Vedrørende kapittel 1725, hvor det fremkommer en
reduksjon på 7 millioner kroner knyttet til endringer i rutiner
for avlønning av vernepliktig akademisk befal. Medfører endringene
en reell lønnsreduksjon for vernepliktig akademisk befal i Forsvaret?
Hva er i så tilfelle bakgrunnen for dette?
Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått
en budsjetteknisk omdisponering av 7 mill. kroner fra kapittel 1725
til kapittel 1720 knyttet til endringer i rutiner for avlønning
av vernepliktig akademisk befal. Bakgrunnen for forslaget er at
det på budsjetteringstidspunktet ikke var avklart hvor ansvaret
for avlønning skulle ligge, og midlene ble således midlertidig budsjettert
på kapittel 1725. Det ble senere besluttet at ordningen skulle iverksettes
1. januar 2011, og midlene er derfor foreslått omdisponert til riktig
kapittel (kap. 1720) som vil ha ansvaret for avlønning av vernepliktig
akademisk befal.
Forslaget er således av teknisk karakter og
har ingen reell effekt for lønnsnivået for vernepliktig befal.
Vedrørende kapittel 1792. Vi ber om en spesifisert
oversikt, med tilknyttede kostnader, over hvilke «meirbehov knytt
til uvisse rundt den vidare utviklinga i Afghanistan» som utløser
behovet for en omdisponering av 90 mill. kroner.
Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått
og omdisponere totalt 90 mill. kroner til kapittel 1792 for å dekke
kostnader bl.a. til kjøp av proviant, utskifting av basemateriell
i Afghanistan samt merbehov i forbindelse med usikkerhet knyttet
til sikkerhetssituasjonen i Afghanistan.
Merbehovet i 2011 knytter seg til følgende områder:
Utskifting av basemateriell
(telt, feltbord, LAB-container og lignende) (10,8 mill. kroner).
Økning i antall kokker (2,0 mill. kroner).
Anskaffelse av proviant (60,0 mill. kroner).
Gjenanskaffelse av materiell som følge
av sikkerhetssituasjonen i operasjonsområdet. Dette gjelder oppreparering
og gjenanskaffelse av kjøretøy, våpen, samband, personlig bekledning og
utrustning (12,5 mill. kroner).
Anskaffelse av utstyr knyttet til militær-geografiske
tjenester (1,1 mill. kroner).
Infrastrukturtiltak i Afghanistan. Dette
gjelder bl.a. ny strømforsyning til hall i Camp Nidaros/NCC og NSE
i Mazar-e-Sharif og ny septiktank i camp Meymaneh/PRT (3,3 mill.
kroner).
Anskaffelse av blodvarmere i PRT. Blodvarmer er
en medisinsk innretning for å varme opp blod (0,3 mill. kroner).
Vi ber om en spesifisert oversikt over de leverandørforsinkelsene
som er bakgrunn for omdisponeringen av 324,678 mill. kroner fra kapittel
1760, post 45.
Regjeringen har i Prop. 14 S (2011–2012) foreslått
og omdisponere 324,678 mill. kroner til annen virksomhet på forsvarsbudsjettet.
Det forventes leverandørforsinkelser i 2011, hvorav i underkant
av 325 mill. kroner foreslås omdisponert til andre formål på forsvarsbudsjettet
i 2011. De leverandørforsinkelser som har størst konsekvens relatert
til utbetalinger for 2011, knytter seg til følgende prosjekter:
P7660 Nytt enhetshelikopter (ca. 700 mill. kroner), P6300 Skjold-klasse
MTB (ca. 305 mill. kroner), P6088 Fregattprosjektet (ca. 300 mill.
kroner) og P5439 Landbasert, indirekte ildstøtte (ca. 150 mill.
kroner). I tillegg kommer leverandørforsinkelser i flere mindre
prosjekter, som er kompensert gjennom ulike iverksatte tiltak. Leverandørforsinkelser
søkes normalt kompensert ved å forsere andre prosjekter i den samlede
investeringsporteføljen. Leverandørforsinkelser i materiellinvesteringsprosjekter
med store planlagte utbetalinger i budsjettåret kan imidlertid være vanskelig
å kompensere innenfor det samme året.