Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen:
1. Sørge for at det
gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved OUS, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er
tilpasset å unngå at prosessen går utover kvalitet og pasientsikkerhet.
2. Pålegge Helse Sør-Øst å styrke den stedlige
ledelse ved de ulike avdelingene i deres underliggende helseforetak.
3. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak, i løpet av en periode
på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de
første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og
det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.»
Forslagsstillerne viser til at fra og med 1. januar 2009
skulle helseforetakene Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet),
Aker universitetssykehus og Ullevål universitetssykehus slås sammen
til det nyopprettede helseforetaket Oslo universitetssykehus (OUS),
og at fra 1. januar 2011 skulle det overføres pasienter og opptaksområder
fra OUS til Akershus universitetssykehus HF (Ahus).
Forslagsstillerne mener regjeringen ikke i tilstrekkelig
grad har tatt kompleksiteten og risikoen ved dette på alvor, og
at ansvaret er skjøvet over på Helse Sør-Øst RHF og OUS, når den
er blitt konfrontert med bekymringer fra pasienter og ansatte. Det
framholdes at det også er kommet klare tilbakemeldinger om at det
mangler nødvendig infrastruktur, som for eksempel felles IKT-systemer.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å sørge for
at tilliten mellom ledelse og ansatte gjenopprettes.
Det uttales at tilbakemeldinger og signaler
viser at omstillingsprosessen går i et for raskt tempo, der det
er vanskelig å se at risiko for kvalitet og pasientbehandling tas
tilstrekkelig hensyn til. Forslagsstillerne mener at risikoanalysene
for omstillingsprosessen må ha konsekvenser for gjennomføringen
av omstillingen, og at det kan være nødvendig å utsette og revurdere
enkelte endringer. De mener at risikoanalysen for omstillingsprosessen
også må innebære en vurdering av om de spesialiserte funksjonene fortrenger
lokalsykehusfunksjonene, og om det er tatt tilstrekkelig hensyn
til befolkningsutviklingen.
Forslagsstillerne mener at resultater fra risikovurderingen,
herunder tilbakemeldinger fra de ansatte, skal føre til en fornyet
gjennomføringsplan, der tempo og endringer tilpasses slik at de ikke
går utover sikkerhet og kvalitet i pasientbehandlingen.
Det uttales at dersom regjeringen skulle mene
at en fornyet gjennomgang har betydning for helseforetakenes økonomiske
ramme, må den fremme en sak for Stortinget om dette.
Forslagsstillerne ønsker at Helse Sør-Øst blir pålagt
å styrke den stedlige ledelsen ved de ulike avdelingene.
Det vises til at nivået på IKT-investeringer
i Norge har ligget under det en finner i sammenlignbare land. og
det framholdes at manglende felles IKT-infrastruktur blir et stort
problem når det blir større oppgavedeling mellom sykehusene, og
at det hindrer samhandling mellom de ulike delene av helsetjenesten.
Forslagsstillerne mener helseforetakene ikke alene
kan bære kostnaden med en nasjonal IKT-satsning i helsetjenesten
innenfor dagens system, og at det derfor bør etableres en statlig
finansieringsordning for IKT-satsning i helsetjenesten. Ordningen
skal innebære at det stilles 10 mrd. kroner til rådighet til etablering
av felles IKT-infrastruktur og -tjenester i løpet av en periode
på fem år.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at Helse Sør-Øst RHF ble opprettet
i 2007 ved en sammenslåing av tidligere Helse Øst RHF og Helse Sør
RHF. Denne omstillingen hadde bred politisk støtte i Stortinget. Komiteen mener
den tidligere inndelingen hvor Rikshospitalet som lå under Helse Sør
RHF, fikk flertallet av sine pasienter fra Helse Øst sitt geografiske
ansvarsområde, og hvor fag- og forskningsområder dels var duplisert,
ikke var optimal med tanke på beste organisering for fremtiden. Komiteen merker
seg at det nye regionforetaket etter en analyse av utfordringsbildet
kom til at det ville være riktig å samle ressursene i hovedstaden
til ett sykehus, Oslo universitetssykehus HF.
Komiteen har oppfattet at sykehusene
i første driftsår 2009 ble drevet som separate enheter, og at sykehusene
faglig og økonomisk ble samlet fra 1. januar 2010 som ledd i den
store integrasjonsprosessen. Komiteen noterer seg
at utgangspunktet for prosessen har vært krevende, blant annet på
bakgrunn av at aktiviteter finner sted på hele 70 lokasjoner i og
utenfor Oslo. Komiteen vil bemerke at dette forhold
viser at behovet for en organisasjonsutviklingsprosess har vært
stort.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er positivt at Stortinget ved gjentatte anledninger har
blitt informert om utviklingen i en så stor omstilling på et viktig
samfunnsområde, gjennom budsjettdokumenter, særlig redegjørelse,
gjennom interpellasjon, brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
og behandling av representantforslag. Flertallet har
merket seg det allmenne ordskiftet i tilknytning til saken. Flertallet har
også hatt åpen høring i tilknytning til dette representantforslaget.
Flertallet vil understreke at
organisering og drift av spesialisthelsetjenesten i henhold til
lov om helseforetak mm. innebærer en tydelig ansvars- og rolledeling.
Det politiske og overordnede ansvaret ligger hos statsråden som styrer
de regionale helseforetakene gjennom foretaksmøter, styringsdokumenter
og krav i tilknytning til bevilgninger. Flertallet er
klar over at statsråden avgjør hvor overordnet og hvor detaljert
styringen til enhver tid skal være. Flertallet mener
at det i slike vurderinger skal legges vekt på hva som gir de beste
resultater for pasientene, for arbeidsmiljø og for riktig bruk av de
samlede menneskelige og økonomiske ressurser.
Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår
en ny risikoanalyse og gjennomføringsplan. Flertallet vil
understreke at strategiarbeid og daglig drift innenfor vedtatte
politiske føringer er et ansvar for styre og ledelse i regionale
helseforetak og helseforetak, samtidig som statsråden skal ha en
aktiv og oppsøkende rolle for å forsikre seg om at virksomheten
følger styringssignaler og driver forsvarlig.
Flertallet viser til statsrådens
brev av 30. november 2011(vedlagt) og er glad for den aktive holdning
statsråden har vist i oppfølgingen av Helse Sør-Øst som igjen har
hatt kontinuerlig oppfølging av Oslo universitetssykehus HF. Flertallet mener
det inngår i god ledelse å ha en fortløpende og så faktabasert som
mulig oppfølging av store organisasjonsutviklingsprosesser. Flertallet viser
til statsrådens svar og finner dette godt ivaretatt. Flertallet mener Helse
Sør-Øst RHF i styringslinjen har fått beskjed om å tilpasse fremdrift
og retning i prosjektet basert på fortløpende risikoanalyser, fakta
og erfaringer som genereres i prosessen. Flertallet vil
videre understreke at dette ansvaret også fremgår av forskrift om
internkontroll i helse- og sosialtjenesten. Flertallet mener
det er bedre at gjennomføringsplanen evalueres og oppdateres fortløpende
enn at dette skjer kun ved én anledning som forslagsstillerne tar
til orde for.
Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår
å styrke stedlig ledelse. Som et utgangspunkt vil flertallet slå
fast at god organisering og ledelse er helt nødvendig for å skape
de beste helsetjenester for befolkningen. Flertallet vil
understreke noen allmenne prinsipper som fremmer god ledelse, blant
annet at lederskapet skal ha respekt for og se sine ansatte i hverdagen,
og at ansatte skal vite hvem som er nærmeste leder og ha en hensiktsmessig
dialog med sin leder. Flertallet mener at god ledelse krever
relevante kontaktflater mellom leder og ansatte, og at dette best
finner sted innenfor geografisk nærhet. Flertallet mener
derfor at lederskapets kontakt med dets ansatte skal være en del
av forventningen til godt lederskap i sektoren.
Flertallet merker seg at forslagsstillerne foreslår
en statlig finansiering for IKT-satsing på 10 mrd. kroner over 5
for alle regionale helseforetak på vilkår som innebærer rentefrihet
og avdragsfrihet de første fem årene. Flertallet merker
seg at forslaget kommer på siden av Stortingets ordinære budsjettbehandling,
selv om denne foregår i samme tidsrom. Flertallet er
enig i at IKT-utviklingen i helse- og omsorgstjenesten har vært
fragmentert og manglet et overordnet politisk grep i tidligere perioder. Flertallet er
derfor glad for at regjeringen i St.meld. nr. 47 (2008–2009) Samhandlingsreformen
avklarer og slår fast at staten skal ha det overordnede ansvaret
for IKT-strategi og arkitektur. Flertallet er enig
i at dette må ses på ut over spesialisthelsetjenesten, blant annet
slik at kommunikasjon mellom spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste
kan bli bedre. Flertallet er glad for at dette arbeidet
er igangsatt og gitt prioritet.
Flertallet viser til statsrådens
brev og understreker at helseforetakene i 2011 bruker 3,5–4 mrd.
kroner til IKT-formål, og dette tilsvarer 3–4 prosent av de totale
rammer. Flertallet mener helseforetakene skal ha
et helhetlig ansvar for prioriteringer mellom drift og investeringer,
og at satsingen på IKT og andre nødvendige investeringer best ivaretas
gjennom vekst i de årlige budsjetter. Flertallet viser
til statsrådens brev og er enig i at lån til helseforetakene blir
bevilget over streken slik at det må tas høyde for rentekompensasjon
og avskrivninger i henhold til gjeldende regler.
Flertallet foreslår at representantforslaget
avvises.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til den brede støtte
til både virkelighetsbeskrivelsen og de konkrete forslag i representantforslaget,
som kom frem i høringen. Disse medlemmer er glad
for støtten fra Norsk Sykepleierforbund, Den norske legeforening,
Funksjonshemmedes Fellsorganisasjon og Den norske jordmorforening
og mener dette illustrerer den bekymring både fagfolk og pasienter
opplever.
Som Legeforeningen uttaler i sin høringsuttalelse:
«Forståelsen av risikoen knyttet til dagens situasjon
er svært ulik mellom pasienter og pasientorganisasjonene, ansatte,
Helsetilsynet på den ene siden, og helseforetak, regionalt helseforetak og
departementet på den andre siden.»
Disse medlemmer er opptatt av
at det i større grad skapes en felles forståelse av utfordringer og
muligheter ved omstillingsprosessen, og håper departementet vil
være lydhør overfor dem som sitter nærmest prosessen. For disse medlemmer er
det avgjørende at omstillingene skal føre til bedre tjenester for
pasientene og sikre et godt arbeidsmiljø for de ansatte. Slik disse
medlemmer ser det, er det derfor nødvendig å få iverksatt
en grundig risikovurdering av hele prosessen, ikke bare enkeltelementer
av den.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité med svar på
spørsmål knyttet til omstillingene ved Oslo universitetssykehus
HF, og til helse- og omsorgskomiteen med uttallese om gjeldende representantforslag,
Dokument 8:24 S (2011–2012).
Disse medlemmer vil understreke
at statsrådens henvisning til de fortløpende risikovurderinger som
gjøres i Helse Sør-Øst, ikke oppfattes som et tilstrekkelig alternativ
til en mer helhetlig risikoanalyse, og viser til teksten i representantforslaget,
der det heter:
«Forslagsstillerne vil også vise til at selv om det foretas
fortløpende risikoanalyser av flere deler av tilbud og organisasjon
ved OUS, mangler en helhetlig risikovurdering av den kombinerte
fusjons- og fisjonsprosessen.»
Disse medlemmer registrerer at
statsråden hevder:
«Det er ikke mulig å gjennomføre én risikovurdering
en gang for alle som tar høyde for alle mulige problemstillinger
som kan oppstå…»
Disse medlemmer vil understreke
at en slik bemerkning ikke gir grunnlag for å avvise et behov for
en mer helhetlig risikoanalyse.
Disse medlemmer merker seg støtten
til å styrke den stedlige ledelsen på de ulike avdelingene. Disse
medlemmer understreker at dette er viktig for å sikre en
tettere kontakt og forståelse mellom ledelse og ansatte.
Disse medlemmer viser til den
støtte forslaget om en IKT-satsning får fra fagorganisasjonene,
vist gjennom høringsrunden. Blant annet viser Jordmorforeningen
til manglende elektronisk kommunikasjon mellom Ullevål og Rikshospitalet.
Legeforeningen skriver:
«Mangel på felles, oppdaterte opplysninger om pasientene
gir lengre ventetider og medvirker til utilsiktede hendelser. (…)
Problemene skyldes blant annet en betydelig underfinansiering av IKT
i spesialisthelsetjenesten (…)»
Disse medlemmer er glad for at
statsråden i brev til helse- og omsorgskomiteen uttrykker enighet
med at det er behov for gode IKT-løsninger i sektoren. Disse
medlemmer mener at den manglende koordinerte satsningen
på dette i Norge illustrerer behovet for et nasjonalt løft. Disse
medlemmer er skeptisk til om RHF-ene alene er i stand til
å ta det nødvendige ansvar for å få på plass en bedre IKT-infrastruktur. Statsråden
skriver i sin uttalelse at «Å etablere en låneordning endrer ikke
at dette er et prioriteringsspørsmål». Det er disse medlemmer enig i
og mener dette er en viktig og riktig prioritering.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å
oppretteholde og igjen fremme dette forslag:
«Stortinget ber regjeringen:
1. Sørge for at det
gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved Oslo universitetssykehus HF, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan
som er tilpasset å unngå at prosessen går ut over kvalitet og pasientsikkerhet.
2. Pålegge Helse Sør-Øst RHF å styrke den stedlige
ledelse ved de ulike avdelingene i underliggende helseforetak.
3. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak i løpet av en periode på
fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de
første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og
det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen:
1. Sørge for at det
gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved Oslo universitetssykehus HF, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan
som er tilpasset å unngå at prosessen går ut over kvalitet og pasientsikkerhet.
2. Pålegge Helse Sør-Øst RHF å styrke den stedlige
ledelse ved de ulike avdelingene i underliggende helseforetak.
3. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak i løpet av en periode på
fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt de
første fem årene. Valg av IKT-løsninger skal styres nasjonalt, og
det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:24 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Arne Olsen, Bent Høie, Laila Dåvøy
og Trine Skei Grande om tiltak for å sikre kvalitet og pasientsikkerhet
under omstillingsprosessen ved Oslo universitetssykehus – avvises.
Det vises til Dokument 8:24 S (2011-2012) oversendt
fra Stortingets helse- og omsorgskomité i brev av 23. november 2011.
Helse- og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslaget.
Dokument 8:24S (2011-2012) omfatter følgende tre forslag:
Stortinget ber regjeringen:
I. Sørge
for at det gjøres en ny og helhetlig risikoanalyse av omstillingsprosessen
ved OUS, som skal lede til en fornyet gjennomføringsplan som er
tilpasset å unngå at prosessen går utover kvalitet og pasientsikkerhet.
II. Pålegge Helse Sør-Øst å styrke
den stedlige ledelse ved de ulike avdelingene i deres underliggende
helseforetak.
III. Etablere en statlig finansieringsordning
for IKT-satsning i helsetjenesten, der 10 mrd. kroner stilles til
rådighet for alle regionale helseforetak, i løpet av en periode
på fem år. Beløpet skal gis som et rentefritt lån, som er avdragsfritt
de første fem årene. Valg av IKT-Iøsninger skal styres nasjona1t,
og det må sikres at systemene fungerer på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.
Jeg vil innledningsvis vise til interpellasjon
i Stortinget 28. november 2011, samt brev av 18. november 2011 til
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité om situasjonen ved
Oslo universitetssykehus HF. Av brevet til Kontroll og konstitusjonskomiteen
datert 18.11.2011 fremgår bakgrunnen for etableringen av Helse Sør-Øst
RHF og Oslo universitetssykehus HF (OUS). Det vises også til omtalen
av departementets styring og oppfølging av omstillingene i helseregionen
og i hovedstadsområdet.
I brevet ble det også vist til at Helse Sør-Øst RHF
redegjorde for planene om å slå sammen de fire sykehusene i hovedstadsområdet
til Oslo universitetssykehus HF (OUS) i styresak 108/2008. I samme
styresak er det også gitt en omtale av overføringen av lokalsykehusansvaret
for en befolkning på 160 000 fra OUS til Ahus. Helse Sør-Øst RHFs
vurdering var at ikke bare Alna, men også kommunene i Follo skulle
overføres til Ahus fra 2011. Dette var bl a begrunnet i ønsket om
å bruke kapasiten på Ahus best mulig. Follo ble foreslått overført
fordi området grenser til Ahus sitt eksisterende opptaksområde.
Styrets vedtak ble stadfestet i foretaksmøtet i Helse Sør-Øst RHF
27. november 2008.
Som redegjort for i brevet til Kontroll- og
konstitusjonskomiteen, har virksomheten et ansvar for å sikre at
de helsetjenestene som til enhver tid ytes, er sikre og forsvarlige
og i tråd med lov og forskrifter og krav fra eier. Helse Sør-Øst
RHF sitt sørge-for-ansvar innebærer at det regionale helsefortaket
og helseforetakene må planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere
virksomheten slik at helsetjenestene er sikre og forsvarlige. Dette
ansvaret fremgår også av forskrift om internkontroll i helse- og
sosialtjenesten.
Departementet har i flere foretaksmøter med Helse
Sør-Øst RHF stilt krav om at det foreligger systemer for internkontroll
og risikostyring for å forebygge, forhindre og avdekke avvik i det
regionale helseforetaket og i de underliggende helseforetakene.
Dette er viktig både i daglig ordinær drift, men ikke minst i forbindelse
med større omstillinger i helseforetakene. I foretaksmøtet i januar
2010 ble dette formulert slik :
”Ved omstilling av virksomheten
må det foreligge risikovurderinger for hvilke konsekvenser tiltaket
vil ha for andre deler av virksomheten og det samlede tjenestetilbudet
for pasientene.” Helse Sør-Øst redegjorde for sin oppfølging
av dette kreavet i årlig medling for 2010 lagt frem i mars 2011.
Helse Sør-Øst RHF har etablert et rammeverk som
skal sikre omforent forståelse av prinsipper, metoder og krav for
god virksomhetsstyring, intern kontroll og risikostyring i regionen.
Dette rammeverket har Helse Sør-Øst RHF gjort gjeldende for sine
underliggende helseforetak gjennom foretaksmøter og oppdragsdokumenter.
I tillegg har styret for Helse Sør-Øst RHF, etter krav fra eier
i 2005, etablert en revisjonskomite og en internrevisjonsordning
som har ansvar for internrevisjon og rådgivning av det regionale helseforetaket
og de underliggende helseforetakene i regionen. Internrevisjonens
formål er å bistå styret og ledelsen for det regionale helseforetaket
og helseforetakene med å utøve god virksomhetsstyring gjennom intern
kontroll og risikostyring.
I følge Helse Sør-Øst RHF er rammeverket lagt til
grunn i hele helseforetaksgruppen og danner et viktig grunnlag for
god pasientbehandling. OUS har siden sammenslåingen av sykehusene utført
risikovurderinger etter metodikk fastsatt i rammeverket. Risikovurderingene
inneholder både risikoanalyse og handlingsplan for risikoreduserende
tiltak. Risikovurderingene gjennomføres på alle ledelsesnivåer,
dvs på avdelings-, klinikk,- sykehus,- og helseforetaksnivå. Dette slik
at hvert ledernivå både identifiserer risiko og gjennomfører risikoreduserende
tiltak og rapporterer disse til overordnet ledelsesnivå. Helseforetakets
overordnede vurderinger og tiltak legges frem for styret for helseforetaket
og for Helse Sør-Øst RHF.
Det gjennomføres systematiske risikovurderinger
ut fra satsningsområdene i Helse Sør-Øst RHF sin strategiske utviklingsplan,
der kvalitet og pasientbehandling er første satsningsområde. Det
gjennomføres også spesielle risikovurderinger i forkant av endringer
som kan ha konsekvenser for driften. Både systematiske og spesielle
risikovurderinger har vært gjennomført og blir gjennomført i forbindelse
med omstillingene ved OUS. Dette ble også gjort i forbindelse med
at 160 000 innbyggere ble overført fra OUS til Ahus. Risikovurderingene
var en sentral del av planlegging og gjennomføring av overføringen.
Representantenes forslag om en ny og helhetlig plan
for risikovurderinger synes å bygge på en antakelse om at risikovurderinger
ikke er gjort eller gjøres. Dette medfører ikke riktighet. Det er ikke
mulig å gjennomføre én risikovurdering en gang for alle som tar
høyde for alle mulige problemstillinger som kan oppstå i forbindelse
med omstillingene ved OUS. Risikovurderingene og vurderinger av
risikoreduserende tiltak ved OUS omfatter også fortløpende vurderinger
av om det er behov for å justere fremdriftsplanene. Det vurderes
ikke som hensiktsmessig eller risikoreduserende å stanse de prosessene
som er igangsatt. Snarere vil dette kunne bidra til å øke risikoen
og skape usikkerhet.
Som komiteen er kjent med, har Arbeidstilsynet påpekt
en rekke mangler ved bygningsmassen ved OUS og det er gitt en frist
til 1. mars 2012 med å utarbeide og vedta en oppdatert vedlikeholdsplan.
Jeg er kjent med at konstituert administrerende direktør arbeider
med dette, som en integrert del av helseforetakets arealplan og langtidsplan.
Dette skal legges fram for styret for OUS 15. februar 2012. Det
trengs både bygningsmessige tiltak og økt vedlikehold på OUS. Dette
er etter min vurdering et argument for fortsatt omstilling og taler
mot å stanse prosessene som er igangsatt.
Etableringen av OUS er et viktig ledd i samordningen
av de mange like fag- og forskningsmiljøene som var en sentral del
av problembeskrivelsen i hovedstadsområdet, slik det var politisk
enighet om. Fra 2010 ble helseforetaket drevet med felles ledelse
og gjennomgående klinikker og ledelse på tvers av de fire sykehusene.
Gjennomgående ledelse er viktig for å sikre samordning og samhandling
mellom fag- og forskningsmiljøene som er lokalisert på flere steder
og for å sikre helhet i det samlede pasienttilbudet.
Samlingen av fag- og forskningsmiljøer skal skje
i flere trinn og gjennomføres over flere år. I følge Helse Sør-Øst
RHF er det pr november 2011 gjennomført 29 samlokaliseringer. F
eks er akuttpsykiatri samlet på Ullevål sykehus, gynekologi er samlet
på Ullevål sykehus, avrusning og rusakutt er samlet på Aker sykehus
og ablasjonsvirkomhet er samlet på Rikshospitalet. Nye samlokaliseringer
er i ferd med å gjennomføres. Helse Sør-Øst RHF har informert meg
om at innen enkelte fagområder vil det fortsatt være virksomhet
på to eller flere steder. Dette innebærer at enkelte ansatte kan
oppleve at de ikke har tilstedeværende ledelse til enhver tid. Dette
vil suksessivt finne sin løsning ved å fortsette rekken av planlagte
samlokaliseringer.
De fire sykehusene har heller ikke tidligere
hatt stedlig ledelse ved samtlige av de over 70 stedene de driver
sin virksomhet. Samtidig er det mer krevende og viktig å sikre god
ledelse under en omstilling, samtidig som full drift pågår. I følge
Helse Sør-Øst RHF har ledelsen ved OUS tatt bekymringene fra de
ansatte på alvor, og diskuterer hvordan dette best kan håndteres.
Helse Sør-Øst RHF har informert meg om at OUS
har vært opptatt av å sikre kort avstand mellom førstelinjen og
ledelsen. Dette innebærer en begrensning i antallet ledere, med
den konsekvens at man ikke får stedlig ledelse innen samtlige fagområder
på samtlige lokasjoner til enhver tid. For å imøtekomme behov for
stedlig ledelse er det iverksatt en stedlig koordinatorfunksjon
som skal bistå leder i drift- og personalledelse. Denne ordningen
er evaluert i tre klinikker og det konkluderes med at disse stillingene
i stor grad ivaretar behovet for stedlig ledelse.
Jeg forventer og har tillit til at Helse Sør-Øst RHF
og styret, ledelsen og ansatte ved OUS vil håndtere dette på en
god måte. Det er en forutsetning at tjenestene OUS tilbyr er forsvarlige.
For helsepersonell er dette ansvaret plassert på individnivå ved
at helsepersonellet har en plikt til å gi forsvarlige tjenester
(helsepersonelloven § 4). Ansvaret er videre plassert på virksomhetsnivå ved
at virksomheten har ansvar for å legge til rette for at helsepersonell
kan gi forsvarlige tjenester (spesialisthelsetjenesteloven § 2-2).
Dette innebærer at det tilligger daglig ledelse ved OUS å sikre
forsvarlig organisering av virksomheten. Eventuelle krav til endringer
i ledelse må vurderes i denne sammenhengen, og drøftes mellom ledelsen
og de ansattes organisasjoner i tråd med de etablerte spillereglene
i arbeidslivet.
Representantene foreslår at det stilles 10 mrd kroner
til rådighet til etablering av felles IKT- infrastruktur og -tjenester
i løpet av en periode på fem år, der beløpet gis som et rentefritt
lån, som er avdragsfritt de første fem årene. Jeg er enig i at det
er nødvendig med gode teknologiske løsninger i helseforetakene.
Dette er viktig for å sikre pasientsikkerhet og kvalitet, og at
pasientforløpene følges av elektronisk informasjonsutveksling som
sikrer gode arbeidsprosesser og ressursbruk på tvers av helseforetakene
og mellom forvaltningsnivåene.
Regjeringen har sørget for en sterk vekst i
bevilgningen til spesialisthelsetjenesten. Dette har gitt gode muligheter
for investeringer både i bygg, medisinsk utstyr og IKT. Jeg mener
at det er lite hensiktsmessig å øremerke penger til IKT, men vil
i stedet fortsette å sørge for vekst i bevilgningen til spesialisthelsetjenesten
og sikre en synkron plan for felles nasjonale løsninger på IKT-området.
Å etablere en låneordning endrer ikke at dette er et prioriteringsspørsmål.
Å skape en god helsetjeneste handler ikke bare om penger, men også
om god styring og ansvarliggjøring av hvert enkelt helseforetak.
Jeg er opptatt av at helseforetakene skal ha et helhetlig ansvar
for å prioritere mellom drift og investeringer, herunder IKT, innenfor
sine bevilgninger. For 2012 er det foreslått samlede bevilgninger
til helseforetakene på vel 106 mrd. kroner. Innenfor disse vil helseforetakene
måtte gjøre prioriteringer mellom drift og investeringer i for eksempel
IKT, bygg og annet utstyr. God styring i helseforetakene har bidratt
til at foretakene samlet sett nå går i balanse. Det gjør det mulig
å investere i nye bygg, nytt utstyr, herunder IKT, og flere av sykehusene
har nå satt i gang viktig arbeid for å bygge ut infrastruktur og
programvare, og øke kompetansen i bruk av IKT. I 2011 ligger det
an til at spesialisthelsetjenesten bruker om lag 3,5 - 4 mrd kroner
til IKT formål, noe som tilsvarer om lag 3 -4 prosent av den totale
rammen til helseforetakene. Over 5 år vil dette utgjøre opp mot
20 mrd kroner.
Jeg er helt enig med representantene om at satsing
på IKT er av betydning for pasientsikkerheten og effektiviteten
i helse- og omsorgstjenesten og jeg har stilt en rekke krav til
utvikling på dette området. Av satsingsområder som allerede er satt
i gang, kan jeg nevne at alle helseforetakene skal være i stand
til å motta elektronisk henvisninger innen utgangen av 2012. Det
skal også utvikles standarder for elektroniske henvisninger mellom
helseforetakene innen utgangen av 2012. Vi er i tillegg i ferd med
å utvikle nasjonal kjernejournal, innføre e-resept og videreutvikle
den nye nasjonale helseportalen.
Jeg vil imidlertid understreke at satsinger
på IKT må fremmes i de årlige budsjetter i tråd med det system for
investeringer som er etablert for de regionale helseforetakene.
Lån blir der bevilget over streken og det må i tillegg til rentekompensasjon
også tas høyde for at helseforetakene får 100 til 200 mill. kroner
i økte avskrivningskostnader for hver milliard som investeres. Dette
må også håndteres innenfor de samlede overføringene til helseforetakene.
Jeg mener at det er nødvendig å stille krav
til forventet og koordinert utvikling på IKT-området i spesialisthelsetjenesten
og vil følge opp dette i foretaksmøtene med de regionale helseforetakene.
Samtidig vil jeg minne om at krav til bruken av systemene er like
viktige som selve systemene. Jeg vil i den forbindelse vise til
den nye helseinformasjonssikkerhetsforskriften, som stiller krav
om at personell gis nødvendig opplæring og informasjon for å bruke
systemene. Jeg vil avslutningsvis vise til at jeg har igangsatt arbeid
med to stortingsmeldinger som skal ferdigstilles høsten 2012; en
om kvalitet og pasientsikkerhet og en om e-helse i en digital hverdag, der
både teknologiske løsninger og framtidige satsingsbehov på IKT området
vil bli behandlet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 8. desember 2011
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |