Jeg viser til brev av 25. november d.å. fra
Utenriks- og forsvarskomitten med spørsmål angående Prop. 20 S (2011-2012).
Utenriksdepartementet har følgende svar:
1. Utenriksdepartementet
gir ikke midler til anti-terrortiltak i Russland.
2. Hoveddelen av Utenriksdepartementets
støtte til anti-terrortiltak er rettet inn mot å støtte opp under
gjennomføringen av FNs globale anti-terrorstrategi som ble vedtatt
ved konsensus av FNs generalforsamling i 2006.
FNs generalsekretær har opprettet en egen Counter-Terrorism
Implementation Task Force (CTITF) for å lede gjennomføringen av
denne strategien og mye av Utenriksdepartementets innsats er rettet
inn mot å støtte CTITFs prosjekter. Utenriksdepartementet har i
november 2011 inngått en ny avtale med CTITF om støtte på 4 mill.
kroner for perioden 2011-2013. Andre FN-organer som UNICRI (FNs
institutt for forskning på kriminalitet) og UNODC (FNs kontor for bekjempelse
av narkotikahandel og kriminalitet) mottar også støtte fra Utenriksdepartementet over
den aktuelle budsjettposten. Utenriksdepartementet støtter også
ulike internasjonale forskningsprosjekter innen anti-terrorarbeid
og deradikalisering av terrorister, blant annet et prosjekt ledet
av Manchester Metropolitan University i Storbritannia.
Omdisponeringen av midler til anti-terrortiltak som
foreslått i Prop. 20 S (2011-2012) innebærer ingen ny innretning
for hvordan eller hvor midlene over den aktuelle budsjettposten
skal benyttes, men skyldes utelukkende at visse utgifter til anti-terrortiltak
som hittil har vært bevilget over bistandsbudsjettets kap. 164 post
72, i henhold til en nylig justering i OECD/DACs regelverk ikke
kan klassifiseres som offisiell utviklingshjelp (ODA) og inngå i
bevilgninger under programområde 03 Internasjonal bistand.