I proposisjonen blir det fremja forslag til
endringar i:
Lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven).
Lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under
permittering.
Lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).
Lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og
velferdsforvaltningen (arbeids- og velferdsforvaltningsloven).
Som følgje av at reglane om førebels uførepensjon
blir oppheva, er det nødvendig å gjere endringar i følgjande lover:
Lov 13. desember
1946 nr. 21 om krigspensjonering for militærpersonar.
Lov 13. desember 1946 nr. 22 om krigspensjonering
for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner.
Lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for
sjømenn.
Lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd
for fiskarar.
Lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser.
Lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd.
Lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven).
Lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott
til arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor
(AFP-tilskottsloven).
Lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet
pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse.
I proposisjonen blir desse endringane foreslått på
bakgrunn av budsjettforslag for 2012:
skjerping av aktivitetskravet
for einsleg mor eller far som får overgangsstønad frå folketrygda,
slik at aktivitetskravet skal gjelda frå det yngste barnet fyller
eitt år
arbeidsgivarar sin lønnspliktperiode under
permittering blir auka frå 5 til 10 dagar for permitterte som har
fått redusert arbeidstida si med minst 40 pst.
ny føresegn i arbeidsmiljøloven som gir
heimel til å gi forskrift om offentleg godkjenningsordning i reinhaldsbransjen.
Det blir vidare foreslått:
at Kongen i forskrift
kan fastsetje verknadstidspunktet for endringa i kravet til minsteinntekt for
rett til dagpengar under arbeidsløyse som følgje av endringar i
grunnbeløpet
at reglane om rett til sjukepengar for
personar som er for unge til å ha pensjonsgivande inntekt blir oppheva
som følgje av at nedre aldersgrense for pensjonsgivande inntekt
blei senka frå 17 til 13 år frå 2010
at regelen om førebels uførepensjon etter
folketrygdloven § 12-16 blir oppheva som følgje av at regelen er
overflødig ettersom ein kan få rett til arbeidsavklaringspengar
i ventetid på uførepensjon etter folketrygdloven § 11-13 andre ledd bokstav
c.
Det blir i tillegg foreslått enkelte lovtekniske
justeringar, presiseringar og opprettingar i folketrygdloven og
arbeids- og velferdsforvaltningsloven. Det blir vist til proposisjonens
kapittel 7 der dette er nærmare gjort greie for.
Det vises til proposisjonens kapittel 8 der
det er gjort greie for merknader til dei enkelte paragrafane i lovforslaget.
I den siste tida har overgangsstønaden blitt
vurdert i eit kritisk lys. Spørsmålet er om tre år utan krav til
yrkesrelatert aktivitet bidrar til å styrkje eller svekkje formålet
om å gjere den einslege forsørgjaren sjølvhjelpen.
Det vises i proposisjonen til funn gjort i Fafo-rapport
2010:32 «Stønadsordningen for enslige forsørgere. Hvordan fungerer
den for mottakere med innvandringsbakgrunn?» og NOU 2011:7 «Velferd
og migrasjon» (Brochmann-utvalet). Både Brochmann-utvalet og Fafo-rapporten
anbefaler omleggingar i stønaden, blant anna at kravet til aktivitet
skal gjelde frå barnet fyller eitt år.
I lovendringane frå 1998 blei det vist til fleire nye
tiltak som letta tilhøvet for småbarnsforeldre. Det er og i åra
etter innført ytterlegare tiltak og det er derfor no grunn til å
endre krava til aktivitet for å komme ut i arbeidslivet.
Styrka krav til aktivitet reduserer den passive stønadsperioden
og fører med seg betre økonomiske kår for einslege foreldre og barna
deira fordi forsørgjaren får sterkare band til arbeidslivet eller
tar utdanning som gir betre føresetnader på arbeidsmarknaden. Frå
barnet fyller eitt år bør det derfor gjelde krav til yrkesretta
aktivitet i tråd med § 15-8.
Einslege foreldre skal framleis ha rett til
overgangsstønad i det første leveåret til barnet utan krav til aktivitet
utanfor heimen, likt med yrkesaktive foreldre som er i lønna fødselspermisjon. Den
samla stønadsperioden er heller ikkje foreslått endra.
Omfanget av aktiviteten foreslåas skal vere
på gjeldande nivå.
Arbeids- og velferdsetaten skal sikre informasjon
om at aktivitetsplikta kjem tidlegare, og elles sikre god oppfølging,
særlig av dei som registrerer seg som arbeidssøkjarar. For einslege
med minoritetsbakgrunn, kor manglande norskkunnskapar kan vere eit
hinder for å komme i arbeid, bør ein vurdere å gi tilpassa norskopplæring
i kombinasjon med andre tiltak. Regelverket inneheld unntak frå
aktivitetskravet dersom forelderen ikkje lykkast med å få tak i tilfredsstillande
tilsyn til barnet.
Det vises til § 15-8 første ledd i lovforslaget.
Det blir foreslått at endringa trer i kraft
1. januar 2012, og får verknad for personar som får innvilga overgangsstønad
tidlegast frå same tidspunkt.
Endringa vil føre til ei innsparing i 2012 på
budsjettet for overgangsstønad på om lag 28 mill. kroner, ein auke
på stønad til barnetilsyn på 9 mill. kroner, samt ein auke på utdanningsstønad på
om lag 1 mill. kroner. Endringa vil gjelde alle mottakarar frå og
med 2015, og gir ei anslått innsparing i overgangsstønad på om lag
143 mill. kroner, ein auke på om lag 44 mill. kroner til stønad
til barnetilsyn, samt ein auke på om lag 7,5 mill. kroner til utdanningsstønad.
Endringa kan føre med seg noko auka administrative kostnader for
Arbeids- og velferdsetaten.
Permitteringsregelverket har som konsekvens
at staten overtek deler av verksemdene sine lønnsplikt ved å utbetale
dagpengar for ein periode. Regelverket har vore gjenstand for hyppige endringar.
Det er ikkje naudsynt å vidareføre dei særskilt gunstige
ordningane i samband med permitteringar. Dei endringane som blei
sette i verk i samband med finanskrisa i 2009, kan derfor opphevast
med verknad frå og med 1. januar 2012. Endringa skal gjelde for
nye permitteringar.
Det viser til § 3 nr. 1 første ledd bokstav
a i lovforslaget.
Det vil samtidig bli gjort forskriftsendringar
om at lønnsplikta til arbeidsgivarar trer inn att etter 30 veker
med permittering og om at retten til dagpengar under permittering
blir redusert frå 52 til 30 veker. Vidare vil kravet til tap av
arbeidstid for rett til dagpengar under permittering bli sett til
50 pst., som er hovudregelen etter folketrygdloven § 4-3. Endringane
i forskrifta skal også gjelde for nye permitteringar.
Det foreslåas at endringa trer i kraft 1. januar 2012.
Det er lagt til grunn at endringa i talet på dagar med lønnsplikt
for arbeidsgivarar vil føre til ei innsparing på dagpengebudsjettet
på om lag 50 mill. kroner i 2012. Endringa vil ikkje ha nemneverdige
administrative konsekvensar.
Forslaget til forskrift gjer det naudsynt å
utvide heimelen i arbeidsmiljøloven § 4-1 til også å gjelde forskrift
om godkjenningsordning, jf. forslagets § 4-1 (nytt åttande ledd).
Det leggjas til grunn at id-korta i den nye ordninga allereie har
naudsynt heimel i arbeidsmiljøloven § 4-1 sjuande ledd.
Etter forslaget til forskrift skal godkjenningsordninga
gjelde reinhaldsverksemder. Det vil og seie verksemder som ikkje
sysselset arbeidstakarar. Det leggjas til grunn at det allereie
finst naudsynt heimel til å gi forskrifta eit slikt verkeområde
i arbeidsmiljøloven § 1-4 første ledd.
Godkjenningsordninga byggjer på tre hovudelement:
førehandsvurdering av alle verksemder, etterfølgjande tilsyn og
vilkår for tenestekjøp frå reinhaldsverksemder.
For å sikre at godkjenningsordninga blir tilstrekkeleg
effektiv, foreslåas det at det ikkje skal vere lov å nytte tenester
frå verksemder som ikkje har godkjenning. Eit slikt vilkår må gå
direkte fram av lova. Ved å innføre eit offentleg tilgjengeleg register
vil det bli enkelt for brukarar av tenestene å skaffe seg kunnskap
om kva verksemder som er godkjende. Å knytte rettsverknader til bruk
av reinhaldsverksemder som ikkje er godkjende vil difor ikkje vere
urimeleg byrdefullt. Det foreslåas at Arbeidstilsynet skal føre
tilsyn med forbodet mot å nytte reinhaldstenester frå verksemder
som ikkje er godkjende, og at Arbeidstilsynet skal nytte sine ordinære
sanksjonsmiddel, jf. arbeidsmiljøloven kapittel 18. Ein tenestekjøpar
vil kunne få pålegg om å nytte ei godkjend verksemd, og pålegget
kan følgjast opp med tvangsmulkt og eventuell stansing. Arbeidstilsynet
har ikkje tilsynskompetanse i høve til tenestekjøparar i forbrukarmarknaden,
og sanksjonane til Arbeidstilsynet difor berre kan rette seg mot
næringsdrivande tenestekjøparar i denne samanhengen. Lovforslaget
inneber også at brot på plikta til å vere godkjend, og brot på forbodet
mot å nytte tenester frå verksemder som ikkje er godkjend skal vere
straffbart i samsvar med arbeidsmiljøloven kapittel 19. Heller ikkje straffeansvaret
gjeld for forbrukarar, jf. arbeidsmiljøloven § 19-1.
Det vises til proposisjonens kapittel 4.1 der
det blir gjort nærmare greie for godkjenningsordninga når det gjeld:
Tilhøvet til EØS-retten.
Tilhøvet til tenestereglane – utsendingsdirektivet.
Tilhøvet til tenestereglane – tenestedirektivet.
Tilhøvet til etableringsreglane – tenestedirektivet.
Det foreslåas at endringa trer i kraft straks. Forslaget
vil få økonomiske og administrative konsekvensar for staten knytt
til etablering og drift av godkjenningsordninga, og til styrka tilsynsinnsats.
Det er sett av 10 mill. kroner til treparts bransjeprogram i reinhaldsbransjen
på statsbudsjettet for 2011. For 2012 er det foreslått å løyve 20
mill. kroner til etablering og drift av godkjenningsordninga, og
auka tilsyn med reinhaldsbransjen.
Forslaget vil også føre til økonomiske konsekvensar
for reinhaldsverksemder i form av kostnader med å få utferda id-kort,
og til visse administrative konsekvensar knytt til å gjennomføre
ein søknadsprosess med plikt til å leggje fram dokumentasjon.
Det er no Kongen i statsråd som formelt vedtek nytt
grunnbeløp. Det vil ofte vere kort tid frå forslaget til nytt grunnbeløp
blir kjend til det får verknad. Tidlegare blei forslaget kjend idet
det blei fremja ein proposisjon for Stortinget.
For å leggje til rette for at Arbeids- og velferdsetaten
har tilstrekkeleg tid til å førebu iverksetjinga, bør tidspunktet
for iverksetjinga vere noko seinare enn den andre påfølgjande måndagen
etter vedtaket.
Også for dei som søkjer om dagpengar er det
ein fordel at iverksetjinga ikkje blir sett for tidleg. Det vil
vere praktisk at også tidspunktet for iverksetjinga blir fastsett
ved kg.res.
I Prop. 114 L (2010–2011) Endringar i lov om folketrygd,
lov om Statens pensjonskasse og i enkelte andre pensjonslover (presiseringar
mv. i samband med pensjonsreforma), jf. Innst. 34 L (2011–2012)
er det vedteke å endre ordlyden i folketrygdloven § 4-4 femte ledd
med verknad frå 1. januar 2012. Forslaget i proposisjonen her er
meint å endre på den endringa som blir vedteke gjennom handsaminga
av Prop. 114 L (2010–2011). jf. Innst. 34 L (2011–2012).
Det visas til § 4-4 femte ledd i lovforslaget.
Det blir foreslått at endringa trer i kraft
frå 1. januar 2012. Den foreslåtte endringa vil ikkje ha nemneverdige
økonomiske eller administrative konsekvensar.
Spørsmålet er om det framleis er naudsynt med ein
særregel for rett til sjukepengar for dei som er for unge til å
ha pensjonsgivande inntekt, det vil seie under 13 år.
Aldersgrensa i arbeidsmiljøloven må vere utgangspunktet
for rett til sjukepengar, og det er ikkje lenger naudsynt med ein
regel om at ein kan få sjukepengar sjølv om ein er for ung til å ha
pensjonsgivande inntekt. At det ikkje vil bli gitt sjukepengar til
dei under 13 år, vil ikkje vere til hinder for at ein i spesialtilfelle,
jf. arbeidsmiljøloven § 11-1 første ledd bokstav a, i kontrakten
gjer avtale om eventuell kompensasjon ved sjukdom.
Det visas til § 8-3 første ledd i lovforslaget.
Det blir foreslått at endringa trer i kraft
frå 1. januar 2012. Endringa har ikkje nemneverdige økonomiske eller
administrative konsekvensar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til Prop. 7 L (2011–2012) Endringer
i folketrygdloven og enkelte andre lover (samleproposisjon høsten
2011).
Komiteen har mottatt rettebrev
vedrørende endingar i lovforslaget romertall XI. Rettebrevet av
25. november 2011 følger vedlagt innstillinga. Komiteen viser
til at forslagene til endringer er innarbeidet.
Komiteen er enig i
at det å være i aktivitet og arbeid er viktig for levekår og livskvalitet
til den enkelte og for den samla verdiskapinga i samfunnet.
Enslige forsørgere har spesielle utfordringer knytta
til å forene aktivitet og arbeid med omsorgsoppgaver for små barn.
Enslige forsørgere har opp gjennom tiden vært omfattet av stigmatisering
og mye skam. Slik er det ikke lenger, men det har tatt lang tid
å få politisk enighet om at disse skal være omfattet av spesielle
ordninger. Først i 1964 kom det inn ordninger for enker og morstrygd,
og først i 1980 ble stønad til skilte og separerte omfattet av ordninger
i Lov om folketrygd.
Komiteen viser til at utviklingen
i aktivitet og arbeid har vist positive tendenser de senere år,
og at mange kan kombinere yrkesaktivitet med omsorgsoppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at vi lever
i et kompetansesamfunn og at det å kunne tilegne seg tilstrekke
kunnskap til å kunne fungere i arbeid er viktig og er tilfreds med
at utdanningsstøtte er en del av stønadsordningen.
Komiteen ser behov
for å styrke aktivitetskravet for denne gruppen, slik at eneforsørgere raskest
mulig får muligheter til å delta i arbeidslivet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at einslege forsørgjarar som bruker perioden med overgangsstønad
til kvalifisering lykkes i stor grad i å kome i arbeid og få ein
lønnsinntekt som sikrar mot fattigdom. Difor er det viktig at einslige forsørgjarar
raskare kjem i gang med yrkesretta aktivitet gjennom arbeid, utdanning
eller bistand frå Nav i den tida overgangsstønaden kan nyttas til
inntekt den tida kvalifiseringa gjeld. God barnehagedekning har
bidrege til at dette nå vil være mykje enklare.
Fleirtalet viser til at aktivitetskravet
for overgangsstønad kan fyllast ved å vere i arbeid eller utdanning
som utgjør minst 50 pst., eller stå tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten
som arbeidssøkjar. Overgangsstønad kan som hovudregel gis frå opp
til to månader før fødselen, til det yngste barnet fyller åtte år,
men ikkje i meir enn til saman tre år etter at det yngste barnet
blei fødd. Mottakarar av overgangsstønad som står tilmeldt Nav som
arbeidssøkjare skal følgjast opp. Fleirtalet viser
til regelverket som seier at aktivitetskravet kan falle bort midlertidig
dersom du eller barnet er sjukt, eller om du ikkje har nokon som
kan passe barnet (plass i barnehage, SFO eller liknande). Desse
situasjonane gjev rett til overgangsstønad sjølv om aktivitetskravet
ikkje er oppfylt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, er tilfreds med
at endringen i aktivitetskravet skjer for nye tilfeller fra 1. januar
2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandling av Prop. 1 S (2011–2012)
i Innst. 15 S (2011–2012), under kap. 2620 post 70, og post 73.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012)
i Innst. 15 S (2011–2012), under kap. 2620 post 70.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti går imot forslaget om at det skal stilles aktivitetskrav
for overgangsstønad allerede når yngste barn fyller 1 år. Det fratar
enslige valgfrihet for omsorg for egne barn. Enslige kan komme i
en situasjon der de er uten barnehageplass og mister overgangsstønad
slik at de blir presset over på sosialhjelp. For enslige kan det
være veldig krevende å kombinere omsorgsansvar med aktivitet. Ved
å stille aktivitetskravet allerede når yngste barn fyller 1 år blir
det ekstra krevende for enslige forsørgere.
Dette medlem mener denne endringen
også fratar mulighet til forutsigbarhet for aleneforeldre. Hvis
en får barnehageplass midt i året, faller plutselig overgangsstønaden
bort, samtidig som en må betale for barnehageplass uten at en har fått
jobb enda. Dette medlem går derfor imot dette forslaget.
Komiteen viser til
at det er en usikker situasjon på arbeidsmarkedet. Den økonomiske
krise og usikkerhet i flere lands statsøkonomi i Europa vil påvirke
Norge, men det er stor usikkerhet fremdeles, både om konsekvensene
for Norske arbeidsplasser og i hvilket omfang krisen i Europa vil få,
i Europa og i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, gir sin tilslutning
til det fremlagte forslag om endringer i permitteringsregelverket
på det nåværende tidspunkt. Vi har ikke tilstrekkelig kunnskap om hvordan
krisen vil ramme i Norge, og det er derfor avgjørende viktig å holde
fast på de signaler regjeringen har gitt om at de vil følge utviklingen nøye
og iverksette nødvendige tiltak på riktig tidspunkt, slik regjeringen
gjorde ved forrige finanskrise.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen i Prop. 7 L (2011–2012) legger til grunn at det:
«ikke er naudsynt å vidareføre dei særskilt gunstige
ordningane i samband med permitteringer. Dei endringane som blei
sette i verk i samband med finanskrisa i 2009, kan derfor opphevast med
verknad frå og med 1. januar 2012.»
Disse medlemmer har merket seg
at det ved utgangen av september 2011 var registrert om lag 5 570
permitterte og at dette er en nedgang på mer enn 34 pst. sammenlignet
med samme måned i 2010.
Utviklingen i flere andre land i Europa og den nærmeste
fremtiden for eksportrettet næringsliv i Norge er etter disse
medlemmers mening usikker. Også i finanstalen i Stortinget
høsten 2011 pekte finansministeren på de vanskelige tidene i mange
land i Europa og at ledigheten blant ungdom er høy. Disse
medlemmer anser derfor at å fjerne de muligheter for permitteringer
som ble innført i 2009, på det nåværende tidspunkt, er lite forutseende
og gir gale signaler til arbeidsgiverne. Disse medlemmer frykter at
det å fjerne endringene i permitteringsregelverket nå, vil kunne
hindre opprettelsen av nye arbeidsplasser og bidra til økt press
på arbeidsstokken i enkelte bedrifter.
Disse medlemmer vil peke på at
bevilgningen på kap. 2541 post 70 – Dagpenger – er en overslagsbevilgning
og at behovet vil styre utgiftene.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. 15 S (2011–2012) der Fremskrittspartiet går imot
å fjerne endringene i permitteringsregelverket fra 2009. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot forslaget
til endringer i permitteringsregelverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012) i Innst. 15 S (2011–2012),
under kap. 2541.
Komiteen er tilfreds
med regjeringa si satsing for å få til ordna førehald i reinhaldsbransjen. Dei
tre partane i arbeidslivet har saman komme fram til ordningar som
har som føremål å få bukt med dei mange tilfella av useriøsitet,
sosial dumping og utstøyting frå arbeidslivet, som man har funne
i denne bransjen.
Komiteen er tilfreds med dei
nye ordningane og ser fram til den vidare handsaminga av desse tiltaka
og er samd i dei framlagte føresegna. Ei godkjenningsordning, betre
tilsyn og handsaming av dei nye reglane, er viktig. Komiteen er tilfreds
med at kravet til godkjenning og ansvaret for å finne ut om verksemda
er registrert i det offentlige registrert føreligg. Straffereaksjonen som
er foreslått er eit godt verkemiddel og vil ha ein førebyggjande
effekt. Komiteen er kjend med at det er begrensningar
i tilhøve til å føra kontroll med tenestekjøparar i forbukarmarknaden.
Arbeidstilsynets moglegheiter til å føra tilsyn gjeld næringsdrivande
verksemder i denne omgang.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, er kjend med at forslaget
til nytt grunnbeløp tidlegare blei kjend idet det blei fremja ein
proposisjon for Stortinget, og Arbeids- og velferdsetaten hadde
då noko lengre tid til å førebu iverksetjinga før det formelle vedtaket
blei gjort av Stortinget, enn no. Når Kongen i statsråd no formelt
vedtek nytt grunnbeløp, vil det ofte vere kort tid frå nytt grunnbeløp
blir kjend til det får verknad, som no er «den andre påfølgende
mandagen» etter det formelle vedtaket, jf. folketrygdlova § 4-4
femte ledd. For å tilretteleggje for at Arbeids- og velferdsetaten
har tilstrekkjeleg tid til å førebu iverksetjinga, bør iverksetjingstidspunktet
vere noko seinare enn den andre påfølgjande måndagen etter vedtaket.
Fleirtalet viser til behovet
for endringar i folketrygdloven slik at det ikkje blir ulempe for mottakarar
av dagpengar og at også tidspunktet for iverksetjinga også fastsettast
av Kongen i Statsråd og sluttar seg til departementets vurderingar
og konklusjonar i denne saka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet var imot å overføre vedtak om fastsetting
av grunnbeløpet fra Stortinget til Kongen i statsråd.
Disse medlemmer har merket seg
at Prop. 7 L (2011–2012) slår fast at, sitat:
«Datoen for vedtaket om nytt grunnbeløp vil kunne
variere noko frå år til år»,
noe disse medlemmer mener vil
være uheldig og lite forutsigbart for brukere og for Nav som skal
administrere vedtaket. Det vil gjøre det vanskeligere for alle som
blir berørt å planlegge saker som har tilknytning til grunnbeløpet
og G-reguleringen.
Disse medlemmer mener det er
viktig at virkningstidspunktet for G-reguleringen legges til et
fastsatt tidspunkt slik at det ikke skal være tvil om hvilket grunnbeløp
som skal legges til grunn for beregning av ytelser. Disse
medlemmer anser at den andre mandagen etter vedtaket om
regulering, slik det er vedtatt gjennom behandlingen av Prop. 114
L (2010–2011) Endringar i lov om folketrygd, lov om Statens pensjonskasse
og i enkelte andre pensjonslover (presiseringar mv. i samband med
pensjonsreforma), jf. Innst. 34 L (2011–2012), er et riktig tidspunkt
for virkningen når det gjelder dagpenger og vil ikke støtte forslaget
i Prop. 7 L (2011–2012) om fastsettelse ved kgl.res.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at særreglene
for eldre dagpengemottakere ble endret med virkning fra 1. januar
2011 med en overgangsperiode på ett år for dem som på det tidspunkt
var i ordningen og hadde fylt 63 år. Fra og med 1. januar 2012 vil
ingen dagpengemottakere ha rett til dagpenger i mer enn to år.
Flertallet understreker at overgangsordningen i
2011 etter Stortingets intensjon skulle være tilstrekkelig til å
sikre god forvaltning og ivaretaking av de som var omfattet av overgangsordningen
etter avvikling av særreglene for eldre dagpengemottakere, men at
dette i mange tilfeller viser seg ikke å være tilfelle. Flertallet viser derfor
til at regjeringen nå går systematisk igjennom denne informasjonen
for å sikre at eldre dagpengemottakere følges opp og sikres etter
intensjonen. Flertallet viser til svarbrev fra statsråden
av 24. november 2011 på spørsmål fra stortingsrepresentantene Trettebergstuen
og Andersen av 23. november 2011. I svaret fremgår det at statsråden
vurderer det slik at det overfor denne gruppen kan være gitt ufullstendig
informasjon fra Arbeids- og velferdsetaten, samt at oppfølgingen
kan ha kommet for sent i gang. På denne bakgrunn foreslås en seksmåneders
forlengelse av overgangsordningen til 1. juli 2012.
Langtidsledighetsgarantien utvides fra 2012. Ved
en slik forlengelse, kan denne gruppen få en rimelig omstillingsperiode
og sikres forsvarlig oppfølging.
Overgangsreglene er en del av lovvedtaket 17. desember
2010 nr. 80 om endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover,
som bl.a. omfattet vedtak om oppheving av særreglene. Vedtak om
forlengelse av overgangsreglene frem til 1. juli 2012 må derfor
vedtas som en endring av dette lovvedtaket.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«XIV
I lov 17. desember 2010 nr. 80 om endringar
i folketrygdlova og enkelte andre lover skal del IV andre punktum
lyde:
For medlem som per 31. desember 2010 er minst 63
år og som har fremma krav om dagpengar som gir rett til dagpengar
før 1. januar 2011, får opphevinga av § 4-17 verknad først frå 1. juli 2012.
XV
Iverksetjing og overgangsreglar nr. 3 skal lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man gikk i mot å oppheve særreglene for personer over 64
år, og viser til sine merknader i forbindelse med behandling av Innst.
15 S (2010–2011).
Disse medlemmer er fortsatt av
sammen formening, og vil derfor gå i mot den foreslåtte lovendring.
Disse medlemmer viser for øvrig
også til sine merknader av Prop. 1 S (2011–2012) i Innst. 15 S (2011–2012),
under kap. 2541.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
visar til Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Om lov om endringar i folketrygdlova
(ny alderspensjon), der dette blei drøfta og Stortinget vedtok å
vidareføre gjeldande reglar, jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009). Fleirtalet gjer
sin tilslutning til departementets føresegn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke forslaget om å fjerne første ledd i § 8-3 i folketrygdloven. Disse
medlemmer anser at det må gjelde like rettigheter til sykepenger
for alle som har lønnsinntekt over et visst nivå, slik at forutsigbarhet
og trygghet for planlagt virksomhet skal gjelde uavhengig av arbeidstakerens
alder.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd skal desse
endringane gjerast:
§ 3-2 fjerde ledd bokstav a skal
lyde:
a) som får uførepensjon eller
alderspensjon,
§ 3-24 tredje ledd bokstav c skal opphevast.
§ 3-26 tredje ledd bokstav a skal lyde:
a) pensjonsytelser og overgangsstønad
fra folketrygden
§ 4-4 femte ledd skal lyde:
Når grunnbeløpet blir regulert etter § 1-4, skal endringen
i kravet til minsteinntekt først gjelde fra og med det tidspunktet
Kongen bestemmer.
§ 8-3 første ledd andre punktum skal opphevast. Tredje
og fjerde punktum blir andre og tredje punktum.
§ 8-50 første ledd skal lyde:
Det ytes ikke sykepenger til et medlem som mottar hel uførepensjon
etter kapittel 12.
§ 8-50 andre ledd skal lyde:
Til et medlem som mottar gradert uførepensjon ytes det
sykepenger etter bestemmelsene i kapitlet her ut fra den arbeidsinntekt
som medlemmet har i tillegg til ytelsen.
§ 9-3 første ledd nytt andre punktum skal lyde:
Det ytes ikke stønad til medlem som er fylt 70
år.
§ 10-4 skal lyde:
§ 10-4. Alder
Det er et vilkår for rett til stønad etter § 10-5
at krav er framsatt før fylte 67 år. Stønad etter § 10-7 bokstavene
e til g gitt i medhold av § 10-5 kan ytes fram til vedkommende fyller
70 år.
Stønad til anskaffelse av bil i medhold av § 10-6 gis
bare når vilkårene for rett til slik stønad var oppfylt før vedkommende
fylte 70 år.
§ 10-5 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Det ytes ikke stønad etter denne paragrafen til en person
som mottar uførepensjon eller avtalefestet pensjon
som det godskrives pensjonspoeng for, se § 3-19 sjette ledd.
§ 11-13 fjerde ledd skal lyde:
Arbeidsavklaringspenger kan gis til studenter som
har behov for aktiv behandling for å kunne gjenoppta studiene.
Tiande strekpunktet i innhaldsoversikta til kapittel 12
blir oppheva.
§ 12-5 overskrifta skal lyde:
§ 12-5 Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak
§ 12-5 andre ledd første punktum skal lyde:
Når det skal avgjøres om et behandlingstiltak
eller et arbeidsrettet tiltak er hensiktsmessig, legges det
vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter.
§ 12-13 nytt sjuande ledd skal lyde:
Uførepensjon tilstått i medhold av § 12-2 fjerde ledd
beregnes på grunnlag av trygdetid til og med kalendermåneden før
uføretidspunktet og poengår til og med kalenderåret før nevnte tidspunkt.
For øvrig gjelder reglene i første til sjette ledd.
§ 12-14 første ledd bokstav a skal lyde:
a) ektefellen mottar alderspensjon, uførepensjon
eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, og
§ 12-16 blir oppheva.
§ 15-8 første ledd innleiinga skal lyde:
Når det yngste barnet har fylt ett år,
er det et vilkår for rett til overgangsstønad etter § 15-6 andre
og åttende ledd at den enslige moren eller faren enten
§ 15-14 første punktum skal lyde:
Overgangsstønad etter dette kapitlet faller bort i den
utstrekning vedkommende mottar ytelser til livsopphold fra folketrygden
i form av pensjon eller overgangsstønad som gjenlevende ektefelle,
alderspensjon, uførepensjon eller tilsvarende
ytelser fra utlandet.
§ 16-10 første ledd bokstav b skal lyde:
b) får rett til uførepensjon, eller
§ 17-11 første ledd bokstav b skal lyde:
b) når vedkommende får rett til uførepensjon,
eller
§ 18-7 andre ledd skal lyde:
Barnepensjonen faller bort i den utstrekning barnet har
rett til uførepensjon.
§ 19-4 tredje punktum skal lyde:
Det gis ikke alderspensjon til en person som mottar hel uførepensjon.
§ 19-8 tredje ledd skal lyde:
Lav sats ytes til den som lever sammen med en ektefelle
som mottar uførepensjon, alderspensjon eller
avtalefestet pensjon som nevnt i § 3-19 sjette ledd.
§ 19-17 første ledd bokstav a skal lyde:
a) ektefellen mottar alderspensjon, uførepensjon
eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng
for, se § 3-19 sjette ledd, og
§ 20-9 andre ledd bokstav a skal lyde:
a) som får uførepensjon eller alderspensjon,
eller
§ 22-10 tredje ledd bokstav b blir oppheva.
§ 22-10 fjerde ledd bokstav b skal lyde:
b) tilleggsstønader (§11-12)
§ 22-12 andre ledd første punktum skal lyde:
Uførepensjon til en person som har rett
til sykepenger, utbetales fra og med den måneden retten til sykepenger
utløper.
§ 22-13 fjerde ledd ny bokstav d skal lyde:
d) Arbeidsavklaringspenger etter kapittel
11 gis tidligst fra det tidspunktet da kravet ble satt fram.
II
I lov 6. mai 1988 nr. 22 om arbeidsgivers lønnsplikt
under permittering skal § 3 nr. 1 første ledd bokstav a lyde:
a) 10 arbeidsdager
ved hel permittering og ved minst 40 % reduksjon av arbeidstiden,
III
I lov 16. juni 2006 nr. 20 om arbeids- og velferdsforvaltningen
skal §14 a tredje ledd lyde:
Brukere som har fått fastslått
at de har et bistandsbehov, har rett til å delta i utarbeidelsen
av en konkret plan for hvordan de skal komme i arbeid (aktivitetsplan).
Det skal likevel ikke utarbeides aktivitetsplaner for personer som
har rett til kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember
2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 29.
IV
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid
og stillingsvern mv. skal § 4-1 nytt åttande ledd lyde:
(8) Når hensynet til
helse, miljø og sikkerhet tilsier det, kan departementet i forskrift
gi bestemmelser om at virksomheter som tilbyr renholdstjenester må
godkjennes av Arbeidstilsynet, og om det nærmere innholdet i en
slik godkjenningsordning. Når det stilles krav om slik godkjenning,
vil det være ulovlig å benytte tjenester fra virksomheter uten godkjenning.
V
I lov 13. desember 1946 nr. 21 om krigspensjonering
for militærpersoner skal desse endringane gjerast:
§ 18 nr. 1 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Har invaliden rett til overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i første ledd på samme måte.
§ 18 nr. 1 sjette ledd første punktum skal lyde:
Dersom det ytes overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i fjerde ledd på samme måte.
VI
I lov 13. desember 1946 nr. 22 om krigspensjonering
for hjemmestyrkepersonell og sivilpersoner skal desse endringane
gjerast:
§ 23 nr. 1 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Har invaliden rett til overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i første ledd på samme måte.
§ 23 nr. 1 sjette ledd første punktum skal lyde:
Dersom det ytes overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i fjerde ledd på samme måte.
VII
I lov 3. desember 1948 nr. 7 om pensjonstrygd for
sjømenn skal desse endringane gjerast:
§ 4 nr. 3 skal lyde:
3. Alderspensjon ytes til og med den kalendermåned
pensjonisten fyller 67 år, eller til den kalendermåned pensjonisten
får uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger
etter lov om folketrygd for hel uførhet eller full avtalefestet
pensjon som omfattes av lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser § 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
§ 5 nr. 2 skal lyde:
2. For pensjonist som har uførepensjon
eller arbeidsavklaringspenger etter lov om folketrygd for
mindre enn hel uførhet eller gradert avtalefestet pensjon som omfattes
av lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav d, bortfaller en forholdsmessig del
av alderspensjonen som svarer til uføre-graden eller pensjonsgraden.
§ 16 nr. 1 bokstav e skal lyde:
e) på det tidspunkt vilkårene i bokstav a-d er
oppfylt, ikke får uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger
fra folketrygden for hel uførhet eller full avtalefestet pensjon
som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
§ 28 nr. 2 første punktum skal lyde:
2. Den som er innvilget eller innvilges alderspensjon
etter denne loven og uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger
fra folketrygden eller avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven
§ 1 nr. 1 første ledd bokstav d med virkning fra et tidspunkt før
1. januar 2001, har rett til alderspensjon etter bestemmelsene i
denne loven som gjaldt før denne datoen, herunder pensjon etter
satser som nevnt i nr. 1.
§ 29 nr. 2 første punktum skal lyde:
2. Til en pensjonist som får uførepensjon
eller arbeidsavklaringspenger fra folketrygden, eller
avtalefestet pensjon som omfattes av samordningsloven § 1 nr. 1
første ledd bokstav d, som er mindre enn det alderspensjon etter
denne loven ville utgjøre hvis han ikke hadde hatt slik ytelse fra folketrygden
eller avtalefestet pensjon, gis det et overgangstillegg som tilsvarer
forskjellen.
VIII
I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd for fiskere
skal § 8 andre ledd første punktum lyde:
Alderspensjon oppheves fra og
med kalendermåneden etter den måned da pensjonisten fylte 67 år
eller fra og med den kalendermåned da pensjonisten får rett til uførepensjon
eller arbeidsavklaringspenger etter loven om folketrygd
for hel uførhet eller tar ut full avtalefestet pensjon som nevnt
i samordningsloven § 1 nr. 1 første ledd bokstav d.
IX
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser skal desse endringane gjerast:
§ 19 andre ledd første punktum skal
lyde:
Bestemmelsene i nr. 1 og 3 gjelder tilsvarende for samordning
av tjenestepensjon med uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger
etter loven om folketrygd.
§ 20 tredje ledd første punktum skal lyde:
Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder tilsvarende
for samordning av pensjon fra personskadetrygd med uførepensjon
eller arbeidsavklaringspenger etter loven om folketrygd.
§ 21 tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsen i første og annet ledd gjelder tilsvarende
for samordning av pensjoner fra tjenestepensjonsordning, personskadetrygd
og uførepensjon eller arbeidsavklaringspenger
etter loven om folketrygd.
X
I lov 12. desember 1958 nr. 10 om yrkesskadetrygd
skal desse endringane gjerast:
§ 11 nr. 4 første ledd skal lyde:
4. Til enslig person som har rett til pensjon etter denne
lov eller sykepenger etter bestemmelsene i pkt. 2, annet eller tredje
ledd og som er innlagt i institusjon som omfattes av folketrygdloven
§ 3-27 eller § 3-29, skal det fra og med den andre kalendermåned
etter den måned da forpleiningen tok til bare utbetales en så stor
del av nevnte ytelser etter denne lov som sammen med de sykepenger, arbeidsavklaringspenger
og den pensjon eller overgangsstønad som vedkommende eventuelt
har rett til etter lov om folketrygd, svarer til 10 prosent av full
og ikke samordnet pensjon etter denne lov, tillagt 15 prosent av
folketrygdens grunnbeløp.
§ 11 nr. 4 andre ledd skal lyde:
Til person som forsørger ektefelle eller barn skal det
i tilfelle som nevnt i første ledd bare utbetales en så stor del
av pensjon eller sykepenger etter denne lov, som sammen med de sykepenger, arbeidsavklaringspenger
og den pensjon eller overgangsstønad som vedkommende eventuelt
har rett til etter lov om folketrygd, svarer til 10 prosent av full
og ikke samordnet pensjon etter denne lov, tillagt 15 prosent av folketrygdens
grunnbeløp, samt pensjon etter §§ 19 og 22 i denne lov.
§ 12 nr. 3 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Dersom den skadede har rett til overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i annet ledd på samme måte.
§ 19 nr. 1 tredje ledd første punktum skal lyde:
Dersom det ytes overgangsstønad fra
folketrygden som inneholder tilleggspensjon, gjelder bestemmelsene
i annet ledd på samme måte.
XI
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
skal desse endringane gjerast:
§ 6-81 første ledd første punktum
skal lyde:
(1) Fra og med den måned skattyter mottar uførepensjon fordi
ervervsevnen er satt ned med minst 2/3, gis det et særfradrag i
alminnelig inntekt på 2.667 kroner pr. påbegynt måned.
§ 6-81 andre ledd første punktum skal lyde:
(2) Andre skattytere enn nevnt i første ledd som har mottatt
uførepensjon eller uførepensjon etter andre lover, skal
for hver påbegynt måned slike ytelser er mottatt, ha et særfradrag
lik halvparten av månedsfradraget etter første ledd.
§ 17-1 første ledd bokstav a skal lyde:
a) mottar uførepensjonetter folketrygdloven fordi ervervsevnen
er satt ned med minst 2/3. Dette gjelder ikke skattyter som samtidig
mottar arbeidsavklaringspenger fra folketrygden.
XII
I lov 19. februar 2010 nr. 5 om statstilskott til
arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor skal
§ 16 lyde:
§ 16 Forholdet til ytelser fra folketrygden
mv.
Avtalefestet pensjon etter kapitlet her må ikke kunne ytes
for tidsrom hvor det ytes arbeidsavklaringspenger, uførepensjon, etterlattepensjon
eller alderspensjon fra folketrygden.
XIII
I lov 25. juni 2010 nr. 28 om avtalefestet pensjon for
medlemmer av Statens pensjonskasse skal § 3 bokstav e første punktum
lyde:
e) Det ytes ikke avtalefestet
pensjon etter loven her for tidsrom hvor det ytes arbeidsavklaringspenger,
uførepensjon eller pensjon til gjenlevende ektefelle fra
folketrygden.
XIV
I lov 17. desember 2010 nr. 80 om endringar i folketrygdlova
og enkelte andre lover skal del IV andre punktum lyde:
For medlem som per 31. desember
2010 er minst 63 år og som har fremma krav om dagpengar som gir rett
til dagpengar før 1. januar 2011, får opphevinga av § 4-17 verknad
først frå 1. juli 2012.
XV
Iverksetjing og overgangsreglar
1. Endringane i folketrygdlova §§ 9-3, 11-13,
12-5, 12-13, § 22-10 fjerde ledd og § 22-13, i arbeids- og velferdsforvaltningslova
§ 14a og endringa i arbeidsmiljølova § 4-1 trer i kraft straks.
2. Dei andre endringane i folketrygdlova og endringane i
del II, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII og XIII trer i kraft 1.
januar 2012. Personar som mottek førebels uførepensjon etter folketrygdlova
§ 12-16, mottek likevel ytinga fram til Arbeids- og velferdsetaten
har handsama kravet om uførepensjon.
3. Endringa i del XIV trer i kraft straks.
Jeg viser til Prop. 7 L (2011-2012) Endringar
i folketrygdlova og enkelte andre lover der Arbeidsdepartementet
foreslår enkelte endringer i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av
formue og inntekt (skatteloven) i forbindelse med forslaget om å
oppheve folketrygdytelsen foreløpig uførepensjon. I forbindelse
med denne opphevingen må begrepet ”foreløpig uførepensjon” tas ut
flere steder i lovverket, herunder skatteloven §§ 6-81 og 17-1.
Ved en feil ble det i endringsteksten til lovforslaget
til skatteloven § 6-81 første ledd første punktum og § 17-1 første
ledd bokstav a skrevet ” uførepensjon etter folketrygdloven”, mens
det riktige skal være ”uførepensjon”. Dette fordi bestemmelsen også
omfatter uførepensjon etter andre ordninger enn folketrygden. Det
opprinnelige forslaget til endring av skatteloven § 6-81 andre ledd er korrekt slik det er fremmet
i Prop. 7 L.
Jeg anmoder om at arbeids- og sosialkomiteen
i sin innstilling retter opp dette i samsvar med gjennomgangen nedenfor.
Lovforslaget, s. 28 romertall
XI, endringer i skatteloven § 6-81 første ledd første punktum og § 17-1
første ledd bokstav a:
§ 6-81 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Fra og med den måned skattyter mottar uførepensjon fordi ervervsevnen
er satt ned med minst 2/3, gis det et særfradrag i alminnelig inntekt
på 2 667 kroner pr. påbegynt måned.
§ 17-1 første ledd bokstav a skal lyde:
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 29. november 2011
Robert Eriksson |
Kari Henriksen |
leder |
ordfører |