Regjeringen presenterer i meldingen forvaltningsplanen
for Norskehavet. Norskehavet har en rik natur, med blant annet store
og internasjonalt viktige bestander av fisk og sjøfugl, samt kaldtvannskorallrev
som er unike i global sammenheng. Formålet med planen er å legge
til rette for verdiskapning, sameksistens mellom næringene, og en
bærekraftig høsting av ressursene i Norskehavet.
Grunnlaget for en helhetlig og økosystembasert forvaltning
av de norske hav- og kystområdene ble lagt i St.meld. nr. 12 (2001–2002)
Rent og rikt hav (havmiljømeldingen). Meldingen bygger videre på
St.meld. nr. 8 (2005–2006) Helhetlig forvaltning av det marine miljø
i Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten, (forvaltningsplanen
for Barentshavet–Lofoten). Det vises også til Ot.prp. nr. 52 (2008–2009)
Om lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven).
Forvaltningsplanen skal videreføre og styrke gjennomføringen
av en helhetlig og økosystembasert forvaltning av de norske havområdene. Økosystembasert
forvaltning innebærer at forvaltning av menneskelige aktiviteter
tar utgangspunkt i de rammene som økosystemet setter for opprettholdelse
av dets struktur, virkemåte, produksjon og naturmangfold.
Gjennom helhetlige, økosystembaserte forvaltningsplaner
skal overordnede rammer for eksisterende og ny virksomhet i havområdene klargjøres,
og det skal legges til rette for sameksistens mellom næringer som
fiskeri, skipstrafikk og petroleumsvirksomhet. Forvaltningsplanene
for havområdene dekker i utgangspunktet havområdene fra grunnlinjen
og utover i åpent hav og påvirkninger som følge av menneskelige
aktiviteter i disse områdene.
All aktivitet i havområdet skal forvaltes innenfor rammer
som sikrer at den samlede miljøpåvirkningen ikke blir større enn
at økosystemene bevares. Aktivitetenes påvirkning på kystområdene omfattes
av forvaltningsplanen. Rammer for fastsettelse av miljømål, som
skal sikre beskyttelse og bærekraftig bruk av kystområdene innenfor
grunnlinjen, skal skje i henhold til forskrift om rammer for vannforvaltningen
fastsatt i 2006. Det skal etter vannforvaltningsforskriften utarbeides
regionale forvaltningsplaner for kyst- og fjordområdene, som skal
vedtas av den enkelte vannregion.
Systematisk overvåking av miljøtilstanden, kunnskap
om den enkelte sektors påvirkning og den samlede påvirkningen på
økosystemene i havområdene er andre viktige elementer for å sikre
at den totale påvirkningen ikke skader økosystemene. Systematisk
overvåking av risikoutvikling på tvers av sektorene tilrettelegger dessuten
for å reagere i forkant for å unngå akutt forurensning og sikre
tilstrekkelig beredskap.
Forvaltningsplanen skal legge til rette for
verdiskaping gjennom bærekraftig bruk av ressurser og økosystemtjenester
i Norskehavet, og samtidig opprettholde økosystemenes struktur, virkemåte,
produktivitet og naturmangfold. Dette vil kreve god samordning
mellom ambisjonene i forvaltningsplanen og det lovverket som gjelder
innenfor forvaltningsplanens geografiske virkeområde.
Forvaltningsplanen skal være et verktøy både
for å tilrettelegge for verdiskaping og for å opprettholde miljøverdiene
i havområdet. Dette krever en klargjøring av de overordnede rammene
for aktivitet i havområdet for å legge til rette for forsvarlig
gjennomføring av aktivitetene og sameksistens mellom ulike næringer,
særlig fiskeri, petroleumsaktivitet og skipstrafikk.
Regjeringen legger følgende overordnede mål for
forvaltning av Norskehavet til grunn:
forvaltningen av
Norskehavet skal legge til rette for bærekraftig bruk av områdene
og ressursene til beste for regionen og samfunnet som helhet,
forvaltningen skal ta særlig hensyn til
behovet for vern og beskyttelse av sårbare naturtyper og arter,
forvaltningen skal sikre at aktivitetene
i området ikke truer naturgrunnlaget og dermed sikre mulighetene
for fortsatt verdiskaping i fremtiden,
forvaltningen skal supplere nødvendig og
ny lovgivning ved å videreutvikle og styrke evnen til samhandling
mellom norske og internasjonale rettshåndhevende myndigheter,
forvaltningen skal legge til rette for
næringsvirksomhet som er samfunnsøkonomisk lønnsom, og som i størst
mulig grad bidrar til verdiskaping og sysselsetting i regionen,
virksomhet innenfor planområdet skal forvaltes
i sammenheng, slik at ulike næringer tilpasses hverandre, og den
samlede virksomheten tilpasses hensynet til miljøet,
høsting av levende marine ressurser skal
bidra til verdiskaping og sikre velferd og næringsutvikling til
beste for det norske samfunnet,
levende marine ressurser skal forvaltes
på en bærekraftig måte gjennom en økosystembasert tilnærming,
petroleumsvirksomheten skal bidra til verdiskaping
og sikre velferd og næringsutvikling til beste for det norske samfunn,
det skal legges til rette for lønnsom produksjon av
olje og gass i området innenfor rammer og krav til helse, miljø
og sikkerhet som er tilpasset hensynet til økosystemene og annen
virksomhet,
det skal legges til rette for utvikling
av havbasert fornybar energiproduksjon som tar hensyn til miljøet
og annen virksomhet,
det skal legges til rette for sikker og
effektiv sjøtransport som tar hensyn til miljøet og bidrar til fortsatt
verdiskaping i regionen,
Norskehavet fortsatt skal være en kilde
til høykvalitets sjømat til de internasjonale markedene.
Grensene for det geografiske forvaltningsplanområdet
i Norskehavet følger naturlig oppdeling etter de marine økosystemene,
samtidig som de følger Norges administrative soner til havs. Forvaltningsplanen
dekker områdene utenfor grunnlinjen i norsk økonomisk sone fra 62°N ved
Stad og nord til 80°N i Framstredet nordvest for Svalbard, inkludert
dypvannsområdene i Norsk økonomisk sone vest for Barentshavet og i
Fiskevernsonen ved Svalbard, samt Fiskerisonen ved Jan Mayen. Internasjonalt
farvann – det såkalte "Smutthavet" – er inkludert i utredningsgrunnlaget.
Grensen for forvaltningsområdet utenfor Lofoten
og Vesterålen er trukket ved foten av kontinentalsokkelskråningen
på om lag 2 000 meters vanndyp. Mot Barentshavet og Svalbard er grensen
trukket langs den nedre delen av kontinentalsokkelskråningen på
grunn av økologisk sammenheng mellom sokkelskråningen og Barentshavet.
Det faglige utredningsgrunnlaget og de vurderingene som er gjort
av utfordringer og mål i denne planen, dekker hele dette geografiske
området.
Områder i forvaltningsområdet som ligger i internasjonalt
farvann, eller som er gjenstand for avgrensningsdrøftelser med andre
land er inkludert i det faglige grunnlaget, men omfattes ikke av
geografisk bestemte tiltak. Et område innenfor grunnlinjen i Vestfjorden
er tatt inn i forvaltningsplanen for Norskehavet fordi Vestfjorden
har betydelige miljøverdier og aktiviteter som tematisk faller inn
under forvaltningsplaner for havområdene.
Geografisk hører også de nære havområdene utenfor
Lofoten og Vesterålen til Norskehavet. Det er imidlertid nær økologisk
sammenheng mellom gyteområdene i Lofoten–Vesterålen og fiskebestandene
i Barentshavet. Disse områdene er derfor omfattet av den helhetlige
forvaltningsplanen for Barentshavet–Lofoten. Et område vest for
Barentshavet i fiskevernsonen ved Svalbard ble også omfattet av
utredningene i arbeidet med forvaltningsplanen for Barentshavet–Lofoten.
Dette området er flyttet til forvaltningsplanen for Norskehavet
på grunn av den økologiske sammenhengen med Norskehavet. De vurderinger
og tiltak som ble gjort for dette området i forvaltningsplanen for
Barentshavet–Lofoten skal fortsatt gjelde.
I meldingen videreføres systematikken fra forvaltningsplanen
for Barentshavet–Lofoten med å identifisere geografisk avgrensede
områder innen havområdet som inneholder særlig verdifulle naturverdier.
De særlig verdifulle områdene er valgt ut ved hjelp
av forhåndsdefinerte kriterier hvor betydning for naturmangfold
og biologisk produksjon har vært de viktigste, men der også økonomisk, sosial
og kulturell betydning og vitenskapelig verdi inngår. Sårbarheten
til miljøet i et verdifullt område er vurdert ut fra arters eller
naturtypers evne til å opprettholde sin naturtilstand i forhold
til ytre menneskeskapte påvirkninger, slik som fiskerier, skipstrafikk,
petroleumsvirksomhet og langtransportert forurensning.
Det er identifisert 11 særlig verdifulle områder
i Norskehavet, og det er i meldingen gjort vurderinger av deres
sårbarhet.
Norskehavet er vårt største havområde, om lag tre
ganger fastlandsarealet, hvor store deler av vannmasser og dyphavsbunn
utenfor sokkelen er relativt uberørt av direkte påvirkning. De direkte påvirkningene
fra menneskelig aktivitet er i hovedsak konsentrert til sokkelområdene
nær norskekysten. Fiskerienes høsting av den biologiske produksjonen
påvirker økosystemene mest. For enkelte fiskebestander vurderes
de samlede konsekvensene som så store at de er ekstra sårbare for
økt menneskelig påvirkning. Samlet påvirkning er størst på enkelte
fiskebestander, sjøfuglarter og naturtyper på havbunnen. Konsekvenser
for koraller, svamp og annen bunnfauna er også vurdert som store.
Mange sjøfuglbestander har negativ utvikling, de er derfor ekstra
sårbare for økning i menneskelig påvirkning.
Miljøkonsekvenser som følge av uhellshendelser
vil komme i tillegg til konsekvenser ved den daglige belastningen
av regulære utslipp og aktiviteter. Dersom det skulle forekomme
større utslipp av olje ved utblåsninger fra petroleumsfelt eller
skipsulykker, kan de største konsekvensene forventes for sjøfugl
og for strand, mens alvorlighetsgraden for påvirkning av tidlige livsstadier
av fisk samt kystsel trolig vil være noe lavere.
Regjeringen legger opp til å gjennomføre tiltak for
å redusere den samlede negative miljøpåvirkningen fra aktivitetene
i Norskehavsområdet.
Vurderinger av samlet påvirkning på de enkelte delene
av økosystemet og på de særlig verdifulle områdene med grunnlag
i dagens kunnskap er i meldingen vurdert for et utvalg arter og
naturtyper, og konsekvenser for disse er benyttet som grunnlag for
de totale vurderingene. Videre er vurderinger av samlede konsekvenser
gjennomført for definerte aktivitetsnivåer som reflekterer dagens
aktivitet, samt et mulig fremtidsbilde. Det vises til at påvirkningen
fra fiskeriene på fiskebestandene må behandles som en del av den samlede
påvirkningen, når samlede konsekvenser for enkeltarter eller artsgrupper
vurderes.
Konsekvenser er i de fleste tilfeller generelt
vurdert på bestandsnivå/større områder, og i mindre grad konsekvenser
på individnivå eller lokalt avgrensede områder. Det er i meldingen
forsøkt å gjøre vurderinger av påvirkningen frem til 2025, basert
på fremtidsscenarier.
Det er i meldingen gjort rede for:
Miljøkonsekvenser
av samlet påvirkning, herunder er det redegjort for særlige verdifulle områder,
Påvirkning fra fiskeriene,
Påvirkning fra petroleumsvirksomhet og
energiproduksjon,
Påvirkning fra skipstrafikken,
Påvirkninger fra langtransportert forurensing, fremmede
organismer og virksomhet utenfor planområdet,
Risiko for akutt forurensing.
Klimaendringenes effekter på havmiljøet har
fått økt oppmerksomhet og omtales særskilt i meldingen. Forventede
effekter omfatter blant annet endringer i havtemperatur, havstrømmer og
havnivå. Videre fører økt CO2-nivå i atmosfæren til økt CO2-nivå
og forsuring av havvannet. Det er knyttet stor usikkerhet til hvor
raskt og på hvilken måte klimaendringene vil påvirke havmiljøet
i Norskehavet. En oppvarming av Norskehavet forventes imidlertid
å føre til at frontene mellom atlantisk og arktisk vann skyves nordover
og vestover.
Effektene av allerede utsluppet klimagass vil føre
til klimaendringer og havforsuring. Norskehavet har oseanografiske
og biologiske særpreg som gjør at effektene av havforsuring forventes å
komme særlig raskt til syne her, med skadevirkninger på økosystemene
allerede innen 2025. Kalkavhengige planteplankton- og dyreplanktonarter,
koraller og blekksprut er blant de organismene som er mest utsatte.
Regjeringen vil styrke oppbygging av kunnskap og
overvåking på dette området slik at forvaltningen best mulig kan
tilpasse seg de forventede endringene.
Forvaltningsplanene for havområdene fastsetter de
overordnede politiske/strategiske rammer og retningslinjer for forvaltningen
på tvers av sektorene, samt hvilke tiltak som skal iverksettes for bærekraftig
bruk og beskyttelse av havområdene. Naturmangfoldloven og havressursloven fastsetter
på sin side de overordnete juridiske rammene (formål, forvaltningsmål
og prinsipper) for forvaltningen av havområdene, samt hvilke tiltak
som skal (plikter) og kan (fullmakter) gjennomføres i medhold av
lovverket.
Når det gjelder det rettslige grunnlaget for
gjennomføring av en helhetlig og økosystembasert forvaltning av
hav- og kystområdene, foreligger en rekke lover med tilknyttede
forskrifter som forvaltes av Miljøverndepartementet og ulike andre
sektormyndigheter. Det er i meldingen gitt en gjennomgang av relevant
lovgivning for helhetlig og økosystembasert havforvaltning, for arealbasert
forvatning, arts- og bestandsforvatning.
Regjeringen vil sikre en beredskap som hindrer og
reduserer negative miljøkonsekvenser mest mulig. For å redusere
risikoen for negative miljøkonsekvenser så mye som mulig skal det gjennomføres
risikoanalyser og forebyggende tiltak knyttet til næringsaktivitet
i havområdet.
Et sentralt formål med planen er å sikre sameksistens
mellom de ulike næringene som utøves i havområdet. Direkte arealkonflikter
kan oppstå mellom konkurrerende bruk av de samme havområdene, for
eksempel fiskerivirksomhet og petroleumsvirksomhet. Fremtidige virksomheter
omfattes også av kartlegging av konfliktpotensialet, som bruk av
deler av Norskehavet til produksjon av vindkraft. Planen redegjør
for de prosesser som pågår for i størst mulig grad å forebygge arealkonflikter.
Regjeringen mener det må tas tilstrekkelige
hensyn ved planlegging og utøvelse av næringsvirksomhet i Norskehavet,
slik at interessekonflikter i størst mulig grad unngås.
Det er i meldingen gitt en detaljert gjennomgang av
interessekonflikter og sameksistens mellom næringer mht.:
Petroleumsvirksomhet
og fiskerier, herunder om seismikk og seismiske undersøkelser,
Skipstrafikk og fiskerier,
Skipstrafikk og petroleumsvirksomhet,
Vindkraftanlegg og andre næringer.
Forvaltningsplanene for havområdene er basert på
samlet tilgjengelig kunnskap om sammenhenger i økosystemene og om
hvordan menneskelig aktivitet påvirker økosystemet.
Regjeringen har lagt vekt på det faglige grunnlaget
for denne planen gjennom utarbeidelse av et felles faktagrunnlag,
både når det gjelder natur-, miljø-, nærings- og samfunnsmessige
forhold. Det foreligger omfattende kunnskap om Norskehavet, om havmiljøet
og de levende marine ressurser generelt. Likevel er det identifisert
kunnskapsbehov på en rekke områder.
Regjeringen vil arbeide for en videre styrking
av kunnskapen om økosystemet i Norskehavet og årsakene til og konsekvensene
av påvirkningene på miljøverdiene og ressursene.
Oppbygging av kunnskap om havområdet foregår
bredt gjennom forskning, kartlegging, overvåking, rapportering innenfor
mange sektorer og institusjoner og annen datainnhenting. Kunnskapen
som ligger til grunn for forvaltningsplanen for Norskehavet er samlet
sett omfattende. Vår viten om fiskebestandene er basert på mer enn
100 års forskning på og overvåking av de levende marine ressursene
og det marine miljø. Kunnskapsgrunnlaget er videre basert på lang
erfaring med henholdsvis skipstrafikk og petroleumsvirksomhet på
norsk sokkel, samt omfattende kartlegging, forskning og overvåking
knyttet til petroleumsvirksomheten i området. Likevel eksisterer
det kunnskapsbehov knyttet til en rekke aspekter ved de marine økosystemene
i Norskehavet.
Det er i meldingen gitt en oversikt over kunnskapsstatus
innefor de viktigste områdene som omfattes av forvaltningsplanen
– med fokus på de sentrale kunnskapsutfordringene.
Departementet viser til at miljøtilstanden i
Norskehavet ut fra en helhetsvurdering er god. Det er likevel betydelige
utfordringer i forvaltningen av Norskehavet, særlig knyttet til
effekter av klimaendringer og forsuring av havet, overbeskatning
av enkelte fiskebestander, risiko for akutt forurensning, nedgang
i sjøfuglbestander og behov for bevaring av korallområder. Regjeringen
mener det er viktig i et langsiktig perspektiv å sikre at Norskehavets
grunnleggende økosystem forblir rent, rikt og produktivt. Dette vil
Regjeringen gjøre på basis av denne helhetlige og økosystembaserte
forvaltningsplanen.
Regjeringen vil i oppfølgingen av forvaltningsplanen
legge til rette for at Norskehavet forvaltes gjennom bærekraftig
bruk og bevaring i tråd med målene for havområdet i Norskehavet. Dette
skal forvaltes med utgangspunkt i nasjonale mål, føre-var-prinsippet
og prinsippet om samlet belastning. Forvaltningen av Norskehavet
skal være kunnskapsbasert.
I Norskehavet er det identifisert 11 særlig
verdifulle og sårbare områder som særlig verdifulle med utgangspunkt
i ulike miljøverdier, og som igjen har ulik sårbarhet for menneskeskapte
påvirkninger.
Regjeringen mener at det i de særlig verdifulle og
sårbare områdene skal tas særlige hensyn i forvaltningen. Dette
innebærer at det skal legges særlig vekt på kunnskapsoppbygging,
konsekvensutredninger og vises varsomhet med aktivitet.
Oversikten over naturtyper på havbunnen i Norskehavet
er fortsatt svært begrenset. Regjeringen vil, i tråd med målet om
å stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010, arbeide for bevaring av
korallrev, korallskoger og andre sårbare naturtyper, og kartfeste
kjente korallforekomster i sjøkart, slik at disse bedre kan beskyttes
mot skadelig fiskerivirksomhet gjennom foreliggende regelverk. I
2010 skal Regjeringen legge frem en nasjonal handlingsplan for beskyttelse
av korallrev og andre sårbare naturtyper på havbunnen.
Regjeringen vil videreføre kartlegging av havbunnen
gjennom MAREANO-programmet, og bidra til å øke kunnskapen om utbredelsen
av naturtyper. Dette skal gi grunnlag for en bedre beskyttelse av
sårbare naturtyper.
Regjeringen vil videre stille strenge krav til
gjennomføring av bunnfiske og krav til rapportering fra slikt fiske,
og man vil styrke arbeidet med videreutvikling av redskaper som
slepes langs bunnen slik at påvirkningen på bunnen blir minst mulig.
Regjeringen vil at fiske med bunntrål i nye
områder som ikke tidligere er trålt, skal betraktes som forsøksfiske.
Dette fisket skal utøves etter en restriktiv protokoll og med krav
til rapportering av blant annet eventuelle bifangster av koraller,
svamp og annet. Fiskeri- og kystmyndighetene skal systematisk gå
gjennom rapporterte data og vurdere om fiske i områdene skal tillates
å fortsette. Informasjon i forbindelse med prøvefiske skal gjøres
tilgjengelig for miljøvernmyndighetene.
Norge har gjennom havmiljøkonvensjonen OSPAR
og konvensjonen om biologisk mangfold (CBD) sluttet seg til en målsetting
om etablering av et internasjonalt nettverk av Marine Protected Areas
(MPAs) innen henholdsvis 2010 og 2012. Dette skal skje ved opprettelse
av et økologisk sammenhengende nasjonalt nettverk av godt forvaltede
MPA-områder. Med hjemmel i fiskerilovgivningen har det vært iverksatt beskyttelsestiltak
mot høsting innenfor angitte områder både i forbindelse med årlig
fiske og fangst, så vel som mer varige områdebegrensninger. Områdene
som skal beskyttes eller vernes gjennom nasjonal marin verneplan,
vil være et sentralt bidrag til nettverket av marine verneområder
og marine beskyttede områder.
Regjeringen vil igangsette formelt planprosessen
for nasjonal marin verneplan i 2009. Man skal starte med en vurdering
av de ulike forslagene, og følgende skal legges til grunn:
eventuelle arealbegrensninger
og overordnete restriksjoner for petroleumsvirksomhet utenfor 12
nautiske mil skal fastsettes i forvaltningsplanene for havområdene
og ikke endres gjennom arbeidet med vern og beskyttelse av utvalgte
områder,
utenfor 12 nautiske mil kan det gjennom
arbeidet med beskyttelse av utvalgte områder brukes regelverk som
legger begrensninger på bruk og tiltak, med unntak av petroleumsvirksomhet,
områder innenfor 12 nautiske mil vurderes
vernet etter naturvernloven/ny naturmangfoldlov og/eller beskyttes
gjennom relevant sektorlovgivning,
det vil for 17 geografisk avgrensede områder kunngjøres
oppstart for i første pulje.
Regjeringen peker på at det i store områder
av Norskehavet er pågående og planlagt petroleumsaktivitet som skal
foregå i sameksistens med fiskeriinteressene innenfor de overordnede miljøhensynene,
og det er etablert et omfattende regelverk for å sikre dette.
Områdene som er identifisert som særlig verdifulle
med utgangspunkt i ulike miljøverdier, har ulik sårbarhet for akutt
oljeforurensning. Regjeringen har valgt å etablere spesielle rammer
for petroleumsvirksomheten i Norskehavet for disse, og som det er
redegjort for i meldingen.
Områdene er:
Mørebankene, Haltenbanken,
Iverryggen, Sklinnabanken er viktige gyteområder spesielt for sild,
mens Vestfjorden er et viktig gyteområde spesielt for nordøstarktisk
torsk. Egg og larver av fisk har høy sårbarhet for oljeforurensning.
Langs hele den kystnære sonen inkludert
Froan, langs Vestfjorden og på Jan Mayen er det store forekomster
av sjøfugl og kystsel, som har høy sårbarhet for oljeeksponering,
enten gjennom hele året, eller i spesielt sårbare livsstadier og perioder
av året. Store sjøfuglforekomster kan også forekomme i områdene
på bankområdene med sildegyting, og i de næringsrike områdene ved
eggakanten.
Remman, Sularevet, Iverryggen og eggakanten er
områder med særlige verdifulle bunnhabitater (koraller, taresamfunn,
og antatt andre verdifulle bunnsamfunn), og disse områdene vurderes spesielt
sårbare for fysisk påvirkning på havbunnen.
Regjeringen går inn for å starte en åpningsprosess
i havområdet på norsk side ved Jan Mayen med sikte på tildeling
av konsesjoner. Første steg i denne prosessen er å kartlegge ressursgrunnlaget
for petroleum og miljøverdiene i dette området nærmere, og å gjennomføre
en konsekvensutredning for petroleumsvirksomhet. Basert på resultatene
fra konsekvensutredningen vil Regjeringen ta stilling til aktivitetsrammene.
Frem til oppdateringen av forvaltningsplanen, senest
i 2014, skal det imidlertid ikke foregå petroleumsvirksomhet innenfor
et belte på 30 km rundt Jan Mayen. Dette skal likevel ikke være
til hinder for at Jan Mayen kan benyttes i forbindelse med petroleumsvirksomhet
utenfor dette beltet. I forbindelse med oppdateringen av forvaltningsplanen
vil Regjeringen vurdere spørsmålet om petroleumsvirksomhet nær Jan Mayen
på nytt. Regjeringen vil i den vurderingen legge vekt på opparbeidet
ny kunnskap om området.
Regjeringen går ikke inn for å åpne øvrige områder
for petroleumsvirksomhet i Den arktiske front nå. Regjeringen vil
vurdere dette spørsmålet på nytt i forbindelse med oppdateringen
av forvaltningsplanen, senest i 2014.
Det vises til at det er foretatt en gjennomgang
av miljø- og fiskerivilkår for de havområdene i Norskehavet som
ikke er omfattet av områdene spesielt omtalt i meldingen. I disse
områdene vil gjeldende miljø- og fiskerivilkår i utgangspunktet
stå ved lag, inkludert de som er fastsatt i 20. konsesjonsrunde.
For nye konsesjoner i disse områdene er det i meldingen gjengitt
miljø- og fiskerivilkår, som skal gjelde frem til revisjonen av
forvaltningsplanen, senest i 2014.
Som ekstra sikkerhetstiltak for å unngå skade
på fiskeressurser og for å begrense konflikter mellom fiskerinæring
og oljeindustrien som oppdragsgiver for seismiske undersøkelser,
er det innført reguleringer i form av hvor og når seismiske undersøkelser
kan gjennomføres.
Regjeringen vil følge opp arbeidet med å tilrettelegge
regel- og lovverket som regulerer seismisk aktivitet slik at konfliktpotensialet
i forhold til fiskeriene reduseres i størst mulig grad og å bidra
til at usikkerheten knyttet til skremmeeffekter og til mulige skadevirkninger
på marint liv reduseres.
Bærekraftig høsting forutsetter velfungerende økosystemer
– og som igjen forutsetter biologisk mangfold. Bærekraftig høsting
av de levende marine ressursene er viktig for Regjeringens mål om
å stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010.
Regjeringen ser det som viktig at all påvirkning av
beskatningen av fiskeressursene skal registreres og settes inn i
en forvaltningsmessig sammenheng. Man vil øke kunnskapen om marine arter
som høstes, og hvor det vitenskapelige grunnlaget for regulering
er utilstrekkelig. Samtidig må det etableres reguleringer /føre
var-forvaltningsregimer for marine arter som høstes, men hvor dette
ikke er etablert pr. i dag.
Regjeringen vil bl.a. videreutvikle den systematiske
overvåkingen og oppfølgingen av de levende marine ressursene i tråd
med havressursloven. Man vil videreføre arbeidet med en økosystembasert
forvaltning av de levende marine ressursene, og man vil bidra internasjonalt
til å sikre kunnskapsgrunnlaget om de enkelte fiskebestander, og
man vil øke kunnskap om marine arter som høstes.
Regjeringen vil videre arbeide for bevaring
av sjøfuglbestandene. Man vil bl.a. sørge for bedre kunnskap om
sjøfugl gjennom overvåkings- og kartleggingsprogrammet SEAPOP, og
man vil videreføre SEAPOP-programmet for sjøfugl i alle norske havområder,
langs hele norskekysten og på Svalbard. På bakgrunn av kartlegging
vil Regjeringen vurdere behovet for ytterligere tiltak mot bifangst
av sjøfugl i fiskeriene.
Når det gjelder introduksjon og spredning av fremmede
organismer mot det marine naturmangfoldet representerer ballastvannutskifting
fra skip en viktig kilde til slik introduksjon, og det vises til
at Norge har ratifisert konvensjonen om ballastvannutskifting. Regjeringen
vil fastsette forskrift om ballastvann sommeren 2009, og man vil
være en pådriver for at flere land ratifiserer ballastvannkonvensjonen,
slik at den kan tre i kraft internasjonalt.
Det forventes en økning i trafikken i Norskehavet
frem mot 2025 som resultat av økt trafikk fra Russland, som vil
medføre at risikoen for utslipp av olje vil øke i årene fremover
dersom ikke risikoreduserende tiltak iverksettes.
Som ledd i styrkingen av forebyggende sjøsikkerhet
og muligheten for å redusere konsekvensene av et akutt oljeutslipp
gjennom den statlige oljevernberedskapen vil Regjeringen:
vurdere, i samarbeid
med andre land, å etablere et grenseoverskridende regionalt/internasjonalt samarbeid
om utveksling av trafikkinformasjon (VTMIS). I første omgang vil
dette omfatte utveksling av informasjon om trafikkbildet (AIS-data).
bidra aktivt i det internasjonale samarbeidet
om utvikling og etablering av e-navigasjon.
videreføre oppfølging av Kystverkets statusrapport
for oljevernmateriell i statlige depoter med tilrådd plan for utskiftning
frem til 2010.
utarbeide en oppdatert oversikt over egnede
nødhavner, i nært samarbeid med berørte parter, herunder kommunene.
styrke arbeidet med kurs, øvelser og trening
av beredskapsmannskaper.
bidra til utvikling av teknologi for oljevernutstyr rettet
inn mot særlige utfordringer i det aktuelle havområdet, for eksempel
høye bølger.
Regjeringen vil videreføre arbeidet med å legge skipstrafikk
lenger ut fra kysten, fra Røst og sørover, og det vises til forslag
om risikoreduserende rutetiltak som skal gi det samme beskyttelsesnivået
som seilingsledssystemet Vardø–Røst gir for denne kyststrekningen.
Regjeringen vil også legge stor vekt på å få
redusert risikoen for radioaktive utslipp fra Sellafield som kan
berøre norske sjøområder.
Det er gjort få undersøkelser av bunnfaunaen
i Norskehavet sett i forhold til havområdets størrelse og den store
variasjonen av temperatur-, dybde- og bunnforhold. Det er behov
for generell kartlegging av dybde, topografi, sedimentkvalitet,
forurensning og naturmangfold i Norskehavet.
Regjeringen vil ta initiativ til å styrke kunnskapen
om økosystembasert forvaltning, styrke kunnskapen om sammenhenger
i de marine økosystemene, styrke kunnskapen om havbunn og sjøfugl
ved å videreføre kartleggingsprosjektet MAREANO for havbunn og kartleggings-
og overvåkingsprogrammet SEAPOP for sjøfugl. Videre vil Regjeringen
styrke kunnskapen om forebygging av akutte hendelser som kan medføre
forurensning, og styrke kunnskapen om samfunnsmessige og samfunnsøkonomiske problemstillinger
knyttet til havmiljøforvaltning.
Når det gjelder overvåking av miljøtilstanden
i havområdet, vil Regjeringen videreutvikle et samordnet overvåkingssystem
for det marine økosystemet i Norskehavet, samt styrke arbeidet med
utvikling av representative indikatorer, referanseverdier og tiltaksgrenser,
slik at overvåkingsprogrammene vil kunne avdekke endringer i økosystemet
i forhold til målene for biologisk mangfold, forurensning og trygg
sjømat.
Regjeringen har som mål å øke utbyggingen av miljøvennlig
vindkraft. En storskala havbasert vindkraftutbygging i Norge forutsetter
utvikling av bunnfaste installasjoner for dypere vann og/eller flytende
innretninger, men dette er foreløpig på utviklingsstadiet.
Det arbeides med en nasjonal strategi for offshore
vindkraft, og det vises til at Olje- og energidepartementet har
sendt på høring et utkast til ny lov om fornybar energi utenfor
grunnlinjen. Det legges til grunn at myndighetene skal identifisere
områder hvor det kan søkes om etablering av vindkraftanlegg.
Regjeringen vil i denne sammenheng legge til rette
for gjennomføring av en strategisk konsekvensutredning av aktuelle
områder for offshore vindkraft med sikte på å avklare områder som
kan åpnes for søknader om utbygging. Videre vil Regjeringen legge
frem forslag til lovgrunnlag for fornybar energiproduksjon utenfor grunnlinjen
i 2009. I områder med særlige miljøverdier vil man ved planlegging
av eventuell fremtidig virksomhet stille særlige krav til å vurdere
påvirkning og konsekvenser, spesielt for bunnhabitater, gyteområder
for sild og trekkruter for sjøfugl.
Departementet viser til at økt samordning av sektorene
som har forvaltningsansvar og koordinering mellom de ulike etatene
vil være en forutsetning for en helhetlig, økosystembasert forvaltning
av Norskehavet. På departementsnivå blir arbeidet koordinert av
Miljøverndepartementet som leder av en interdepartemental styringsgruppe.
Regjeringen vil etablere en faggruppe for oppfølgingen
av forvaltningsplanen for Norskehavet, og man vil utvide mandatet
for de rådgivende gruppene for overvåking og risiko i Barentshavet–Lofoten
til også å omfatte Norskehavet og Nordsjøen. Regjeringen vil også
utvide den eksisterende referansegruppen for Barentshavet og havområdene
utenfor Lofoten til også å omfatte Norskehavet og Nordsjøen.
Regjeringen vil gjennom arbeid i OSPAR-kommisjonen
og EU formidle norske erfaringer med denne forvaltningsplanen, og
man vil se forvaltningsplanen i sammenheng med EUs havstrategidirektiv.
Forvaltningsplanen skal være rullerende og oppdateres
jevnlig. Første oppdatering vil skje senest i 2014. Regjeringen
vil da også foreta en ny vurdering av de arealbaserte rammene for
petroleumsvirksomheten i Norskehavet. Det tas sikte på å oppdatere
hele planen i 2025 – for perioden frem mot 2040.