Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremheve transportløsningene som en viktig
bærebjelke for dagens moderne samfunnsstruktur. Et sterkt fokus
på sikkerhet må ligge til grunn for hvordan vi tilrettelegger for
både luftfart, vei- og jernbanepolitikk og kravene vi stiller til
sjøfarten. Samtidig må samfunnets mål om sikkerhet hele tiden balanseres
opp mot samfunnets behov for effektive kommunikasjonsløsninger og
individets bevegelsesfrihet. Disse medlemmer ønsker
at staten påtar seg en langt større del av finansieringsansvaret
knyttet til myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhet og beredskap.
Komiteen viser til
at Norge trenger bedre veier og bedre jernbane, men utbyggingen
forhindres av at planleggingsprosessen tar alt for lang tid. En
oversikt fra Statens vegvesen viser at planprosessen tar ni år,
hvorav hele fire år på kommunedelplan. Ofte tar det enda lenger
tid. Komiteen mener derfor at det er nødvendig med
tiltak som kan redusere planleggingstid, øke planproduksjonen og
sikre en planberedskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at planprosesser tar for lang tid innen samferdselsområdet. Flertallet mener
planprosessene må bli mer effektive. Alle parter må bidra så tidlig
som mulig slik at det ikke blir forsinkelser i prosjektene. Flertallet har
merket seg at planprosessen for å bygge veier i Norge kan medføre
total tidsforbruk på 4–20 år og at normal tidsbruk er 9 år. I tillegg
til dette kommer tiden det tar å bygge selve veien. Flertallet viser
også til at det mangler planer som kan muliggjøre en forsert og
omfattende utbygging. Flertallet mener det er nødvendig med
tiltak som kan redusere planleggingstid, øke planproduksjonen og
sikre en planberedskap. Flertallet viser til at det
i dag er et stort avvik mellom transportbehovene i befolkningen
og næringsliv og veistandard. Regjeringen anerkjenner dette som
en av hovedutfordringene i transportpolitikken og skriver i Nasjonal
transportplan 2010–2019 at Norge over tid har fått et økende gap
mellom transportbehov og standarden på infrastrukturen.
Flertallet mener det trengs fornyelse
og effektivisering av samferdselssektoren, og at redusert planleggingstid
for nye veiprosjekt må være en viktig del av denne fornyelsen.
Flertallet vil fremme følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag
om tiltak for å redusere planleggingstiden for veibygging i Norge,
øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og
vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre endringer
i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for store prosjekter.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at lokale myndigheter har for stor makt i planlegging av store vei-
og jernbaneprosjekter. Planleggingen av den høytrafikkerte pendlerveien
rv. 4 nord for Oslo har blitt en parodi på det norske systemet der
kommuner kan trenere prosjekter i det uendelig. Veien skulle ha vært
ferdig i 2009, men man har fortsatt ikke blitt enige om hvor veien
skal gå. Uenighet mellom kommuner og stat om hvor veien skal gå
fører dessuten ofte til store kostnadsøkninger, fordi kommunene
gjerne ønsker dyrere løsninger enn det som er rasjonelt. Vegvesenet
har innimellom gått med på fordyrene løsninger for å få prosjekter
gjennomført, for eksempel ny firefelts i Vestfold mellom Sky og
Bommestad. Det er flere eksempler på små kommuner midt i en transporttrasé
som har ønsket å legge veien andre steder enn de omliggende kommunene.
En slik liten kommune vil i så måte ha stor innflytelse på en regional
viktig trasé og kan trenere en utbygging i mange år.
Disse medlemmer viser til at
det allerede i dag er mulig å hoppe over den mest tidkrevende delen
av planprosessen, gjennom en bestemmelse i plan- og bygningsloven
§ 6-4. Disse medlemmer viser til at da Stortinget
i 1992 vedtok at Gardermoen skulle bli hovedflyplass for Østlandsområdet,
hadde man ikke tid til å vente i årevis på å få ferdig den vanlige
planleggingsprosessen for Gardermobanen. Derfor valgte man å bruke
statlig reguleringsvedtak på flere parseller, der kommunene fikk
uttale seg, men ikke hadde det endelige ordet. Erfaringene med statlig
regulering er så gode at man har valgt å bruke statlig regulering
på bygging av nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski. Disse
medlemmer mener at statlig regulering burde ha vært hovedregelen
ved bygging av vei og jernbane av nasjonal betydning, slik de to
tidligere arbeiderpartistatsrådene Kjell Opseth og Matz Sandman tok
til orde for i en kronikk i Aftenposten 12. februar 2008.
Disse medlemmer viser til at
det finnes en rekke statlige instanser som kan stoppe og/eller forhindre
veibygging, gjennom å komme med innsigelser til reguleringsplanene.
Dette gjelder blant annet Riksantikvaren, Fylkeslandsbruksstyret,
Fylkesmannens miljøavdeling og Sametinget. I saker med uenighet
opptrer Miljøverndepartementet ved miljøvernministeren som overdommer. Disse
medlemmer ønsker å begrense muligheten til innsigelser.
Siden 2003 har man måttet benytte ekstern kvalitetssikring
av kostnadsoverslag og styringsunderlag (KS2). I 2005 ble det innført
et nytt element i planprosessen gjennom innføring av ekstern kvalitetssikring
av konseptvalg i tidlig planfase (KS1), for statlige investeringer
over 500 mill. kroner. Disse medlemmer mener at KS1
og KS2 strengt tatt ikke er nødvendig på strekninger der bruk av
bil som transportmiddel er det eneste logiske.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget hvert fjerde år tar stilling til Nasjonal transportplan, som
er en detaljert plan over planlagte infrastrukturprosjekter kommende
tiårsperiode. Partiene på Stortinget har mulighet til å gjøre endringer
i planen, både på detaljnivå og overordnet nivå, gjennom innstillingen
komiteen avgir. Til tross for at prosessen munner ut i en detaljert transportplan
som blant annet Statens vegvesen konkretiserer i sine handlingsprogram,
følger det ingen bevilgninger med planen. Det detaljerte planverket
kombinert med usikre bevilgninger gjør det svært vanskelig til enhver
tid å prioritere de prosjektene som gir mest effekt for pengene.
Bak Nasjonal transportplan ligger en svært lang og kostbar planprosess,
og derfor kan det være nærliggende å stille spørsmål om nødvendigheten
av en slik tung planlegging hvert fjerde år. Samfunnet gjennomgår
ikke så store forandringer på så kort tid, og av denne grunn burde det
ikke være behov for en slik omfattende plan, men heller en revisjon
av de nødvendige handlingsprogrammene i løpet av hver stortingsperiode. Disse
medlemmer ønsker i utgangspunktet en planperiode på 25 år.
Disse medlemmer påpeker at man
i Sverige har lyktes med å skille infrastruktur og politikk, slik
at Vägverket som fordeler veibevilgningene etter faglige og etterprøvbare
kriterier, mens den svenske regjeringen og Riksdagen kun trekker opp
de store linjene i politikken. Slik unngår man at enkeltprosjekter
blir gjenstand for hestehandel mellom partiene. Det bør være mulig
å organisere prosessen på en mer profesjonell måte også i Norge,
gjennom bindende bevilgningsvedtak og en avpolitisert planprosess. Disse
medlemmer har tidligere tatt opp dette i representantforslag
Dokument 8:89 S (2009–2010). Disse medlemmer viser
til at dette også er tatt opp i Difis rapport 2011:10 «Transportinfrastruktur
i Sverige, Finland og Danmark – Forvaltning og organisering». Disse
medlemmer mener at det også kan være naturlig å overlate
mer av planleggingen til entreprenørene. Dersom man vet at det er
behov for en vei fra A til B, vil entreprenøren i mange tilfeller
ha minst like gode forutsetninger til å si noe om hvor traseen bør
gå, som det offentlige planleggere har. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en sak om finansiering og utbygging av store samferdselsprosjekter
av nasjonal betydning, uavhengig av Nasjonal transportplan.»
«Stortinget ber regjeringen bruke
statlig regulering på samtlige utbyggingsprosjekter på riksveinettet
og jernbanenettet. »
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2012 legge frem egen sak om fornyelse, forenkling og effektivisering
av arbeidet med nasjonale transportplaner, særlig tilpasset sterkere
statlige styring med stam- og riksveiutbygging.»
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2012 legge frem melding om utbygging og finansiering av et moderne
og effektivt samferdselsstamnett for perioden 2012–2040.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at eksterne kvalitetssikringsrapporter for store statlige investeringsprosjekter
offentliggjøres straks de foreligger.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser ellers til Dokument 8:22 S (2011–2012)
Representantforslag om mer effektive planprosesser for raskere realisering
av nye veiprosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om praktiseringen av båndlegging og innløsing av eiendom knyttet
til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter
for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må
innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder
på statens veier når prosjekter trekker ut i tid.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:82 (2007–2008) fra stortingsrepresentantene Per
Sandberg, Arne Sortevik og Bård Hoksrud om at båndlegging av eiendom
i forbindelse med samferdselsprosjekter automatisk følges opp med
tilbud om innløsning. Disse medlemmer viser til at
saken ble behandlet i Innst. S. nr. 245 (2007–2008), der Fremskrittspartiet
stod alene om forslaget om innløsning til markedsverdi.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen etablere en ordning som
automatisk gir personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål,
rett til å innløse eiendommene til markedsverdi umiddelbart etter
at planene er godkjent.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at et for ensidig fokus på antall tilbydere pr. anleggsprosjekt,
kan føre til at en suboptimalisering ved at hvert enkelt prosjekt blir
for lite. Disse medlemmer påpeker at det er store
kostnads- og planleggingsgevinster ved å bygge lange sammenhengende
parseller på vei- og jernbane. Disse medlemmer ønsker
å legge ut store sammenhengende prosjekter, slik at utenlandske
entreprenører kan delta i konkurransen. Disse medlemmer mener
at det vil være gunstig å la entreprenørene stå for en større del
av prosjektplanleggingen, slik man har gode erfaringer med fra norske
OPS-prosjekter. Disse medlemmer viser til sitt forslag
i Innst. 2 S (2011–2012):
«Stortinget ber Regjeringen sette i gang forsøk med
samlet utbygging av store samferdselsprosjekter og bruke statlige
reguleringsmyndighet for å sikre nødvendig planavklaring og full
statlig prosjektfinansiering av forsøkene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over hvordan økt bruk av intelligente transportsystemer
kan utfordre personvernet. Disse medlemmer påpeker
at personvernet er under press, og ny teknologi muliggjør økt overvåkning.
Ny teknologi innebærer alltid nye muligheter. Men det er politikkens
rolle å sette grensene for teknologien når det finnes interessekonflikter;
som her opp mot personvernet og rettsstatsprinsipper.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil vise til sine merknader
i innstillingens kapittel 8.2 Anmodningsvedtak, jf. datalagringsdirektivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil
for øvrig vise til merknader i innstillingens kapittel 8.2 Anmodningsvedtak,
jf. datalagringsdirektivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittskrittspartiet viser
til at flyrutene i Norge er av avgjørende betydning for mobilitet
i befolkningen og at flyrutene er det eneste landsdekkende kollektivtilbudet. Disse medlemmer viser
til høringsuttalelsen fra NHO Luftfart til transport- og kommunikasjonskomiteen
av 18. oktober 2011 til statsbudsjettet for 2012, der NHO Luftfart
er sterkt kritisk til regjeringens forslag om å ta utbytte fra Avinor. Viktige
investeringstiltak inkluderer terminal T2 på Gardermoen, utbygging
av terminalfasiliteter på Flesland og utvikling av flyplassen på Værnes.
Avinor har nådd maksimalt tillatt låneramme etter vedtektene, og
er avhengig av egenfinansiering for å få prosjekter på plass. Disse medlemmer ønsker
derfor i motsetning til regjeringen ikke å ta utbytte fra Avinor
på 502 mill. kroner i 2012.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at NSB står overfor store investeringer i blant annet 50 nye
togsett (Stadler FLIRT), og at Ruteplan 2012 er betydelig forsinket.
Flertallet viser til de respektive
partiers budsjettalternativ hvor de går imot regjeringens forslag
om økt utbytte fra NSB i 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det i en slik situasjon er feil av regjeringen å budsjettere
med 76 mill. kroner i utbytte fra NSB AS, og vil derfor gå imot regjeringens
forslag om utbytte fra NSB i 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til følgende merknader fra Fremskrittspartiet
og Høyre i Innst. 392 S (2010–2011) til Eierskapsmeldingen Meld.
St. 13 (2010–2011):
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
mener det er mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller som bestiller
og utfører av tjenester samtidig som man er forvaltnings- og tilsynsmyndighet,
og viser dessuten til at selskapet opererer i et marked hvor det
er private aktører.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget gir regjeringen
fullmakt til å avhende eierskapet i Baneservice AS.»»
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ikke tok
utbytte fra Baneservice AS i 2010 og 2009, og mener at dette var
klokt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å redusere utbyttet med 5,3 mill. kroner slik at selskapet kan bli
attraktivt for oppkjøp, jf. Fremskrittspartiets forslag til alternativt
statsbudsjett 2013. Disse medlemmer viser til Innst.
2 S (2011–2012) der disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende eierskapet
i Baneservice AS.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at en slik landsomfattende og kvalitetsspesifikk tjeneste som Posten
Norge i prinsippet kan drives av private selskaper. Disse
medlemmer mener Posten må få lov til å utvikle seg i et
konkurranseutsatt marked slik de selv har ønsket. Staten bør ha
ansvar for at en landsomfattende og spesifisert posttjeneste er tilgjengelig,
som en del av en kommunikasjonsinfrastruktur. Disse medlemmer viser
til sine merknader og anmodningsforslag om Posten Norge AS under
kap. 1370 Posttjenester post 70 Kjøp av post- og banktjenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener likestilling
mellom kjønnene er viktig på alle områder. Likestillingspolitikken
skal bidra til å utjevne forskjellene mellom kvinner og menn. Også
innenfor transportpolitikken er det viktig å sikre at begge kjønn får
samme mulighet til å delta i planlegging og avgjørelser innenfor
transportområdet. Samferdselssektoren er tradisjonelt en mannsdominert sektor
og det er derfor behov for virkemidler som bidrar til å jevne ut
kjønnsforskjellene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
sterke tilhengere av likestilling, og mener at denne skal komme
som følge av en naturlig utvikling og ikke som følge av byråkratiske
detaljregler og vedtak. Disse medlemmer påpeker at
det er betydelige krefter i det norske samfunn som ønsker å videreføre
gårsdagens likestillingspolitikk. Dette bekreftes ikke minst ved
at mange fortsatt har en ufravikelig tro på kjønnskvotering. Disse
medlemmer mener at et individ som har fått et arbeid eller
en posisjon på grunn av sitt kjønn og ikke på grunn av sine kvalifikasjoner,
nedvurderes av samfunnet. Disse medlemmer mener kvotering
er svært diskriminerende. Det er krenkende for en kvinne å vite
at når hun skal ha en plass i et styre, så er det kjønn det kommer
mest an på, og ikke kompetanse og egnethet.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen mener det
er svært viktig å utvikle et transportsystem som ivaretar hensynet
til barn og unge på en tilstrekkelig og god måte. Trygg oppvekst
krever at barnas behov veger tungt når fremtidens transportløsninger
utformes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
alle skal ha rett til en trygg skoleveg. Plikten til å gå på skole
må følges av en rett til å komme trygt til og fra. Slik situasjonen
er i dag, ferdes barn, syklister, rullestolbrukere og barnevogner
mange steder i samme kjørefelt som tungtrafikk, biler og traktorer.
Det er helt uakseptabelt. Det må satses langt mer på utbygging av
trygge skoleveger, gang- og sykkelveger. Det trengs mer planleggingsressurser og
mer penger til investeringer.
Flertallet mener en i langt større
grad må se trafikkutfordringene med barnas øyne. Flertallet viser
til Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2010–2019 der
en samlet opposisjon foreslo at det skulle utarbeides en egen «Barnas
transportplan». Det trengs en bred gjennomgang av utfordringene,
og konkrete forslag til tiltak som kan gjøre hverdagen tryggere
og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen Barnas
transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av
Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan
skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete
forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for
barn og unge som ferdes i trafikken.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at sitt forslag om 50
mill. kroner til belønningsordningen for trygge skoleveier. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sine merknader til
post 71 Tilskudd til gang- og sykkelveier, trygge skoleveier.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener Barnas transportplan må inneholde
følgende satsinger:
Kraftig satsing
på utbygging av trygge skoleveger, gang-, og sykkelveger. Ulykker
som involverer myke trafikanter øker i antall. Utbedring og bygging
av gang- og sykkelveger langs skolevegene er viktig for barnas sikkerhet,
og kommer også den øvrige befolkningen til gode.
Gang- og sykkelveger må planlegges og
bygges parallelt med nye veganlegg.
Drift og vedlikehold av fortau, sykkel-
og gangveger, også vinterstid, må prioriteres på linje med vedlikeholdet
av det øvrige vegnettet.
Flere trygge kryssingspunkter: Utbygging
av over- og underganger må prioriteres der dette er nødvendig for
å sikre trygg ferdsel.
Det må satses langt mer på lysregulering
av farlige kryss.
Det må opprettes sikre soner rundt skolene (fartsgrenser
på 30 km/t). Ved å etablere trygge soner for elevene rundt skoler
vil nærmiljøene bli tryggere for alle andre myke trafikanter. Det vil
si barn på veg til fritidsaktiviteter, syklister eller eldre fotgjengere
som er spesielt utsatt for alvorlige skader.
Kontroll av bilbeltebruk og riktig sikring
av barn i bil må intensiveres.
Alle foreldre må få informasjon om riktig
sikring av barn i bil. Informasjonen bør finnes på flere språk.
Innkjøpere av transporttjenester må stille
krav til at belter blir brukt – for eksempel ved skoletransport
og transport av funksjonshemmede. Innkjøpere av transporttjenester
må stille krav om kjøretøy med høy sikkerhet.
Krav om alkolås på offentlige kommunikasjonsmidler.
Sikring av bussholdeplasser: Mange ulykker skjer
ved av- og påstigning av bussen. For å forebygge slike ulykker,
må holdeplasser og avkjøringssteder sikres spesielt. Det kan bety spesielle
fysiske tiltak, som ledegjerder, rundkjøringer eller lignende, samtidig
som det må innarbeides gode rutiner som følges opp.
Holdeplasser og parkeringsområder for
henting og bringing av barn til skole, skolefritidsordning og barnehager
skal ha en trafikksikker utforming og lokalisering. Holdeplassene
for skoletransport må utformes slik at elevene i størst mulig grad
slipper å krysse vegen eller slik at de har planfri gangveg.
Busser som kjører skoletransport bør merkes med
egne skilt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, ber Samferdselsdepartementet styrke gang-
og sykkelveger på riksvegnettet med 20 mill. kroner i 2012 ved omdisponeringer
innenfor post 30 Riksveginvesteringer. Dette innebærer at oppfølgingsprosenten
etter tre år av planperioden 2010–2013 økes fra 69,8 til 71,8 pst.
Flertallet viser til at det er
bred politisk enighet om å øke sykkelandelen, og at regjeringen
har satt seg som mål å øke sykkelandelen til 8 pst. av det samlede
transportomfang innen 2020. For å nå dette målet er det nødvendig
med god koordinering og godt samarbeid mellom stat, fylker og kommuner. Flertallet har
merket seg at sykkelandelen har gått ned fra 5 pst. i 2005 til 4
pst. i 2009. Flertallet mener tilrettelegging for
økt sykkeltrafikk, og en økt sykkelandel har store samfunnsøkonomiske gevinster
når det gjelder miljø, trafikkavvikling og folkehelse.
Flertallet peker på at økningen
i sykkelbruk i Sandefjord 2006 til 2010 har gitt en helsegevinst beregnet
til over 100 mill. kroner. Sykkelandelen i Sandefjord var i 2009
på 8 pst. I mindre byer som Notodden og Mandal er helsegevinsten
av økt sykkelbruk i samme periode beregnet til mellom 30 og 40 mill.
kroner. Det er forventet nedgang i alvorlig sjukdom og kortvarig
sykefravær som følge av økt sykling. Vel 60 pst. av helsegevinsten
er forventet å være utgiftsreduksjon i helsevesenet og trygdesystemet
i forbindelse med behandling av alvorlige sykdommer og reduserte
utgifter til korttidssykefravær.
Flertallet mener at erfaringer
fra norske byer som har satset på sykkel over flere år viser at
det er mulig for byer i Norge å ha sykkelandeler opp mot 10 pst. Flertallet peker
i den forbindelse på Kongsberg og Tønsberg som i 2009 har sykkelandeler
på 10 og 11 pst.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er bekymret over utviklingen med nedgang i sykkelandelen
og merker seg at budsjettforslaget ikke gjør rede for denne nedgangen.
Dette medlem mener at sykkelandelen
i Norge er for lav og at det er naturlig å sammenligne seg med Sverige
som har en sykkelandel på 12 pst.
Dette medlem mener at det er
naturlig å vurdere virkemiddelbruken for å nå regjeringens mål om
8 pst. i arbeidet med forslag til Nasjonal transportplan 2014–2023,
men at det allerede i 2012 må gjennomføres tiltak som styrker den statlige
innsatsen. Dette medlem viser til at budsjettforslaget
for 2012 innebærer en satsing på 15 mill. kroner i 8 sykkelbyer,
hvor midlene går til tiltak som bygging av sykkelveger, stimuleringstiltak
og holdningsskapende arbeid. Dette medlem mener det
trengs en forsterket innsats i sykkelbyene dersom målet om økt sykkelandel
skal nås raskt. Dette medlem ber regjeringen styrke
innsatsen slik at alle de 27 byer som inngår i sykkelbysatsingen
får en mulighet til å gjennomføre en konsentrert innsats i perioden
2010–2013. Dette medlem viser til at det var en klar
målsetting om en slik konsentrert innsats i Nasjonal transportplan
2010–2019.
Dette medlem er bekymret for
at sykkelandelen blant barn og unge voksne (13–17 år) går kraftig
med. Dette medlem mener det bør gjennomføres tiltak
for å snu denne uheldige trenden og ber regjeringen om en tiltaksplan
for økt sykling blant barn og unge. Dette medlem viser
til arbeidet som gjøres gjennom Sykkelbynettverket. Etter dette
medlems oppfatning vil dette nettverket være viktig for
å gjennomføre målrettede tiltak mot barn og unge. Dette medlem mener
videre at frivillig organisasjoner spiller en viktig rolle i et
arbeid for å øke sykling blant barn og unge.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en tiltaksplan
for økt sykling blant barn og unge.»
Dette medlem viser til at gang-
og sykkelvegnettet langs riksveg er om lag 2 300 kilometer. Det
er et mål i Nasjonal transportplan 2010–2019 at hele det statlige
sykkelvegnettet skal inspiseres og ved behov utbedres. Dette
medlem understreker at sykkelveginspeksjoner er et viktig
trafikksikkerhetstiltak. Dette medlem merker seg
at i 2010 ble 32 km av det statlige sykkelvegnettet inspisert. Dette
medlem minner om at dersom målet i Nasjonal transportplan 2010–2019
skal nås forutsetter dette at 230 km sykkelveg inspiseres hvert
år i planperioden.
Dette medlem viser til følgende
merknad fra komiteens flertall i Innst. 13 S (2010–2011):
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti
understreker behovet for helårsdrift og vedlikehold av gang- og
sykkelveier, og ber departementet følge opp overfor Statens vegvesen
når det gjelder dette.»
Dette medlem ønsker at det skal
legges til rette for mer sykling hele året og forutsetter at departementet
og Statens vegvesen viderefører innsatsen for helårsdrift.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er kjent med at departementet nå har mottatt
et forslag til ny felles parkeringsforskrift, der et flertall i
arbeidsgruppen går inn for at betalingsplikt for forflytningshemmede
på reserverte plasser skal fases inn etter hvert som betalingsløsningene
blir universelt utformet. Dette medlem vil i den
forbindelse vise til at et utvalg også nedsatt av departementet
i 2006 enstemmig konkluderte med at reservert parkering for forflytningshemmede
skal være gratis også på private parkeringsplasser. Dette
medlem mener det virker urimelig at funksjonshemmede med parkeringstillatelse
skal måtte betale parkeringsavgift selv om betalingsløsningene blir
universelt utformet.
Dette medlem vil understreke
at det fortsatt gjenstår mye før Norge er universelt utformet, og funksjonshemmede
kan bevege seg i samfunnet på linje med andre. Dette medlem mener
en eventuell betalingsplikt først kan skje når også kollektivtransporten
og omgivelsene rundt er universelt utformet.
Komiteen ber om at
departementene arbeider for at det tas inn flere lærlinger i egen
virksomhet og i underliggende etater. Det bør vises til konkrete
tiltak for hvordan dette kan oppnås, blant annet gjennom hvilke
krav som skal stilles om å ta inn lærlinger i samband med i de anbudskonkurransene
etatene gjennomfører.