Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen, og
fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til drøftingene som
har vært mellom Regjeringen og Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen
i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne.
Komiteen viser videre til at
partene i trygdedrøftingene har kommet frem til enighet om en økning
av folketrygdens grunnbeløp (G) med 2 625 kroner, fra 70 256 til
72 881 kroner fra 1. mai 2009, det vil si med 3,74 pst. Dette innebærer
at gjennomsnittlig grunnbeløp øker fra 2008 til 2009 med 4,2 pst.
Komiteen viser til at partene
i forbindelse med trygdedrøftingene i 2008 ble enige om en plan for
å trappe opp minstepensjonen til enslige minstepensjonister slik
at den fra 1. mai 2010 utgjør to ganger grunnbeløpet. Første steg
i denne planen var å heve høy sats for særtillegget fra 79,33 pst.
til 94 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2008. Satsen blir deretter
trappet videre opp til 97 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2009 og
til 100 pst. av grunnbeløpet fra mai 2010. I samsvar med dette har komiteen merket
seg at det nå blir gjort framlegg om at den ordinære satsen for særtillegget
skal være 97 pst. av grunnbeløpet fra 1. mai 2009.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at partene kom til enighet. Resultatet av drøftingene
med en økning i gjennomsnittlig grunnbeløp på 4,2 pst. fra 2008
til 2009, opptrappingsplanen og lav prisstigning innebærer at de
som får sine ytelser regulert gjennom grunnbeløpet, oppnår en inntektsøkning
som gir pensjonistene en utvikling i tråd med Stortingets vedtatte
prinsipper om pensjonistenes inntektsutvikling. Flertallet er
tilfreds med avtalen om å trappe opp minstepensjonen til to ganger folketrygdens
grunnbeløp (G) fra 1. mai 2010 og vil følge opp dette.
Flertallet viser til at minstepensjonen
over tid har hatt en særlig sterk realvekst fordi særtillegget er
trappet opp over mange år, blant annet ved økningen fra 1. mai 2008.
Denne opptrappingen vil fortsette de neste to årene som en følge
av opptrappingsplanen for minstepensjonen fra trygdeoppgjøret i
2008. Videre viser flertallet til at pensjonene for
ektefeller og samboere har økt sterkere enn grunnbeløpet i perioden
2003–2008. Flertallet vil peke på at trygdeoppgjøret
både i 2008 og i 2009, gjennom tillegget for unge uføre og opptrappingsplanen for
minstepensjon, totalt representerer en økning som går ut over de
generelle tilleggene i lønnsoppgjørene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at retningslinjene
for reguleringen av grunnbeløpet slår fast at pensjonistene med
folketrygdpensjon skal ha en inntektsutvikling minst på linje med
de yrkesaktive. Organisasjonene er opptatt av at "minst på linje med"
må bety at enkelte oppgjør må innebære en regulering som ligger
noe over utviklingen for yrkesaktive.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at årets trygdedrøftinger ble avsluttet 19. mai 2009,
og at det tok over to uker før proposisjonen ble fremmet for Stortinget.
Disse medlemmer vil påpeke at
man hadde ønsket at man hadde fått trygdeoppgjøret oversendt Stortinget
på et tidligere tidspunkt, slik at komiteen kunne ha fått bedre
tid til å behandle en så stor og omfattende sak som trygdeoppgjøret
i utgangspunktet er.
Disse medlemmer har merket seg
at flertallet i denne innstilling påpeker at trygdeoppgjøret både
i 2008 og i 2009, gjennom tillegget for unge uføre og opptrappingsplanen
for minstepensjon, totalt representerer en økning som går ut over
de generelle tilleggene i lønnsoppgjørene.
Disse medlemmer deler ikke en
slik oppfatning og mener dette vitner om et syn hvor man behandler
alle pensjonister som en felles gruppe, og avslører at man betrakter
pensjon i folketrygden som en sosial ytelse fremfor en opptjent rettighet.
Disse medlemmer vil understreke
at man betrakter pensjon i folketrygden som en klar opptjent rettighet.
Disse medlemmer viser til brev
fra Landslaget for offentlig pensjonister (LOP) til arbeids- og
sosialkomiteen, av 26. mai 2009, hvor det blir påpekt at det ville
vært naturlig med større deltakelse i trygdedrøftingene fra de parter som
er direkte berørt.
Disse medlemmer er kjent med
de endringer som ble gjort for noen år tilbake, og støttet disse endringene
ved at det ble åpnet for at flere parter ble involvert i drøftingene.
Disse medlemmer mener likevel
at det burde vært lagt bedre til rette for et system som i større grad
hadde ivaretatt prinsippet om at trygdedrøftelsene burde vært ført
mellom pensjonistorganisasjoner og trygdedes organisasjoner på den
ene siden og regjeringen på den andre, og ber Regjeringen legge
til rette for at dagens praksis forbedres i samsvar med dette.
Disse medlemmer viser til at
den ekstraordinære økningen i minstepensjonen for enslige minstepensjonister
i trygdeoppgjøret for 2008 ble finansiert ved å benytte etterslepet
fra 2007 for alders-, uføre- og etterlattepensjonister. Etterslepet,
det vil si avviket mellom forventet lønnsvekst lagt til grunn i
trygdeoppgjøret 2007 og den faktiske lønnsveksten, som var satt
til 0,65 pst.
Disse medlemmer mener at dette
var et klart brudd på de retningslinjer som Stortinget fastsatte
i 2003. Det medførte at landets alders-, uføre- og etterlattepensjonister
fikk underregulert sin pensjon med til sammen 1 948 mill. kroner
i forhold til om G hadde blitt regulert etter retningslinjene.
Etter disse medlemmers mening
blir grunnbeløpet underregulert i forhold til lønnsveksten også
i år. Dette fremkommer som et resultat av at reguleringen for 2009
beregnet ut fra etterslep fra 2007, hadde blitt brukt til en ordinær
økning av grunnbeløpet i 2008. Det vil si at man har lagt inn et
fiktivt overheng for 2009.
Disse medlemmer viser videre
til brev av 9. juni 2009 fra Forsvarets Pensjonistforbund, hvor
også de oppfatter at årets trygdeoppgjør er en gjentagende underregulering
av grunnbeløpet, samt at dette er en urettmessig forskuttering av
fremtidig indeksering av pensjoner under utbetaling.
Disse medlemmer deler dette synet.
Disse medlemmer mener derfor
at forholdene ved årets oppgjør ligger til rette for et noe høyere tillegg
enn Regjeringens anslag for lønnsveksten.
Disse medlemmer vil derfor foreslå
at det gjennomsnittlige grunnbeløpet i folketrygden økes med 5,35
pst. fra 2008 til 2009, slik at grunnbeløpet blir økt med 3 824
kroner fra 70 256 til 74 080 kroner med virkning fra 1. mai 2009.
Disse medlemmer viser til den
nedtrappingen av avkortingen for gifte/samboende pensjonister som
Fremskrittspartiet fikk fremforhandlet med de daværende regjeringspartier
i Stortinget høsten 2002 i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2003, fra 25 pst. avkorting i 2002 til 15 pst. avkorting i 2005.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av St. meld. nr. 5 (2006–2007) om opptjening og uttak
av alderspensjon i folketrygden, jf. Innst. S. nr. 168 (2006–2007),
hvor Fremskrittspartiet fremmet forslag om å fjerne avkortingsreglene
for gifte/samboende pensjonister slik at alle får 100 pst. grunnpensjon
uavhengig av sivilstand innen 2010.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Representantlovforslag nr. 111 (2008–2009), fremsatt i Odelstingets
møte den 10. juni 2009, fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson
og Carl I. Hagen om lov om endringer i lov av 28. februar 1997 nr.
19 om folketrygd (Folketrygdloven), hvor Fremskrittspartiet foreslår
å redusere avkortingen fra 15 til 10 pst. med virkning fra 1. mai 2009.
Disse medlemmer mener at all
avkorting i gifte/samboende pensjonisters grunnpensjon skal fjernes.
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets merknader i forbindelse med behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2009, jf. Innst. S. nr. 335 (2008–2009),
hvor man fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en plan for
Stortinget om en fjerning av avkortingen av gifte/samboende pensjonisters
grunnpensjon i forbindelse med statsbudsjettet for 2010."
Disse medlemmer mener at den
økonomiske hverdagen og levekårene for mange minstepensjonister
er vanskelig. Økning i de faste utgiftene, kommunale skatter og
avgifter og egenandeler i helsevesenet har, etter den informasjon disse medlemmer mottar,
ført til at mange minstepensjonister ikke har anledning til å hente
forskrevne medisiner, til å spise middag hver dag eller å ha noen
form for atspredelse.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen går inn for å øke minstepensjonen kun for enslige minstepensjonister,
og at brorparten av dette løftet ble finansiert ved å underregulere
grunnbeløpet i trygdeoppgjøret for 2008.
Etter disse medlemmers syn innebærer
dette at det er alders-, uføre- og etterlattepensjonister som må
betale regningen ved at disse får en dårligere kjøpekraftutvikling
enn hva som er tilfellet for de yrkesaktive.
Disse medlemmer har merket seg
at mange av landets minstepensjonister får beregnet sitt særtillegg
etter lav sats (74 pst. av grunnbeløpet), og at dette fortsatt skal
være gjeldende.
Disse medlemmer konstaterer at
en minstepensjonist som er gift med en alderspensjonist som har
opptjent en tilleggspensjon på om lag 77 000 kroner, vil få en samlet
årlig inntekt som er om lag 10 000 kroner mindre enn hva som er tilfellet
for to minstepensjonister som er gift med hverandre.
Disse medlemmer konstaterer at
en slik politikk vil føre til at forskjellen mellom enslige minstepensjonister
og minstepensjonister som er gift med en alderspensjonist som har
liten tilleggspensjonsopptjening, vil øke.
Disse medlemmer vil påpeke at
man er fornøyd med at minstepensjonen til enslige minstepensjonister
økes, og at det tas sikte på at disse skal få en inntekt tilsvarende
2 G fra 1. mai 2010.
Disse medlemmer anser dette som
et lite gjennomslag for Fremskrittspartiets krav, gjennom flere
år, om at minstepensjonen må økes til 2 G.
Disse medlemmer mener likevel
at det er urettferdig at ikke alle minstepensjonistene skal få nyte
godt av en tilsvarende økning i særtillegget.
Disse medlemmer går inn for å
øke minstepensjonen til 2 G. Dette gjøres ved at særtillegget økes
til 100 pst. av G for alle minstepensjonister.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Representantlovforslag nr. 111 (2008–2009), hvor Fremskrittspartiet
foreslår å øke særtillegget til alle minstepensjonister opp til
2 G, med virkning fra 1. mai 2009.
Disse medlemmer viser til at
en enslig minstepensjonist med Fremskrittspartiets forslag vil få
en økning i sin inntekt med 11 864 kroner, fra 136 296 til 148 160
kroner.
Disse medlemmer viser videre
til at en minstepensjonist som lever sammen med ektefelle som har
en årlig inntekt, inkludert kapitalinntekt, som er større enn to
ganger grunnbeløpet vil med Fremskrittspartiets forslag få en økning
i sin inntekt med om lag 24 870 kroner per år, i forhold til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer har merket seg
at organisasjonene i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2007 fremmet
krav om en økning av unge uføres tilleggspensjon med 1 pensjonspoeng,
fra 3,30 pensjonspoeng til 4,30 pensjonspoeng.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet gjennom flere år har foreslått å øke tilleggspensjonen
for unge uføre opp til 4,30 pensjonspoeng.
Disse medlemmer er naturlig nok
glad for at man i forbindelse med fjorårets trygdeoppgjør kom frem
til enighet om å øke tilleggspensjonen for unge uføre fra 3,30 pensjonspoeng
til 3,50 pensjonspoeng, selv om disse medlemmer er langt
fra tilfreds med økningen, og mener det er et klart behov for å
gi denne gruppen et ytterligere inntektsløft.
Disse medlemmer ønsker å føre
en politikk som i større grad fører til redusert fattigdom, og mener
derfor det er viktig å gi de unge uføre en verdig inntekt som de
kan leve av.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Representantlovforslag nr. 111 (2008–2009), hvor Fremskrittspartiet
foreslår å øke tilleggspensjonen til unge uføre fra 3,50 pensjonspoeng
til 4,30 pensjonspoeng, med virkning fra 1. mai 2009.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I
Grunnbeløpet i folketrygden blir satt til 74 080 kroner
med virkning fra 1. mai 2009.
II
Særtillegget i folketrygden, både lav og ordinær sats,
økes til 100 pst. av grunnbeløpet med virkning fra 1. mai 2009.
III
Tilleggspensjonen for unge uføre økes fra 3,50 pensjonspoeng
til 4,30 pensjonspoeng med virkning fra 1. mai 2009.
IV
I statsbudsjettet for 2009 blir det gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | Utgifter | |
660 | | Krigspensjon | |
| 70 | Tilskott, militære, overslagsløyving, blir auka med | 7 000 000 |
| | frå kr 190 000
000 til kr 197 000 000 | |
| 71 | Tilskott, sivile, overslagsløyving, blir auka med | 18 000 000 |
| | frå kr 485 600
000 til kr 503 600 000 | |
664 | | Pensjonstrygda
for sjømenn | |
| 70 | Tilskott, blir
auka med | 35 000 000 |
| | frå kr 638 000
000 til kr 673 000 000 | |
666 | | Avtalefesta pensjon | |
| 70 | Tilskott, blir
auka med | 46 000 000 |
| | frå kr 1 230 000
000 til kr 1 276 000 000 | |
667 | | Supplerande stønad
til personar over 67 år | |
| 70 | Tilskott, blir
auka med | 11 000 000 |
| | frå kr 300 000 000
til kr 311 000 000 | |
2620 | | Stønad til einsleg
mor eller far | |
| 70 | Overgangsstønad, overslagsløyving, blir auka med | 87 000 000 |
| | frå kr 2 310 000
000 til kr 2 397 000 000 | |
2652 | | Medisinsk rehabilitering
mv. | |
| 70 | Rehabiliteringspengar, overslagsløyving, blir auka med | 318 000 000 |
| | frå kr 8 770 000
000 til kr 9 088 000 000 | |
2653 | | Ytingar til yrkesretta
attføring | |
| 70 | Attføringspengar, overslagsløyving, blir auka med | 381 000 000 |
| | frå kr 10 072
000 000 til kr 10 453 000 000 | |
2655 | | Uførheit | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 960 000 000 |
| | frå kr 18 775
000 000 til kr 19 735 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 1 875 000 000 |
| | frå kr 29 160
000 000 til kr 31 035 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 325 000 000 |
| | frå kr 2 042 000
000 til kr 2 367 000 000 | |
| 73 | Førebels uførepensjon, overslagsløyving, blir auka med | 4 000 000 |
| | frå kr 160 000
000 til kr 164 000 000 | |
| 74 | Tidsavgrensa uførestønad, overslagsløyving, blir auka med | 325 000 000 |
| | frå kr 8 960 000
000 til kr 9 285 000 000 | |
| 76 | Yrkesskadetrygd, overslagsløyving, blir auka med | 3 000 000 |
| | frå kr 70 000
000 til kr 73 000 000 | |
2670 | | Alderdom | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 2 200 000 000 |
| | frå kr 40 701
000 000 til kr 42 901 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 2 321 000 000 |
| | frå kr 63 354
000 000 til kr 65 675 000 000 | |
| 72 | Ventetillegg, overslagsløyving, blir auka med | 2 000 000 |
| | frå kr 44 000 000 til kr 46
000 000 | |
| 73 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 1 366 000 000 |
| | frå kr 5 654 000
000 til kr 7 020 000 000 | |
2680 | | Ytingar til gjenlevande
ektefellar | |
| 70 | Grunnpensjon, overslagsløyving, blir auka med | 46 000 000 |
| | frå kr 1 271 000
000 til kr 1 317 000 000 | |
| 71 | Tilleggspensjon, overslagsløyving, blir auka med | 39 000 000 |
| | frå kr 1 085 000
000 til kr 1 124 000 000 | |
| 72 | Særtillegg, overslagsløyving, blir auka med | 4 000 000 |
| | frå kr 100 000 000 til kr 104
000 000" | |