Staten har gitt tilskudd på til sammen 42 mill. kroner
i perioden 2002–2009 til bygging av Østsamisk museum i Sør-Varanger
kommune. Sametinget besluttet i januar 2009 å samle de samiske museene
i Tana og Varanger i den nye stiftelsen Tana og Varanger museumsiida. Denne
stiftelsen skal ha ansvaret for Østsamisk museum, herunder å eie,
forvalte, drive og vedlikeholde museumsbygget.
Tilskuddene på til sammen 42 mill. kroner er stilt
til disposisjon for Statsbygg til finansiering av byggeprosjektet,
inkludert kjøp av tomt. Tomten ble innkjøpt av Statsbygg i 2007
for 100 000 kroner. Statsbygg er således hjemmelshaver til eiendommen
og den oppførte museumsbygningen inntil eiendommen formelt blir overdratt
til stiftelsen Tana og Varanger museumsiida.
Regjeringen ser det som hensiktsmessig at stiftelsen
nå får overdratt eiendomsretten til museumsbygningen, og ønsker
derfor at Statsbygg overskjøter eiendommen vederlagsfritt til stiftelsen
Tana og Varanger museumsiida.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet har i
Stortingets budsjettvedtak for 2009 fått fullmakt til å godkjenne
salg av statlig fast eiendom. Fullmakten omfatter imidlertid ikke
vederlagsfri overdragelse.
Regjeringen ber Stortinget samtykke i at eiendommen
gnr. 7 bnr. 102 i Sør-Varanger kommune overdras vederlagsfritt til
stiftelsen Tana og Varanger museumsiida, jf. forslag til romertallsvedtak.
Opplysningsvesenets fond har de seneste årene hatt
betydelige overskudd som har vært avsatt til disposisjonsfond som
fri egenkapital. Den frie egenkapitalen i form av disposisjonsfond
og bufferfond utgjorde 246 mill. kroner ved inngangen til 2008.
Fondets regnskap for 2008 er nylig avsluttet. Som følge av finanskrisen
ble fondet påført betydelige bokførte tap på verdipapirene, i alt
381 mill. kroner, som fordelte seg med netto 173 mill. kroner i
realiserte tap og 208 mill. kroner i urealiserte tap (nedskrivning
av verdiene). Etter avsetningene av inntekter fra eiendomssalg til
kapitalfondet, jf. loven om fondet § 5, og overføringene til kirkelige
formål i 2008, var fondets samlede underskudd i 2008 på 288 mill. kroner.
Underskuddet ble dekket inn med 246 mill. kroner fra den frie egenkapitalen
og 42 mill. kroner fra kapitalfondet. Fondet har derfor ikke fri
egenkapital ved inngangen til 2009. Bruken av fri egenkapital og
kapitalfondet for å dekke inn tap ble også gjort i 2002, da fondet som
følge av fallet i finansmarkedene også hadde et betydelig negativt
resultat, jf. omtalen i St.prp. nr. 65 (2002–2003).
Avkastningen fra finanskapitalen er av avgjørende
betydning for fondets samlede avkastning. Oppbygging av disposisjonsfond
har vært viktig for å kunne sikre fondet en stabil forvaltning også
i år med sviktende finansinntekter. Som følge av fondets resultat
i 2008 og bortfallet av fri egenkapital, er fondets økonomiske bæreevne
i 2009 vesentlig svekket. Fondet har ingen disponibel reserve og
kan ikke for 2009 budsjettere større utgifter enn det avkastningen
i 2009 gir rom for.
Tilskuddsordningen fra Opplysningsvesenets fond
til middelalderkirker er stilt i bero fra 2009 som følge av fondets
økonomiske situasjon, jf. omtalen under Kommunal- og regionaldepartementets
kap. 582 post 61. Fondets egne utgifter og budsjett for 2009 er
nylig revidert og søkt tilpasset den økonomiske situasjonen. Forslaget om
en tilleggsbevilgning på 13 mill. kroner til nytt kirkelig medlemsregister,
jf. kap. 340 post 1, og forslaget om 30 mill. kroner som overføring
til Opplysningsvesenets fond til vedlikehold av presteboliger, jf.
kap. 341, ny post 70, er på samme måte begrunnet i fondets budsjettmessige
situasjon.
De foreslåtte tiltakene avhjelper situasjonen
med en underdekning i fondets budsjett i 2009 på i overkant av 40
mill. kroner. Tiltakene er nødvendige for å bringe fondets budsjett
i balanse uten store utgiftskutt, basert på de utgifts- og inntektsforutsetningene
for fondet som er lagt til grunn for 2009. Så vidt tidlig i året
hefter det usikkerhet ved fondets inntekter og utgifter. I særlig
grad gjelder dette inntektene fra fondets finansforvaltning, som
følger svingningene i finansmarkedene og som kan bli både lavere
og høyere enn budsjettert.
Fondets virksomhet tilsier forutsigbarhet og
stabilitet i de økonomiske rammebetingelsene. Som følge av de store
tapene på grunn av finanskrisen i 2008, har ikke fondet lenger en
fri egenkapital som kan virke stabiliserende, og det er usikkert når
videre oppbygging av fri egenkapital kan skje. På bakgrunn av den
oppståtte situasjonen vil departementet i samråd med styret for
fondet gjennomgå fondets rammebetingelser og vurdere mulighetene
for endringer eller tilpasninger som på sikt kan bidra til større
stabilitet og forutsigbarhet.
Kultur- og kirkedepartementet viser til St.prp. nr.
1 (2008–2009) og omtalen av kompensasjon for tapte automatinntekter
for de ti største humanitære organisasjonene (10H). Departementet varslet
at grunnlaget for kompensasjonsberegningen som ble gjengitt i tabell
4.2 i Ot.prp. nr. 44 (2002–2003) skulle gjennomgås. De åtte organisasjonene
i 10H som ikke hadde særskilte drøftinger med departementet om kompensasjonsberegning
før tabell 4.2 ble utarbeidet, har fått anledning til å gjennomgå
sine egne og tilknyttede ledds automatinntekter i 2001. På bakgrunn
av denne gjennomgangen har Kultur- og kirkedepartementet utarbeidet
en ny prosentberegning, jf. tabell 3.1 i proposisjonen
Kultur- og kirkedepartementet legger opp til
at enheter tilknyttet 10H-organisasjonene ikke skal ha anledning
til å søke om egen kompensasjon for automatinntekter i 2001. Dette
vil bli fastsatt i den permanente forskriften om kompensasjon for
tidligere automatinntekter.
Komiteen tek omtalen
til orientering.