Anslaget for investeringer under kap. 2440 post 30
er økt med 700 mill. kroner, fra 25 200 mill. kroner til 25 900 mill.
kroner. Økningen skyldes en justering av inflasjonsforutsetningen
fra 2008 til 2009. Anslagene for enkelte prosjekter som blant annet
Troll A, utbygging av Gjøafeltet og pilot for undervannskompresjon
på Ormen Lange er økt. Økningen motvirkes av lavere anslag for blant
annet prosjekter på Troll Olje og utsatt plan for utbygging og drift
for Valemon til 2010.
Anslaget for overføring til Statens petroleumsforsikringsfond
under kap. 2440 post 50 er redusert fra 1 500 mill. kroner til 1 250
mill. kroner for 2009. Videre foreslås bevilgningen redusert med
128 mill. kroner som følge av justering for avvik mellom antatt
og faktisk premiebesparelse for 2008. Samlet innebærer ovennevnte
en reduksjon på 378 mill. kroner.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.1 Driftsinntekter
er redusert med 43 000 mill. kroner i forhold til saldert budsjett,
fra 191 800 mill. kroner til 148 800 mill. kroner. Endringen skyldes
i hovedsak lavere olje- og gassprisforutsetninger. Oljeprisanslaget
for 2009 er nedjustert til 350 kroner pr. fat sammenliknet med 500
kroner pr. fat i saldert budsjett. Effekten av redusert prisforutsetning
forsterkes av en reduksjon i forventet produksjon på 2 pst.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.2 Driftsutgifter
er redusert med 1 500 mill. kroner i forhold til saldert budsjett,
fra 38 900 mill. kroner til 37 400 mill. kroner. Utgifter knyttet
til drift av anlegg forventes å øke på grunn av generelt økt kostnadsnivå
og økte kostnader til brønnvedlikehold for flere felt i drift. Dette
motvirkes av lavere kostnader for kjøp av gass for videresalg, som
StatoilHydro gjør i henhold til avsetningsinstruksen, sammenliknet
med saldert budsjett, blant annet på grunn av lavere forventet mengde
kjøpt gass for leveranse i Europa.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.3 Lete- og
feltutviklingskostnader er redusert med 300 mill. kroner, fra 3 300
til 3 000 mill. kroner. Usikkerhet i leteaktivitet for inneværende
år har medført noe nedjusterte forventninger sammenliknet med saldert
budsjett.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.4 og post
30 Avskrivninger er økt med 500 mill. kroner, fra 17 000 til 17 500
mill. kroner. Endringen skyldes en justering av inflasjonsforutsetningene fra
2008 til 2009. Forventede økte investeringer motvirkes av forventede
lavere salgsvolum.
Anslaget under kap. 5440, underpost 24.5 og post
80 Renter av statens kapital er økt med 200 mill. kroner, fra 6 500
til 6 700 mill. kroner. Dette skyldes hovedsakelig oppdatering av anslag
for statens faste kapital. Driften belastes med renter av statens
faste kapital for å ta hensyn til kapitalkostnader. Dette gir et
mer korrekt bilde av ressursbruken. Dette er en kalkulatorisk kostnad
uten kontantstrømeffekt.
Ovennevnte endringer i underposter medfører
at SDØEs anslåtte driftsresultat under kap. 5440 post 24 Driftsresultat
foreslås redusert med 41 900 mill. kroner, fra 1261 00 mill. kroner
til 84 200 mill. kroner.
Det vises til omtale av økte utgifter på Snøhvit
i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2008–2009). Anslagene for investeringer
og driftsutgifter for Snøhvit er økt med henholdsvis 300 mill. kroner
og 250 mill. kroner for SDØE i forhold til saldert budsjett. Økningen
i investeringer på Snøhvit er knyttet til forbedringsprosjekt på
feltet. Økning av driftsutgiftene fra saldert budsjett skyldes behov
for utvidelse av oppstartsassistanse, økt import av elektrisitet
og høyere behov for innleid kompetanse. Prosjektgjennomføringen
på Snøhvit går nå bedre enn tidligere forventet.
Det er fremdeles knyttet usikkerhet til anslagene som
følge av den generelle usikkerheten knyttet til gjennomføring av
planlagte aktiviteter i SDØE-porteføljen gjennom året. I tillegg
vil dagens situasjon i finansmarkedene kunne føre til utsettelser
og omprioriteringer i investerings- og oppgraderingsprosjekt som
er planlagt gjennomført i 2009. Dette kan innebære at de samlede
investerings- og driftsutgiftene kan bli mindre enn budsjettert.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Norpipe Oil AS eier og driver oljerørledningen fra
Ekofisk til Teesside. Staten eier 5 pst. av Norpipe Oil AS. Med
bakgrunn i fjerningsforpliktelser og investeringer knyttet til systemintegritet
er det et udekket kapitalbehov i Norpipe Oil AS og operatøren har
uttrykt bekymring med hensyn til kontantstrømsituasjonen for 2009.
For å dekke inn kapitalbehovet vil det ikke bli utbetalt utbytte
for 2008. Det er opplyst at det allerede i andre kvartal 2009 er
et udekket kapitalbehov. Operatøren har derfor foreslått at det
i løpet av andre kvartal 2009 etableres et lån fra aksjonærene med
en total ramme på 500 mill. kroner. Gjennom den etablerte aksjonæravtalen
fra 1995 fremgår det en finansieringsplikt for aksjonærene der aksjonæravtalen spesifikt
adresserer pro rata fordeling av nødvendig lånekapital for å sikre
"maintenance, replacement, extension or sound operation of the facilities".
Med en eierandel på 5 pst., vil dette utgjøre
25 mill. kroner for staten.
Lånet fra aksjonærene er foreslått å skulle
være et reservearrangement, og andre finansieringskilder forutsettes
benyttet før Norpipe Oil AS trekker på lånerammen fra aksjonærene.
Det er pr. i dag ikke mulig å angi nøyaktig hvor stor del av lånefasiliteten
som vil bli benyttet. Partene har foreløpig ikke avtalt hvilken
rente som skal benyttes, men vil søke å finne frem til en rente som
samsvarer med det som er alminnelig akseptert som rente på lån mellom
konsernselskaper.
Petoro er anmodet om å godkjenne at det etableres
et lån fra aksjonærene som beskrevet over samt gi sin tilslutning
til at det ikke vil bli foreslått utbytte for 2008 og 2009.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås det bevilget 25
mill. kroner for 2009 under posten.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Den 22. oktober 1981 inngikk Norge og Island en
overenskomst om kontinentalsokkelen mellom Island og Jan Mayen som
ble fremlagt for Stortinget i St.prp. nr. 61 (1981–1982). Ved overenskomsten
avgrenses kontinentalsokkelen mellom de to land. I overenskomsten
bestemmes det også at det skal etableres et særlig samarbeid for
så vidt gjelder petroleumsvirksomhet i et nærmere definert område
mellom Island og Jan Mayen. I den delen av samarbeidsområdet som ligger
på norsk kontinentalsokkel skal Island ha adgang til å delta med
en andel på 25 pst. ved utvinning av petroleumsforekomster. I den
delen av samarbeidsområdet som ligger på islandsk sokkel skal Norge
ha adgang til å delta i petroleumsvirksomheten med en tilsvarende
andel, det vil si 25 pst. For Norges del må retten til deltakelse
i islandsk del av samarbeidsområdet eventuelt benyttes ved tildeling.
Den 22. januar utlyste Island første konsesjonsrunde
– herunder hele den islandske delen av samarbeidsområdet. Søknadsfristen
er 15. mai 2009. Tildelingen planlegges i oktober 2009, eventuelt
tidlig i november 2009.
I løpet av inneværende år må det derfor avklares om
Norge skal benytte seg av retten til deltakelse på islandsk sokkel.
Saken er blant annet omtalt i St.prp. nr. 43 (2008–2009) "Avtale
mellom Norge og Island vedrørende grenseoverskridende hydrokarbonforekomster"
som ble fremlagt for Stortinget 12. mars 2009.
Det legges opp til at eventuell deltakelse fra norsk
side organiseres så likt som mulig som på norsk sokkel, ved at den
norske stat deltar direkte i virksomheten. Norge har en veletablert ordning
med direkte statlig deltakelse i petroleumsvirksomheten, der det
heleide statlige aksjeselskapet Petoro AS er rettighetshaver i utvinningstillatelser
på vegne av statens direkte økonomiske engasjement (SDØE).
Det er ennå ikke avklart konkret hvordan organiseringen
av den islandske petroleumsvirksomheten vil bli. Olje- og energidepartementet
og Finansdepartementet er i kontakt med islandske myndigheter om
dette. Det kan bli nødvendig å foreta visse tilpasninger i forhold
til hvordan SDØE-deltakelsen er organisert på norsk sokkel for at
den norske statlige deltakelsen skal være i samsvar med islandsk
lovgivning. Beslutningen om norsk deltakelse i utvinningstillatelser
på islandsk side vil fattes på samme måte som ved beslutning om
statlig deltakelse i utvinningstillatelser på norsk sokkel. Oljedirektoratet
vil få tilgang til alle søknadene. Etter en vurdering av søknadene
vil Oljedirektoratet gi Olje- og energidepartementet sin anbefaling.
En endelig beslutning om deltakelse vil fattes av Kongen i Statsråd.
Dersom Norge utøver opsjonen til å delta i petroleumsvirksomhet
på islandsk sokkel, vil staten på linje med de andre deltakerne
i hver enkelt utvinningstillatelse måtte inngå forpliktelser til letevirksomhet
i henhold til det arbeidsprogram som pålegges. Dette omfatter blant
annet forundersøkelser, havbunns- og borestedsundersøkelser, seismikk,
boring av letebrønner med tilhørende aktiviteter samt arbeid og
studier frem til en eventuell utbyggingsbeslutning.
Det tilrås at Stortinget samtykker i at Kongen
i 2009 kan godkjenne at staten pådras forpliktelser utover gitte
bevilgninger under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten knyttet til eventuell norsk statlig deltakelse
ved leting med videre etter petroleum på islandsk sokkel, jf. forslag
til vedtak.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til omtalen av avtale med islandske myndigheter
om forvaltning av hydrokarbonforekomster i området mellom Island
og Jan Mayen. Her inviteres Stortinget til å samtykke i at Kongen
i 2009 kan godkjenne at staten pådras forpliktelser utover gitte
bevilgninger under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten knyttet til eventuell norsk statlig deltakelse
ved leting med videre etter petroleum på islandsk sokkel. Disse
medlemmer viser til de omfattende prosesser som norske myndigheter
har gått gjennom knyttet til forvaltningsplan for Barentshavet.
Stortinget har nå til behandling en tilvarende plan for Norskehavet. Disse
medlemmer forutsetter at Regjeringen foretar selvstendige
og grundige vurderinger av miljøkonsekvenser og av forsvarligheten
av petroleumsaktivitet i dette området, før man går inn med eierandeler
på islandsk sokkel.