Komiteens tilråding til romertall I–XXIII fremmes
av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteens tilråding til romertall XXIV fremmes av
Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding til romertall XXV–LIII fremmes
av Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
A
Rammeområde 17
(Transport og kommunikasjon)
I
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Utgifter |
456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 526 340 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| | 1 483 562 000 | | |
| | | | | | |
1062 | | Kystverket | | | | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45 | | 1 499 703 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | | 117 900 000 | | |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold, kan overføres | | 483 740 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,
kan nyttes under post 1 | | 176 510 000 | | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres | | 37 320 000 | | |
| 70 | Tilskudd Redningsselskapet | | 54 400 000 | | |
| | | | | | |
1070 | | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 43 646 000 | | |
| | | | | | |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 135 200 000 | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | | 30 700 000 | | |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål mv. | | 31 100 000 | | |
| 72 | Tilskudd til samferdselsberedskap | | 2 600 000 | | |
| | | | | | |
1301 | | Forskning og utvikling mv. | | | | |
| 21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet mv. | | 17 600 000 | | |
| 50 | Samferdselsforskning, kan overføres | | 155 500 000 | | |
| 72 | Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet,
kan overføres | | 74 800 000 | | |
| | | | | | |
1310 | | Flytransport | | | | |
| 70 | Kjøp av innenlandske flyruter, kan overføres, kan nyttes under
kap. 1311 post 71 | | 705 600 000 | | |
| | | | | | |
1311 | | Tilskudd til regionale flyplasser | | | | |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser, kan overføres,
kan nyttes under kap.1310 post 70 | | 27 400 000 | | |
| | | | | | |
1313 | | Luftfartstilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 183 900 000 | | |
| | | | | | |
1314 | | Statens havarikommisjon for transport | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 60 600 000 | | |
| | | | | | |
1320 | | Statens vegvesen | | | | |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn
m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31
og post 72 | | 7 437 400 000 | | |
| 26 | Vegtilsyn | | 11 200 000 | | |
| 29 | Vederlag til OPS-prosjekter, kan overføres, kan nyttes under
post 23 og post 30 | | 434 000 000 | | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post
23, post 29, post 31 og post 72 | | 5 610 400 000 | | |
| 31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 | | 536 900 000 | | |
| 35 | Vegutbygging i Bjørvika, kan overføres | | 330 000 000 | | |
| 36 | E16 over Filefjell, kan overføres | | 270 000 000 | | |
| 37 | E6 vest for Alta, kan overføres | | 420 000 000 | | |
| 61 | Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene | | 175 000 000 | | |
| 62 | Tilskudd til rassikring på fylkesvegnettet, kan overføres
| | 538 400 000 | | |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes
under post 23 og post 30 | | 491 900 000 | | |
| | | | | | |
1330 | | Særskilte transporttiltak | | | | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres
| | 493 100 000 | | |
| 70 | Kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes
| | 738 500 000 | | |
| | | | | | |
1350 | | Jernbaneverket | | | | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
post 30 | | 5 185 600 000 | | |
| 25 | Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres | | 92 000 000 | | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under
post 23 | | 4 395 600 000 | | |
| 31 | Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, kan overføres | | 275 000 000 | | |
| | | | | | |
1351 | | Persontransport med tog | | | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog, kan overføres | | 2 516 700 000 | | |
| | | | | | |
1354 | | Statens jernbanetilsyn | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 56 900 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter - tilsyn med tau- og kabelbaner og
park- og tivolianlegg | | 18 700 000 | | |
| | | | | | |
1370 | | Posttjenester | | | | |
| 70 | Kjøp av post- og banktjenester | | 89 000 000 | | |
| | | | | | |
1380 | | Post- og teletilsynet | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 167 500 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| | 14 300 000 | | |
| 70 | Tilskudd til telesikkerhet og -beredskap, kan overføres
| | 27 000 000 | | |
| | | | | | |
1561 | | IKT-politikk | | | | |
| 22 | Samordning av IKT-politikken, kan overføres | | 13 288 000 | | |
| 71 | Tilskudd til fri programvare | | 4 536 000 | | |
| 72 | Tilskudd til forebyggende informasjonssikring | | 6 641 000 | | |
| 73 | Tilskudd til digital kompetanse | | 2 041 000 | | |
| | | | | | |
1562 | | Internasjonalt IKT-samarbeid og utviklingsprogram | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | | 4 269 000 | | |
| 70 | Tilskudd til internasjonale program, kan overføres | | 29 906 000 | | |
| | Totale utgifter | | | | 36 233 902 000 |
Kap. | Post | Formål | | Kroner | | Kroner |
Inntekter |
3456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon | | | | |
| 1 | Brukerbetaling | | 103 074 000 | | |
| 2 | Refusjoner | | 18 479 000 | | |
| | | | | | |
4062 | | Kystverket | | | | |
| 2 | Andre inntekter | | 10 052 000 | | |
| | | | | | |
4070 | | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | | | | |
| 1 | Inntekter fra kioskdrift | | 566 000 | | |
| 7 | Refusjoner | | 4 310 000 | | |
| | | | | | |
4300 | | Samferdselsdepartementet | | | | |
| 1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet | | 2 200 000 | | |
| | | | | | |
4313 | | Luftfartstilsynet | | | | |
| 1 | Gebyrinntekter | | 133 500 000 | | |
| | | | | | |
4320 | | Statens vegvesen | | | | |
| 1 | Salgsinntekter m.m. | | 161 300 000 | | |
| 2 | Diverse gebyrer | | 296 900 000 | | |
| 3 | Refusjoner fra forsikringsselskaper | | 30 800 000 | | |
| | | | | | |
4350 | | Jernbaneverket | | | | |
| 1 | Kjørevegsavgift | | 27 400 000 | | |
| 2 | Salg av utstyr og tjenester mv. | | 239 200 000 | | |
| 6 | Videresalg av elektrisitet til togdrift | | 272 200 000 | | |
| 7 | Betaling for bruk av Gardermobanen | | 92 000 000 | | |
| | | | | | |
4354 | | Statens jernbanetilsyn | | | | |
| 1 | Gebyrer for tilsyn med tau- og kabelbaner og park- og tivolianlegg
| | 14 500 000 | | |
| | | | | | |
4380 | | Post- og teletilsynet | | | | |
| 1 | Diverse gebyrer | | 161 800 000 | | |
| 51 | Fra reguleringsfondet | | 10 000 000 | | |
| | | | | | |
5619 | | Renter av lån til Oslo Lufthavn AS | | | | |
| 80 | Renter | | 201 800 000 | | |
| | | | | | |
5624 | | Renter av Svinesundsforbindelsen AS | | | | |
| 80 | Renter | | 33 000 000 | | |
| | Totale inntekter | | | | 1 813 081 000 |
II
Salg og bortfeste av fast eiendom
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan selge og bortfeste fast eiendom inntil en verdi av 50
mill. kroner i hvert enkelt tilfelle.
III
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1313 post 1 | kap. 4313 post 2 |
IV
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1320 postene 23, 30 og 72 | kap. 4320 postene 1, 2 og 3 |
V
Fullmakt til forskuttering
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til vegformål
utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer,
post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest
for Alta, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser
ikke overstiger 5 000 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes
uten kompensasjon for renter og prisstigning.
VI
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene
som er omtalt i merknadene til kap. 1320 Statens vegvesen i Prop.
1 S (2011–2012) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover
gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer,
post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest
for Alta, for investeringsprosjekter som ikke er omtalt med kostnadsramme
overfor Stortinget, likevel slik at samlet ramme for gamle og nye
forpliktelser ikke overstiger 1 600 mill. kroner.
VII
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret
for vedlikeholdsarbeider
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt
bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Drift og vedlikehold av
riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m., slik at samlet ramme
for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 4 300 mill. kroner,
og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger
2 000 mill. kroner.
VIII
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret
for riksvegferjedriften
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt
bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester,
slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger
3 400 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år
ikke overstiger 460 mill. kroner.
IX
Investeringsramme transporttiltak i fylkene
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme
på 2 000 mill. kroner over kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon
for transporttiltak i fylkene.
X
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
Kap. 1350 postene 23 og 30 | Kap. 4350 postene 1, 2 og 6 |
Kap. 1350 post 25 | Kap. 4350 post 7 |
Kap. 1350 post 30 | Kap. 4350 post 37 |
Kap. 1354 post 21 | Kap. 4354 post 1 |
XI
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan bestille materiell utover gitte bevilgninger, likevel
slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke
overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23, 25 og 30 | Drift, vedlikehold og investeringer | 800 mill. kroner |
XII
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan gi tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet
ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer i linjen | 10 mill. kroner |
XIII
Fullmakt til forskuttering
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til jernbaneformål
utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer
i linjen, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser
ikke overstiger 200 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes
uten kompensasjon for renter og prisstigning.
XIV
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekter
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene
som er omtalt i merknadene til kap. 1350 Jernbaneverket i Prop.
1 S (2011–2012) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover
gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer
i linjen og post 31 Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, for investeringsprosjekter som
ikke er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, likevel slik
at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 400
mill. kroner.
XV
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret
for vedlikeholdsarbeider
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt
bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold
og post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen, slik at samlet
ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 2 500 mill.
kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger
600 mill. kroner.
XVI
Restverdisikring for eksisterende materiell, oppgraderinger
av eksisterende materiell og investeringer i nytt materiell
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet,
for det materiellet som inngår i statens rammeavtale med NSB, i
2012 kan:
1. gi NSB AS en restverdigaranti
for bokførte verdier på inntil 2 815 mill. kroner.
2. gi NSB AS ytterligere restverdigaranti
på oppgraderinger og nyinvesteringer innenfor en ramme på inntil
3 225 mill. kroner.
XVII
Fullmakt til å inngå kontrakt om kjøp av persontransporttjenester
med tog
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan inngå kontrakt med NSB AS om kjøp av persontransporttjenester
med tog for perioden 2012–2017 innenfor en samlet økonomisk ramme
på 15 420 mill. kroner målt i prisnivået for 2012.
XVIII
Overføringer til og fra reguleringsfondet
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
i 2012 kan overføre inntil 10 mill. kroner til eller fra Post- og
teletilsynets reguleringsfond.
XIX
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet
i 2012 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 456, post 1 | kap. 3456, post 2 |
kap. 456 post 45 | kap. 3456 post 2 |
XX
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2012 kan:
XXI
Fullmakt til overskridelser
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2012 kan overskride bevilgningen under kap. 1062 Kystverket, post
21 Spesielle driftsutgifter, med inntil 70 mill. kroner dersom det
er nødvendig å sette i verk tiltak mot akutt forurensning uten opphold
og før Kongen kan gi slikt samtykke.
XXII
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2012 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik
at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | | Kystverket | |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 476 mill. kroner |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 3 mill. kroner |
XXIII
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2012 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende
beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | | Kystverket | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 20 mill. kroner |
B
Rammeuavhengige forslag
XXIV
Forhåndsinnkreving av bompenger
Stortinget samtykker i at:
1.) bompengeselskapet
får tillatelse til å forhåndsinnkreve bompenger til å finansiere
videre planlegging og prosjektering av fv. 659 Nordøyvegen i Møre
og Romsdal. Vilkårene framgår av Prop. 1 S (2011–2012) Samferdselsdepartementet
og Innst. 13 S (2011–2012).
2.) Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsette nærmere regler
for innkrevingen.
XXV
Stortinget ber regjeringen endre
konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at tak på antall
flybevegelser fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00.
Ved forsinket ankomst tillates landing etter kl. 24.00.
XXVI
Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med arbeidet med statsbudsjettet for 2013 dele dagens kap. 1320
post 23 i flere budsjettposter slik at det kommer klarere frem hvor
mye som bevilges til de enkelte formålene posten i dag omfatter.
XXVII
Stortinget ber regjeringen legge
frem et nytt og forpliktende opplegg for fornyelse av skiltparken
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012.
XXVIII
Stortinget ber regjeringen forsere
arbeidet med Alnabruterminalen ved å sette bort planarbeidet og
utbyggingen til en ekstern aktør gjennom anbud.
XXIX
Stortinget ber regjeringen utarbeide
og ta i bruk konkrete mål for hva som er god vei for henholdsvis
riksvei og fylkesvei i form av minstestandard. Stortinget legger
til grunn at veiene jevnlig blir målt av tilsynsmyndighet i henhold til
fastlagt standard, og at brudd på krav møtes med sanksjoner.
XXX
Stortinget ber regjeringen sørge
for at tilfredshet med riks- og fylkesveier jevnlig måles blant veibrukerne.
XXXI
Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter
kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende
utbygging av prosjektene.
XXXII
Stortinget ber regjeringen utrede
kystriksvei i Finnmark.
XXXIII
Stortinget ber om at regjeringen
systematisk kartlegger rasfaren langs riks- og fylkesveiene, og
utarbeider en forpliktende handlingsplan. Siktemålet må være at
norske riksveier skal være sikret mot farlige ras og påfølgende
uheldig veistenging.
XXXIV
Stortinget ber regjeringen kartlegge
behov og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksveifergestrekninger.
XXXV
Stortinget ber regjeringen forsere
arbeidet med bygging av midtdelere på utsatte strekninger i henhold
til Statens vegvesens oversikt over prioriterte veier.
XXXVI
Stortinget ber regjeringen intensivere
satsingen på holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd.
XXXVII
Stortinget ber regjeringen utarbeide
en egen ungdomsstrategi for å redusere antallet trafikkulykker som
involverer ungdom mellom 16 og 24 år.
XXXVIII
Stortinget ber regjeringen i 2012
legge frem egen melding om drosjenæringens rammebetingelser og nødvendige
lovendringer.
XXXIX
Stortinget ber regjeringen fremme
sak om å konkurranseutsette persontransporten på Kongsvingerbanen.
XL
Stortinget ber regjeringen legge
frem en sak om modernisering av organisering og drift av jernbanetransport
i Norge.
XLI
Stortinget ber regjeringen utrede
en modell for statlig låneordning for samferdselsformål, og legge
dette frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2012.
XLII
Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter
kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende
utbygging av prosjektene.
XLIII
Stortinget ber regjeringen utrede
en helhetlig plan for kryssingsspor og møtespor på Østfoldbanens
østre linje, med den hensikt å sikre linjens trafikkregularitet
og hastighet.
XLIV
Stortinget ber regjeringen utarbeide
en KVU for samordnet utbygging av E16 og Vossebanen.
XLV
Stortinget ber regjeringen sette
flere av jernbanens drift- og vedlikeholdsoppgaver ut på anbud for
å styrke satsingen på jernbanen.
XLVI
Stortinget ber regjeringen konkurranseutsette persontransport
på jernbane på flere av strekningene som i dag drives av NSB.
XLVII
Stortinget ber regjeringen utarbeide
egen sak om alternative finansierings- og organiseringsformer, herunder
OPS, og beskrive både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig
vurdering dette kan være egnet for.
XLVIII
Stortinget ber regjeringen i langt
større grad ta i bruk livsløpsentrepriser og totalentrepriser ved bygging
av store vei- og jernbaneprosjekter.
XLIX
Stortinget ber regjeringen legge
frem sak med forslag om tiltak for å redusere planleggingstiden
for veibygging i Norge, øke planproduksjonen og sikre en planberedskap
for utbygging og vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig
veinett.
L
Stortinget ber regjeringen gjennomføre
endringer i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for
store prosjekter.
LI
Stortinget ber regjeringen legge
frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsing av eiendom
knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare
rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer
som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige
byrder på statens veier når prosjekter trekker ut i tid.
LII
Stortinget ber regjeringen utarbeide
en egen Barnas transportplan. Denne planen innarbeides i senere
rulleringer av Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP.
Barnas transportplan skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer,
samt konkrete forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere
og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken.
LIII
Stortinget ber regjeringen legge
til rette for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning
til å benytte det nye Nødnett.