Komiteen viser til
at barnehagene skal sikre barn en god omsorg og læring, bidra til
økt sosial mobilitet i samfunnet og samtidig gi småbarnsforeldre
mulighet til et aktivt yrkesliv.
Komiteen har merket seg at barnehageloven
og tilsynet av denne skal bli gjennomgått av et offentlig utvalg,
og mener det er viktig med et tilstrekkelig tilsyn som har høy legitimitet
både i den kommunale og den private barnehagesektoren.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om å styrke tilsynskapasiteten til fylkesmenn og kommuner.
Komiteen viser til at den viktigste
kvaliteten i barnehagene er de ansatte.
Komiteen støtter vurderingene
i regjeringens forslag om at økt kompetanse hos personalet og mer
forskning på barnehager er viktige grep for å øke kvaliteten i barnehagene,
og viser i denne sammenheng til St.meld. nr. 41 (2008–2009) Kvalitet
i barnehagen. Der legger regjeringen fram en gjennomgang av status
for barnehagesektoren og en rekke tiltak for økt satsing på kvalitet
i barnehagene.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om å øke tilskuddene til kvalitetstiltak med 25 mill. kroner i
2011, som blant annet skal brukes til en rekrutteringskampanje til
førskolelærerutdanningen. Samtidig vil komiteen understreke
at i spørsmålet om å styrke rekrutteringen vil det ikke være mulig
å komme forbi lønns- og arbeidsvilkårene for dem som arbeider i
barnehagene. Komiteen viser òg til at regjeringen har
lagt fram tall som viser at antall deltidsansatte i barnehagesektoren
er høy. Komiteen deler regjeringens mål om å arbeide
mot uønsket deltidsarbeid.
Komiteen viser til at regjeringen
vil jobbe videre for å nå målene om lav pris og full barnehagedekning,
og er enig i at det nå vil være viktig med innsats for å øke kvaliteten
i barnehagene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at barnehageløftet er det største velferdsløftet
i Norge på 30 år.
Flertallet merker seg at det
øremerkede tilskuddet til barnehager skal innlemmes i kommunenes
rammetilskudd fra 2011. Dette er en betydelig reform som vil omfatte
veldig mange mennesker, og stille høye krav til kommunene som barnehagemyndighet.
Flertallet viser også til at
barnehagesektoren favner om lag 275 000 barn og om lag 85 000 tilsatte.
Nesten halvparten av barna går i ikke-kommunale barnehager. At halvparten
av barnehagene er private, betyr en spesiell utfordring når det
gjelder å sikre et likeverdig tilbud til barna og likeverdige arbeidsvilkår
for de tilsatte. Flertallet viser til at regjeringen
har lagt opp til en femårsplan for innføring av full økonomisk likeverdig
behandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager, og gjort
rede for ambisjoner for høy og lik kvalitet i barnehagene i St.meld.
nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen. Det er avgjørende for
kvaliteten på tilbudet at kommunene fra 2011 tar vare på det økonomiske
ansvaret for sektoren på en slik måte at barnehagene sikres tilstrekkelige
rammer.
Flertallet mener det er viktig
å sikre kontinui-tet i arbeidet med å realisere disse ambisjonene når
kommunene tar over finansieringsansvaret for barnehagene i 2011,
og ber regjeringen vurdere alle forutsetninger som må være til stede
for å sikre dette i sammenheng med denne overgangen.
Flertallet viser til at retten
til barnehageplass ble innført i 2009, og at definisjonen av full barnehagedekning
dermed vil være at alle som har rett til plass får det slik loven
fastsetter. Alle barn som er født før utgangen av august har rett til
barnehageplass innen utgangen av august året etter, noe som innebærer
en maks ventetid på 11 måneder. Flertallet merker
seg at kommunene med særs få unntak har klart å innfri retten uten å
gå utover fristen. Flertallet vil understreke at loven
er en minimumslov, og støtter målet som ble uttrykt i Ot.prp. nr.
52 (2007–2008) Lov om endringer i barnehageloven (rett til plass
i barnehage).
Flertallet har merket seg at
en rekke barnehageeiere har lagt til grunn en feil tolking av pedagognormen
og at regjeringen har varslet at dette skal rettest opp, slik at
tallet på pedagogstillinger i barnehagene økes. Flertallet har
merket seg at regjeringens forslag til likeverdig behandling av
kommunale og ikke-kommunale barnehager vil være et viktig bidrag
til mer likeverdige lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte, og er dermed
også en investering i økt kvalitet. Flertallet ber
regjeringen legge føringer for å sikre at finansieringssystemet
for likebehandling stimulerer til kvalitetsutvikling, og ikke til
økt utbytte.
Flertallet registrerer at det,
på tross av økningen, enda gjenstår mye arbeid før målet om 20 pst.
mannlige ansatte i barnehagene er oppfylt. Flertallet ønsker
likevel å peke på den positive utviklingen ved at nærmere 8 400
menn nå er ansatt i barnehagene, og merker seg at regjeringen følger
opp dette arbeidet.
Flertallet vil likevel understreke
at et større innslag med mannlige førskolelærere i seg selv ikke
er nok til å bidra til likestilling i barnehagene. Gjennom det pedagogiske
opplegget og gjennom barns lek må det legges til rette for å bryte
ned de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene.
Flertallet viser til fremlagt
St.meld. nr. 6 (2010–2011) «Likestilling for likelønn» og ser frem
til regjeringens varslede melding om deltidsarbeid.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Innst. 162 S (2009–2010) der komiteens
flertall ba regjeringen øke innsatsen for å følge opp tiltakene
i Handlingsplan for likestilling i barnehage og grunnopplæring. Dette
medlem viser til at nærmere 8400 menn nå er ansatt i barnehagene,
og at det er positivt, men at målet om 20 pst. mannlige ansatte
i barnehagene ennå ikke er nådd. Dette medlem vil
understreke at det er viktig at det arbeides med å rekruttere flere
menn for å øke barnehagenes kvalitet, og at det er viktig at de ansatte
reflekterer det samme mangfoldet som barna.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er opptatt av å sikre et mangfold
i barnehagetilbudet og høy kvalitet i den enkelte barnehage. Mangfold
etableres gjennom vilje til å slippe til ulike private aktører ved
å sikre disse rett til offentlig finansiering og likebehandling
på linje med kommunale barnehager.
Disse medlemmer mener det er
et mål at kommunene foretar løpende opptak hele året, og at foreldre
skal være sikret plass hvis barnet har fylt ett år og de har søkt
senest fire måneder før de trenger plass. En slik forutsigbar ordning
vil sikre at barnet får barnehageplass når begge foreldrene skal
tilbake i arbeid.
Disse medlemmer mener at barn
har krav på et kvalitetsmessig like godt barnehagetilbud enten de
går i privat eller kommunal barnehage. Disse medlemmer synes
ikke det er rettferdig at de private og kommunale barnehagene forskjellsbehandles.
Disse medlemmer mener at tidsrammen
for innfasing av full likebehandling mellom offentlige og private
barnehager på fem år er for lang tid og viser til disse partienes
alternative budsjett og merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ber regjeringen legge frem egen sak om et uavhengig
tilsyn for barnehagene.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å
opprette et uavhengig tilsyn for barnehagene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er beklagelig at en fortsatt ikke har oppnådd likebehandling
av kommunale og private barnehager, slik det også står i barnehageavtalen. Disse
medlemmer viser for øvrig til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der partiet bevilger 400 mill. kroner for å fullføre likebehandlingen
av offentlige og private barnehager fra 1. juli 2011.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i Høyres alternative budsjett bevilges 121 mill. kroner
til dette formål.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der partiet foreslår 75 mill. kroner utover regjeringens forslag
til ytterligere opptrapping av likeverdig behandling av de private og
kommunale barnehagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at høy kvalitet
på barnehagetilbudet er betinget av kompetente og motiverte ansatte. Høy
kvalitet på tilbudet er en forutsetning for at barnehagetilbudet
skal være en positiv arena for barn i førskolealder. Utviklingen
i antall ansatte med pedagogisk utdanning i barnehagene har vist
en nedgang fra 2008 til 2009. Disse medlemmer ser
med stor bekymring på denne utviklingen og hva dette gjør med kvaliteten
i barnehagene. Manglende likebehandling i finansieringen av offentlige
og private barnehager bidrar til at ansatte i private barnehager
ikke har samme arbeids- og lønnsforhold som ansatte i offentlige
barnehager. Det er grunn til å presisere at full likebehandling
er viktig for å sikre kvaliteten på barnehagetilbudet.
Disse medlemmer mener barnehagetilbudet skal
være tilpasset familienes behov og være fleksibelt, rimelig og av
god kvalitet over hele landet.
Disse medlemmer mener at det
er de som jobber i barnehagen som avgjør kvaliteten på barnehagetilbudet,
og at det derfor er bekymringsfullt at regjeringen ikke gjør mer
for å styrke kompetansen på barnehagepersonellet og sikre god rekruttering
av kvalifisert personell til barnehagene. Videre mener disse
medlemmer at det er bekymringsfullt at regjeringen ikke varsler
noen tiltak for å styrke førskolelærerutdanningen og viser til de
mange forslag til forbedringer NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet
i utdanningen) fant i sin evaluering av utdanningen.
Disse medlemmer viser til at
det har blitt færre ansatte og styrere med pedagogisk utdannelse
i barnehagene (Prop. 1 S (2010–2011)), og at flere barnehager får
dispensasjon fra kravet om førskolelærerutdannelse. Antallet førskolelærere
på dispensasjon er nå over 4 000.
Disse medlemmer foreslår å styrke
arbeidet med kvalitet i barnehagene gjennom å utarbeide en «gjenrekrutteringsstrategi»
for førskolelærerne. Videre mener disse medlemmer det
er et stort behov for å styrke arbeidet med etter- og videreutdanning
for barnehagepersonell. Rekruttering av lærere gjennom «GNIST» –
partnerskap for en helhetlig lærersatsing, har vist seg å være en
vellykket ordning, og disse medlemmer mener dette
også bør vurderes for førskolelærerne.
På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med sak
om rekruttering av førskolelærere til barnehagen i likhet med satsingen
GNIST for lærere.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er bekymret over den utvikling en
nå ser i mindre ressurssterke og fattige familier med økte utgifter
og forventet lavere arbeidsdeltakelse. En rekke familier har etter
innføring av maksprisordningen fått økte utgifter til barnehage. Disse
medlemmer mener det er særlig uheldig at barn i ressurssvake hjem
ikke får anledning til å gå i barnehage på grunn av dårlig økonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett, kap. 571 post 60, hvor det bevilges
150 mill. kroner til inntekstgradert foreldrebetaling i barnehagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forslag fra disse
partier i finansinnstillingen om gjeninnføring av de øremerkede
tilskuddene til barnehagedrift. Disse medlemmer viser
videre til den uro og usikkerhet som har oppstått etter at effektene
av den nye kostnadsnøkkelen for utregning av barnehagetilskuddet har
begynt å synliggjøres. Disse medlemmer vil understreke
at spesielt kriteriet om utdanningsnivå oppfattes som uheldig og
lite treffsikkert.
Disse medlemmer mener regjeringen
bør vurdere om den nye kostnadsnøkkelen innen kort tid bør videreutvikles.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til følgende merknader fra kommuneproposisjonen
2011 (Innst. 345 S (2009–2010)):
«Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti støtter
ikke at barnehagetilskuddene innlemmes i rammetilskuddet fra 2011.
Dette medlem vil understreke at de økonomiske rammene må settes
slik at det blir rom for kommunene til å møte etterspørselsveksten
uten å redusere kvaliteten. Dette medlem anser det som positivt
at kommunal sektor i økende grad rammefinansieres og viser i denne
forbindelse til at regjeringen Bondevik II hadde som utgangspunkt
at ansvaret for finansieringen av barnehager på sikt skulle overføres
til kommunene, jf. Ot.prp. nr. 72 (2004–2005). Dette medlem viser
videre til Innst. O. nr. 103 (2008–2009), jf. Ot.prp. nr. 57 (2007–2008), hvor
Kristelig Folkepartis syn på den framtidige finansieringsordningen
for barnehagesektoren kommer fram. Dette medlem mener det er uheldig
at kommunene får økonomisk ansvar for barnehagesektoren gjennom
rammefinansiering før målet om full behovsdekning er nådd og før full
økonomisk likebehandling av private og offentlige barnehager er
innført. Dette medlem mener det er viktig at det reelle kostnadsnivået
er kjent og har stabilisert seg før finansieringsansvaret overføres
fra stat til kommune.»
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det sterke fokuset
på rask utbygging av barnehager har gått på bekostning av kvaliteten.
Dette viser seg bl.a. i et stadig økende antall som får dispensasjon
fra kravet om førskolelærerutdanning. Sett i lys av dette mener disse
medlemmer at nivået på regjeringens forslag til kvalitetsutviklingstiltak
i barnehagene er for lavt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre derfor bevilger 40 mill. kroner utover regjeringens
forslag til det formål å styrke kvaliteten i barnehagene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det bevilges 25 mill. kroner utover regjeringens forslag til
forskning, kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av
førskolelærere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg at formålet
med tilskuddet er å legge til rette for at samiske barn skal få
utvikle språket sitt og kulturbakgrunnen sin i barnehagen. Tilskuddet blir
forvaltet av Sametinget etter egne forskrifter. Sametinget og Kunnskapsdepartementet
har årlige samarbeids- og informasjonsmøter. Flertallet merker
seg at regjeringen viderefører bevilgningene på samme nivå som i
2010. Flertallet vil understreke at samiske barn
har rett til å ha kjennskap til egen kultur og eget språk. Flertallet viser
til regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
det ikke som en offentlig oppgave å tilgodese barnehager med en
spesiell kulturell eller etnisk tilknytning, og disse medlemmer foreslår
derfor støtten avviklet. Disse medlemmer viser for
øvrig til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteen viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for økt
kunnskap om barnehagen som omsorgs- og læringsarena. Særlig er det
en utfordring at man har forholdsvis lite innsikt i og forskning
på hvilke konsekvenser ulike omsorgstilbud i barns tre første leveår
har for senere utvikling av ulike egenskaper og kompetanser hos
ulike barn.
Disse medlemmer viser til at
i arbeidet med et kunnskapsbasert barnehage- og skoletilbud ser
det ut til å være en dreining mot en stadig større generell kartlegging
av alle barnehagebarns evner og personlige forhold. Resultatene av
slike kartlegginger ønskes samlet i lokale og sentrale dataregistre
hvor det er mulig å følge hele populasjonen over tid. Dette har
store utfordringer knyttet til personvern, både hva angår innhenting
og forvaltning av slik type data, og disse medlemmer vil
søke å unngå slike omfattende registre, til tross for at dette forenkler forskning
og gir tilgang på omfattende datamateriale. Disse medlemmer ønsker
i stedet at innhenting av data til forskning skjer etter de forskningsetiske
standarder og lover en har når det gjelder bruk av personsensitiv
informasjon, og at personsensitive data i større grad innhentes etter
samtykke og fra et representativt utvalg.
Disse medlemmer er opptatt av
at man i barnehagepolitikken fatter beslutninger som er kunnskapsbaserte.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre derfor bevilger 10 mill. kroner utover regjeringens
forslag til det formål å øke kunnskapsgrunnlaget på dette området.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det bevilges 25 mill. kroner utover regjeringens forslag til
forskning, kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av
førskolelærere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter ikke at barnehagetilskuddene innlemmes
i rammetilskuddet fra 2011, og disse medlemmer foreslår
å videreføre øremerking av driftstilskuddet for barnehager. Regjeringens
forslag til finansieringskriterier tar ikke i tilstrekkelig grad
inn over seg variasjoner i eiendomsmarkedet og spredt bosetting,
og disse medlemmer mener dessuten at kriteriet om
utdanningsnivå i kommunen har svært uheldige utslag for kommunene.
Som en følge av dette opprettholder disse medlemmer driftstilskuddet
til barnehagene under post 60.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti støtter ikke at barnehagetilskuddene innlemmes
i rammetilskuddet fra 2011. Dette medlem viser til
Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås videre
øremerking av driftstilskudd til barnehager over post 60.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og effekt av økt barnehagepris med
200 kroner per måned. Disse medlemmer reduserer derfor
investeringstilskuddet med 22,9 mill. kroner. Økning i foreldrebetaling
må sees i sammenheng med Høyres forslag om inntektsgradert foreldrebetaling
på 150 mill. kroner og de økte bevilgninger som ligger i Høyres
alternative budsjett til dette formål.
Komiteens medlem fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter ikke at barnehagetilskuddene
innlemmes i rammetilskuddet fra 2011. Disse medlemmer viser
til disse partienes alternative budsjett der det foreslås videre øremerking
av tilskudd til tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage
over post 62.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett hvor det er lagt inn 10 mill. kroner
utover regjeringens forslag for å styrke kompetansen i barnehagen
knyttet til språkstimulerende tiltak for barn med annet morsmål.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
regjeringens forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen budsjetterer med nedgang i antall midlertidige lokaler,
og er av den oppfatning at slike skal benyttes i enda mindre grad
enn regjeringen legger opp til.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og effekt av økt barnehagepris med
200 kroner per måned. Disse medlemmer reduserer derfor
tilskuddet til midlertidige lokaler med 8,6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett og opprettholdelsen av øremerkingen
til barnehagene. Disse medlemmer opprettholder derfor
denne posten og legger inn 6,426 mill. kroner til dette formål.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at barn har krav på
et kvalitetsmessig like godt barnehagetilbud enten de går i privat
eller kommunal barnehage. Disse medlemmer synes ikke
det er rettferdig at de private og kommunale barnehagene forskjellsbehandles. Disse medlemmer understreker
at de private barnehagene skal ha hoveddelen av æren for at målet om
en barnehageplass til alle som ønsker det, er innen rekkevidde.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at en endring av tilskuddssatsen
midt i et driftsår, slik det er foreslått for 2010, er uheldig.
To ganger tidligere, 1. mai 2004 og 1. august 2005, ble finansieringsgraden
av de private barnehagene endret i løpet av driftsåret. Erfaringene
er entydig negative. Oppjustering fra 1. august vil bety at hver enkelt
kommune med private barnehager må beregne kommunalt driftstilskudd
for hver barnehage to ganger i stedet for én. Systemet rundt utmåling
av tilskudd til private barnehager er som kjent meget komplisert.
En endring av tilskuddssatsen midt i et driftsår vil medføre dobbel
ressursbruk – i kommunene, i barnehagene og hos fylkesmennene.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjett der en ber om at lovendringene gjøres
gjeldende fra 1. januar og at det settes av 121 mill. kroner til
dette formål.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås videre øremerking av skjønnsmidler til barnehager
over post 65. Dette medlem viser til Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett der partiet foreslår 75 mill. kroner utover
regjeringens forslag til ytterligere opptrapping av likeverdig behandling
av de private og kommunale barnehagene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener barnehagetilbudet skal være
tilpasset familienes behov og være fleksibelt, rimelig og av god
kvalitet over hele landet. Dette medlem vil sikre
barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Dette
medlem viser til at kommunene selv kan bestemme om de ønsker
å tilby inntektsgradert betalingsordning, og at i underkant av halvparten
av alle barn i kommunale barnehager ifølge SSB hører til en kommune
som tilbyr graderte satser. Dette medlem viser til
at 23 pst. av kommunene benytter et system for inntektsgraderte
satser innenfor barnehagens ordinære betalingssystem, men det er
de mest folkerike kommunene som benytter inntektsgraderte satser.
Blant de private barnehagene er det 28 pst. som rapporterer at de
benytter inntektsgraderte satser.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås 35 mill. kroner øremerket til inntektsgraderte
satser for foreldrebetaling i barnehagene.