På bakgrunn av nye renteanslag for 2009 foreslås
det at bevilgningen reduseres med 262,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at selv om styringsrenten har gått ned vil det ikke gagne de kommunene
som ikke har hatt råd å ta opp lån, og mener at rentekompensasjonsordningene
må beholdes.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 262,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer går imot Regjeringens
forslag.
På bakgrunn av nye renteanslag for 2009 foreslås
det at bevilgningen reduseres med 31,9 mill. kroner.
Etter gjeldende regelverk for ordningen med rentekompensasjon
til kirkebygg omfatter ordningen bare kirker bygd etter 1650. Rehabilitering
av eldre kirker finansieres med tilskudd over Opplysningsvesenets
fond. Som følge av fondets økonomiske situasjon har Kultur- og kirkedepartementet
besluttet at det inntil videre ikke skal gis tildelinger fra fondet.
Forskriften for rentekompensasjonsordningen for kirkebygg er som følge
av dette endret, slik at kirker bygd før 1650 kan gis tilskudd over
ordningen.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at selv om styringsrenten har gått ned vil det ikke gagne de kommunene
som ikke har hatt råd å ta opp lån, og mener at rentekompensasjonsordningene
må beholdes.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 31,9 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Disse
medlemmer går imot Regjeringens forslag.