Reserven for tilleggsbevilgninger på kap. 2309 Tilfeldige
utgifter skal dekke utgifter til gjennomføringen av inntektsoppgjør
der staten er part, til regulering av folketrygdens grunnbeløp og
til uforutsette utgifter. Bevilgningen utgjør i saldert budsjett
13 088,1 mill. kroner.
Anslått lønnsvekst fra 2008 til 2009 er nedjustert med
1 prosentpoeng, fra 5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2009, til 4 pst.
i Revidert nasjonalbudsjett 2009. Nedjusteringen av inntektsanslaget
innebærer at det må påregnes lavere utgifter i 2009 til inntektsoppgjøret
i staten og reguleringen av grunnbeløp i folketrygden enn lagt til
grunn da Stortinget behandlet statsbudsjettet for 2009. I anslagene
som lå til grunn i St.prp. nr. 37 (2008–2009) ble det lagt til grunn
reduserte utgifter med 1,9 mrd. kroner som følge av at lønnsvekstanslaget
var satt ned med 3/4 prosentpoeng, fra 5 pst. til 4 1/4 pst., uten
at det da ble lagt fram forslag om nedsatt bevilgning. I forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2009 settes lønnsvekstanslaget ned
med ytterligere 1/4 prosentpoeng, til 4 pst., tilsvarende om lag
0,6 mrd. kroner i ytterligere reduserte utgifter. Stortingsproposisjoner
om bevilgningsendringer i tilknytning til inntektsoppgjør og folketrygdens
grunnbeløp vil bli fremmet senere i vår. Som følge av lavere forventet
lønnsvekst enn lagt til grunn i saldert budsjett foreslås det nå
å redusere bevilgningen til tilfeldige utgifter på kap. 2309 post
1 Driftsutgifter med 2 500 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslag Dokument nr. 8:99 (2008–2009) om sikring
av økt lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker og endringer i arbeidstidsbestemmelsene
hvor disse medlemmer ber Regjeringen snarlig iverksette tiltak
som muliggjør et lønnsløft for de såkalte kvinnedominerte lavtlønnsyrkene
i offentlig sektor.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 500 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1 000 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 1 000 000 000 |
| | fra kr 13 088 074 000 til kr
12 088 074 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til forslaget om å innføre nøytral moms i statsforvaltningen. Innsparingspotensialet
i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo
å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. I fjor høst
ble det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill.
kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske
tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største
sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om
ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en
ordning med momsnøytrale innkjøp i staten. Disse medlemmer foreslår
en forsiktig innsparing av dette tiltaket på 125 mill. kroner under
posten Tilfeldige utgifter.
Disse medlemmer viser til at
Sentrum-Høyre-regjeringen foreslo i budsjettet for 2006 en mer effektiv
statlig bygge- og eiendomspolitikk. Reformen omfatter bl.a. utvidelse
av husleieordningen med skille mellom bruker og forvalter slik at dette
som hovedregel omfatter all statlig eiendom, innføring av nye beslutningsrutiner
i bygge- og eiendomssaker, opprettelse av et eget rådgivningsorgan
for å skille rådgiver- og leverandørrollen, opprettelse av en forvaltningsbedrift
som skal forvalte alle statlige eiendommer i universitets- og høyskolesektoren,
rammebetingelser som bidrar til økt konkurranse og effektivitet
i eiendomsforvaltningen og tilrettelegging, for bedre og mer kontinuerlig
vedlikehold. Samlet innsparingsanslag av denne politikken ble anslått
til 1–2 mrd. kroner. Disse medlemmer ønsker at staten
skal drive så effektivt som mulig og ønsker derfor å bygge videre
på effektiviseringsforslaget fra sentrum-/høyre- regjeringen. Det
anslås at dette ville gi en innsparing på 100 mill. kroner i 2009.
Disse medlemmer viser også til
at det er en sterk vekst i driftsutgiftene i den statlige administrasjon
og foreslår derfor et såkalt "ostehøvelkutt" på departementene og
underliggende etater på 200 mill. kroner. Disse medlemmer viser
til at Høyre har gått imot den såkalte regionsreformen og vil begrense
fylkesmannens oppgaver i tillegg til å øke kravene til effektiv drift. Disse
medlemmer mener at moderniseringsarbeidet i statlig sektor
har stoppet opp under den sittende Regjeringen. Dette fører til unødvendig
sløsing med statens ressurser. Høyre har fremmet en rekke forslag
for å forbedre dette arbeidet. Disse medlemmer viser
til at flere av våre forslag vil ha stor betydning for en mer effektiv
offentlig sektor. I den sammenheng viser disse medlemmer til vårt
alternative budsjett for 2009 og våre forslag om bedre bygge- og eiendomsforvaltningen
i Staten, innføring av nøytral moms i staten og en tilsagnsfullmakt
på 150 mill. kroner for å stimulere kommunesammenslåinger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill.
kroner på departementenes og underliggende etaters driftsutgifter
(postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta
den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på
kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse
med salderingen av statsbudsjettet for 2009. Innsparingen tas foreløpig
ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner.
Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill.
kroner til kap. 2309."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 2 925 000 000 |
| | fra kr 13 088 074 000 til kr
10 163 074 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at WTO-avtalen vil kreve en omstilling av den norske landbrukspolitikken,
ikke minst gjelder dette en felles forståelse av at avvikling av
eksportsubsidier er nødvendig for å slippe den fattige delen av
verden til. Dette medlem foreslår derfor at de norske
eksportsubsidiene til osteproduksjon gjennom omsetningsavgiften
avvikles. Dette medlem foreslo også dette i forbindelse
med behandlingen av jordbruksoppgjøret 2008–2009 i Stortinget våren
2008. Dette medlem viser videre til at det har vært etterspørselsunderskuddet
på melk på om lag 150 millioner liter i Norge, noe som er identisk med
det volum melk som går med til produksjon av ost til eksport som
subsidieres med kr 1,39 pr. liter. Det vil derfor på alle måter
være bedre at produksjonsunderskuddet dekkes ved å avvikle eksportsubsidiene.
Avvikling av eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 208
mill. kroner gjennom omsetningsavgiften. Halvårseffekten av dette
er således 104 mill. kroner som teknisk plasseres under kap. 2309.01, tilfeldige
utgifter.
Dette medlem mener videre at
innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at
regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre
en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. Det er for eksempel framlagt
rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner, dersom
private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester
som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene
i Oslo, og at Ahus mener at det er et innsparingspotensiale i antall liggedøgn
på 25 mill. kroner årlig bare de ansatte blir flinkere til å vaske
hendene. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester
skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp
i staten.
Dette medlem legger derfor opp
til et samlet innsparingspotensiale på 150 mill. kroner ved å innføre
en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning
mellom helse-regionene resten av 2009. En slik innsparing foreslås
teknisk plassert under kap. 2309.01, tilfeldige utgifter.
Dette medlem viser i tillegg
til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i
den offentlige forvaltningen, så også i statsbudsjettet for 2009.
Effekten av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet,
med unntak av lønnsposter, var anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt
i statsbudsjettets driftsutgifter på 150 mill. kroner.
Samlet foreslår dette medlem å
redusere "ymseposten" med 404 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | | Tilfeldige utgifter | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 2 904 000 000 |
| | fra kr 13 088 074 000
til kr 10 184 074 000" | |