Vinteren 2009/2010 var preget av langvarige kuldeperioder,
også i deler av landet som normalt har lite kulde. For å forhindre
at dette medfører forverret tilstand på vegdekkene foreslås det
å øke bevilgningen på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og
vedlikehold av riksveger m.m., med 70 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at selv om det i vinter
har vært mest oppmerksomhet på jernbane, er det kjent at behovet
for økt vedlikehold er stort også på vegsiden.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er derfor glad for at regjeringen
har økt bevilgningsnivået til vedlikehold, og støtter regjeringens
forslag om tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett,
som blant annet vil bidra til ytterligere 50 km nytt asfaltdekke
i 2010. Dette kommer i tillegg til de 800 km som allerede er planlagt
og som ligger i saldert budsjett for 2010. Dette flertallet mener
det fremdeles er viktig å holde fullt trykk på å stoppe forfallet
og ta igjen etterslepet på vegvedlikeholdet, slik at man både bedrer
trafikksikkerhet og framkommelighet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at regjeringens tilleggsbevilgning på 70 mill. kroner til asfaltering
for å bøte på kuldeperioden er meget beskjeden, og viser til at dette
tilsvarer under 100 km med asfalt på et offentlig veinett som ifølge
Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er på 93 244 km. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag til Nasjonal Transportplan i Innst.
S. nr. 300 (2008–2009), samt oppfølgingen av dette i Innst. 13 S
(2009–2010) til statsbudsjettet for 2010. Disse medlemmer ønsker
å øke bevilgningen til asfaltering med 150 mill. kroner utover regjeringens
ramme.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svar på budsjettspørsmål nr. 16 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 11. mai 2010, der det kommer frem følgende tabell for
utviklingen av vedlikeholdsetterslepet på riksveiene:
| Etterslep riksveier, mrd. 2010-kroner |
2005 | 16,7 |
2006 | 17,2 |
2007 | 17,9 |
2008 | 18,9 |
2009 | 19,2 |
* Svar på spm. 16 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon
av 11. mai 2010
Disse medlemmer viser til at
trafikksikkerhet på vei er et samspill mellom fører, bil og vei. Disse
medlemmer påpeker at veistrekninger i Østfold og Akershus
som tidligere har vært omtalt som dødsveier, er i dag noen av de sikreste
veiene i landet. Disse medlemmer påpeker at 33 pst.
av dem som døde på norske veier i 2008 døde i møteulykker, 38 pst.
døde i utforkjøringer og 9 pst. døde i kryssulykker. Disse
medlemmer viser til at midtrekkverk forhindrer møteulykker,
at autovern og sikkerhetssoner forhindrer utforkjøringer, og at
gode veikryss forhindrer kryssulykker. Det er derfor ikke overraskende
at leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Finn Harald Amundsen,
flere ganger har påpekt at motorveiutbygging på en ulykkesstrekning
reduserer antall dødsulykker med 80–90 pst. Disse medlemmer viser
til at midtdelere er et godt alternativ til motorvei på mindre trafikkerte
strekninger, og disse medlemmer vil på denne bakgrunn
øremerke en tilleggsbevilgning på 30 mill. kroner til nye midtdelere. Disse
medlemmer er samtidig bekymret over at ungdom er overrepresentert
i ulykkesstatistikken, og disse medlemmer ønsker
derfor å øremerke en tilleggsbevilgning til forebyggende arbeid
på 5 mill. kroner rettet mot trafikksikkerhetsarbeid blant ungdom.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 185 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 255 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan
overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72,
forhøyes med | 255 000 000 |
| | fra kr 6 178 600 000
til kr 6 433 600 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til vinterens herjinger med norske veier som har skapt et prekært
behov for ekstraordinære vedlikeholdsmidler. Disse medlemmer mener det
er viktig at lokalsamfunn og enkeltdistrikter ikke blir skadelidende
som følge av en uvanlig kald vinter. Disse medlemmer foreslår
derfor at det bevilges 200 mill. kroner til utbedring av veiene
etter vinterens ødeleggelser.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å etablere et vedlikeholdsfond til samferdselsformål for
å møte utfordringene med det store, ordinære etterslepet på vedlikehold
av vei- og jernbanenettet. Dette fondet skal være på 50 mrd. kroner,
og avkastningen skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger.
Fjorårets foreslåtte fond ville gitt en avkastning på årets budsjett
på ca. 2 mrd. kroner til veivedlikehold.
Disse medlemmer viser til forslag
om etablering av vedlikeholdsfond på 50 mrd. kroner i avsnitt 16.5.5.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 270 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan
overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31
og post 72, forhøyes med | 270 000 000 |
| | fra kr 6 178 600 000
til kr 6 448 600 000» | |
Skatt Sør har revurdert beregningsmetoden for merverdiavgift
i OPS-prosjektet E18 Grimstad – Kristiansand. Merverdigrunnlaget
for anleggsperioden er endret, og merverdiavgiften er etterberegnet.
Merverdiavgiften øker med om lag 59 mill. kroner. Det foreslås å
øke bevilgningen på kap. 1320, post 29 Vederlag til OPS-prosjekter, med
59 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av å finne
nye løsninger som kan gi raskere og mer rasjonell utbygging, drift og
vedlikehold av anlegg innenfor samferdselssektoren. Disse
medlemmer ser at regjeringens varslede modell for bygging
av infrastruktur, «prosjektfinansiering», er skrinlagt. Disse
medlemmer mener dette gjør det enda viktigere å jobbe videre
med bygging av vei gjennom offentlig–privat samarbeid (OPS).
For 2010 ønsker disse medlemmer å
igangsette følgende strekninger som OPS-prosjekter: E18 Akershus–Svenskegrensen,
rv. 7 Sokna–Ørgenvika, og E39 sør for Bergen (Rådal–Svegatjønn).
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å igangsette
følgende 3 veiprosjekter som offentlig–privat samarbeid (OPS):
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at samferdselsmessig infrastruktur skal finansieres av staten, og
påpeker at offentlig privat samarbeid (OPS) kan gi god effekt ved
bygging og drift av anlegg. Disse medlemmer påpeker
at OPS først og fremst er et organiseringsverktøy, og ikke et finansieringsverktøy,
og at bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør bruk av bompengefinansiering
nødvendig. Disse medlemmer betrakter revidert nasjonalbudsjett
som en revisjon som skal justere for nye forhold som har oppstått
siden budsjettet for 2010 ble vedtatt. Disse medlemmer viser
til sitt forslag i Innst. 13 S (2009–2010) om statsbudsjettet for
2010, der disse medlemmer gikk inn for å investere
9 mrd. kroner i riksveier i 2010, gjennom direkte bevilgninger (656 mill.
kroner), utenlandsbudsjett (1 mrd. kroner) samt investeringsramme
for rentekompensasjon (19,27 mrd. kroner).
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker at
det skal legges opp til å iverksettes 3–5 OPS-prosjekter årlig.
Erfaringene fra de første OPS-prosjektene som er fullført er så
gode, bl.a. med halvert byggetid og bedre kostnadskontroll, at modellen
bør videreføres på egnede strekninger innenfor vei- og jernbaneutbygginger.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1320, post
30 Riksveginvesteringer med i alt 130 mill. kroner.
Framdriften for enkelte arbeider på dette prosjektet
har blitt raskere enn det som opprinnelig var lagt til grunn. Dette
fører til at prosjektet vil få større utbetalinger i 2010 enn tidligere forutsatt.
For å sikre rasjonell anleggsdrift og trafikkåpning høsten 2012
som forutsatt, foreslås bevilgningen til prosjektet økt med 80 mill.
kroner.
Nasjonal transportplan 2010–2019 legger opp
til en vesentlig økning i rammene til riksveginvesteringer. Dette
innebærer økt behov for planleggingsmidler. Videre har arbeidet
med konseptvalgutredninger vist seg mer omfattende enn lagt til
grunn. For å sette Statens vegvesen i stand til å kunne gjennomføre
prosjektene i Nasjonal transportplan 2010–2019, foreslås det å øke
bevilgningen til planlegging med 50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om
statlig regulering av arealer til utbygging av motorvei på E18 Ørje–Oslo–Kristiansand–Stavanger
og E6 Svinesund–Oslo–Trondheim–Steinkjer i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011.»
Disse medlemmer viser til Dokument
8:89 S (2009–2010) om en utvidet og bindende nasjonal investeringsplan
på 200 mrd. kroner for stamveinettet utover regjeringens planforslag
i St.meld. nr.16 (2008–2009), der det blant annet tas til orde for
at planprosessen avpolitiseres og bevilgningsvedtak gjøres bindende. Disse medlemmer viser
til at forslaget særlig trekker frem stamveiene mellom de største
byene, herunder E18/E39 Oslo–Kristiansand–Stavanger og E6 Oslo–Trondheim–Steinkjer. Disse
medlemmer viser til at forslaget i Dokument 8:89 S (2009–2010)
tar til orde for at en slik plan skal legges frem senest innen utgangen
av 2010. Disse medlemmer viser til at det er svært
få prosjekter som kan startes opp i 2010, fordi det ikke har blitt
gjort tilstrekkelig med planleggingsarbeid. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til departementets svar på budsjettspørsmål
42 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon av 12. mai 2010
om mulig oppstart av nye motorveiprosjekter i 2010. Disse
medlemmer vil derfor i denne omgang sette av 900 mill. kroner
til eksisterende og nye riksveiprosjekter i 2010.
Disse medlemmer viser til at
rask utbygging av et norsk motorveinett mellom de største byene
vil kreve et omfattende planleggingsarbeid, og at regjeringen kun
har iverksatt planlegging på et fåtall strekninger – herunder E18
Arendal–Tvedestrand. Disse medlemmer foreslår derfor
å øke bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til dette formål. Disse medlemmer vil øremerke
25 mill. kroner av dette til planlegging av prosjektet E18 Arendal–Tvedestrand. Disse
medlemmer vil påpeke at rask utbygging og planlegging vil være
langt enklere med statlig regulering, og viser til at E6 Minnesund
ble forsinket med 10 år fordi Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet valgte å ikke bruke statlig regulering. Disse
medlemmer viser til at man nå er i ferd med å komme i en
lignende situasjon i forbindelse med ny E18, jf. skriftlig spørsmål Dokument
nr. 15:1174 (2009–2010) fra stortingsrepresentant Bård Hoksrud om
E18 «Hanken» utenfor Hobøl.
Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke bevilgningen med 1000 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 1130 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post
29, post 31 og post 72,
forhøyes med | 1 130 000 000 |
| | fra kr 5 110 400 000 til kr
6 240 400 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til den foreslåtte bevilgningsøkningen
til Statens vegvesen på 50 mill. kroner til planlegging, samt Dokument
nr. 15:1214 (2009–2010), skriftlig spørsmål fra representanten Kjell Ingolf
Ropstad. Dette medlem viser til statsrådens svar
der det fremgår at Samferdselsdepartementet er i dialog med Statens
vegvesen om fordelingen av disse midlene og at departementet vil
komme tilbake til fordelingen når det foreligger endelige avklaringer. Dette
medlem mener det er svært viktig at nødvendige midler øremerkes
Aust-Agder og E18 Arendal–Tvedestrand. Dette medlem forutsetter
at det som et minimum øremerkes 10 mill. kroner til dette prosjektet
for inneværende år som en startbevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet betrakter
revidert nasjonalbudsjett som en revisjon som skal justere for nye
forhold som har oppstått siden budsjettet for 2010 ble vedtatt. Disse
medlemmer viser til sitt forslag i statsbudsjettet for 2010,
jf. Innst. 13 S (2009–2010), der disse medlemmer foreslo
200 mill. kroner ekstra til rassikring, samt en investeringsramme for
ny rentekompensasjonsordning på 977 mill. kroner til samme formål.
Komiteens medlem fra Venstre vil
satse på bedre framkommelighet mellom regionene for å fremme verdiskaping,
utvikling av levedyktige distrikter, vekstkraftige bo- og arbeidsmarkeder
og for å dekke næringslivets transportbehov. Stamveinettet må opp
på en standard som kreves for å sikre framtidig verdiskaping, og
satsingen på rassikring må økes. Dette medlem foreslår
derfor en økt bevilgning til rassikring på 40 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 31 | Rassikring, kan
overføres, kan nyttes under post 30,
forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 850 000 000
til kr 890 000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det denne våren har vært mange rashendelser og flomødeleggelser
av infrastruktur, både når det gjelder vei- og jernbanenettet. Disse
medlemmer vil samtidig vise til at lange perioder med vulkanaske
fra Eyjafjallajökull har vist hvor sårbart Norge er når sterke naturkrefter
er sving, og at Norge som land er svært avhengig av innenriks luftfart. Disse
medlemmer ønsker derfor en egen pengepott knyttet til ødeleggelser
på landbasert infrastruktur, og foreslår én budsjettpost til veinettet
og én budsjettpost til jernbanenettet.
Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å bevilge 100 mill. kroner, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 32 | (NY) Uforutsette skred og ras,
bevilges med | 100 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at arbeidet med ekstern kvalitetssikring av E16 over Filefjell
ikke er ferdigstilt. Dette medlem vil avvente videre
fremdrift med prosjektet inntil den endelige gjennomgangen foreligger,
som et ledd i å legge til rette for god budsjettstyring og rasjonell
framdrift. Dette medlem reduserer på denne bakgrunn
post 36 med til sammen 76 mill. kroner i forhold regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen: | |
| 36 | E16 over Filefjell,
kan overføres,
nedsettes med | 76 000 000 |
| | fra kr 132 000 000
til kr 56 000 000» | |
Rentekompensasjonen for transporttiltak i fylkene
beregnes tilsvarende rentekompensasjonsordningene for skole- og
svømmeanlegg med basis i et serielån i Husbanken med 20 års løpetid.
På bakgrunn av nye renteanslag for 2010 foreslås det derfor at bevilgningen
på kap. 1320, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene, reduseres
med 3 mill. kroner, fra 28 mill. kroner til 25 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til rentekompensasjon
for transporttiltak i fylkene med 3 mill. kroner grunnet lavere
rente enn forventet, samtidig som investeringsrammen på 2 mrd. kroner
årlig holdes konstant. Disse medlemmer viser til
at midlene isteden kunne ha blitt brukt til å øke investeringsrammen
for 2010 med 12 pst., ved at investeringsrammen som infases økes
med 240 mill. kroner.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Selskap som har inngått miljøavtale med staten og
meldt seg inn i NOx-fondet før 1. juli
2008, er fritatt for NOx-avgift. Samferdselsdepartementet har
foretatt en nærmere gjennomgang av ferjedriftens behov for kompensasjon
som gjelder NOx-avgift. For den delen
av ferjedriften som staten fortsatt har ansvaret for, og for ferjer
i det nye fylkesvegnettet, viser gjennomgangen et lavere kompensasjonsbehov.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1320, post 72 Kjøp
av riksvegferjetjenester, med 700 000 kroner og bevilgningen på
kap. 572, post 60 Innbyggertilskudd, med 9,9 mill. kroner, jf. omtale under
Kommunal- og regionaldepartementet.
Samferdselsdepartementet vil eventuelt komme tilbake
til behovet for kompensasjon som gjelder NOx-avgift
også i forbindelse med budsjettet for 2011.
Samferdselsdepartementet har i 2010 fullmakt
til å forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning
på kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester,
slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger
3 600 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert
år ikke overstiger 450 mill. kroner.
I forbindelse med den særlig krevende situasjonen
for verft og utstyrsleverandører foreslår regjeringen at fullmakten
for den årlige rammen økes med 10 mill. kroner, jf. forslag til
romertallsvedtak. Dette vil kunne sikre anskaffelse av fire gassdrevne
ferjer for samband i Vestfjorden (Nordland).
I saldert budsjett 2010 er det bevilget 2,72
mill. kroner til kompensasjon for energiavgift på gass for riksvegferjer
over kap. 1320, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester og 0,1 mill.
kroner til kompensasjon for energiavgift på gass for fylkesvegferjer
over fylkeskommunenes frie inntekter. Regjeringen foreslår i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett 2010 å innføre en CO2-avgift
på gass med virkning fra 1. juli 2010, som innebærer at energiavgiften
på gass ikke blir innført. Det tas også sikte på at gass til bruk
i innenriks sjøfart, herunder i fylkes- og riksvegferjedriften, blir
fritatt for avgiften. Fritaket for innenriks sjøfart er likevel
avhengig av at ESA ikke har innvendinger. Dersom det ikke blir fritak
for innenriks sjøfart, legges det opp til kompensasjon for CO2-avgift på gass for fylkes- og riksvegferjer.
Regjeringen vil komme tilbake til ev. bevilgningsmessige konsekvenser
ifm. nysalderingen av statsbudsjettet for 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og XIII under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at riksveiferjene utgjør en integrert del av det nasjonale riksveinettet,
og er en avgjørende faktor i næringslivets transportkostnader. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sitt forslag i
Dokument nr. 8:54 (2006–2007) om prøveprosjekt med gratis riksveiferjer. Disse
medlemmer viser til at regjeringen grunnet en gjennomgang
av ferjeselskapenes innbetalinger til NOx-fondet,
ønsker å redusere bevilgningen med 700 000 kroner, samt redusere bevilgningen
på kap. 572 post 60 Innbyggertilskudd med 9,9 mill. kroner. Disse
medlemmer ønsker å gå imot dette, og at midlene isteden
forutsettes brukt til styrking av ferjetilbudet.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til at det den siste tiden har vært en lang rekke oppslag i
lokale medier om ferjetrøbbel, maskinhavari, kø, frustrasjon og
sinte lokalpolitikere. Disse medlemmer vil særlig
bruke disse medlemmers ekstrabevilgning til riksferjene til
å sette inn ekstra ressurser på strekninger med betydelige gjenståingsproblemer.
Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 49,3 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres,
kan nyttes under post 23 og post 30,
forhøyes med | 49 300 000 |
| | fra kr 436 000 000
til kr 485 300 000» | |
Disse medlemmer viser til at
Vegdirektoratet øremerket tilskudd til lærlingplasser innen matros-
og motorfag på riksveiferjene, men at dette tilskuddet ifølge statsrådens
svar på skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:1060 (2009–2010) nå tas
inn i rammeoverføringen til fylkeskommunene for de strekningene
som tidligere har benyttet seg av ordningen med lærlingtilskudd. Disse
medlemmer tolker dette i retning av at fylkene kan prioritere
disse midlene til andre formål som for eksempel bygging av nye fylkeshus
og opprettelse av egne fylkeskontorer i Brüssel.
Disse medlemmer ønsker å opprettholde
ordningen med lærlinger på ferjene, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny
kompensasjonsordning for bruk av lærlinger på fylkesvegferjesamband
i løpet av høsten 2010.»
Disse medlemmer viser til egen
merknad om CO2-avgift på gass under kap.
4 over.