19.13.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Reserven for tilleggsbevilgninger på kap. 2309 Tilfeldige utgifter skal dekke utgifter til gjennomføringen av inntektsoppgjør der staten er part, til regulering av folketrygdens grunnbeløp og til uforutsette utgifter. Bevilgningen utgjør i saldert budsjett 13 088,1 mill. kroner.

Anslått lønnsvekst fra 2008 til 2009 er nedjustert med 1 prosentpoeng, fra 5 pst. i Nasjonalbudsjettet 2009, til 4 pst. i Revidert nasjonalbudsjett 2009. Nedjusteringen av inntektsanslaget innebærer at det må påregnes lavere utgifter i 2009 til inntektsoppgjøret i staten og reguleringen av grunnbeløp i folketrygden enn lagt til grunn da Stortinget behandlet statsbudsjettet for 2009. I anslagene som lå til grunn i St.prp. nr. 37 (2008–2009) ble det lagt til grunn reduserte utgifter med 1,9 mrd. kroner som følge av at lønnsvekstanslaget var satt ned med 3/4 prosentpoeng, fra 5 pst. til 4 1/4 pst., uten at det da ble lagt fram forslag om nedsatt bevilgning. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009 settes lønnsvekstanslaget ned med ytterligere 1/4 prosentpoeng, til 4 pst., tilsvarende om lag 0,6 mrd. kroner i ytterligere reduserte utgifter. Stortingsproposisjoner om bevilgningsendringer i tilknytning til inntektsoppgjør og folketrygdens grunnbeløp vil bli fremmet senere i vår. Som følge av lavere forventet lønnsvekst enn lagt til grunn i saldert budsjett foreslås det nå å redusere bevilgningen til tilfeldige utgifter på kap. 2309 post 1 Driftsutgifter med 2 500 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Likelønn for sjukepleiarar

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til representantforslag Dokument nr. 8:99 (2008–2009) om sikring av økt lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker og endringer i arbeidstidsbestemmelsene hvor disse medlemmer ber Regjeringen snarlig iverksette tiltak som muliggjør et lønnsløft for de såkalte kvinnedominerte lavtlønnsyrkene i offentlig sektor.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 500 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 1 000 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 12 088 074 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til forslaget om å innføre nøytral moms i statsforvaltningen. Innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen Bondevik II i sitt siste budsjettopplegg foreslo å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. I fjor høst ble det framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten. Disse medlemmer foreslår en forsiktig innsparing av dette tiltaket på 125 mill. kroner under posten Tilfeldige utgifter.

Disse medlemmer viser til at Sentrum-Høyre-regjeringen foreslo i budsjettet for 2006 en mer effektiv statlig bygge- og eiendomspolitikk. Reformen omfatter bl.a. utvidelse av husleieordningen med skille mellom bruker og forvalter slik at dette som hovedregel omfatter all statlig eiendom, innføring av nye beslutningsrutiner i bygge- og eiendomssaker, opprettelse av et eget rådgivningsorgan for å skille rådgiver- og leverandørrollen, opprettelse av en forvaltningsbedrift som skal forvalte alle statlige eiendommer i universitets- og høyskolesektoren, rammebetingelser som bidrar til økt konkurranse og effektivitet i eiendomsforvaltningen og tilrettelegging, for bedre og mer kontinuerlig vedlikehold. Samlet innsparingsanslag av denne politikken ble anslått til 1–2 mrd. kroner. Disse medlemmer ønsker at staten skal drive så effektivt som mulig og ønsker derfor å bygge videre på effektiviseringsforslaget fra sentrum-/høyre- regjeringen. Det anslås at dette ville gi en innsparing på 100 mill. kroner i 2009.

Disse medlemmer viser også til at det er en sterk vekst i driftsutgiftene i den statlige administrasjon og foreslår derfor et såkalt "ostehøvelkutt" på departementene og underliggende etater på 200 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at Høyre har gått imot den såkalte regionsreformen og vil begrense fylkesmannens oppgaver i tillegg til å øke kravene til effektiv drift. Disse medlemmer mener at moderniseringsarbeidet i statlig sektor har stoppet opp under den sittende Regjeringen. Dette fører til unødvendig sløsing med statens ressurser. Høyre har fremmet en rekke forslag for å forbedre dette arbeidet. Disse medlemmer viser til at flere av våre forslag vil ha stor betydning for en mer effektiv offentlig sektor. I den sammenheng viser disse medlemmer til vårt alternative budsjett for 2009 og våre forslag om bedre bygge- og eiendomsforvaltningen i Staten, innføring av nøytral moms i staten og en tilsagnsfullmakt på 150 mill. kroner for å stimulere kommunesammenslåinger.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes og underliggende etaters driftsutgifter (postene 1–29, unntatt post 24). Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med salderingen av statsbudsjettet for 2009. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309."

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 925 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 10 163 074 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at WTO-avtalen vil kreve en omstilling av den norske landbrukspolitikken, ikke minst gjelder dette en felles forståelse av at avvikling av eksportsubsidier er nødvendig for å slippe den fattige delen av verden til. Dette medlem foreslår derfor at de norske eksportsubsidiene til osteproduksjon gjennom omsetningsavgiften avvikles. Dette medlem foreslo også dette i forbindelse med behandlingen av jordbruksoppgjøret 2008–2009 i Stortinget våren 2008. Dette medlem viser videre til at det har vært etterspørselsunderskuddet på melk på om lag 150 millioner liter i Norge, noe som er identisk med det volum melk som går med til produksjon av ost til eksport som subsidieres med kr 1,39 pr. liter. Det vil derfor på alle måter være bedre at produksjonsunderskuddet dekkes ved å avvikle eksportsubsidiene. Avvikling av eksportsubsidiene for osteproduksjon beregnet til 208 mill. kroner gjennom omsetningsavgiften. Halvårseffekten av dette er således 104 mill. kroner som teknisk plasseres under kap. 2309.01, tilfeldige utgifter.

Dette medlem mener videre at innsparingspotensialet i statlig forvaltning er betydelig og at regjeringen Bondevik II foreslo i sitt siste budsjettopplegg å innføre en ordning med nøytral moms i statsforvaltningen. Det er for eksempel framlagt rapporter om at Helse Sør-Øst kan spare 720 mill. kroner, dersom private bedrifter får lov til å konkurrere om ikke-medisinske tjenester som renhold, snømåking og matlaging ved de tre største sykehusene i Oslo, og at Ahus mener at det er et innsparingspotensiale i antall liggedøgn på 25 mill. kroner årlig bare de ansatte blir flinkere til å vaske hendene. En forutsetning for at en slik konkurranse om ikke-medisinske tjenester skal finne sted er at det innføres en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten.

Dette medlem legger derfor opp til et samlet innsparingspotensiale på 150 mill. kroner ved å innføre en ordning med momsnøytrale innkjøp i staten og bedre samordning mellom helse-regionene resten av 2009. En slik innsparing foreslås teknisk plassert under kap. 2309.01, tilfeldige utgifter.

Dette medlem viser i tillegg til at det i de siste budsjett har vært en sterk økning i driftsutgiftene i den offentlige forvaltningen, så også i statsbudsjettet for 2009. Effekten av å ikke prisjustere driftsutgiftene på statsbudsjettet, med unntak av lønnsposter, var anslagsvis 2 mrd. kroner. På denne bakgrunn foreslår dette medlem en generell innsparingsfullmakt i statsbudsjettets driftsutgifter på 150 mill. kroner.

Samlet foreslår dette medlem å redusere "ymseposten" med 404 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 904 000 000

fra kr 13 088 074 000 til kr 10 184 074 000"