2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 11 L (2011–2012) der regjeringen foreslår endringer i § 24 i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). Komiteen peker på at endringene foreslås for å gjennomføre hviletidsbestemmelsene til sjøs, som ble endret av FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) i 2010. Komiteen viser til at det i proposisjonen fremkommer at Sjøfartsdirektoratet i løpet av høsten 2011 tar sikte på å utarbeide en forskrift i medhold av loven. Komiteen legger tilgrunn at dette gjøres så snart loven er vedtatt av Stortinget.

Komiteen viser til det ikke er nødvendig å endre på hovedregelen, som bl.a. slår fast at det skal gis en daglig hvile på 10 timer. Imidlertid strammer IMOs endrede regler inn på adgangen til å gjøre unntak fra hviletiden, noe som må reflekteres i norsk rett. For visse ferger i innenriks fart (fartsområde 1 og 2) gjelder konvensjonen ikke, og departementet foreslår her en mer fleksibel adgang til å unnta fra hovedreg-lene om hviletid.

Komiteen merker seg at høringsinstansene i det alt vesentligste er enige i departementets forslag til lovendring, men at det har kommet innvendinger til forslaget som tilsier at lovutkastet bør justeres.

Komiteen viser til at både sjømannsorganisasjonene og Rederienes Landsforening har reagert på at unntaket som gjelder skiftordninger på passasjerskip i innenriksfart innenfor fartsområde 2, ikke er foreslått videreført i Sjøfartsdirektoratets høringsutkast til forskrift. Disse organisasjonene ønsker at unntaket lovfestes i § 24, slik det var i den nå opphevede arbeids- og hviletidsloven fra 1977.

Komiteen viser til at Sjømannsorganisasjonene begrunner dette med at om de ordinære hviletidsregler skulle følges, ville det føre til oppstykkede skiftordninger for mannskapet, med hyppig skiftbytte og oftere lange arbeidsreiser til og fra skipet.

Komiteen merker seg at departementet, på denne bakgrunn, foreslår at det tas inn en ny bestemmelse i § 24 hvor det slås fast at tilsynsmyndigheten etter en begrunnet uttalelse fra berørte sjømanns- og rederiorganisasjoner, kan gjøre unntak fra første ledd på passasjerskip med skiftordning i innenriks fart i fartsområde 1 og 2. Komiteen merker seg videre at departementet legger til grunn at allerede innvilgede unntak etter bestemmelsen vil bestå uten ny søknad.

Komiteen viser til at Rederienes Landsforening begrunner sitt ønske om videreføring av unntaket som gjelder skiftordninger på passasjerskip i innenriksfart innenfor fartsområde 2, med at en mindre fleksibel hviletidsordning vil gjøre det nødvendig for rederiene å øke bemanningen og at oppgaver som tradisjonelt har vært utført om bord overføres til landorganisasjonen. Rederienes Landsforening påpeker at dette nødvendigvis vil innebære økte kostnader.

Komiteen merker seg at departementet tar disse opplysningene til etterretning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at de endringer som fremkommer som følge av proposisjonen, ikke vil medføre ekstra kostnader for det offentlige og ikke vesentlige økte kostnader for de private aktørene. Disse medlemmer mener det er av avgjørende betydning at en ikke legger opp til endringer som vil kunne medføre svekket konkurranseevne for de norske rederiene. Disse medlemmer forutsetter på denne bakgrunn at dersom det skulle vise seg at de endringer som fremkommer som følge av proposisjonen likevel skulle medføre vesentlig økte kostnader for de private rederiene, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.