Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Einar Horvei, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til fremlagte Prop. 153 S (2010–2011) om statsgaranti og tilsagn
om statlig tilskudd for å arrangere olympiske vinterleker for ungdom
i 2016. Komiteen ser muligheten til å arrangere ungdoms-OL
(YOG 2016) som en flott anledning for Norge igjen å være vertskap
for et olympisk arrangement. Ungdoms-OL er et toppidrettsarrangement
for barn og unge i alderen 14–18 år og samsvarer derfor med satsingen
på barn og unge som hovedmålgruppe i den statlige idrettspolitikken.
Komiteen mener at arrangementet kan bidra til å
sette et viktig fokus på treningsglede og fysisk aktivitet blant
barn og unge. Komiteen er videre av den oppfatning
at et ungdoms-OL på Lillehammer passer inn i planene om å videreutvikle
Lillehammer-regionen som vintersportsdestinasjon, samt styrke etterbruk
av anleggene fra de olympiske leker i 1994.
Komiteen viser til at den olympiske
komité (IOC) yter et ekstraordinært tilskudd på om lag 108 mill.
kroner, som søker har forutsatt skal benyttes til bygging av studentboliger
på Lillehammer. Komiteen ser på dette som positivt
for arrangementet og for byggingen av studentboliger. IOC vil kreve
dette beløpet tilbakebetalt dersom lekene blir kansellert. Komiteen ber regjeringen
vurdere om Studentsamskipnaden i Oppland (SOPP) og Lillehammer og
omegn boligbyggerlag (LOBB) skal stille en bankgaranti til staten
som vil utløses dersom studentboligene er bygget og lekene deretter
blir kansellert slik som kvalitetssikrer har foreslått i sin rapport
til departementet. Komiteen ber videre om at regjeringen
går i dialog med SOPP og LOBB om hvorvidt merinntekten for SOPP
og LOBB, som kvalitetssikrer har beregnet til å være om lag 31 mill.
kroner, kan reduseres slik at det statlige tilskuddet kan reduseres
tilsvarende. En reduksjon i leieutgiftene til IOC vil kunne frigjøre
deler av IOCs ekstraordinære bidrag til å dekke andre kostnader
ved arrangementet. Komiteen viser til at SOPP og
LOBB gjennom tilskudd til studentboliger gjennom ordinære satser
fra Kunnskapsdepartementet, samt kostnadsbasert leiepris, inkludert
de nødvendige tilretteleggingskostnadene ikke ville hatt denne merinntekten.
Komiteen støtter forslag til
vedtak om statsgaranti og tilsagn om statlig tilskudd for å arrangere
olympiske vinterleker for ungdom i 2016, i samsvar med vedlagt forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig at staten medvirker til god gjennomføring av
ungdoms OL (YOG 2016) gjennom å støtte YOGOC og sikre en forsvarlig
utnyttelse av statstilskuddet og ivaretakelse av statsgarantien.
Flertallet viser til brev fra
Kulturdepartementet av 26. oktober 2011 (vedlegg) og er enig med regjeringen
i at det er nødvendig at organisasjonskomiteen (YOGOC), som er forutsatt
etablert for planleggingen og gjennomføringen av YOG 2016, blir
et aksjeselskap med en statlig eierandel og styredeltakelse på mer
enn 50 prosent. Flertallet mener dette er nødvendig
for å kunne ivareta statens interesser, herunder styring og kontroll
av bruken av statstilskuddet og særlig ivaretakelse av statsgarantien. Flertallet forutsetter
imidlertid at dette skal skje gjennom en effektiv og kvalitativ
organisasjons- og styringsform som ivaretar IOC og NIFs mål og interesser
i arrangementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen
av idrettens selvstendige stilling i vårt land. I tråd med dette
mener disse medlemmer at idrettens autonomi også bør
avspeiles i organiseringen av YOG 2016, hvilket betyr at arrangementet,
og det driftsselskapet som forutsettes opprettet, eies av Norges Idrettsforbund
og de naturlige samarbeidspartnere Norges Idrettsforbund ser det
som hensiktsmessig deltar. Disse medlemmer understreker
i tråd med dette viktigheten av at departementet benytter et kvalitetssikrende
system der staten har nødvendig innsyn, og innflytelse, til å ivareta
de interesser en åpen fullmakt som statsgarantien her medfører. Disse
medlemmer mener dette ikke avhenger av statlig eierskap.
Komiteen vil også
understreke betydningen av at YOG 2016 organiseres på en måte som
best mulig virker motiverende på de mest sentrale deltagerne i prosjektet,
blant annet gjennom å gi insitamenter til best mulig økonomistyring,
det være seg i forhold til ekstern finansiering, eller kostnadseffektivitet
i plan- og gjennomføringsfasen. Komiteen merker seg
i denne sammenheng prosjektets henvisning til det samarbeidet det
er lagt opp til mellom NIF, høyskolemiljøene i Innlandet, Nansenskolen,
Norges idrettshøyskole, Olympiaparken og idrettsanlegg for øvrig
i Innlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener dette tilsier at man
allerede nå legger til grunn at det som eventuelt måtte stå tilbake
av bufferposten dedikeres disse formålene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at dersom det oppstår et mindreforbruk utover 6 mill. kroner som
er avsatt til Olympic Legacy vil det være positivt om disse midlene
blir brukt til ungdomsidrettstiltak på Lillehammer og i innlandsregionen. Flertallet legger
til grunn at departementet i samarbeid med Norges Idrettsforbund
og andre relevante aktører lager et opplegg for bruken av eventuelle
gjenstående midler etter ungdoms OL (YOG) innenfor de formål som
er beskrevet, med særlig vekt på å skape tiltak for de unge i idretten
både i et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til alle saker som innebærer å støtte opp under barne-
og ungdomsidretten, og synes derfor et slikt stort og internasjonalt mesterskap
er spennende. For disse medlemmer er det videre svært
viktig å vurdere de overordnede prioriteringene som ligger til grunn
for at slikt tilskudd og garanti skal kunne gis, hvilket innebærer
at de viktigste oppgavene må prioriteres først. Et ungdoms-OL vil
være en flott arena for store talenter innen sine idrettsgrener,
og disse medlemmer synes det er flott at ungdom får
en slik mulighet. Det er imidlertid viktig å huske at også alle
talenter og idrettstopper til syvende og sist er rekruttert fra
bredden, noe disse medlemmer også mener bør gjenspeiles når
midler skal deles ut. Disse medlemmer mener derfor
at det vil være rimelig at staten ikke kun bevilger ekstra midler
til de fremste talentene, men at det også må investeres tilsvarende
i bredden for å sikre rekrutteringen.
Disse medlemmer viser også til
Finansavisen, hvor det den 13. oktober 2011. fremkommer at Olympiatoppen
mangler inntil 80 mill. kroner for å kunne opprettholde sin vellykkede
satsning. Ikke bare har Norge fostret opp utøvere i den absolutte
verdensklasse innen både sommer- og vinterøvelser, men disse
medlemmer poengterer at vi også tilegner oss stadig mer
respekt innen nye områder. Selv om disse medlemmer mener
at profesjonell toppidrett ikke skal være statens høyest prioriterte
felt innen idrettspolitikken, kan man samtidig ikke lukke øynene
for at prestasjoner på nivået til Andreas Thorkildsen, Petter Northug,
Thor Hushovd m.fl. er av svært stor betydning for den generelle
rekrutteringen og interessen rundt de respektive idrettene. Sett
i lys av dette mener disse medlemmer at en opprettholdelse
av satsningen på Olympiatoppen er et viktig bidrag for rekrutteringen
til breddeidrett, og noe som regjeringen også bør se nærmere på
når man jobber videre med finansene rundt ungdoms-OL.
Disse medlemmer ønsker derfor
å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bevilge midler tilsvarende
statsgarantien for ungdoms-OL til investering i barne- og ungdomsidretten
over hele landet.»