Formålet med bevilgningen er å sikre at tjenestemottakere
som krever stor ressursinnsats fra det kommunale tjenesteapparat,
får et best mulig tilbud, uavhengig av kommunens økonomiske situasjon.
Med ressurskrevende tjenestemottaker menes en person med store hjelpebehov
og som mottar omfattende helse- og omsorgstjenester fra kommunen.
Dette kan bl.a. gjelde personer med psykisk utviklingshemming, fysisk
funksjonshemmede, personer med rusmiddelproblemer og mennesker med
psykiske lidelser.
I 2009 får kommunene kompensert 85 pst. av egne
netto lønnsutgifter utover innslagspunktet på kr 835 000. Kommunenes
egenandel er 15 pst. for utgifter over innslagspunktet. I 2010 foreslås
det at kommunene får kompensert 80 pst. av egne netto lønnsutgifter
utover innslagspunktet på kr 865 000. Tilskuddsordningen gjelder
for personer under 67 år.
Fylkesmennene er i retningslinjene for fordeling av
skjønnstilskuddet for 2010 bedt om å ta hensyn til kommuner som
har spesielt høye kostnader knyttet til særlig ressurskrevende tjenester,
og hvor dette ikke fanges tilstrekkelig opp gjennom inntektssystemet
og toppfinansieringsordningen.
Toppfinansieringstilskuddet for 2009 til de
kommunene som tilfredsstilte kriteriene for tilskudd ble fordelt
fra Helsedirektoratet i juli 2009. Det ble utbetalt 3 998 mill.
kroner. Dette er en nominell økning på 1 030 mill. kroner sammenlignet med
tilskuddet for 2008. I 2009 var 5 299 ressurskrevende tjenestemottakere
omfattet av ordningen. Dette er en økning på 794 tjenestemottakere eller
17,6 pst. i forhold til 2008. I tillegg til økningen i antallet
tjenestemottakere økte utgiftene utover innslagspunktet per tjenestemottaker
nominelt med 14,6 pst.
Toppfinansieringstilskuddet for ressurskrevende tjenester
er en overslagsbevilgning. Utbetalingene i 2009 er 713 mill. kroner
høyere enn saldert budsjett 2009. Det vil bli fremmet forslag til
tilleggsbevilgning for 2009 i løpet av høsten.
Det budsjetteres med 4 350 mill. kroner i 2010. Dette
er en økning på 1 065 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
2009. Forslaget til bevilgning for 2010 tar hensyn til at faktisk
utbetalt tilskudd i 2009 er 3 998 mill. kroner, dvs. 713 mill. kroner
høyere enn saldert budsjett. Det er lagt til grunn en økning i antall
tjenestemottakere på 8,1 pst. og en reell vekst i utgifter per tjenestemottaker
på 3,9 pst. i 2009. Dette er basert på den gjennomsnittlige årlige
veksten i antallet tjenestemottakere og den gjennomsnittlige årlige realveksten
i utgifter per mottaker for perioden 2004–2008. Kompensasjonsgraden
foreslås redusert fra 85 pst. i 2009 til 80 pst. i 2010. Innslagspunktet
foreslås justert opp med 3,6 pst. Dette er noe mer enn anslått prisvekst.
Forslaget om justeringer av ordningen må sees i sammenheng med den
sterke utgiftsveksten i ordningen.
Midler som utbetales i 2010 over statsbudsjettet, skal
kommunene inntektsføre i sine regnskaper i 2009. Dette skyldes at
kommunesektoren følger et annet regnskapsprinsipp enn staten. De foreslåtte
innsparingene i toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester
vil derfor ha budsjettvirkninger for kommunene i 2009.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skuffet over Regjeringens forslag om å svekke toppfinansiering for
ressurskrevende tjenester er. Disse medlemmer mener
den foreslåtte svekkelsen vil gjøre det vanskeligere for kommunene
å gi et godt tilbud til denne gruppen og samtidig straffe de som
har etablert et godt tilbud. Disse medlemmer ønsker
derfor å reversere den foreslåtte endringen, og på sikt endre innslagspunktet
i denne finansieringsordningen til 400 000 kroner pr. bruker slik
at den enkelte kommunes utgifter utover innslagspunktet legges til
grunn for den statlige kompensasjonen. Dette gjøres trinnvis over
en periode på flere år. I første omgang foreslås en økning av kompensasjonsgraden
til 85 pst. med innslagspunkt på 700 000 kroner, som medfører en
økning av bevilgningen på 673,2 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti går inn for å beholde kompensasjonsgraden i refusjonsordningen
for ressurskrevende brukere uendret på 85 pst. og kun øke innslagspunktet
i tråd med budsjettets alminnelige prisregulering.
Dette medlem vil derfor foreslå
at bevilgningen på kap. 575 post 60 settes til 4 650 mill. kroner,
som er 300 mill. kroner høyere enn Regjeringens forslag.