Sammenlignende oversikt over partienes forslag innenfor
rammen på rammeområde 2 Familie og forbruker. Tabellen viser kun
kapitler og poster med avvikende forslag til bevilgning.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp |
Utgifter rammeområde 2 (i hele tusen
kroner) |
840 | | Krisetiltak | | |
| 60 | Tilskudd til krisesentre | 0 | 15 000 (+15 000) |
842 | | Familievern | | |
| 70 | Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv. | 127 954 | 129 954 (+2 000) |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid mv. | 23 737 | 25 737 (+2 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 2 | 39 890 645 | 39 909 645 (+19
000) |
Inntekter rammeområde 2 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 2 | 1 094 005 | 1 094 005 (0) |
| | Sum netto rammeområde 2 | 38 796 640 | 38 815 640 (+19
000) |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande
og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad,
og fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, vil understreke
at målet for familiepolitikken er å sikre en trygg økonomisk og
sosial situasjon for barnefamiliene. De velferdsordningene vi har,
skal gjenspeile de behov og de liv familiene lever. Flertallet viser
til at folk velger å leve i forskjellige familiekonstellasjoner. Derfor
må familiepolitikken være i takt med tida, og de velferdsordningene
vi har, skal være de som barnefamiliene etterspør.
Flertallet er glad for de høye
målene regjeringen har på barnehageområdet. Likeverdig og høy kvalitet
i alle barnehager, at alle barnehager skal være gode læringsarenaer,
og at alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap, er
høye ambisjoner på barnas vegne. Flertallet vil understreke
den sterke statlige satsingen på barnehager, selv om målet om full
barnehagedekning er nådd. Flertallet viser òg til
at kommunene tar over finansieringsansvaret for barnehagene fra
2011. Flertallet viser til St.meld. nr.41 (2008–2009)
Kvalitet i barnehagen, jf. Innst.162 S (2009–2010), hvor det er gjort
rede for kvalitetssatsingen fremover. Videre har flertallet merka
seg at et offentlig utvalg er satt ned for å gjennomgå barnehageloven, og
sikre at de statlige styringsvirkemidlene er tilstrekkelige til
å nå de nasjonale måla for barnehagepolitikken i en rammefinansiert
sektor.
Flertallet vil understreke at
likestilling er en bærebjelke i velferdsstaten vår. Hele vår velferdsmodell
er bygd på at alle skal bidra etter evne, og få etter behov. Kvinners
deltakelse i yrkeslivet har ikke bare bidratt til økonomisk selvstendighet
for den enkelte, men dette har også gjort at Norge har verdens beste
politikk for foreldre og barn.
Flertallet er overbevist om at
Norges gode økonomiske status blant annet er et resultat av målrettet
satsing på ordninger som gjør det mulig for både menn og kvinner
å kombinere yrkesliv og familieliv og opprettholde tilknytningen
til arbeidslivet i småbarnsfasen. Likestillingspolitikken må være
i stadig utvikling for å møte de utfordringene vi står overfor.
Flertallet vil understreke at
for å nå målet om et familievennlig arbeidsliv er det nødvendig
å se familie-, likestillings- og arbeidslivspolitikken i sammenheng.
Det finnes en rekke ordninger rettet mot familien, der formålet
er å styrke fedrenes omsorgsrolle og kvinners deltakelse i yrkeslivet
og gjøre det mulig for begge foreldre å opprettholde tilknytningen
til arbeidslivet. En god og fleksibel foreldrepengeordning gir mødre
og fedre denne muligheten. Flertallet viser til at
et viktig tiltak er at regjeringen nå øker fedres uttak av foreldrepenger.
I 2011 vil regjeringen utvide fedrekvoten fra 10 til 12 uker. I
tillegg foreslår regjeringen at far med opptjent rett til foreldrepenger
skal få rett til permisjon i samme uketall som fedrekvoten i tilfelle
der mor mottar uførepensjon.
Flertallet viser til at statsbudsjettet
for 2011 har den største satsingen på barnevernet på tjue år. Dette
vil spesielt gi et løft for det kommunale barnevernet.
Flertallet mener at barnevernet
er en tjeneste som skal sikre alle barn og unge en trygg og god oppvekst,
enten de vokser opp med hjelp i familien eller gjennom aktiv hjelp
utenfor hjemmet i de tilfellene der foreldra ikke klarer å gi nødvendig
omsorg og utviklingsmuligheter for barna. Der familien ikke strekker
til, har samfunnet en plikt til å sikre barn og unge gode omsorgstilbud og
oppvekstvilkår. Flertallet viser til at det er et
viktig mål for regjeringen at barnevernet over hele landet skal
kunne gi rett hjelp til rett tid til utsatte barn og unge. For å
nå dette målet vil regjeringen i 2011 styrke det kommunale barnevernet.
Flertallet støtter regjeringen
i at målene for barne- og ungdomspolitikken skal ha sitt utgangspunkt
i likeverd, respekt for mangfold og ulikhet, solidaritet og medansvar
for fellesskapet og hensyn for menneskeverdet. Det er særs viktig
å legge til rette for aktiv medvirkning fra barn og unge tidlig,
slik at vi òg for framtida sikrer et kritisk, levende demokrati. Flertallet vil
understreke at målretta innsats og gode fellesskapsløsninger er
avgjørende for utvikling av et godt og inkluderende oppvekstmiljø.
Flertallet mener det er viktig
at regjeringen fører en politikk som sikrer forbrukernes sterke stilling
i samfunnet, og som medvirker til god informasjon og kunnskap hos
den enkelte forbruker. Sammenliknet med mange andre land har Norge
gode rammevilkår og rettigheter for forbrukerne. Regjeringen vil
både nasjonalt og internasjonalt arbeide for å trygge og utvikle
disse videre i tråd med nye behov og utviklingstrekk. Flertallet har
også merka seg at regjeringen fremmer et forbruk som er sosialt
og bærekraftig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, mener det
er viktig at det føres en aktiv og riktig familiepolitikk. Disse
medlemmer vil understreke at familien er en av de viktigste
pilarene i dagens samfunn, og satser en på familien så vil dette
gi betydelige samfunnsgevinster både på kort og lang sikt.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig å gi familiene en betydelig frihet i hverdagen, mulighet
for valgfrihet og råderett over egen familiesituasjon. Stadig ser
vi at familiens oppgaver blir veltet over på staten eller andre
offentlige organer, og dette er en utvikling disse medlemmer vil
advare sterkt mot.
Disse medlemmer ønsker å styrke
foreldrenes rolle i forhold til barna, siden det offentlige aldri
kan erstatte foreldrene når det gjelder å skape trygge rammer og
tilhørighet for et barn. Disse medlemmer mener barnehager
og foreldrekurs er verktøy som foreldrene kan bruke i sitt daglige
arbeid med omsorg, oppdragelse og ikke minst det å lære barnet respekt
for andre og andres eiendom.
Disse medlemmer mener barnetrygden
er en viktig ordning som bør styrkes. Pris- og kostnadsjustering
av barnetrygden har dessverre ikke blitt foretatt på lang tid, og disse
medlemmer er derfor stolte av å kunne vise til et helhetlig budsjettforslag
hvor også dette blir gjennomført.
Disse medlemmer mener økonomisk
likebehandling av offentlige og private barnehageplasser sikrer
flere plasser og lavere kostnader, da alle barnehager vil ha motivasjon
til å begrense sine kostnader og fokusere på økt kvalitet i et system
med full likebehandling. Disse medlemmer vil påpeke
at de private barnehagene diskrimineres med dagens system, og at dette
vil fortsette også i 2011. Disse medlemmer vil berømme
barnehager som likevel greier å levere et godt tjenestetilbud, men
frykter at den vedvarende diskrimineringen fra det offentlige på
sikt kan gå utover barnehagenes muligheter til å investere i godt
miljø og god kvalitet. Disse medlemmer vil peke på
viktigheten av at man fokuserer på kvaliteten i barnehagen, slik
at den blir et sted hvor det er kompetanse nok til at barnet gis
et reelt utviklingstilbud.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene til det statlige barnevernet ikke ser ut til å ha noen grenser,
og fra 2005 til budsjett for 2010 har beløpet økt med godt over
1 mrd. kroner – til tross for at regjeringen ved flere anledninger
har uttalt at man skal satse på tiltak i hjemmet. Disse medlemmer har
for øvrig merket seg at det statlige barnevernet heller bruker offentlige
institusjoner enn private, til tross for at private både er mer
effektive, besitter verdifull kompetanse som det offentlige bør
nyttiggjøre seg og at det går utover ungdommene at det offentlige tvinger
dem til å flytte idet de har funnet seg til rette på en privat institusjon.
Det er viktig å ha et mangfold i tilbud, og disse medlemmer påpeker
at behovene til barna som trenger hjelp er forskjellige. Disse
medlemmer mener det er svært viktig å styrke førstelinjetjenesten
i barnevernet, slik at en kan sette inn hjelp og tiltak i hjemmet
tidlig. Disse medlemmer mener også at en må styrke
tilsynsordningen, slik at barna blir fulgt opp slik de har krav
på.
Disse medlemmer mener det er
viktig at familievernkontorene settes i stand til å kunne løse svært
konfliktfylte situasjoner. Disse medlemmer registrerer
en sterk økning i familier som søker hjelp, og det er viktig at
en har forskjellige tilbud å tilby. Kirkens familievern utgjør en
essensiell del av det totale tilbudet, og disse medlemmer mener
det er viktig at kirkens familievernkontorer får utvik-le sin egen identitet
og beholdes som et «annet spor» på siden av de offentlige kontorene.
Disse medlemmer mener det er
en selvfølge at alle skal behandles likt, uavhengig av religion, kjønn,
legning eller lignende. Disse medlemmer er av den
oppfatning at det er en for sterk vektlegging på tiltak for å fremme
likestilling, og at en har feil fokus på hva det er som gir likestilling. Disse
medlemmer påpeker at det stadig kommer forslag til tiltak
som er unødvendige, og at disse i enkelte tilfeller hindrer reell
likestilling. Disse medlemmer vil ta sterk avstand
fra at stillinger og verv tildeles etter for eksempel kjønn, men
mener det heller burde være en selvfølge at stillinger tildeles
etter kompetanse. Disse medlemmer finner det derfor
ikke nødvendig å bruke store summer på likestillingsprosjekter i
regi av det offentlige, da det beste som kan gjøres for likestillingen
er et gjennomgående nøytralt lovverk uten noen favoriseringer/kvoteringer.
Disse medlemmer mener det, i
dagens forbrukerverden, er viktig at forbrukerhensyn står sentralt
og at forbrukerne skal ha mulighet til å nå frem med sine klager. Disse
medlemmer vil presisere at vern om forbrukernes rettigheter er
en helt nødvendig del av et velfungerende marked. Forbrukermyndighetene
har i en årrekke gjort en solid jobb, og disse medlemmer ønsker
en styrking og videreutvikling av dette området bl.a. gjennom en
styrking av Forbrukerrådet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | FrP |
Utgifter rammeområde 2 (i hele tusen
kroner) |
231 | | Barnehager | | |
| 50 | Tilskudd til samiske barnehagetilbud | 13 753 | 0 (–13 753) |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler | 30 400 | 20 400 (–10 000) |
800 | | Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 146 350 | 126 350 (–20 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 14 692 | 6 151 (–8 541) |
840 | | Krisetiltak | | |
| 60 | Tilskudd til krisesentre | 0 | 250 292 (+250 292) |
841 | | Samliv og konfliktløsning | | |
| 70 | Tilskudd til samlivstiltak | 4 344 | 2 000 (–2 344) |
| 71 | Tiltak etter samlivsbrudd for barn i konfliktfylte familier | 2 853 | 3 000 (+147) |
842 | | Familievern | | |
| 1 | Driftsutgifter | 202 860 | 190 860 (–12 000) |
| 70 | Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv. | 127 954 | 137 954 (+10 000) |
843 | | Likestillings- og diskrimineringsnemnda | | |
| 1 | Driftsutgifter | 2 363 | 1 363 (–1 000) |
845 | | Barnetrygd | | |
| 70 | Tilskudd | 14 950 000 | 15 080 000 (+130 000) |
846 | | Forsknings- og utredningsvirksomhet,
tilskudd mv. | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 23 967 | 8 967 (–15 000) |
| 70 | Tilskudd | 16 587 | 3 587 (–13 000) |
| 72 | Tiltak for lesbiske og homofile | 9 069 | 0 (–9 069) |
| 73 | Tilskudd til likestillingssentre | 5 468 | 0 (–5 468) |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt familie- og likestillingsarbeid | 7 965 | 4 965 (–3 000) |
849 | | Likestillings- og diskrimineringsombudet | | |
| 50 | Basisbevilgning | 52 713 | 25 000 (–27 713) |
853 | | Fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker | | |
| 1 | Driftsutgifter | 132 448 | 72 448 (–60 000) |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | |
| 60 | Kommunalt barnevern | 240 000 | 440 000 (+200 000) |
| 65 | Refusjon av kommunale utgifter til barneverntiltak knyttet
til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger | 457 400 | 372 762 (–84 638) |
855 | | Statlig forvaltning av barnevernet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 411 000 | 2 911 000 (–500 000) |
| 22 | Kjøp av private barnevernstjenester | 1 564 330 | 1 864 330 (+300 000) |
856 | | Barnevernets omsorgssenter for enslige,
mindreårige asylsøkere | | |
| 1 | Driftsutgifter | 229 077 | 114 077 (–115 000) |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | | |
| 79 | Tilskudd til internasjonalt ungdomssamarbeid mv. | 32 393 | 27 393 (–5 000) |
858 | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 202 805 | 162 805 (–40 000) |
860 | | Forbrukerrådet | | |
| 50 | Basisbevilgning | 99 203 | 102 203 (+3 000) |
862 | | Positiv miljømerking | | |
| 70 | Driftstilskudd til offentlig stiftelse for positiv miljømerking | 5 822 | 4 677 (–1 145) |
865 | | Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt
samarbeid | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 8 912 | 5 912 (–3 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 2 | 39 890 645 | 39 834 413 (–56
232) |
Inntekter rammeområde 2 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 2 | 1 094 005 | 1 094 005 (0) |
| | Sum netto rammeområde 2 | 38 796 640 | 38 740 408 (–56
232) |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, mener at
familien er samfunnets viktigste fellesskap og arena for trygghet, tilhørighet
og utvikling. Disse medlemmer mener at familien skaper
og sikrer en trygg ramme om barns oppvekst. Disse medlemmer vil
derfor sørge for at familien gis mulighet til selvstendighet samt
innflytelse over oppdragelsen og omsorgen. Familien skal sikres
valgfrihet og mulighet til å ta ansvar for seg selv og sine nærmeste.
Hver eneste familie skal respekteres for sin unikhet.
Disse medlemmer vil videre understreke
at hensynet til barnets beste er Høyres utgangspunkt for barne-
og familiepolitikken. Alle barn har krav på trygghet og god omsorg.
Barndommen er med på å forme oss som mennesker og samfunnsborgere.
Barn er sårbare mennesker og har behov for å bli ivaretatt av gode
og trygge voksne. Disse medlemmer vil fremheve hvor viktig
det personlige ansvaret hver enkelt av oss har for å varsle om barn
som på ulike måter lider. Det offentlige støtteapparatet omkring
barn må også fungere godt. Særlig gjelder dette barn som blir utsatt
for omsorgssvikt.
Menneskets egenverdi og selvrespekt må stå sentralt
i familiepolitikken, og disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig å gi mennesker mulighet til å ta ansvar, og
vise omsorg, og omtanke for mennesker sentralt i livene deres. Disse
medlemmer er av den oppfatning at der staten overtar ansvaret,
svekkes den personlige innsatsen. Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at alle tar ansvar for å stille opp for
de rundt oss når resten av samfunnet ikke strekker til.
Disse medlemmer mener de som
ikke finner seg til rette med offentlige løsninger, må gis anledning
til å velge mellom ulike alternativer. Barn er forskjellige. Familier
er forskjellige. Synet på læring, oppdragelse og omsorg varierer. Disse
medlemmer ser at staten aldri vil kunne sikre tilstrekkelig
mangfold av tilbud, og derfor må mennesker sikres frihet til å velge
annerledes.
Disse medlemmer ser at det er
større utfordringer å ta tak i hva angår kvaliteten i barnehagene.
Først og fremst handler det om å sikre en tilstrekkelig og kompetent
bemanning i barnehagene. Helt siden regjeringen tiltrådte og la
til grunn makspris og full barnehagedekning innen utgangen av 2007,
burde man ha igangsatt tiltak umiddelbart for å sikre en forsvarlig
bemanning i sektoren. Dette har ikke skjedd. Hardt press på utbygging
har åpenbart fått negative konsekvenser i forhold til kvalitet,
noe som gjenspeiles i en stadig økning i antallet dispensasjoner fra
pedagogkravet og flere barn pr. ansatt på grunn av økningen i antall
barn under tre år. Disse medlemmer viser til at Høyre
i sitt alternative budsjett har satt av 30 mill. kroner mer til
kvalitet i barnehagene enn regjeringens forslag.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen våren 2009 imøtekom Høyres og resten av opposisjonens
krav om likebehandling mellom offentlige og private barnehager i
forbindelse med behandlingen av lovforslag om finansiering av private
barnehager. Disse medlemmer mener private barnehager
bidrar til stort mangfold i barnehagetilbudet, utvikling av barnehagesektoren,
større foreldreinnflytelse og effektiv ressursutnyttelse og vil
derfor arbeide for raskere innfasing av full likebehandling mellom
offentlige og private barnehager og fremmer forslag om at lovendringen
skal gjelde fra 1. januar 2011, og setter av 121 mill. kroner til
dette formål i Høyres alternative budsjett. Disse medlemmer er
bekymret for at tilskuddssatsen endres midt i et driftsår da det
har betydelige administrative omkostninger.
Disse medlemmer mener at foreldrene
som ønsker et barnehagetilbud for sine barn skal få mulighet til
det. Foreldre med lavest inntekt, som før maksprisordningen (januar
2003) hadde laveste sats, har fått en økning i foreldrebetalingen,
mens de med høye-st inntekt har fått en nedjustering på over 30
pst. i sine barnehageutgifter. Disse medlemmer mener
det derfor er grunnlag for å heve maksprissatsen og heller innføre inntektsgradert
foreldrebetaling i alle kommuner, for å sikre at familier med laveste
inntektsnivå igjen kan nyte godt av et barnehagetilbud til en lavere
pris. Det bevilges 150 mill. kroner til dette formål i Høyres alternative
budsjett.
Disse medlemmer ser at det er
behov for forskning på effekter av ulike omsorgsformer for de aller
minste barna og vil derfor avsette 10 mill. kroner til forskning,
med det mål å avdekke fordeler og ulemper ved opphold i barnehage
i forhold til annen omsorg for barn i alderen ett til tre år.
Fortsatt satsing på kontantstøtte må sees i
lys av foreldres rett og frihet til å velge omsorg for sine barn
og hva som er til det beste for det enkelte barn. Disse medlemmer ønsker
å gjøre det mulig for flere å bruke litt mer tid hjemme i barnas
aller første leveår og mener at også mindre bemidlete familier må
få muligheten til å foreta dette valget.
Disse medlemmer viser til målsettingen
om å legge til rette for et likestilt foreldreskap og vil gi fedre
selvstendig opptjeningsrett til fedrekvoten om mor tilfredsstiller
kravene til aktivitet mens far tar ut fedrekvoten. Videre vil disse
medlemmer vise til at Norge har en av verdens beste foreldrepermisjonsordninger.
Det er viktig for å sikre at barna får en trygg og god start på livet
og at foreldrene får ta del i denne verdifulle tiden sammen med
barnet. Disse medlemmer vil reelt anerkjenne mor
og far som likeverdige omsorgspersoner ved å gi foreldre mulighet
til å dele hele permisjonstiden mellom seg og gi begge foreldrene
selvstendig opptjeningsrett.
Disse medlemmer mener et godt
barnevern er et barnevern med stort mangfold av tiltak og tilbud,
med høy kvalitet og med god ressursutnyttelse. Disse medlemmer ser
et sterkt behov for å sikre at all kompetanse innen barnevernssektoren
kommer ulike barn og ungdom med ulike utfordringer til gode. Alle
barn som underlegges barnevernets omsorg har krav på et godt tilpasset
tilbud. Når staten overtar foreldreansvaret for barn, påtar de seg
et særlig stort ansvar. Disse medlemmer er svært
bekymret for de mange eksemplene på barn som sviktes av det offentlige. Disse
medlemmer vil bruke penger på barnvernsarbeid som kommer
barna til gode, fremfor barnevernsbyråkrati i det statlige barnevernet.
Disse medlemmer ser at private
institusjoner og tiltak har mye å bidra med for mange av barna,
og vil derfor sikre disse aktører likebehandling i forhold til det
offentlige barnevernet. Det er også viktig at ulike fagmiljøer med
ulike tilnærminger til barnevernsfeltet får utvikle seg. Disse
medlemmer vil også understreke at effekten av nye behandlingsalternativer,
metoder og tjenester bør dokumenteres av eksterne og uavhengige
forskere og forskningsmiljøer før implementering. Evaluering av
igangsatte nye metodiske konsepter og metoder må også evalueres
av uavhengige forskere uten tilknytning verken til metoden eller
til implementering. Det politiske arbeidet med barnevern er avhengig
av at det foreligger god forskning og dokumenterbart materiale til
grunn for de beslutninger som tas. Disse medlemmer synes
det er uheldig at enkelte fagretninger får dominere en bestemt sektor.
Disse medlemmer ser at barnevernet
har en betydelig rolle i dagens samfunn. Det er i den sammenheng
viktig å se på økonomistyring og ressursforvaltning innen barnevernet
både på statlig og kommunalt nivå. Målet er å få til et effektivt
barnevern hvor ressursene brukes på tiltak direkte rettet mot barn
og deres familier, og ikke på en topptung organisasjon med unødig byråkrati
og administrasjon og hvor politiske og ideologiske føringer virker
styrende på virksomheten. Derfor ønsker disse medlemmer å redusere
bevilgningene til det statlige barnevernet for å prioritere og styrke
førstelinjetjenesten i kommunene og innkjøp av private barnevernstjenester
tilsvarende. Disse medlemmer viser til Høyres alternative
budsjett hvor det settes av til sammen 400 mill. kroner til det
kommunale barnevernet og hvor innkjøpet av private barnevernstjenester
styrkes med 140 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
at i arbeidet med utvikling av barnevernet er det viktig at det
defineres klare myndighetsområder fordelt på ulike instanser. Det
er uheldig at for mye makt konsentreres til departementet hva angår
kontroll og evaluering av virksomheten, kjøp av plasser i barnevernsinstitusjoner,
etablering av institusjonsplasser og tilsyn med og evaluering av
institusjoner og tiltak. En rekke private tiltak i barnevernet har
opplevd en svekkelse av muligheten for å få rammeavtale med staten.
Dette bidrar til lav forutsigbarhet for institusjonene, mindre stabilitet
for de barn og unge som plasseres der og svekker kvaliteten på det
totale barnevernstilbudet. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at staten har gode innkjøpsordninger av private tjenester
og at man har en reell likebehandling av offentlige og private aktører
ved kjøp av institusjonsplasser.
Disse medlemmer viser til representantforslag
(Dokument nr. 8:98 (2006–2007)) fra stortingsrepresentanter fra
Høyre om innføring av en internettbasert tilbudsportal med oversikt over
alle godkjente tilbud, og hvor spesifiserte data om pris, innhold
og annen relevant informasjon vil være tilgjengelig for alle. Denne åpenhet
vil virke forenklende for de som skal anbefale og iverksette tiltak,
vil sikre større åpenhet om innhold og kvalitet om både offentlige
og private tiltak, og bidra til likebehandling av de ulike aktører.
Dissemedlemmer mener
det er viktig for barnevernet å kunne inngå avtaler med lokale bedrifter
og næringsliv om at ungdom bosatt i institusjon gis et arbeidstilbud
utenfor institusjonen, der dette er mulig å få til. Det kan da være behov
for noe ekstra ressurser for å tilpasse arbeidsplassen, gi noe mer
oppfølging, reisekostnader eller andre forhold. I den sammenheng
ønsker disse medlemmer også å etablere en tilskuddsordning
hvor det er mulig å søke om midler til dekning av slike kostnader.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringens politikk når det gjelder plassering av barn i barnevernet
dreies over fra institusjonsplassering til fosterhjem. En slik dreining
ser ut til å være motivert av behovet for innsparinger i barnevernet. En
slik dreining kan svare seg økonomisk, i hvert fall på kort sikt,
men fremdeles foreligger ingen undersøkelser som konkluderer med
at dette er et riktig strategisk grep for å sikre at barn og unge
får et riktig tilbud. Disse medlemmer vil understreke
at det er et overordnet mål når barn skal plasseres utenfor hjemmet,
at hver enkelt får et tilpasset tilbud av høy kvalitet til riktig pris.
Det er allerede i dag en stor mangel på antall fosterhjem, og det
er behov for fosterhjem som vil og evner å ta til seg barn og unge
med større utfordringer enn det som har vært vanlig. Dette bidrar
til et økt behov for et sterkere apparat rundt den enkelte fosterfamilie,
og disse medlemmer vil derfor understreke betydningen
av en større utbygging av tjenester som avlastningsordninger, døgntelefontjeneste,
faglig bistand og tettere oppfølging av fosterhjemmene.
Disse medlemmer ser at barn i
familier med trang økonomi har begrenset mulighet til å delta i
aktiviteter i fritiden, og foreslår derfor å innføre en tilskuddsordning
hvor det gis støtte til betaling av kontingenter ved deltakelse
i frivillige lag og organisasjoner for barn og unge fra ressurssvake
hjem og barn og ungdom i barnevernet. Høyre bevilger 20 mill. kroner
til dette formål. Disse medlemmer foreslår også å
styrke bevilgningen til barne- og ungdomstiltak med 2 mill. kroner
til å gi barn og unge i familier med dårlig økonomi mulighet til
å delta på Røde Kors' ferieprogram for barn, «Ferie for alle».
Disse medlemmer er bekymret over
den økning en ser hva angår saker om vold i nære relasjoner og omsorgssvikt,
og mener derfor familiepolitikken må sees i sammenheng med tiltak
knyttet til forebygging av vold i nære relasjoner og prioriteringer
i psykiatrifeltet. Sentralt i arbeidet med dette er krisesentrene.
Krisesenterloven tydeliggjorde det offentliges ansvar for å sørge
for at personer som er utsatt for vold i nære relasjoner, får vern,
hjelp og oppfølging. Disse medlemmer viser til at
krisesentersektoren for tiden er i en svært ustabil situasjon da
nye oppgaver og finansieringsordninger stiller sektoren overfor
en rekke utfordringer. Disse medlemmer ønsker å utsette
innlemmingen av krisesentertilbudet i rammetilskuddet til kommunene
til dette er avklart.
Forebyggende arbeid er viktig for å unngå at mennesker
skal havne i negative situasjoner som kan ha store konsekvenser
for livet og hverdagen. Disse medlemmer ønsker å
understreke betydningen av alt det viktige forebyggende arbeidet
som gjøres av frivillige, familievernkontorene og kommunene. For
å sikre barn og unges oppvekstvilkår er det viktig at familien fungerer uavhengig
av hvordan familien ser ut. Disse medlemmer er derfor
bekymret for at regjeringen kutter i støtten til samlivskursene
«Hva med oss?» og «Godt samliv» og viser til Høyres alternative
budsjett hvor støtten til disse opprettholdes. Videre understreker disse medlemmer betydningen
av at barn på en god måte skal kunne opprettholde nær kontakt med begge
foreldre, selv om de bor hver for seg. Disse medlemmer vil
vise til at et godt, helhetlig, forebyggende familiearbeid og et
godt samarbeid med barnevern og tilgrensende tjenester er viktig
for å ivareta barnas og familienes beste.
Disse medlemmer ser at en gjennom
de siste årene står overfor stadig nye utfordringer også innenfor
det familiepolitiske området i kjølvannet av en økt arbeidsinnvandring
og vår asylpolitikk. Det er utfordringer knyttet til integrering og
synet på kulturelle forskjeller. I arbeidet med integrering er det
viktig at familier som bosetter seg i Norge deltar på ulike arenaer
som gir erfaringer med og forståelse for det norske samfunn og det
verdigrunnlag som her er representert. I denne sammenheng er kommunikasjon
viktig og det er av stor betydning at man behersker språket. Høyre
har derfor vært pådriver for å sikre at barn med annet morsmål skal
gis tilbud om adekvat språkopplæring. Disse medlemmer vil
styrke innsatsen på dette området, særlig når det gjelder hvordan
barnehagen møter denne utfordring og bevilger 10 mill. kroner utover regjeringens
forslag til dette formål.
Disse medlemmer mener en aktiv
forbrukerpolitikk skal ivareta forbrukernes interesser, sikkerhet
og rettigheter. Disse medlemmer mener konkurranseproblematikken
er særlig viktig for å sikre forbrukeren varierte og rimelige produkter.
Et velfungerende marked med konkurranse mellom flere aktører og
et mangfold av produkter er til det beste for forbrukeren. Disse
medlemmer vil understreke forbrukerorganisasjonenes viktige
rolle i forhold til å ivareta forbrukerens interesser. Disse medlemmer mener
det er viktig at forbrukerbevissthet også bringes inn i skolen og
vil særlig peke på betydningen av at barn og unge læres opp til
en bevisst og kritisk holdning til reklame.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | H |
Utgifter rammeområde 2 (i hele tusen
kroner) |
231 | | Barnehager | 536 664 | 27 970 564 (+27
433 900) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 146 168 | 176 168 (+30 000) |
| 51 | Forskning | 7 517 | 17 517 (+10 000) |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager | 83 275 | 20 193 675 (+20 110 400) |
| 61 | Investeringstilskudd | 137 000 | 114 100 (-22 900) |
| 62 | Tilskudd til tiltak for barn med nedsatt
funksjonsevne i barnehage | 0 | 879 000 (+879 000) |
| 63 | Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i førskolealder | 118 551 | 128 551 (+10 000) |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler | 30 400 | 21 800 (-8 600) |
| 65 | Skjønnsmidler til barnehager | 0 | 6 426 000 (+6 426 000) |
800 | | Barne-, likestillings- og inkluderings-departementet | 161 042 | 135 742 (-25
300) |
| 1 | Driftsutgifter | 146 350 | 121 050 (-25 300) |
840 | | Krisetiltak | 99 000 | 337 000 (+238
000) |
| 60 | Tilskudd til krisesentre | 0 | 238 000 (+238 000) |
842 | | Familievern | 337 730 | 343 730 (+6
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 202 860 | 208 860 (+6 000) |
844 | | Kontantstøtte | 1 437 000 | 1 479 000 (+42
000) |
| 70 | Tilskudd | 1 437 000 | 1 479 000 (+42 000) |
846 | | Forsknings- og utredningsvirksomhet,
tilskudd mv. | 69 556 | 69 856 (+300) |
| 70 | Tilskudd | 16 587 | 16 887 (+300) |
849 | | Likestillings- og diskrimineringsombudet | 52 713 | 46 713 (-6
000) |
| 50 | Basisbevilgning | 52 713 | 46 713 (-6 000) |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | 811 184 | 991 184 (+180
000) |
| 60 | Kommunalt barnevern | 240 000 | 400 000 (+160 000) |
| 73 | Støtte til kontingentbetaling til deltakelse i
fritidsaktiviteter | 0 | 20 000 (+20 000) |
855 | | Statlig forvaltning av barnevernet | 5 280 933 | 5 140 933 (-140
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 3 411 000 | 3 111 000 (-300 000) |
| 22 | Kjøp av private barnevernstjenester | 1 564 330 | 1 704 330 (+140 000) |
| 61 | Tilskudd til barnevernsbarn med tiltak i bedrift | 0 | 20 000 (+20 000) |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | 202 506 | 204 506 (+2
000) |
| 60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 48 537 | 50 537 (+2 000) |
858 | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | 252 569 | 244 569 (-8
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 202 805 | 194 805 (-8 000) |
860 | | Forbrukerrådet | 108 760 | 105 760 (-3
000) |
| 50 | Basisbevilgning | 99 203 | 96 203 (-3 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 2 | 39 890 645 | 67 610 545 (+27
719 900) |
Inntekter rammeområde 2 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 2 | 1 094 005 | 1 094 005 (0) |
| | Sum netto rammeområde 2 | 38 796 640 | 66 516 540 (+27
719 900) |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti,
Øyvind Håbrekke, viser til Innst. 2 S (2010–2011) og Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås å bevilge 68 013 838 000
kroner på rammeområde 2 Familie og forbruker, noe som er 29 217 198 000 kroner
mer enn det som følger av regjeringens forslag.
Dette medlem vil understreke
at trygghet og tid sammen med foreldrene er viktig for barns oppvekstvilkår.
Derfor ønsker dette medlem å styrke familien som
barnas viktigste fellesskap. Dette medlem viser til
barneloven § 30 der det slås fast at foreldrene plikter å gi barnet
«omsut og omtanke». Foreldrenes omsorg er hjørnesteinen i en trygg
oppvekst.
Dette medlem viser til at familien
normalt er barnas viktigste fellesskap og er den arenaen hvor barna
lærer å leve sammen med andre, utvikler sosia-le ferdigheter og
lærer grunnleggende verdier som solidaritet, fellesskap og toleranse. Dette
medlem vil arbeide for å gi familiene mer tid, fleksibilitet
og valgfrihet til å leve sin hverdag slik familiene selv ønsker.
Dette er særlig viktig for småbarnsforeldre. Dette medlem vil
derfor innføre fleksiperm med økt foreldrepermisjon som kan benyttes
fleksibelt frem til barnet er 10 år, økt engangsstønad og økt kontantstøtte.
Dette medlem vil gi foreldre
en reell mulighet til å velge arbeid i eller utenfor hjemmet mens barna
er små. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås å øke kontantstøtten
for ettåringer til 4 000 kroner per måned med virkning fra 1. juli 2011.
Dette medlem viser videre til
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
å øke engangsstønaden ved fødsel og adopsjon til 1 G (75 641 kroner
per 1. mai 2010) fra 1. juli 2011. Dette utgjør en betydelig økning fra
regjeringens forslag på 35 263 kroner. Dette medlem mener
det må legges bedre til rette for å få barn i ulike faser av livet
og viser til at Kristelig Folkeparti har et mål om å øke engangsstønaden
ved fødsel og adopsjon til 2G eller om lag 150 000 kroner innen
2013. Forslaget vil gi foreldre som ikke har opptjent rettigheter til
foreldrepenger bedre mulighet til å bruke tid sammen med barnet
sitt den første tiden. Dette medlem viser til at
det er høye kostnader ved å adoptere barn fra utlandet, og at tilskuddet
til foreldre som adopterer barn fra utlandet er ment å bidra til
å motvirke en skjev sosial fordeling av adopsjon knyttet til foreldrenes
økonomi. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås å øke adopsjonsstøtten
med 10 000 kroner fra 1. januar 2011.
Dette medlem viser til at likestilling
forutsetter at kvinner og menn har like rettigheter og muligheter
til å delta i og påvirke samfunnsutviklingen, herunder at det gis
lik lønn for arbeid av lik verdi.
Likestilling forutsetter også at både kvinner
og menn deltar i omsorgsarbeidet i hjemmet. Dette medlem mener
det er viktig for hele familien at alle fedre får mulighet til å
ta en del av foreldrepermisjonen. Dette medlem viser
til finansinnstillingen der komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti
fremmer forslag der regjeringen bes utrede hvordan det kan sikres
at foreldre får rett til foreldrepermisjon uavhengig av den andre
forelderens aktivitet før og etter fødsel. Dette medlem viser
til at foreldrepermisjonen fra 1. juli 2011 er på 47/57 uker, og
at 12 av disse ukene er øremerket far. Dette medlem ser
positivt på at regjeringen utvider den totale fødselspermisjonen
med en uke, men støtter ikke regjeringens forslag om å øremerke
en uke som i dag ligger i den valgfrie delen av foreldrepermisjonen. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti ønsker en foreldrepermisjon på
68 uker der 10 uker er forbeholdt hver av foreldrene.
Dette medlem viser til at å legge
til rette for forpliktende foreldreskap og gode samliv er viktig
for trygge oppvekstvilkår. Det er også av stor betydning å legge
til rette for godt samarbeid mellom foreldrene etter samlivsbrudd. Dette medlem viser
til at familievernet har en viktig rolle i å forebygge konflikter
i samlivet, samt bidra til å legge til rette for god kontakt mellom foreldre
og barn etter et samlivsbrudd. Familievernet er under press, og
mange familievernkontorer opplever at de ikke har rom for å prio-ritere det
forebyggende familiearbeidet. Dette medlem viser
til at det ifølge budsjettproposisjonen for tiden er en stor vekst
i etterspørselen etter tjenester fra familievernet. Det er lange
ventetider ved flere av kontorene, kapasiteten er sprengt. Dette
medlem vil videre peke på at statistikken viser at flere
klienter må vente mer enn tre uker på meklingstime eller mer enn
fire uker på tilbud om terapi og rådgivning. Kravet til ventetid
blir nådd i 76 pst. av sakene. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
ytterligere 30 mill. kroner til mer forebyggende arbeid og økt klientbehandling
i familievernet. Dette medlem vil videre understreke
betydningen av å videreføre et tosporet familievern. Dette
medlem mener Kirkens Familievern i den sammenheng må få tilstrekkelige
midler til fagutvikling og kompetanseheving for å ivareta særpreget
til de diakonale familievernkontorene. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
å satse ytterligere 5 mill. kroner på kompetanseheving i familievernet
og ytterligere 10 mill. kroner til styrking av Kirkens Familievern
sentralt og økt kapasitet ved kirkelige familievernkontor.
Dette medlem viser også til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås å bevilge 4 mill. kroner
ekstra til tiltak for bedre foreldresamarbeid etter samlivsbrudd og
1 mill. kroner ekstra til tilbud til barn etter samlivsbrudd.
Dette medlem mener det er nødvendig
å rette opp regjeringens kutt i samlivstiltak og øke støtten til
samlivskurs. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås å styrke bevilgningen
til «Hva med oss?» og «Godt Samliv!» med 10 mill. kroner, samt å
øremerke midlene til samlivskurset «Godt Samliv!» for å opprettholde
og videreutvikle et likeverdig tilbud om samlivskurs i hele landet. Dette
medlem viser til at det er stor etterspørsel etter lokale
samlivskurs i regi av frivillige organisasjoner og menigheter. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
å styrke de lokale samlivskursene og andre samlivstiltak med ytterligere
6 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at mange
foreldre, barnehageansatte, barnehageeiere og andre er bekymret
for kvaliteten i barnehagene etter et langvarig fokus på kvantitet
og vedtak om store endringer i finansieringssystemet. Dette
medlem mener det er viktig med full behovsdekning og full
likebehandling før finansieringsansvaret overføres fra stat til
kommune. Dette medlem viser til Stortingets behandling
av innstilling til kommuneproposisjonen for 2011, der Kristelig Folkeparti
voterte mot at de øremerkede barnehagetilskuddene overføres til
rammetilskuddet på dette tidspunktet. Dette medlem mener
at barn har krav på et kvalitetsmessig like godt barnehagetilbud
enten de går i privat eller kommunal barnehage. Dette medlem synes
ikke det er rettferdig at de private og kommunale barnehagene forskjellsbehandles. Dette
medlem foreslår derfor å fortsette opptrappingen mot likeverdig
behandling av de private og kommunale barnehagene og viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås å bevilge 75 mill. kroner
ekstra til dette formål. Videre foreslås det ytterligere 25 mill. kroner
til forskning, kompetanseutvikling og rekruttering av førskolelærere.
I tillegg vil dette medlem sikre barnehageplass til
alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Ifølge SSB bor rundt
halvparten av barnehagebarna i en kommune som ikke tilbyr graderte
satser. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det på denne bakgrunn foreslås å bevilge
35 mill. kroner øremerket til inntektsgraderte satser for foreldrebetaling
i barnehagene.
Dette medlem viser til representantforslag
fra Kristelig Folkeparti om en opptrappingsplan for å nå full barnevernsdekning
innen 2017, jf. Dokument 8:21 (2009–2010). Dette medlem viser
til at mange barn har behov for hjelp fra det offentlige for å få
en trygg oppvekst. Dette medlem viser til at antall
barn som mottar hjelp fra barnevernet har økt hvert år det siste
tiåret. Ifølge Prop. 1 S (2010–2011) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
viser omfattende dokumentasjon at det er svikt i oppfølging av lovkrav
innenfor barnevernet. 46 500 barn og unge mottok barnevernstiltak
i 2009, noe som utgjør en økning på 5,3 pst. fra 2008. Dette
medlem mener det er viktig at staten tilbyr gode og langsiktige
rammebetingelser for både private og offentlige institusjoner samt
fosterhjem, slik at barna får tett oppfølging og en mest mulig stabil
hverdag. Dette medlem viser til den viktige innsatsen
ideel-le aktører gjør innenfor barnevernet. Dette medlem mener
barnevernssektoren i dag i for stor grad preges av markedstenkning,
pris- og effektivitetsfokus og kortsiktighet. Dette medlem mener
at dette fokuset må endres og rettes mot å sikre kvalitet på tjenestene,
ikke lavere priser. Dette medlem mener de ideelle
aktørene har en selvstendig egenverdi innenfor barnevernet, og at
det er en politisk oppgave å sikre at ideelle aktører kan bidra
innen barnevernssektoren også i framtiden. Dette medlem viser
til at det per 31. januar 2009 var 115 barn og unge med vedtak om
plassering i fosterhjem som ventet på et fosterhjem, og ytterligere
619 barn og unge var meldt til fosterhjemstjenestene som aktuelle
for fosterhjemsplassering. Pr. 31. januar 2010 var det offisielle tallet
for antall barn som venter på fosterhjem økt til 180. Det er altså
blitt 65 flere barn på ett år. Dette medlem viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
ytterligere 100 mill. kroner for å styrke det statlige barnevernet
og 20 mill. kroner til rekruttering av fosterhjem.
Dette medlem viser til at regjeringen
har foreslått å øremerke 240 mill. kroner til det kommunale barnevernet. Dette
medlem er glad for at regjeringen på denne måten anerkjenner
behovet for styrking av det kommunale barnevernet og nødvendigheten
av ekstraordinære tiltak for å oppnå en reell økning i antall ansatte
i førstelinjetjenesten. Dette medlem savner imidlertid
en langsiktig og forpliktende opptrapping som ivaretar kommunenes
behov for forutsigbarhet og langsiktighet. Dette medlem frykter at
regjeringens mangel på forpliktelse vil gjøre det vanskelig å benytte
midlene til å opprette nye stillinger. Dette medlem viser
også til at en rekke kommuner er redd for at innretningen på ordningen
vil skape unødvendig mye papirarbeid og ressursbruk på administrasjon. Dette medlem ber
regjeringen sikre at midlene brukes etter hensikten og at bevilgningen
fører til en reell kapasitetsutvidelse i det kommunale barnevernet. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås ytterligere 200 mill. kroner for å styrke det kommunale
barnevernet.
Dette medlem viser videre til
Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der det foreslås
20 mill. kroner ekstra til utviklingstiltak i barnevernet, og 10
mill. kroner ekstra til forebyggende tiltak for utsatte barn og
til oppfølging av barn i fosterhjem.
I tillegg ønsker dette medlem ytterligere styrking
av ordningen med storbymidler som går til vanskeligstilte barn og
unge. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der det foreslås en økt bevilgning på
20 mill. kroner til dette formål.
Dette medlem understreker at
unge med tiltak etter barnevernloven bør ha rett til tiltak fram
til fylte 23 år.
Dette medlem mener de frivillige
barne- og ungdomsorganisasjonene er viktige for barns oppvekst. Dette
medlem vil derfor øke støtten til disse organisasjonene
og viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det
foreslås å øke støtten med 5 mill. kroner utover regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at barn
fra familier med svak økonomi og hele familier med vanskelig økonomi
sjelden har råd til å reise på ferieturer. Dette medlem viser
til at alle har behov for gode fritidsaktiviteter, og vil i denne
sammenhengen peke på alle leir- og ferietilbudene som drives av
frivillige aktører over hele landet. Dette medlem vil
også vise til Røde Kors’ «Ferie for alle», der pågangen av søkere
er stor, og der ressursmangel gjør at det ikke er plass til alle
som ønsker det. Dette medlem viser til forslag i
Kristelig Folkepartis alternative budsjett om at tiltaket «Ferie
for alle» skal styrkes med 2 mill. kroner for at Røde Kors skal
kunne gi alle barn som søker, ferie i 2011.
Dette medlem viser videre til
det viktige og enestående arbeidet med antidiskriminering, kunnskapsformidling
og informasjon om kjønnsopererte kvinner og menn som Harry Benjamin
ressurssenter driver. Dette medlem viser til forslag
i Kristelig Folkepartis budsjett om å øke bevilgningen til senteret
med 300 000 kroner i 2011.
Dette medlem viser til Foreningen
for Fangers Pårørendes tiltak for barn, unge og familier. Dette
medlem viser til forslag i Kristelig Folkepartis budsjett
om at foreningen bevilges 700 000 kroner i 2011 over post 70 på
kapittel 846.
Dette medlem viser til at mange
kommuner, ansatte og andre er bekymret for utviklingen i krisesentersektoren
etter lovfestingen og finansieringsomleggingen som er vedtatt. Flere melder
om stor uro, usikkerhet og fare for nedleggelser av eksisterende
sentre. Dette medlem mener det er viktig at sektoren
bygges ut og stabiliseres før finansieringsansvaret overføres fra
stat til kommune. Dette medlem viser til Stortingets
innstilling til kommuneproposisjonen for 2011 der Kristelig Folkeparti
voterte mot at det øremerkede krisesentertilskuddet overføres til
kommunenes rammetilskudd på dette tidspunktet. Dette medlem viser
videre til forslag i Kristelig Folkepartis alternative budsjett
om at ytterligere 30 mill. kroner bevilges for å sikre en styrking
av krisesentersektoren.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | KrF |
Utgifter rammeområde 2 (i hele tusen
kroner) |
231 | | Barnehager | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 146 168 | 171 168 (+25 000) |
| 60 | Driftstilskudd til barnehager | 83 275 | 20 795 530 (+20 712 255) |
| 62 | Tilskudd til tiltak for barn i barnehage med nedsatt
funksjonsevne | 0 | 879 261 (+879 261) |
| 65 | Barnehagetilskudd | 0 | 6 536 182 (+6 536 182) |
840 | | Krisetiltak | | |
| 60 | Styrking av krisesentra | 0 | 268 000 (+268 000) |
841 | | Samliv og konfliktløsning | | |
| 22 | Opplæring, forskning, utvikling mv. | 6 010 | 10 010 (+4 000) |
| 70 | Tilskudd til samlivstiltak | 4 344 | 19 344 (+15 000) |
| 71 | Tiltak etter samlivsbrudd for barn i konfliktfylte
familier | 2 853 | 3 853 (+1 000) |
842 | | Familievern | | |
| 1 | Driftsutgifter | 202 860 | 232 860 (+30 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 6 916 | 11 916 (+5 000) |
| 70 | Tilskudd til kirkens familieverntjeneste mv. | 127 954 | 137 954 (+10 000) |
844 | | Kontantstøtte | | |
| 70 | Tilskudd | 1 437 000 | 1 537 000 (+100 000) |
846 | | Forsknings- og utredningsvirksomhet,
tilskudd mv. | | |
| 70 | Tilskudd | 16 587 | 19 587 (+3 000) |
852 | | Adopsjonsstøtte | | |
| 70 | Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet | 14 896 | 18 396 (+3 500) |
854 | | Tiltak i barne- og ungdomsvernet | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 73 432 | 93 432 (+20 000) |
| 60 | Kommunalt barnevern | 240 000 | 440 000 (+200 000) |
| 64 | Innføre landsdekkende vergeordning for mindreårige asylsøkere | 0 | 10 000 (+10 000) |
| 71 | Utvikling og opplysningsarbeid mv. | 23 737 | 33 737 (+10 000) |
855 | | Statlig forvaltning av barnevernet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 3 411 000 | 3 511 000 (+100 000) |
857 | | Barne- og ungdomstiltak | | |
| 60 | Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn | 48 537 | 68 537 (+20 000) |
| 70 | Barne- og ungdomsorganisasjoner | 100 621 | 105 621 (+5 000) |
858 | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | | |
| 1 | Driftsutgifter | 202 805 | 232 805 (+30 000) |
2530 | | Foreldrepenger | | |
| 71 | Engangsstønad ved fødsel og adopsjon | 405 000 | 635 000 (+230 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 2 | 39 890 645 | 69 107 843 (+29
217 198) |
Inntekter rammeområde 2 (i hele
tusen kroner) |
| | Sum inntekter rammeområde 2 | 1 094 005 | 1 094 005 (0) |
| | Sum netto rammeområde 2 | 38 796 640 | 68 013 838 (+29
217 198) |