I forbindelse med behandlingen av dokument nr. 8:141
(2007–2008) fattet Stortinget følgende vedtak, jf. vedtak 142:
"Det henstilles til Regjeringen å sette i verk et forsøk
hvor flere aktører enn kommunene i en avgrenset periode får forvalte
startlån eller deler av ordningen på vegne av Husbanken."
Startlånet er et viktig virkemiddel for kommunene
for å bistå unge og økonomisk vanskeligstilte inn i egen eid bolig.
Lånet kan også benyttes til refinansiering slik at det blir enklere å
beholde boligen. Nesten alle kommunene benytter seg av låneordningen
som tilbys fra Husbanken.
I den boligsosiale politikken tilbyr Husbanken kommunene
en helhetlig virkemiddelpakke med boligtilskudd, bostøtte og startlån.
Målgruppene for disse ordningene er økonomisk vanskeligstilte med
ulike grader av boligrettet hjelpebehov. Skal de boligpolitiske
mål nås, er det avgjørende at kommunene aktivt benytter disse ordningene
og ser dem i sammenheng.
Tildeling og utmåling av startlån er enkeltvedtak etter
forvaltningsloven. Det er det offentlige som fatter enkeltvedtak,
med mindre annet følger av særskilt lovhjemmel. Verken husbankloven
eller andre lover inneholder slik hjemmel. Dersom lovverket skulle
åpne for at private aktører som for eksempel boligbyggelag skulle
kunne gi startlån, ville det lett bli stilt spørsmål knyttet til aktørens
habilitet. Regjeringen kan ikke se at verken boligpolitikken, boligbyggelagene
eller andre vil være tjent med det.
Det er avgjørende for en god boligpolitisk måloppnåelse
at en og samme enhet står for tildelingen av boligvirkemidlene.
Regjeringen mener denne enheten må være kommunen som er gitt en
egen rolle og ansvar i boligpolitikken. Kommunene har i dag mulighet
til å la private forvaltere stå for selve utbetalingen og forvaltningen
av startlånet etter at det er fattet vedtak. Denne muligheten benytter
kommunene seg av i stor grad. På denne bakgrunn vil Regjeringen ikke
gå inn for at det åpnes for at private aktører kan saksbehandle
og tildele startlån.
Komiteen tek omtalen
til orientering.