4.18 Kap. 645 Regional verneombudsordning i hotell- og restaurantbransjen og renholdsbransjen

Det foreslås bevilget 6 mill. kroner for 2011 som er det samme som i saldert budsjett for 2010.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til regjeringens arbeid mot useriøsitet, sosial dumping og utstøtings- og arbeidsmiljøproblemer i arbeidslivet og viser til tiltak under handlingsplan 1 og 2 mot sosial dumping. Flertallet understreker betydningen av og støtte til dette arbeidet, og viser til at arbeidet ikke er avsluttet og vil fortsette med uforminsket styrke. For å oppnå målsettingene må også virksomhetene følge opp sine plikter og arbeidstakerne må ha en sterk nok posisjon og være trygge og informerte nok til å følge opp sine rettigheter og plikter og kunne bygge sin kontakt med myndigheten på fakta. Flertallet understreker at myndighetenes tilsyn og kontroll vil aldri fullt ut kunne demme opp for mang-lende oppfølging og lovbrudd.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen har fulgt opp Soria Moria II-plattformen om å rette særlige tiltak mot bransjer som er spesielt utsatt gjennom samarbeid med LO og NHO, og deretter med alle hovedorganisasjonene, om forholdene i renholdsbransjen.

Dette flertallet mener det er viktig at renholdsbransjen skal være et pilotprosjekt for utviklingen av treparts bransjeprogrammer.

Dette flertallet avviser synspunktene fra Fremskrittspartiet og Høyre om at regionale verneombud er noen form for privatisering av tilsyn. Dette flertallet viser til at verneombudsordningen og tillitsvalgte på arbeidsplassen er svært viktige virkemidler i arbeidet for et seriøst arbeidsliv. Verneombudsordningen har i særlige tilfeller rett til å stanse farlig arbeid. Regionale verneombud er en innarbeidet ordning som har eksistert i byggebransjen i flere år. En tilsvarende ordning etableres nå i hotell og restaurant- og renholdsbransjen. Ordningen endrer ikke på tilsynenes myndighet, men etablerer en verneombudsordning som vil bidra til å styrke seriøsiteten og vernearbeidet og skape ordnede arbeidsforhold i disse bransjene.

Dette flertallet støtter opprettelsen av en offentlig godkjenningsordning for renholdsvirksomheter og bevilgningen til dette formålet til bransjesatsingen, som særlig skal benyttes til å utrede, etablere og håndheve en slik godkjenningsordning.

Dette flertallet støtter også opprettelsen av regionale verneombud i hotell- og restaurantbransjen og renholdsbransjen og at ordningen tar utgangspunkt i en finansieringsordning tilsvarende den eksisterende i bygge- og anleggsnæringen, det vil si finansiert ved at arbeidsgiverne betaler en avgift som utgjør en bestemt prosentsats av lønnsutgiftene. Det vil imidlertid være behov for startkapital til dekning av driften, inntil ordningen blir selvfinansiert gjennom avgiftsinnkrevingen.

Dette flertallet støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er svært viktig å bevare et anstendig og skikkelig arbeidsliv der arbeidstakerne har gode vilkår. Dette prinsippet gjelder uavhengig av hvor arbeidstakerne kommer fra.

Disse medlemmer viser til at det ikke finnes en klar definisjon av sosial dumping, men at det allikevel er bred enighet om klare regler og minstestandarder i norsk arbeidsliv. Lovbrudd og grov utnyttelse av arbeidskraft kan ikke godtas. Innsatsen mot slikt misbruk i arbeidslivet må være klar, fokusert og tydelig.

Disse medlemmer mener dette må skje ved at partene i arbeidslivet og det offentlige samarbeider tett. Samtidig er tilsynsmyndighet et offentlig ansvar som ikke kan privatiseres eller settes bort. Useriøse aktører i arbeidslivet motvirkes best gjennom et styrket arbeidstilsyn. Disse medlemmer er derfor ikke tilhengere av statsstøtte til ordningen med regionale verneombud.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser videre til sine alternative statsbudsjett for 2011, hvor kap. 645 post 70 er redusert med 6 mill. kroner.