Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina
Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
viser til Prop. 1 S (2010–2011) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
og er tilfreds med at regjeringen følger opp Stortingets vedtak
om å utvide fedrekvoten med to uker fra ti til tolv uker, og å gi fedre
rett til å ta ut foreldrepenger i tolv uker i tilfeller der mor
mottar uførepensjon. Flertallet viser til at forslaget
innebærer en utvidelse i den totale stønadsperioden på én uke.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
Prop. 1 S (2010–2011) Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
og flertallsmerknad i Innst. 14 S (2010–2011) s. 49:
«Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre, mener det er nødvendig at en del av foreldrepermisjonen
øremerkes mor og at en del øremerkes far. Dette flertallet mener
fedrekvoten fortsatt er et nødvendig virkemiddel for at barn skal
få tilbringe mer tid sammen med sine fedre. Dette flertallet mener
fedrekvoten gir en viktig rettighet til far som ikke bør fjernes.
Fedrekvoten og øremerkingen gir økt valgfrihet for fedre i dagens
samfunn. Dette flertallet mener fedrekvoten fortsatt bidrar til
økt likestilling i samfunnet, og at dette er et gode for barn, menn,
kvinner, familier og for samfunnet for øvrig. Dette flertallet viser
til at det er godt dokumentert at fedrekvoten har god effekt. Fedrekvoten
gir barn mer tid med far. Dette flertallet vil understreke at en
eventuell fjerning av fedrekvoten ikke vil gi mer frihet og mer
tid mellom barn og foreldrene. Fedrekvoten er nettopp nødvendig
som virkemiddel for å sikre far mer tid med barnet. Dette flertallet
mener det ville vært et tilbakeskritt dersom far ble fratatt denne
rettigheten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, Linda
C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen viser til at dagens
regelverk for utbetaling av foreldrepenger gjør familier avhengige
av mors opptjening, og er således pr. definisjon en diskriminerende
lov. Disse medlemmer er positive til at regjeringen
ønsker å utvide fedres rett til større grad av selvstendig opptjening
av rett til fedrekvote. Disse medlemmer vil påpeke
at alle mennesker i utgangspunktet skal ha mulighet til å opparbeide
seg sine rettigheter gjennom sine egne gjøremål, og mener derfor
at foreldrepenger skal baseres på hver enkelt forelders yrkesaktivitet
(eller i henhold til loven tilsvarende aktivitet). Disse medlemmer er
glad for at begge foreldrene ønsker å delta aktivt i sine barns
oppvekst, gjennom blant annet uttak av foreldrepenger. En stadig jevnere
fordeling av foreldrepengeuttaket mellom mor og far er en gledelig
utvikling. Disse medlemmer er imidlertid av den oppfatning
at mors og fars rett til foreldrepenger, samt en innføring av selvstendig
opptjeningsrett og uttaksrett, er de viktigste virkemidlene for
en likere fordeling av foreldrepermisjonen. Alle familier har forskjellige
behov og må etter disse medlemmers oppfatning stå
fritt til å finne ut av hvordan de ønsker å fordele foreldrepermisjonen. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at fedrekvoten bør
fjernes. Fedrekvoten, og målsettingen til flertallet om en forsterking
av denne, bidrar etter disse medlemmers mening til
å forsterke forskjellebehandlingen av mor og far i dette regelverket. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiet og Høyre i Innst.
299 S (2010–2011) hvor det ble fremsatt følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en full gjennomgang
av foreldrepermisjonsordningen for å forenkle dagens ordning, samt
gjøre den mer fleksibel for å likestille mor og far.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser også
til Stortingets behandling av Meld. St. 6 (2010–2011) Likestilling
for likelønn, der fedrekvoten er omtalt, jf. Innst. 299 S (2010–2011) s.
26:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Høyre, viser at fedrekvoten har vært et svært
vellykket virkemiddel som gir far mulighet til å ta sin del av foreldrepermisjonen.
For hver gang fedrekvoten har blitt utvidet, har fedrene økt sin
permisjonstid. I dag tar nesten alle fedre med rett ut en del av
permisjonen, men forholdsvis få tar ut mer enn kvoten.»
Som vedtatt i meldingen, ønsker et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, på sikt en tydeligere tredeling av permisjonen,
slik at det innføres to like store deler til far og mor og en litt
større del til fordeling mellom foreldrene. Dette flertallet viser
til at forslaget langt på vei er i tråd med forslag fra Likelønnskommisjonen,
NOU 2008:6 Kjønn og lønn. Fakta, analyser og virkemidler for likelønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imot en tydeligere tredeling av foreldrepermisjonen
slik regjeringen legger opp til. Disse medlemmer mener
at det må være opp til foreldrene å bestemme hvordan de ønsker å
fordele permisjonen mellom seg. Disse medlemmer viser
til at foreldrepermisjon er en ordning for å sikre barn en trygg
og god omsorg det første leveåret, ikke for å bedre regjeringens
likestillingsstatistikk. Disse medlemmer mener at
det er foreldrene som er best egnet til å finne ut av hvordan foreldrepermisjonen
skal organiseres i den enkelte familie. Disse medlemmer viser
til tidligere forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre i Innst. 309
S (2009–2010) om å gi foreldrene rett til å fordele permisjonen
fritt mellom seg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringserklæringen Soria Moria II der det slås fast
at målet er å utvide fedrekvoten fra 10 til 14 uker, og den samlede
permisjonstiden til 48 uker.
Flertallet støtter regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Norge er et av de landene i verden
med best foreldrepermisjonsordning, og at regjeringens forslag går
ut på å forlenge den samlede stønadsperioden for foreldrepenger
med én uke og utvide fedrekvoten med to uker. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen de siste årene har utvidet både foreldrepengeperioden
og økt fedrekvoten med den begrunnelse at dette fremmer likestilling. Disse
medlemmer registrerer også at regjeringen er i ferd med
å styrke en uheldig tredeling av foreldrepermisjonen. Disse
medlemmer støtter ikke denne utviklingen, og mener fedrekvoten
reduserer valgfriheten for familien. Disse medlemmer mener
dagens ordning kan ramme på en uheldig måte, og viser til at dersom
en av foreldrene ikke tar ut full kvote, så mister barnet denne
tiden med en av sine foreldre. Slik bruker staten barnet som et virkemiddel
i likestillingspolitikken, og likestillingsstatistikken er åpenbart
så viktig for dagens regjering at den er villig til å frata små
barn tid med sine foreldre for å nå regjeringens egne politiske
mål. Disse medlemmer er opptatt av å gi familien
fleksibilitet og valgfrihet til å fordele foreldrepermisjonen seg
imellom. Disse medlemmer vil understreke at det er
viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer at hver
enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas hensyn
til og gis rom for.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at familiers anliggender, herunder samvær med egne barn, først og
fremst er en privatsak som politikere og offentlige myndigheter
ikke har noe grunnlag for å regulere. Begge foreldre har i mange
år hatt rett til foreldrepermisjon, og den såkalte fedrekvoten utgjør
derfor en sosialistisk tvangstrøye overfor foreldre som selvstendige mennesker. Disse
medlemmer påpeker videre at Norge har en svært sjenerøs
permisjonsordning i dag, og ønsker ikke en ytterligere utvidelse
av permisjonen. Disse medlemmer tar sterk avstand
fra et slikt overformynderi, og ønsker å fjerne fedrekvoten.
Disse medlemmer vil vise til
representantforslag Dokument nr. 8:49 S (2009–2010), jf. Innst.
309 S (2009–2010) om å gi familien full frihet til å dele foreldrepermisjonen
mellom mor og far, der det ble fremmet forslag om å avvikle fedrekvoten
og gi familien frihet til å fordele foreldrepermisjonen slik som
det passer den enkelte familie. Samtidig synes disse medlemmer det
er positivt at regjeringen har tatt Fremskrittspartiets tidligere
forslag inn over seg og nå kommer familier med uføretrygdet mor
i møte. Disse medlemmer vil understreke at det er
viktig med frihet og fleksibilitet for familier, og presiserer at
hver enkelt familie har ulike behov og ulike vilkår det må tas hensyn
til og gis rom for.
Disse medlemmer viser i den sammenheng videre
til målsettingen om å legge til rette for et mer likestilt foreldreskap. Disse
medlemmer mener at forutsetningen for å få dette til er
at rettighetene til mor og far er like. En god og fleksibel foreldrepermisjonsordning
er viktig for å sikre at barna får en trygg og god start på livet. Disse
medlemmer vil reelt anerkjenne mor og far som likeverdige
omsorgspersoner ved å gi foreldre mulighet til å dele hele permisjonstiden mellom
seg. Disse medlemmer viser til at dagens foreldrepengeordning
er kompleks og har gjennomgripende svakheter når det gjelder forskjellsbehandling
av mødre og fedre. Det må derfor være en prioritert oppgave å utrede
og legge fram en forenklet og likestilt ordning. I en slik likestilling
er det etter disse medlemmers syn også viktig at
foreldrene ikke bare likestilles hva gjelder permisjonsfordelingen,
men også uttaksretten. Disse medlemmer poengterer
at man ikke har likestilte foreldre all den tid menns uttaksrett
er avhengig av mors yrkesaktivitet, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at begge foreldre får lik uttaksrett.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
tillit til at dagens og morgendagens fedre velger å tilbringe tid
hjemme med sitt nyfødte barn, fordi vi vet at mange fedre ønsker dette
selv. Holdningene har endret seg svært mye de siste tjue årene,
og mange av dagens unge fedre ønsker å ta ut mer permisjon enn de
ti ukene som dagens regelverk pålegger dem. Disse medlemmer vil
igjen fremheve viktigheten av å gi familiene valgfrihet til selv
å velge fordeling av foreldrepermisjonen ut i fra familiens egne behov.
Disse medlemmer vil også understreke
at foreldrepermisjon i vår tid ikke først og fremst skal være et
virkemiddel i likestillingskampen, men et velferdsgode som tilkommer
barnefamilien. Disse medlemmer mener at det i seg
selv er viktig med et samfunn med mindre statlig styring og mer
frihet for den enkelte. Familiene må selv gis mulighet til å gi
gode rammer for barna sine og skape gode familieliv. Disse medlemmer understreker
at en fri fordeling av foreldrepermisjonen ikke handler om å fjerne pappas
uker, slik at permisjonstiden blir kortere. En fri fordeling handler
om å stille foreldrene fritt til selv å bestemme fordelingen av
permisjonsukene.
Disse medlemmer viser til at
fedre som er selvstendig næringsdrivende, sjeldnere tar ut fedrekvote
enn fedre med arbeidsinntekt. De tar også sjeldnere ut mer enn de
ukene som er forbeholdt far. Foreldrepenger kan gi et større økonomisk
tap for fedre som er selvstendig næringsdrivende enn for fedre som
er arbeidstakere. Spesielt hvis far arbeider flere timer enn normal
arbeidsuke og er forsiktig med å ta ut egen lønn. Da vil utbetalte
foreldrepenger ikke kunne dekke kjøp av de tjenester som far selv
utfører i virksomheten. Når far er selvstendig næringsdrivende,
vil den virksomheten som far driver være en viktig del av hele familiens inntektsgrunnlag,
både på kort og lang sikt. Disse medlemmer mener
dette er eksempler som viser at det for en del er vanskelig å benytte
seg fullt ut av de lovpålagte ukene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lover og regelverk slik at det blir opp til det enkelte foreldrepar
hvordan de vil fordele foreldrepermisjonen mellom seg.»
Disse medlemmer mener dessuten
at ordningen med at far mister sine permisjonsrettigheter ved samlivsbrudd,
må endres. Disse medlemmer påpeker at samboende foreldre
som ikke tar ut fedrekvote vil miste disse ukene, og det er derfor
et paradoks at mor kan legge beslag på disse ukene ved et samlivsbrudd
dersom far ikke har tatt ut sin permisjon før bruddet. Disse
medlemmer understreker i den forbindelse at dette ikke er
noe forsvar for fedrekvoten, som er en unødvendig inngripen i familiens
private anliggender, men presiserer at det er uhørt med et system
hvor far mister sine rettigheter på bakgrunn av et samlivsbrudd. Disse
medlemmer fastholder at dette ytterligere viser viktigheten av
at regjeringen snarest mulig må få på plass en ordning med individuell
opparbeidelse av rettigheter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå de nødvendige
lovendringer for å ivareta begge foreldres rett til foreldrepenger
ved samlivsbrudd.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er glad for at regjeringen med dette lovforslaget
nå har imøtekommet hensynet til foreldre der mor er uføretrygdet. Disse medlemmer mener
at dette eksempelet på nok en uheldig konsekvens av regelverket
for foreldrepenger, bidrar til å forsterke behovet for en fullstendig
gjennomgang av regelverket. Disse medlemmer har tidligere
tatt til orde for å ha en full gjennomgang for å forenkle foreldrepermisjonsordningen,
samt gjøre den mer fleksibel for å likestille mor og far. Disse
medlemmer viser igjen til forslag fra Fremskrittspartiet
og Høyre i Innst. 299 S (2010–2011) hvor det ble fremsatt forslag
om en slik gjennomgang.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ønsker en foreldrepermisjon
på 68 uker der ti uker er forbeholdt hver av foreldrene, og der
permisjonstiden kan tas ut fram til barnet fyller ti år. Dette medlem støtter
regjeringens forslag om å utvide den totale fødselspermisjonen med
en uke, og Kristelig Folkeparti vil derfor stemme for regjeringens
forslag til endring av § 14-9 første og andre ledd.
Dette medlem ønsker ikke at den
perioden som er til valgfri fordeling mellom foreldrene skal bli
en uke kortere enn i dag, og støtter ikke regjeringens forslag om
endring av § 14-9 femte ledd tredje punktum og av § 14-12 første
ledd.
Dette medlem mener far bør ha
rett til å ta ut foreldrepenger hvis mor mottar uførepermisjon og
støtter regjeringens forslag til nytt tredje ledd i § 14-14.
Dette medlem mener det er viktig
at begge foreldre har mulighet til å tilbringe tid med barnet, og
viser til finansinnstillingen til budsjettet for 2011 (Innst. 2
S (2010–2011)). Kristelig Folkeparti fremmer der forslag hvor regjeringen bes
utrede hvordan det kan sikres at foreldre får rett til foreldrepermisjon
uavhengig av den andre forelderens aktivitet før og etter fødsel.