Det foreslås bevilget 6 mill. kroner for 2011
som er det samme som i saldert budsjett for 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
regjeringens arbeid mot useriøsitet, sosial dumping og utstøtings-
og arbeidsmiljøproblemer i arbeidslivet og viser til tiltak under handlingsplan
1 og 2 mot sosial dumping. Flertallet understreker
betydningen av og støtte til dette arbeidet, og viser til at arbeidet
ikke er avsluttet og vil fortsette med uforminsket styrke. For å
oppnå målsettingene må også virksomhetene følge opp sine plikter
og arbeidstakerne må ha en sterk nok posisjon og være trygge og
informerte nok til å følge opp sine rettigheter og plikter og kunne
bygge sin kontakt med myndigheten på fakta. Flertallet understreker
at myndighetenes tilsyn og kontroll vil aldri fullt ut kunne demme
opp for mang-lende oppfølging og lovbrudd.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen har fulgt opp Soria Moria II-plattformen
om å rette særlige tiltak mot bransjer som er spesielt utsatt gjennom samarbeid
med LO og NHO, og deretter med alle hovedorganisasjonene, om forholdene
i renholdsbransjen.
Dette flertallet mener det er
viktig at renholdsbransjen skal være et pilotprosjekt for utviklingen
av treparts bransjeprogrammer.
Dette flertallet avviser synspunktene
fra Fremskrittspartiet og Høyre om at regionale verneombud er noen
form for privatisering av tilsyn. Dette flertallet viser
til at verneombudsordningen og tillitsvalgte på arbeidsplassen er
svært viktige virkemidler i arbeidet for et seriøst arbeidsliv.
Verneombudsordningen har i særlige tilfeller rett til å stanse farlig
arbeid. Regionale verneombud er en innarbeidet ordning som har eksistert
i byggebransjen i flere år. En tilsvarende ordning etableres nå
i hotell og restaurant- og renholdsbransjen. Ordningen endrer ikke
på tilsynenes myndighet, men etablerer en verneombudsordning som
vil bidra til å styrke seriøsiteten og vernearbeidet og skape ordnede arbeidsforhold
i disse bransjene.
Dette flertallet støtter opprettelsen
av en offentlig godkjenningsordning for renholdsvirksomheter og
bevilgningen til dette formålet til bransjesatsingen, som særlig
skal benyttes til å utrede, etablere og håndheve en slik godkjenningsordning.
Dette flertallet støtter også
opprettelsen av regionale verneombud i hotell- og restaurantbransjen
og renholdsbransjen og at ordningen tar utgangspunkt i en finansieringsordning
tilsvarende den eksisterende i bygge- og anleggsnæringen, det vil
si finansiert ved at arbeidsgiverne betaler en avgift som utgjør
en bestemt prosentsats av lønnsutgiftene. Det vil imidlertid være behov
for startkapital til dekning av driften, inntil ordningen blir selvfinansiert
gjennom avgiftsinnkrevingen.
Dette flertallet støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er svært viktig
å bevare et anstendig og skikkelig arbeidsliv der arbeidstakerne
har gode vilkår. Dette prinsippet gjelder uavhengig av hvor arbeidstakerne
kommer fra.
Disse medlemmer viser til at
det ikke finnes en klar definisjon av sosial dumping, men at det allikevel
er bred enighet om klare regler og minstestandarder i norsk arbeidsliv.
Lovbrudd og grov utnyttelse av arbeidskraft kan ikke godtas. Innsatsen
mot slikt misbruk i arbeidslivet må være klar, fokusert og tydelig.
Disse medlemmer mener dette må
skje ved at partene i arbeidslivet og det offentlige samarbeider
tett. Samtidig er tilsynsmyndighet et offentlig ansvar som ikke
kan privatiseres eller settes bort. Useriøse aktører i arbeidslivet
motvirkes best gjennom et styrket arbeidstilsyn. Disse medlemmer er
derfor ikke tilhengere av statsstøtte til ordningen med regionale verneombud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til sine alternative statsbudsjett
for 2011, hvor kap. 645 post 70 er redusert med 6 mill. kroner.