Internasjonal konvensjon om beredskap, aksjon og
samarbeid ved oljeforurensning (International Convention on Oil
Pollution Preparedness, Response and Cooperation- OPRC-konvensjonen)
av 30. november 1990, stiller krav til de kontraherende staters
oljevernberedskap ved oljeforurensning til havs. Den stiller også
krav til samarbeid om forskning, utvikling, teknisk assistanse,
varsling og aksjoner for å forebygge og bekjempe oljesøl m.m.
19. mars 2000 ble det vedtatt en protokoll til konvensjonen.
Protokollen regulerer beredskap mot forurensingsuhell som forårsaker
eller kan forårsake utslipp av farlige eller skadelige stoffer og
etablerer forpliktelser til å samarbeide på flere plan. Norge deltok
aktivt i forhandlingene om protokollen.
Farlige og skadelige stoffer er definert som
ethvert stoff som ikke er olje, og som kan utgjøre en fare for menneskers
helse og skade for levende marine ressurser dersom det føres ut
i det marine miljø. Denne definisjonen er ikke avgrenset mot radioaktive
stoffer, og slike stoffer faller i utgangspunktet innenfor protokollens
gyldighetsområde.
Samarbeidsforpliktelsen omfatter f.eks. assistanse
ved ulykker, utveksling av erfaringer, utvikling og bruk av utstyr,
samt øvelse og opplæring.
Protokollen trådte i kraft den 14. juni 2007,
og per 30. mai 2011 har 26 stater sluttet seg til.
Norge har så langt ikke sluttet seg til protokollen grunnet
organisatoriske og økonomiske forhold. Dette relaterer seg til overføringen
av operativt ansvar for statens beredskap mot akutt forurensing
fra Statens forurensingstilsyn (nå Klima- og for-urensningsdirektoratet)
til Kystverket, samt manglende budsjettmessig prioritering av de
utstyrsinvesteringer som kreves for å oppfylle kravene i protokollens
artikkel 4. Disse forholdene er nå brakt i orden slik at protokollen
kan gjennomføres.
Fiskeri- og kystdepartementet tilrår tiltredelse
av protokollen. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Tiltredelse av protokollen nødvendiggjør ikke lov-
eller forskriftsendringer. I og med at tiltredelse av protokollen
nødvendiggjør bevilgningsvedtak, er Stortingets samtykke til tiltredelse nødvendig
etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Nærmere om de enkelte bestemmelser i protokollen
går fram i pkt. 3 i proposisjonen. Blant annet stiller protokollens
artikkel 3 og 4 konkrete krav til beredskapsplaner, nasjonalt beredskapssystem
og rapportering.
Kystverket er kontaktpunkt ved hendelser med utslipp
av øvrige farlige og skadelige stoffer. Statens strålevern er den
nasjonale myndighet med ansvar for beredskap ved radioaktiv forurensing
og Kystverket for øvrige farlige eller skadelige stoffer.
Norsk tiltredelse av protokollen vil kreve engangsinvesteringer
i utstyr og opplæringstiltak, anslått til om lag 5 mill. kroner.
Disse engangskostnadene vil dekkes innenfor Kystverkets bevilgning
til akutt beredskap i 2010-budsjettet. Stortinget er orientert om
dette i Prop. 1 S (2010–2011) for Fiskeri- og kystdepartementet. De
økte årlige driftsutgiftene er anslått til om lag 1 mill. kroner,
og vil måtte dekkes innenfor den ordinære driftsbevilgningen til
Kystverkets beredskap mot akutt forurensning.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, frå Framstegspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Åshild Karoline Haugland, Bård Hoksrud og
Arne Sortevik, frå Høgre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, frå Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og frå Kristeleg Folkeparti,
leiaren Knut Arild Hareide, viser til at dei organisatoriske
og økonomiske tilhøva no ligg til rette for at Noreg kan slutte
seg til protokollen av 15. mars 2000 om beredskap, aksjon og samarbeid
ved forureiningsuhell med farlege og skadelege stoff, til konvensjon
av 30. november 1990. Komiteen har merka seg at Noreg
deltok aktivt i forhandlingane om protokollen.
Komiteen viser til at operativt
ansvar for staten sin beredskap mot akutt forureining er overført frå
Statens forureiningstilsyn (no Klima- og forureiningsdirektoratet)
til Kystverket. Komiteen har merka seg at eingangskostnadene
i samband med investering i utstyr og opplæringstiltak vert dekka
innafor løyvinga til Kystverket til akutt beredskap, og at dei auka
årlege driftsutgiftene vil verte dekte innafor Kystverket si årlege
løyving til drift.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at de økonomiske forhold også ligger vel til rette for at Norge
kan øke beredskapen innenfor oljevernområdet for å bedre beredskapen
betydelig i forhold til dagens nivå. Disse medlemmer mener
også at dette er nødvendig.
Disse medlemmer viser til for
øvrig til representantforslag, Dokument 8:166 S (2010–2011), fra
Fremskrittspartiet.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i tiltredelse av protokoll
av 15. mars 2000 om beredskap, aksjon og samarbeid ved forurensingsuhell
med farlige og skadelige stoffer, til konvensjon av 30. november 1990.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 20. oktober 2011
Knut Arild Hareide |
Magne Rommetveit |
leiar |
ordførar |