnes med ett ord i Revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer konstaterer også at dette skjer til tross for
at landsmøtene i både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har fattet enstemmige
vedtak om at frivilligheten skal få momsfritak.
Disse medlemmer viser til at
Kristelig Folkeparti, Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet har gått
inn for fullt momsfritak. Dette skjedde senest i behandlingen av
Dokument nr. 8:32 (2008–2009) Skattekutt for frivillig sektor. Man skulle
tro dette ville sikre et klart flertall i Stortinget for fullt momsfritak
for frivilligheten.
Disse medlemmer ser det som vanskelig
for Stortinget å gjøre et vedtak om opplegg for en varig ordning
i Revidert nasjonalbudsjett uten at nødvendig grunnarbeid er gjort
fra Regjeringens side. Disse medlemmer vil derfor
slå fast prinsippet om at frivillige organisasjoner skal slippe
momsbelastningen på innkjøp av varer og tjenester til den frivillige
virksomheten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en ordning som
fullt ut fritar frivillige organisasjoner for momsbelastningen knyttet
til innkjøp til den frivillige virksomheten i forslag til statsbudsjett for
2010. Ordningen skal være reelt tilgjengelig for både små og store
organisasjoner, varig og robust i form."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at man i påvente av at en endelig lovfestet merverdiavgiftsløsning
må etablere en overgangsordning i form av å utvide dagens tjenestemerverdiavgiftkompensasjonsordning
til å omfatte en vare- og tjenestemomskompensasjonsordning. Ordningen
må gjelde til en permanent ordning implementeres.
Disse medlemmer mener det til
overgangsordning må settes av et beløp i Revidert nasjonalbudsjett
for 2009 på anslagsvis 250 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 250 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 160 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette en overgangsordning
med merverdiavgiftskompensasjon for frivillige organisasjoner frem
til fritak for merverdiavgift trer i kraft fra 2010."
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1632 | | Kompensasjon for
merverdiavgift | |
| 72 | Tilskudd til private
og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 160 000 000 |
| | fra kr 1 490 000 000
til kr 1 650 000 000" | |