Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre er bekymret for regjeringens arbeid med øvrig
kollektivtrafikk. Regjeringen begynte forrige periode med å kutte i
bevilgningene over belønningsordningen. Deretter ble bevilgningene
økt som en følge av den brede enigheten om klimaforliket. I oppfølgingen
vannet regjeringen belønningsordningen ut gjennom å inkludere overgang
til sykkel og gange. Disse medlemmer ønsker økt overføring
til sykling og gange velkommen, men stimulere til dette gjennom
en egen ordning. Disse medlemmer vil peke på at det
er nødvendig å trappe opp innsatsen innen kollektivtrafikken, og
det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår derfor
å doble overføringen over belønningsordningen med 320 mill. kroner.
Dette gir rom for at flere byer kan omfattes av ordningen og at midlene
også kan brukes i arbeidet med bybaner, noe dette medlem legger
opp til. Dette medlem vil blant annet vise til at
Bondevik II-regjeringen inntok en aktiv rolle i forhold til å få på
plass en bybanesatsing i Bergen. Det finnes videre en rekke gode
prosjekter som bør få et statlig bidrag slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen,
ny Fornebubane og bane til Akershus Universitetssykehus.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd
til
kollektivtransport,
kan overføres,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 429 100 000
til kr 529 100 000» | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig å opprettholde en høy vegstandard
med hensyn på trafikksikkerhet og fremkommelighet i byområdene og
distriktene. Disse medlemmer har ingen tro på at
det er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene i byområdene, men
det er nødvendig å intensivere arbeidet gang og sykkelveger og rassikring.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår derfor
å bevilge 50 mill. kroner til en belønningsordning for kommunene
til å satse på gang- og sykkelveger.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (NY) Særskilt tilskudd til
sykkel- og gangveier (belønningsordning for sykkel), bevilges med | 50 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ca. 200 000 barn må benytte skolebuss daglig, at setebelter
mangler i mange av skolebussene, og at ca. 10 000 barn mangler sitteplass. Disse
medlemmer mener at det er et paradoks at taxipassasjerer
kan bli bøtelagt dersom de ikke bruker bilbelte, samtidig som barn
blir tvunget til å stå i midtgangen på en skolebuss uten noen form
for sikring. Disse medlemmer viser til at denne problemstillingen
ble tatt opp i Dokument 8:65 S (2009–2010) om innføring av setebeltepåbud
i buss og sikker og forsvarlig skolebusstransport, der de følgende
konkrete forslag ble fremmet:
1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innføre påbud om setebelte i alle busser, med unntak
av de bussene som klart er definert som typiske bybusser, og som
kun benyttes i byområder.
2. Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
til endringer i vegtrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere
skolebarn og ungdom stående i skolebuss. Merkostnadene dette vil
påføre dem som har ansvaret for transporten, foreslås innarbeidet
i revidert nasjonalbudsjett for 2010.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for
at det stilles høyere krav til uniformering av skolebusser, og at
det som et minimum påses at kjøretøyforskriften følges.
Disse medlemmer viser til at
transport- og kommunikasjonskomiteen avga Innst. 292 S (2009–2010)
til saken 1. juni 2010, der disse medlemmer i tillegg
til forslagene i Dokument 8:65 S (2009–2010) fremmet forslag om
følgende:
«Stortinget ber regjeringen innføre en overgangsordning,
hvor det legges opp til å benytte positive virkemidler for å fremskynde utskiftingstakten
av busser som i dag ikke har setebelter, og som benyttes til offentlig
transport.»
Disse medlemmer påpeker at forslagene
i Dokument 8:65 S (2009–2010) har budsjettmessige konsekvenser innenfor
2010-budsjettet.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
30 mill. kroner, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 62 | (NY) Sikker skolebusstransport,
bevilges med | 30 000 000» |
Bevilgningen på kap. 1330 post, 70 Kjøp av persontransporttjenester
på strekningen Bergen–Kirkenes, foreslås økt med 26,2 mill. kroner
til kompensasjon for innbetaling til næringslivets NOx-fond.
I St.prp. nr. 24 (2008–2009) Om endringar i statsbudsjettet
for 2008 mv. under Samferdselsdepartementet ble det redegjort for
forhandlingene med Hurtigruten ASA om en tilleggsavtale, jf. Innst.
S. nr. 92 (2008–2009). Tilleggsavtalen omfatter bl.a. kompensasjon
for innbetaling til næringslivets NOx-fond
og en generell kompensasjon.
Senest i sammenheng med behandlingen av Prop.
50 S/Innst. 74 S (2009–2010) ble det bevilget 5,9 mill. kroner som
kompensasjon for innbetalinger fra Hurtigruten ASA til NOx-fondet for første halvår 2009.
Kompensasjon for Hurtigruten ASAs innbetaling
til NOx-fondet skal i tråd med tilleggsavtalen utbetales
etterskuddsvis perkvartal for 2010. Kompensasjonsbehovet for selskapets
innbetaling til NOx-fondet for andre
halvår 2009 og de tre første kvartalene i 2010 er anslått til 19
mill. kroner.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 67/Innst. S.
nr. 355 (2008–2009) ble det bevilget 7,2 mill. kroner som kompensasjon
for innbetaling til NOx-fondet for andre
halvår 2008. Ved en feil ble dette beløpet ikke utbetalt i 2009.
Det foreslås at beløpet bevilges på nytt.
Tilleggsavtalen som ble inngått mellom Hurtigruten
og staten for resten av den reviderte avtaleperioden, legger opp
til en generell kompensasjon i tråd med føringene i St.prp. nr.
24/Innst. S. nr. 92 (2008–2009). En eventuell utbetaling av den
generelle kompensasjonen for 2009 kan først skje etter at regnskapet
for det statlige kjøpet for dette året foreligger og er vurdert
opp mot premissene. Dette arbeidet er ikke avsluttet. Dersom det
er behov for det, vil regjeringen komme tilbake til saken i forbindelse
med nysalderingen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ber
regjeringen legge til rette for statlig kjøp av beredskapstjenester
innenfor oljevern og slepeberedskap av aktører som Redningsselskapet
og Hurtigruten.
For 2010 er det bevilget 20 mill. kroner til
ordningen. Arbeidet med den nærmere praktiske utformingen av ordningen
og behovet for avklaring av forholdet til statsstøtteregelverket gjør
at ordningen ikke kan komme i gang før tidligst 1. oktober 2010.
Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 1330, post 75 Kompensasjon
til distriktene for forskjeller i drivstoffpriser, reduseres med
15 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
lavere nybilavgifter og lavere drivstoffavgifter i hele landet. Disse
medlemmer viser til sitt forslag om å kutte avgifter på drivstoff
med 50 øre pr. liter i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2010, og at dette ville ha utgjort vesentlig mer pr. liter enn regjeringens
forslag om å kompensere distriktene for forskjeller i drivstoffprisene. Disse medlemmer tar
til etterretning at regjeringen fortsatt ikke har greid å få på
plass en ordning som er i tråd med statsstøtteregelverket, og påpeker
at avgiftskutt ikke ville ha vært rammet av dette.
Komiteens medlem fra Venstre peker
på at dette medlem allerede ved behandlingen av statsbudsjettet
for 2010 pekte på at en kompensasjonsordning til distriktene for
å utjevne forskjellene i drivstoffprisene ikke er avklart i henhold
til EØS-avtalens statsstøtteregelverk og at bevilgningen der ikke
var noe annet enn symbolpolitikk for å late som om man oppfylte
et valgløfte som ikke var realistisk. Dette medlem viser
videre til at det tidligere har eksistert en slik ordning, men at
denne ble avskaffet da det ikke var mulig å spore noen ønsket effekt
av ordningen. Dette medlem er fortsatt mot at det bevilges
penger til en ordning som ikke kan bli noe annet enn symbolpolitikk.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 75 | Kompensasjon til
distriktene for
forskjeller i drivstoffpriser, nedsettes med | 20 000 000 |
| | fra kr 20 000 000
til kr 0» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt representantforslag Dokument 8:89 S (2009–2010) om en nasjonal investeringsplan
for stamveinettet for perioden 2011–2019 med en investeringsramme
på 200 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at forslaget
tar til orde for at en slik plan skal legges frem senest høsten
2010, og påpeker at det vil være urealistisk å få igangsatt prosjekter
raskere enn dette, jf. NTP- spm. 42 fra Finanskomiteen/ Fremskrittspartiets
fraksjon av 14. mai 2010. Disse medlemmer viser til
at forslaget i Dokument 8:89 S (2009–2010) er en oppfølging av Fremskrittspartiets
forslag til Nasjonal Transportplan jf. Innst. S. nr. 300 (2008–2009)
som inneholdt følgende bevilgningsforslag:
Ramme for FrPs NTP | totalbeløp | byggetid | 2010–2034 | 2010–2019 |
Riksveiinvesteringer
| 275 | 25 | 275 mrd. | 200 mrd. |
Opprustning av
øvrige riksveier | 225 | 25 | 225 mrd. | 90 mrd. |
Rassikring | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Jernbaneinvesteringer
| 90 | 15 | 90 mrd. | 60 mrd. |
Storbypakke | | | 100 mrd. | 100 mrd. |
Trafikksikkerhet
| 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Kollektiv | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Riksveiferjer | 3 | årlig | 75 mrd. | 30 mrd. |
Drift og vedlikehold
veier | 5 | årlig | 125 mrd. | 50 mrd. |
Låneordning ekstraprosjekt
| 2 | | 50 mrd. | 20 mrd. |
Total FrPs tillegg
til NTP | | | 1 015 mrd. | 580 mrd. |
Regjeringens forslag til NTP
2010-2019 | | | 805 mrd. | 322 mrd. |
Totalsum FrPs NTP | | | 1 820 mrd. | 902 mrd. |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er nødvendig å etablere et vedlikeholdsfond til samferdselsformål
for å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold
av vei- og jernbanenettet. Dette fondet skal være på 50 mrd. kroner,
og avkastningen skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere et vedlikeholdsfond
til samferdselsformål på 50 mrd. kroner. Den årlige avkastningen
skal komme i tillegg til ordinære bevilgninger, og benyttes til
å møte utfordringene med det store etterslepet på vedlikehold av
vei- og jernbanenettet.»
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte
transporttiltak | |
| 90 | (NY) Vedlikeholdsfond, bevilges
med | 50 000 000 000» |