Jeg viser til brev 13.oktober 2011 fra Kontroll- og
konstitusjonskomiteen. Med bakgrunn i at hovedspørsmålet for henvendelsen
gjelder nødetatenes samarbeid med Sivilforsvaret, avgrenses besvarelsen
til Sivilforsvarets bistand til politiet, jf problemstilling 6.
Sivilforsvaret kan bistå politiet med skadeforebyggende
og skadebegrensende tiltak ved redning, alvorlige ulykker, store
branner, ekstremvær, flom, skred og andre naturskapte hendelser
og terror. Erfaringsmessig kan Sivilforsvarets bistand også bli
etterspurt ved mindre alvorlige hendelser som leteaksjoner og mindre brannet.
Etter at den akutte initialfasen for håndteringen av hendelse er
over, vil Sivilforsvarets videre bistand kunne endres til bistand
til kommunen.
Sivilforsvaret vil kunne bistå med førstehjelp, søk,
ordensinnsats og samband, veiledning av publikum, observasjon, vakthold
og trafikkdirigering av enklere art som ikke krever politimyndighet.
På materiellsiden vil relevant utstyr være telt, pumper, strøm-
og vanneaggregater, bårer, lysutstyr og annet redningsmateriell
som frigjørings- og sikringsutstyr.
Utover materiellstøtte, tilsier erfaring at
det er fredsinnsatsgruppene som politidistriktene har stor nytte
av. Adgangen til å rekvirere bistand fra Sivilforsvaret er erfaringsmessig
god. Politidirektoratet har ikke mottatt informasjon fra politimestrene
om at det er registrert problemer med å få bistand med tilstrekkelig
antall mannskaper, relevant kompetanse eller materiell. Tilgjengeligheten
av personell og materiell later til å ha dekket de behovene politiet
i sin alminnelighet har for bistand fra Sivilforsvaret.