Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
11 L (2011–2012) der regjeringen foreslår endringer i § 24 i lov
16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Komiteen peker
på at endringene foreslås for å gjennomføre hviletidsbestemmelsene
til sjøs, som ble endret av FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) i 2010. Komiteen viser
til at det i proposisjonen fremkommer at Sjøfartsdirektoratet i
løpet av høsten 2011 tar sikte på å utarbeide en forskrift i medhold
av loven. Komiteen legger tilgrunn at dette gjøres så
snart loven er vedtatt av Stortinget.
Komiteen viser til det ikke er
nødvendig å endre på hovedregelen, som bl.a. slår fast at det skal
gis en daglig hvile på 10 timer. Imidlertid strammer IMOs endrede
regler inn på adgangen til å gjøre unntak fra hviletiden, noe som
må reflekteres i norsk rett. For visse ferger i innenriks fart (fartsområde
1 og 2) gjelder konvensjonen ikke, og departementet foreslår her
en mer fleksibel adgang til å unnta fra hovedreg-lene om hviletid.
Komiteen merker seg at høringsinstansene
i det alt vesentligste er enige i departementets forslag til lovendring,
men at det har kommet innvendinger til forslaget som tilsier at
lovutkastet bør justeres.
Komiteen viser til at både sjømannsorganisasjonene
og Rederienes Landsforening har reagert på at unntaket som gjelder
skiftordninger på passasjerskip i innenriksfart innenfor fartsområde
2, ikke er foreslått videreført i Sjøfartsdirektoratets høringsutkast
til forskrift. Disse organisasjonene ønsker at unntaket lovfestes
i § 24, slik det var i den nå opphevede arbeids- og hviletidsloven
fra 1977.
Komiteen viser til at Sjømannsorganisasjonene
begrunner dette med at om de ordinære hviletidsregler skulle følges,
ville det føre til oppstykkede skiftordninger for mannskapet, med
hyppig skiftbytte og oftere lange arbeidsreiser til og fra skipet.
Komiteen merker seg at departementet,
på denne bakgrunn, foreslår at det tas inn en ny bestemmelse i § 24
hvor det slås fast at tilsynsmyndigheten etter en begrunnet uttalelse
fra berørte sjømanns- og rederiorganisasjoner, kan gjøre unntak
fra første ledd på passasjerskip med skiftordning i innenriks fart
i fartsområde 1 og 2. Komiteen merker seg videre
at departementet legger til grunn at allerede innvilgede unntak
etter bestemmelsen vil bestå uten ny søknad.
Komiteen viser til at Rederienes
Landsforening begrunner sitt ønske om videreføring av unntaket som
gjelder skiftordninger på passasjerskip i innenriksfart innenfor
fartsområde 2, med at en mindre fleksibel hviletidsordning vil gjøre
det nødvendig for rederiene å øke bemanningen og at oppgaver som
tradisjonelt har vært utført om bord overføres til landorganisasjonen. Rederienes
Landsforening påpeker at dette nødvendigvis vil innebære økte kostnader.
Komiteen merker seg at departementet
tar disse opplysningene til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de endringer som fremkommer som følge av proposisjonen, ikke
vil medføre ekstra kostnader for det offentlige og ikke vesentlige
økte kostnader for de private aktørene. Disse medlemmer mener
det er av avgjørende betydning at en ikke legger opp til endringer
som vil kunne medføre svekket konkurranseevne for de norske rederiene. Disse medlemmer forutsetter
på denne bakgrunn at dersom det skulle vise seg at de endringer
som fremkommer som følge av proposisjonen likevel skulle medføre
vesentlig økte kostnader for de private rederiene, vil regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.