Utgifter under programkategori
16.60 Kystforvaltning fordelt på kapitler.
| | | | (i 1 000 kr) |
Kap. | Betegnelse | Saldert
budsjett 2011 | Forslag
2012 | Pst. endr.
11/12 |
1062 | Kystverket | 2 320 548 | 2 364 573 | 1,9 |
1070 | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | 49 680 | 43 646 | 2,3 |
| Sum kategori 16.60 | 2 363 228 | 2 408 219 | 1,9 |
Programkategori 16.60 Kystforvaltning omfatter bevilgninger
til Kystverket, Samfunnet Jan Mayen og Loran-C og tilskudd til Redningsselskapet.
Kystforvaltning utgjør i 2012 om
lag 52 pst. av Fiskeri- og kystdepartementets budsjett. Arbeidet
på området omfatter blant annet sjøtransport og havnepolitikk, forebyggende sjøsikkerhet,
beredskap mot akutt forurensning og håndtering av vrak. For kapitler
og poster som ikke er nevnt i de etterfølgende, har komiteen ingen
merknader og slutter seg til budsjettforslaget for Kystforvaltning.
Kap. 5575 Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet behandles
av finanskomiteen under rammeområde 22 (Skatter, avgifter og toll).
(i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
1062 | 2 320 548 | 2 364 573 | 1,9 |
Post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med 1 499,7
mill. kroner i 2012, en økning 123,2 mill. kroner i forhold til
saldert budsjett 2011. Bevilgningen til beredskap mot akutt forurensning
foreslås økt med 15 mill. kroner. Det forelås 30 mill. kroner til
å dekke kostnader knyttet til BarentsWatch.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås bevilget med
117,9 mill. kroner i 2012. Posten dekker utgifter til aksjoner for
å bekjempe akutt forurensning og redusere faren for akutt forurensning ved
fjerning av drivende gjenstander.
Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold foreslås bevilget
med 488,7 mill. kroner i 2012. Post 45 Større nyanskaffelser og
vedlikehold forslås bevilget med 176,5 mill. kroner i 2012. Post
60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg foreslås bevilget med 37,3 mill.
kroner i 2012. Post 70 Tilskudd til Redningsselskapet foreslås bevilget
med 44,4 mill. kroner i 2012
Videre fremmes merinntektsfullmakter, fullmakt
til overskridelser, bestillingsfullmakter og tilsagnsfullmakter,
jf. forslag til vedtak.
Komiteen viser til
at Norge har en langstrakt kystlinje der forholdene i utgangspunktet
ligger svært godt til rette for sjøveis transport. Komiteen mener
derfor at båt som transportmiddel er en viktig del av norsk samferdsel,
og påpeker at sjøen i motsetning til motorveier og jernbane er en
gratis transportåre uten store investeringsbehov. Komiteen viser
til at sjøtransport imidlertid stiller høye krav til effektive havner
og godt utbygget landbasert infrastruktur.
Komiteen støtter Kystverkets
tre hovedmål om å bidra til effektiv sjøtransport, sikre trygg ferdsel
i norske farvann og hindre eller begrense miljøskader som følge
av akutt forurensning i norske havområder eller på norsk territorium. Komiteen mener
det er viktig å flytte en større del av varetransporten fra veiene
og jernbanen og over på sjøen, på områder der dette er hensiktsmessig
og kostnadseffektivt. Komiteen viser til at budsjettposten
omfatter bevilgninger til drift av navigasjonsinstallasjoner, losing,
trafikkovervåkning og kontroll, transportplanlegging, kystforvaltning,
drift og utvikling av statens beredskap mot akutt forurensning og
Kystverkets administrasjon.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget til løyving.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er opptekne av
styrking av sjøtransporten, og vil be regjeringa om å samarbeida
med vareeigarar, transportbedrifter, reiarlag og hamneorganisasjonar
om korleis ein best kan nå målet om overføring av meir last til
sjø. Eit slikt arbeid vil vera naudsynt for at næringa betre skal
kunna planleggja anløp og seglingsruter for ein slik marknad, og
for at alle aktørar bidrar på sitt felt for å styrke nærskipsfarten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag i Dokument nr. 8:48 (2008–2009), jf. Innst. S.
nr. 201 (2008–2009), om å få fremlagt en egen stortingsmelding om strategi
og tiltak knyttet til effektiv sjøtransport og havnestruktur.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2012
legge frem en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet
til effektiv sjøtransport og havnestruktur, med virkning fra budsjettåret 2013.»
«Stortinget ber regjeringen overføre ansvaret
for havner og farleder fra Fiskeri- og kystdepartementet til Samferdselsdepartementet
i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er et viktig politisk mål å redusere og effektivisere det
offentlige byråkrati, for derved å gjøre de sentrale myndigheter
mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte innbyggers
innflytelse og frihet, samt å redusere det offentliges utgifter. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud, privatisering
og konkurransestimulering, og at det må foreligge en særskilt begrunnelse
dersom disse prinsipper og virkemidler ikke skal benyttes av offentlige
virksomheter. Disse medlemmer ønsker på denne bakgrunn
å kutte posten med 75 mill. kroner i forhold til regjeringens opplegg,
jf. Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett 2012.
Komiteens medlemmer Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil bygge Stad skipstunnel, jf.
Dokument 8:80 S (2010–2011), og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2012. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ønsker å få vurdert bygging av Stad
skipstunnel som et OPS-prosjekt, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om mulig realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.
Komiteen viser til
at det er en utvikling i retning av færre og mer kostbare utbygginger
av fiskerihavner, der man legger til rette for større fiskefartøy
og transportskip. Komiteen er derfor positiv til
at det er satt i gang et kartleggingsarbeid for avhending av ikke-næringsaktive statlige
fiskerihavner.
Komiteen viser til
at økt virksomhet i nordområdene både på norsk og russisk side gir
nye utfordringer innenfor sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Komiteen registrerer
at regjeringen vil bruke 30 mill. kroner på BarentsWatch i 2012,
og at informasjonsportalen vil åpne i budsjettåret. Komiteen støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at issmeltingen i Arktis
skjer desidert hurtigst langs den euroasiatiske kyst. Dette medfører
at skipstransport over nordøstpassasjen skjer langt hurtigere enn
forventet, og selv om denne farleden ikke kan brukes hele året,
så ble det sist sommer transportert jernmalm fra Kirkenes til Kina
med båt gjennom nord-østpassasjen. Mulighetene for å transportere
store mengder gods fra Kina, Korea og Japan gjennom disse farledene
er stor, og slik disse medlemmer ser det, er det
på høy tid at det kommer på plass statlige utredninger om beliggenheter
for havner som også kan knyttes opp til veg og bane i nord.
Komiteen legger vekt
på føre-var-prinsippet i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor
legges inn på å forebygge forurensning. Komiteen mener
at det er viktig å ha et system med kort responstid og moderne utstyr
for å bekjempe akutt forurensning, dersom uhellet først er ute.
Komiteens flertall, medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til Dokument 8:166 S (2010–2011), samt forslag i Dokument 8:13 S
(2009–2010) om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap. Stor
aktivitet i norske farvann som krever god sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Flertallet understreker
at rent hav er av avgjørende betydning for Norge, og mener det er viktig
at sikkerhet mot forurensning er høyt prioritert. Flertallet peker
på at store deler av Norges befolkning lever og har sitt arbeid
i tilknytning til det som produseres i havet og langs kysten. Flertallet har
merket seg følgende utsagn fra Landsorganisasjonen i Norge (LO)
fremkommet under høring om statsbudsjettet 2012 i transport- og
kommunikasjonskomiteen:
«LO vil understreke at det fortsatt er behov for en
markant styrking av den totale oljevernberedskapen langs hele norskekysten.»
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til den
nyleg framlagde Miljørisiko- og beredskapsanalysen. Denne tek utgangspunkt
i at heile kysten skal vera dekka av ein grunnberedskap for å handtera
kystnære utslepp. I område med særleg høg miljørisiko, vert det
lagt opp til høgare beredskap for å handtera meir alvorlege utslepp. Desse
medlemene merkar seg at regjeringa sitt budsjettforslag
inneber ei styrking av IUA-ane og kommunal beredskap gjennom etablering
av lik grunnberedskap i alle beredskapsregionane. Desse medlemene føreset
at vidare styrking av oljevernet skjer i samsvar med tilrådingane
i analysen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti påpeker at WWF gjør et viktig arbeid
knyttet til opplæring av frivillige mannskaper innen oljevernberedskap
i strandsonene gjennom prosjektet «Ren Kyst», og at frivillig oljevernberedskap
rykket inn på kort varsel etter «Full City»-havariet utenfor Langesund. Disse
medlemmer viser til at prosjektet «Ren Kyst» gir mye oljevernberedskap
for pengene, og mener derfor at frivillige krefter har en naturlig
plass innenfor oljevernberedskapen i fremtiden også.
Disse medlemmer ønsker samarbeidsavtaler om
oljevern med aktører som ferdes langs kysten, for eksempel Hurtigruten,
Redningsselskapet, fiskeflåten og handelsflåten. Disse medlemmer ser
for seg at slike samarbeidsavtaler kan føre til bedre oljevern ved
at staten ved en akutt katastrofesituasjon betaler de private aktørene
for oljevernberedskap.
Komiteen ser på merking
av farleder og oppgradering av navigasjonsinstallasjonene som en
viktig del av det ulykkesforebyggende arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012 med en egen
plan om betydelig økning av bevilgningsnivået knyttet til nymerking
av farleder.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om bygging
av alternativ seilingsled til Bergen indre havn i revidert nasjonalbudsjett
for 2012.»
Komiteen mener at
det er viktig med en effektiv offentlig sektor der fokuset er på
å tilby gode tjenester uten uforholdsmessig høy ressursbruk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
understreke at det er viktig å sikre mest mulig effektiv ressursbruk
av fellesskapets midler. Flertallet vil understreke
at det er gevinster å hente på bedre samordning mellom Kystverket,
Sjøfartsdirektoratet og Statens kartverk Sjø. Flertallet peker
også på at bedre samordning vil gi klarere ansvarsfordeling mellom
disse enhetene. Flertallet viser til at både i Sverige
og Finland er Sjøfartsdirektoratet, Sjøkartverket og Kystverkets
oppgaver samlet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre de sentrale myndigheter
mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte
innbyggers innflytelse og frihet, samt å redusere det offentliges
utgifter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil bemerke at sjøtransporten taper
markedsandeler. Det er slik at man velger minste motstands vei. Disse
medlemmer vil peke på at regjeringen har ikke satt et konkret
mål for hvor mye av vårt samlede godsvolum som skal fraktes sjøveien. Disse
medlemmer vil øremerke midler innenfor Kystverkets ramme
til å starte et samhandlingsprogram for å styrke konkurransekraften
til sjøtransporten. Slik kan vi koordinere og konkretisere det viktige
arbeidet med å flytte godstransport fra vei til sjø. Disse
medlemmer peker på at programmet kan inneholde satsningsområder
som:
1. En detaljert kartlegging
av overføringspotensialet fra vei til sjø i de ulike transportkorridorene, primært
for å kunne vise markedsaktørene (rederier, vareeiere, samlastere,
havner) klare mål for fraktutviklingen.
2. Utvikling av felles IKT-Iøsninger for
mer sømløs fraktinformasjon mellom vareeiere, rederier, havner og
samlastere.
3. Kartlegging overføringspotensialet fra
europeiske havner til Sørvestlandet og nordover kysten. Dette kan
redusere mye av transportbehovet på E6 fra Gøteborg.
4. Utredning av den samfunnsøkonomiske
nytten av et statlig engasjement i etableringen av felles logistikknutepunkt
for sjø-, bane- og vegtransport. Intermodale havner er et viktig
fellesgode, og uten offentlig engasjement/koordinering er det stor
risiko for underinvestering i denne type infrastruktur.
Disse medlemmer understreker
at en mer konkurransedyktig sjøtransport vil gjøre hverdagen enklere
for tusenvis av næringsdrivende langs kysten, og veiene tryggere
for de mange bilister som slipper å møte semitrailere på smale veier.
Komiteen viser til
at budsjettposten omfatter bevilgninger til aksjoner for å bekjempe
akutt forurensning og redusere faren for akutt forurensning ved
fjerning av drivende gjenstander i leia som er til fare for skipsfarten. Komiteen viser til
at det fremmes forslag om romertallsvedtak som vil gjøre det mulig
å benytte inntil 70 mill. kroner utover bevilgningen dersom det
er nødvendig for å iverksette tiltak uten opphold og før Kongen
har gitt sitt samtykke. Komiteen slutter seg til
forslaget til bevilgning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, konstaterer
at regjeringens skiftende syn i denne saken har ført til en betydelig forsinkelse
av en nødvendig hevings- og fjerningsløsning. Konsekvensene av denne
unødvendige forsinkelsen er at miljørisikoen øker, utryggheten for
befolkningen i regionen øker og Norges omdømme som både fiskerinasjon
og miljønasjon svekkes. Flertallet minner også om
regjeringens tydelige utsagn gitt tidligere i arbeidet med prosjektet
om at det ikke skal stå på pengene.
Flertallet er svært skuffet over
regjeringens håndtering av saken om heving av ubåten U-864, med
sin livsfarlige kvikksølvlast, utenfor Fedje i Hordaland. Flertallet registrerer
med stor bekymring de signaler som nå kommer fra Kystverket som
igjen har ansvar for nok en utredning om håndtering av U-864 og
lasten på 67 tonn kvikksølv og som tyder på at Kystverket nå heller
mot sin opprinnelige konklusjon angående løsning; tildekning. Flertallet ser
ikke dette som en akseptabel løsning.
Flertallet er bekymret for at
tildekking av miljøgift blir valgt som endelig løsning fordi regjeringen
ønsker å spare penger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om straks å sette
i gang arbeid med heving av ubåten U-864 og fjerning av kvikksølvlasten
i havet utenfor Fedje i Hordaland. Stortinget legger til grunn at
det parallelt med dette arbeidet legges frem sak i Stortinget om
tidsplan og avklart finansiering»
«Stortinget ber regjeringen legge frem handlingsplan
for håndtering av alle skipsvrak langs norskekysten.»
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet foreslår at post
30 blir løyvd med 483,7 mill. kroner i 2012. Dette er ein reduksjon
på 5 mill. kroner samanlikna med Prop. 1 S (2011–2012). Desse
medlemene viser i samband med dette til sine merknader under
post 70 Tilskudd til Redningsselskapet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det enkelte steder er behov for investeringer for å øke kapasiteten
på eksisterende havner og havneområder, blant annet ved mudring,
sprenging for å lage dypere leder, og utfylling av masser for å
utvide kaiareal. Disse medlemmer ønsker på denne
bakgrunn å øke posten med 25 mill. kroner, jf. Fremskrittspartiets
forslag til alternativt statsbudsjett 2012.
Disse medlemmer mener i motsetning
til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, at det ikke er nødvendig å kutte i nyanlegg og
større vedlikehold for å styrke innsatsen overfor Redningsselskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til forslaget til bevilgning
i Prop. 1 S (2011–2012).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter forslaget til bevilgning.
Et annet flertall, komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til følgende fellesmerknader med Høyre og Kristelig Folkeparti
i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) til statsbudsjettet for
2009:
«Disse medlemmer er bekymret over regjeringens satsing
på oljevernberedskap. Disse medlemmer legger vekt på føre-var-prinsippet
i miljøpolitikken. Hovedinnsatsen må derfor legges inn på å forebygge
forurensning. Disse medlemmer vil også peke må at en må ha et apparat
med kort responstid og moderne utstyr for å bekjempe akutt forurensning,
dersom uhellet først er ute.»
Dette flertallet påpeker at regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet derimot hevdet at regjeringen
systematisk hadde styrket oljevernberedskapen, og avfeide opposisjonspartienes
velbegrunnede bekymring. Miljøvernminister Erik Solheim sa i Stortinget
18. juni 2009 at det ikke er behov for statlig slepebåtberedskap
i Sør-Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Representantforslag 13 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene
Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik
og Harald T. Nesvik om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap,
som inneholder følgende delforslag:
«Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009 legge
frem for Stortinget en handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Stortinget legger til grunn at planen inneholder avklart og forpliktende
finansiering for oppgradering av oljevernutstyr og fartøy.»
«Stortinget
ber Regjeringen snarest sikre en slepebåtkapasitet langs hele norskekysten
med en normal responstid på 6 timer, og maksimalt 12 timer basert
på seilingsleden langs kysten.»
«Stortinget ber Regjeringen
legge frem en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning,
utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå
ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier
slik beredskap.»
«Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en grundig ekstern evaluering av oljevernsarbeidet og oljevernberedskapen
i forbindelse med «Full City»-havariet utenfor Langesund.»
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem plan
med tilhørende finansiering for nødvendig oppgradering og fornyelse
av Kystverkets depotutstyr til oljevernberedskap, samt Kystverkets
egne fartøyer for å forsterke oljevernberedskapen langs kysten.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle
offentlige aksjoner i offentlig regi knyttet til ulykker og utslipp,
rutinemessig som en del av et fast evalueringsopplegg, også revideres
av Riksrevisjonen.»
Disse medlemmer øker på denne
bakgrunn bevilgningen med 50 mill. kroner, jf. Fremskrittspartiets
forslag til alternativt statsbudsjett 2012.
Komiteen viser til
at det fremmes forslag om å bevilge 37,3 mill. kroner på post 60
i 2012. Det har over tid bygd seg opp et betydelig nivå på overførte
midler på posten, som en følge av forsinket framdrift i prosjekter
som har fått tilsagn. Komiteen støtter derfor en
reduksjon på 20 mill. kroner for 2012, forutsatt en sterkere oppfølging
av prosjektporteføljen fra Kystverket, slik at en bidrar til å redusere
de overførte midlene fra 2012 til 2013.
Komiteen støtter forslag til
romertallsvedtak, som gir Fiskeri- og kystdepartementet muligheter
for tilsagn på inntil 20 mill. kroner utover bevilgningen på posten.
Komiteen viser til
at Redningsselskapet (NSSR) utfører viktig sjøsikkerhetsarbeid og
er en avgjørende ressurs i sjøredningsarbeid langs norskekysten. Komiteen støtter
at det gis statlig tilskudd til NSSR. Komiteen viser
til at redningstjenesten i Norge er organisert som et samvirke mellom
offentlige etater, private og frivillige organisasjoner. Komiteen vil
peke på at NSSR som en landsdekkende humanitær frivillig organisasjon,
motiverer frivillige til å gjøre en uunnværlig innsats for sikkerheten
til sjøs.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det er stort behov for den beredskapen Redningsselskapet yter. Både hovedredningssentralene
og de som på forskjellig vis representerer sjølivet i næring eller
i fritid, mister en viktig ressurs dersom Redningsselskapet må redusere
antall redningsskøyter i beredskap. Flertallet viser
til at det foreliggende bevilgningsforslag på 44,4 mill. kroner
ikke er tilstrekkelig for at Redningsselskapet skal kunne opprettholde
beredskapen på samme nivå fremover. Flertallet viser
til at Redningsselskapet også vil lide av at tilskuddet fra Norsk Tipping
kan bli redusert med 8,7 mill. kroner til 123,8 mill. kroner, og
at økningen av momskompensasjon ikke blir videreført. Konsekvensen
vil i følge Redningsselskapet være å redusere med to redningsskøyter
i 2012, og ha en sterkt redusert forebyggende aktivitet.
Flertallet viser til at Redningsselskapet
gjør en svært viktig innsats på sjøen for å redde mennesker og materiell
fra ulykker. Flertallet viser til at Redningsselskapet
i 2011 har bidratt ved en rekke havarier langs kysten, og at Redningsselskapet
også er en del av ryggraden i oljevernberedskapen langs kysten. Flertallet viser
til den imponerende «1. linjetjeneste» Redningsselskapet yter i
svært mange havarier og motorstanstilfeller langs kysten, fordi
skøytene befinner seg langs hele kysten. Flertallet konstaterer
at dette er hendelser vi ikke hører så mye om, nettopp fordi Redningsselskapet
er raskt på plass med sleper om bord i havaristen, og store katastrofer
avverges/kontrolleres til større slepefartøy kommer til unnsetning. Flertallet registrer
at Redningsselskapet besluttet at to redningsskøyter måtte legges
i opplag etter at regjeringen la frem sitt budsjett. Flertallet registrerer
også at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
etter sterkt press fra mange hold, og stor medieoppmerksomhet, nå går
inn for 10 mill. kroner mer enn regjeringspartienes opprinnelige
forslag. Flertallet registrerer at dette ikke er
nok til å sikre drift av dagens redningsskøyter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet styrker budsjettet
til Redningsselskapet (NSSR) med 10 mill. kroner mer enn opprinnelig
foreslått i statsbudsjettet for 2012, jf. Prop. 1 S (2011–2012).
Styrkinga framkommer med 5 mill. kroner gjennom omdisponering fra kap.
1062 post 30 og 5 mill kroner gjennom finanskomiteens innstilling,
jf. Innst. 2 S (2011–2012). Disse medlemmer påpeker
at Redningsselskapet har en sentral rolle for sikkerheten vår til
sjøs, og at det er svært viktig at tjenesten er operativ langs hele
kysten. Den beredskapen og kompetansen selskapet besitter er viktig
for å kunne håndtere hendelser som truer mennesker, miljø og næringsinteresser
langs kysten. Sammen med statlige beredskapsressurser langs kysten
spiller også Redningsselskapet en viktig rolle i dette helhetsbildet.
Disse medlemmer foreslår følgelig
at post 60 Tilskudd til Redningsselskapet bevilges med 54,4 mill.
kroner for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
øke bevilgningene til Redningsselskapet med 30,6 mill. kroner utover
regjeringens forslag i sitt alternative budsjett, bl.a. for å sikre drift
av alle dagens redningsskøyter, jf. Fremskrittspartiets forslag
til alternativt statsbudsjett 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
øke bevilgningene til Redningsselskapet med 30,6 mill. kroner utover
regjeringens forslag, slik at vi får sikret beredskapen langs kysten,
jf. Høyres forslag til alternativt statsbudsjett 2012.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås å bevilge 30 mill. kroner til Redningsselskapet
ut over regjeringens forslag.
(i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
4062 | 9 750 | 10 052 | 3,0 |
Bevilgningen er forslag under post 2 Andre inntekter,
og omfatter refusjoner og inntekter fra eksterne og inntekter knyttet
til statens beredskap mot akutt forurensning.
Komiteen viser til
at budsjettposten omfatter refusjoner og inntekter fra eksterne,
samt inntekter knyttet til statens beredskap mot akutt forurensning. Komiteen slutter
seg til forslaget til bevilgning. Komiteen viser
til at gebyrinntekter som tidligere var en del av Fiskeri- og kystdepartementets
budsjett, nå behandles av finanskomiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag om redusert losavgift, og begrunnelsen og forslaget
om en nedtrapping i innstillingens kapittel 2.2.2.
(i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
1070 | 42,68 | 43,646 | 2,3 |
4070 | 4,729 | 4,876 | 3,1 |
Kap. 1070 omfatter driften av Samfunnet på Jan Mayen
og investeringer og driftsutgifter for navigasjonssystemet Loran-C.
Det norske systemet dekker det nordvesteuropeiske farvann.
Komiteen merker seg
og understreker viktigheten av at regjeringen foretar vurdering
av vedlikeholdstiltak fortløpende.
Komiteen avventer resultatet
av vurdering av behovet for ev. oppgradering av Loran-C til eLoran,
samt ev. nye aktiviteter i lys av økende sjøtrafikk, forskning og
mulig petroleumsaktivitet.
Komiteen har utover dette ikke
andre merknader og slutter seg til forslaget til bevilgning.