Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kari Agerup, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Bård Langsåvold, lederen
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
Prop. 149 L (2010–2011) hvor det fremgår at bakgrunnen for lovforslaget
hovedsakelig er endringer i EØS-reglene som svarer til Europaparlaments-
og rådsdirektiv 2009/65/EF (UCITS-direktivet), omtalt som UCITS
IV.
Komiteen viser til at det opprinnelige
UCITS-direktivet siden det ble vedtatt i 1985 har hatt som mål å
etablere et felles marked for verdipapirfond innen EØS-området.
Direktivet fastsetter en rekke krav som verdipapirfond må oppfylle
for å kunne anses som et UCITS-fond. Komiteen viser
til at slike fond skal godkjennes og være under tilsyn av myndighetene
i det enkelte land der det er etablert. Et viktig formål med direktivet
er at godkjente fond skal kunne markedsføres i andre EØS-land uten
at det kreves noen særskilt tillatelse for markedsføring i det enkelte
land.
Komiteen viser til skriftlig
innspill fra Verdipapirfondenes forening av 17. oktober 2011 til finanskomiteen
der det fremgår at også norsk fondsbransje nyter godt av direktivet
og at 25 prosent av forvaltningskapitalen i norskregistrerte aksjefond
er solgt til og eid av utenlandske kunder. Dette utgjorde ifølge
foreningen nærmere 60 mrd. kroner ved utgangen av september 2011.
Komiteen viser til at regelverket
for UCITS-fond tar sikte på en høy grad av investorbeskyttelse,
og fondene er ment å være særlig egnet for forbrukere og ikke-profesjonelle
investorer. Komiteen viser videre til at de nye bestemmelsene
har som formål å legge til rette for økt effektivisering i forvaltningen
av verdipapirfond.
Komiteen viser til at investeringer
gjennom verdipapirfond har en del fordeler sammenlignet med investeringer
direkte i verdipapirmarkedene, spesielt for mindre investorer. Verdipapirfond
gir muligheten for eksponering mot verdiutviklingen på diversifiserte
porteføljer av eiendeler, forvaltet av profesjonelle forvaltere. Slike
investeringer er dessuten likvide. Kostnaden kan bli lav sammenlignet
med individuell forvaltning på grunn av blant annet stordriftsfordeler.
Komiteen viser videre til at
de foreslåtte reglene innebærer større fleksibilitet til hvordan verdipapirfond
kan organiseres og forvaltes, og at dette kan styrke verdipapirfond
som investeringsalternativ.
Komiteen ser det som positivt
at UCITS IV-reglene legger vekt på at investor skal gis forbedret informasjon
om verdipapirfondene, særlig gjennom reglene om nøkkelinformasjon
for investorer. Komiteen mener god informasjon i markedene
er avgjørende for at markedsmekanismene skal fungere optimalt, og
merker seg at departementet mener de nye reglene om nøkkelinformasjon
vil bedre investorenes grunnlag for å treffe gode investeringsbeslutninger.
Komiteen merker seg også at departementet antar
at forvaltningsselskap gjennom regelverket kan oppnå kostnadsbesparelser
og at regelendringene kan medføre bedre konkurransebetingelser.
Komiteen viser til det skriftlige
innspillet fra Verdipapirfondenes forening der det bes om at forskriftsbestemmelsene
ikke stenger døren igjen for muligheten til å etablere andelsklasser
basert på andre klare og objektive kriterier enn de tre eksemplene
som nevnes i proposisjonen. Som eksempel nevner foreningen at en
egen andelsklasse for innskuddspensjonskunder bør være fullt ut
akseptabel. Verdipapirfondenes forenings hovedpoeng er at forskriften
bør inneholde en åpning for at også andre kriterier enn de som listes
opp kan godkjennes. Dette kan for eksempel gjøres ved at Finanstilsynet
gis hjemmel til slik godkjennelse gjennom enkeltvedtak. Komiteen anser
dette som fornuftig og ber departementet vurdere å legge dette til
grunn.
Komiteen viser også til at Verdipapirfondenes forening
mener formuleringen om kryssubsidiering mellom ulike andelsklasser
er uklar. Komiteen viser til at departementet i proposisjonen
gir uttrykk for videreføring av prinsippet om likebehandling av
andelseierne ved at andelseiere i én andelsklasse ikke skal tilgodeses
på bekostning av andelseiere i en annen andelsklasse, herunder at
kostnader som utelukkende kan henføres til én andelsklasse ikke
skal belastes andelseiere i en annen andelsklasse, at andelseiere
i samme andelsklasse skal likebehandles, og at andeler i samme andelsklasse
skal gi lik rett i fondet. Komiteen legger til grunn
at departementet med dette ikke sikter til en «pris-/avanseregulering»,
men snarere tiltak for videreføring av det gjeldende prinsippet
om lik rett i fondet.
Komiteen merker seg at Finanstilsynet
gis noen nye oppgaver som kan medføre noe merarbeid, og at departementet
mener dette kan utføres innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteen viser til at lovforslaget
§ 6-7 annet ledd annet punktum angir at plasseringer i henhold til
§ 6-6 annet ledd nr. 1 til 4 samlet ikke kan overstige 20 prosent
av fondets eiendeler, hvis de finansielle instrumentene er utstedt
av ulike selskaper i samme konsern. Komiteen viser
til at dette kan synes å legge begrensninger på verdipapirfondenes
mulighet til å benytte investeringsalternativene etter § 6-6 annet
ledd nr. 3 og 4. Komiteen foreslår derfor følgende
endring (innarbeidet i tilrådningen):
Ǥ 6-7 annet ledd annet punktum skal lyde:
Plasseringer i henhold til § 6-6 annet ledd
nr. 1 til 2 kan likevel utgjøre inntil 20 prosent av fondets eiendeler,
hvis de finansielle instrumentene er utstedt av ulike selskap i
samme konsern.»