Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av spesialundervisning i
grunnskolen – Dokument 3:7 (2010–2011). Komiteen viser
til at opplæringslova legger til grunn at opplæringen skal være
tilpasset den enkelte elev, og at elever som ikke kan få tilfredsstillende
utbytte av den ordinære opplæringen, eventuelt ordinær tilpasset
opplæring, har rett til spesialundervisning. Målet er imidlertid
at flest mulig elever skal tilbys undervisning innenfor den ordinære
tilpassede opplæringen. Retten til spesialundervisning er den mest
sentrale rettighetsbestemmelsen i opplæringslova.
Komiteen viser til at skolen
bidrar til å reprodusere sosiale forskjeller. Det har vært et viktig politisk
mål å sikre skolen en mulighet til å utjevne so-siale forskjeller,
slik at elevenes bakgrunn og historie ikke skal avgjøre deres fremtid. Retten
til individuell opplæring og spesialundervisning er grunnleggende
virkemidler for å sikre barn så like muligheter som mulig. Komiteen mener
på denne bakgrunn at det har vært viktig at Riksrevisjonen gjennom
denne undersøkelsen fokuserer på en av de grunnleggende utfordringene
i norsk skole.
Komiteen viser til at rundt 8
prosent av elevene i grunnskolen får spesialundervisning. Variasjonene
i omfanget av spesialundervisning mellom kommunene er imidlertid
større enn det som lar seg forklare med en naturlig variasjon. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at det fortsatt er store variasjoner mellom kommunene
og at ulikhetene har økt de siste årene. Samtlige fylkesmenn som
er intervjuet i undersøkelsen, peker på at økonomiske hensyn har
betydning ved tildeling av spesialundervisning. Denne utviklingen
er etter komiteens vurdering bekymringsfull. Opplæringslova
er klar på at en kommune ikke kan avslå krav på spesialundervisning
med den begrunnelse at det ikke er midler til dette.
Komiteen viser til at det er
svakheter i saksbehandlingen knyttet til tildeling, planlegging
og oppfølging av spesialundervisningstilbudet. Blant annet tar det
for lang tid før sakkyndig vurdering foreligger. Det er mangler
ved enkeltvedtakene, mangler ved individuelle opplæringsplaner og
svakheter ved rapporteringen. Komiteen viser til
at retten til spesialundervisning kvalitetssikres gjennom fire dokumenter;
sakkyndig vurdering hvor en vurderer elevens læringsutbytte, enkeltvedtak
som fastslår hva eleven har rett til, individuell opplæringsplan
som fastsetter mål og oppfølgingstiltak og halvårsrapporter med
evaluering. Til sammen fungerer disse dokumentene som et system
for vurdering og oppfølging av elever med behov for spesialundervisning.
Komiteen finner det kritikkverdig
at saksbehandlingstiden for sakkyndig vurdering er for lang, samt
at det foreligger vesentlige mangler ved mange enkeltvedtak og individuelle
opplæringsplaner. Komiteen finner det videre kritikkverdig
at rapporteringen ikke har vært god nok.
Komiteen viser imidlertid til
at regjeringen i Meld. St. 18 (2010–2011) side 75 har erkjent at systemet
ikke fungerer godt nok. Det er videre konstatert at det er vanskelig
å vite hvilke resultater spesialundervisningen faktisk gir. Regjeringen
har i meldingen foreslått en rekke tiltak for å styrke tiltakskjeden
blant annet ved å utvide etter- og videreutdanningstilbudet for
lærere, utvikle bedre veiledere, omorganisering av det statlige
spesialpedagogiske støttesystemet (Statped), bruk av assistenter
i opplæringen og forenkle saksbehandlingsreglene mv., jf. kapittel 4.14
side 87. Det skal blant annet utvikles en digital veileder som skal
inneholde maler, rutinebeskrivelser og eksempler fra andre kommuner
som skal hjelpe kommunene til å treffe gode avgjørelser. Den digitale
veilederen skal også inneholde en foreldreplakat med oversikt over
rettigheter og muligheter for brukermedvirkning. Kunnskapsdepartementet
vil videre, i samarbeid med andre departementer, iverksette programmet
Vi sprenger grenser, et tiltak for å øke forventningene, bevisstheten
og kompetansen om læringen og utviklingen til elever med store sammensatte
lærevansker og utviklingshemninger. Målgruppen for programmet er
førskolelærere og lærere.
Komiteen er positiv til de foreslåtte
tiltakene. Etter komiteens vurdering kan flere av
disse tiltakene bidra til et bedre tilbud for de som trenger spesialundervisning. Komiteen forutsetter
imidlertid at departementet følger opp iverksettingen av tiltakene
nøye gjennom tilsynsaktiviteten og at Stortinget på egnet måte holdes orientert
om utviklingen.
Komiteen forventer videre at
de avdekkede svakhetene knyttet til dagens enkeltvedtak, blant annet
mangelfull konkretisering av mål for opplæringen, blir bedre når
de nye tiltakene blir iverksatt.
Før kommunen gjør vedtak om spesialundervisning,
skal det foreligge en sakkyndig vurdering av de særlige behovene
til eleven. Ansvaret for å utarbeide de sakkyndige vurderingene
ligger hos den lokale PP-tjenesten. 70 prosent av tjenestene har
en gjennomsnittlig saksbehandlingstid på over tre måneder mens 25
prosent har over seks måneder. Komiteen er enig med
Utdanningsdirektoratet i at en saksbehandlingstid på over tre måneder
er for lang. Komiteen vil videre presisere behovet
for å sikre at sakkyndigvurdering foreligger raskest mulig, og mener
departementet bør vurdere forslag om lovfesting av maksimal behandlingstid.
Komiteen viser videre til at
kommunene skal ha et internt kontrollsystem som også må fange opp
svikt i etterlevelse av opplæringslovas bestemmelse om spesialundervisning.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at kommunene opplever kravet
som lite konkret og vanskelig å forstå. Kontroller som har vært
avholdt, viste at langt over halvparten av kommunene som var gjenstand
for tilsyn, ikke oppfylte kravene. Komiteen legger
til grunn at de nye veilederne og styrking av tiltakskjeden blant
annet ved etter- og videreutdanningstilbudet vil styrke kommunens
tilsynsrolle. Komiteen legger til grunn at departementet
vil følge opp denne utviklingen nøye og vurdere eventuelle tiltak
om tilsynsfunksjonen ikke styrkes i tråd med disse forventningene.
Komiteen merker seg at det i
undersøkelsen stilles spørsmål ved om Kunnskapsdepartementet i tilstrekkelig
grad har ivaretatt sitt overordnede ansvar for at bruk og videreutvikling
av virkemidler bidrar til at elever med særskilte behov gis et likeverdig
grunnskoletilbud. Komiteen er enig i at departementet
har et ansvar for å sikre at nasjonale føringer følges opp, og viser til
at dette i en viss grad er ivaretatt gjennom Meld. St. 18 (2010–2011). Komiteen viser
for øvrig til behandlingen i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.