Riksrevisjonen reviderer statsregnskapet og
alle regnskaper avlagt av statlige virksomheter og andre myndigheter
som er regnskapspliktige til staten, jf. lov om Riksrevisjonen § 9
første ledd.
Revisjonen er utført i samsvar med lov og instruks
om Riksrevisjonen og Riksrevisjonens standarder og retningslinjer
for revisjonsarbeidet.
Statsregnskapets hovedtall viser et oljekorrigert underskudd
på 104,1 mrd. kroner. Underskuddet er 5,3 mrd. kroner mindre enn
anslått i nysaldert budsjett og vedtatt overføring fra Statens pensjonsfond
utland. Statsregnskapet er dermed gjort opp med et overskudd før
lånetransaksjoner på 5,3 mrd. kroner.
Samlet sett er det benyttet 28,7 mrd. kroner
mindre i statslånemidler enn budsjettert. Statsregnskapets finansieringsbehov
ut fra lånetransaksjoner er 23,5 mrd. kroner lavere enn anslått
i nysaldert budsjett.
For regnskapsåret 2010 har Riksrevisjonen avgitt
203 avsluttende revisjonsbrev uten merknad og 20 avsluttende revisjonsbrev
med merknad. Merknadene er knyttet til det avlagte regnskapet og/eller
gjennomføringen av disposisjonene som ligger til grunn for regnskapet. Det
avgis ikke avsluttende revisjonsbrev til Statsministerens kontor
og departementene.
Riksrevisjonen har ikke merknader til forvaltningen
og gjennomføringen av budsjettet for Statsministerens kontor og
Fiskeri- og kystdepartementet, og det er ikke merknader til regnskapet
for administrasjonen av Svalbard. Det har ikke vært vesentlige endringer
i antall avsluttende revisjonsbrev med merknad de siste årene.
Det er videre avgitt revisjonsberetning til
seks nordiske virksomheter og FN-sambandet. Etter avtale reviderer
Riksrevisjonen også bruk av fylkesvegmidler som regnskapsføres av
Statens vegvesen, og det er sendt oppsummeringsbrev til 18 fylkesrevisjoner
om resultatet av kontrollen. Riksrevisjonen reviderer også de kommunevise skatteregnskapene,
som er delregnskaper til skatteetatens samlede regnskap.
Det generelle inntrykket er at statsforvaltningen i
det alt vesentlige ivaretar samfunnsoppgavene på en god måte, og
at fellesskapets midler blir nyttet i henhold til Stortingets vedtak
og forutsetninger. I Dokument 1 er det imidlertid svakhetene og
manglene som omtales, og synliggjør at det er rom for ytterligere
forbedringer.
Det er en rett og en plikt for Stortinget å
føre kontroll med regjeringens og statsforvaltningens virksomhet.
Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og kontrollorgan, og skal
utføre sine oppgaver i tråd med Grunnloven § 75 k og riksrevisjonsloven.
I denne sammenheng er det avgjørende at det gis innsyn i de dokumenter som
Riksrevisjonen anser relevante for å kunne utføre revisjonsoppdraget
på vegne av Stortinget. Senest ved behandlingen av Dokument 1 (2009–2010)
ble det slått fast at det er opp til den som skal kontrollere å
avgjøre hva som trengs av dokumentasjon for å gjennomføre kontrollen. Det
rapporteres likevel om at det ikke er gitt innsyn i dokumenter som
Riksrevisjonen har etterspurt.
Det framgår av reglement for økonomistyring
i staten at regnskapet skal gi grunnlag for kontroll med disponeringen
av gitte bevilgninger, og at transaksjoner og disposisjoner skal
dokumenteres på en slik måte at de kan etterprøves. Riksrevisjonen
rapporterer også i år om at mangelfull dokumentasjon har medført
at disposisjoner ikke lar seg kontrollere i ettertid. Eksempelvis
kan nevnes at det fortsatt foretas innkjøp hvor anskaffelsesprosessene
ikke gjennomføres og dokumenteres i henhold til lov og forskrift
om offentlige anskaffelser. Manglende dokumentasjon og sporbarhet
gjør det vanskelig å etterprøve om anskaffelsesregelverkets intensjoner
er fulgt. Riksrevisjonen har gjennomført en forvaltningsrevisjon
hvor formålet med undersøkelsen var å analysere årsakene til at
statlige virksomheter ikke følger regelverket for anskaffelser.
For å sikre måloppnåelse skal virksomhetene etablere
et system for intern kontroll der vurdering, håndtering og oppfølging
av risiko er sentrale elementer. Riksrevisjonen har i flere tilfeller
pekt på at det formelle rammeverket for risikostyring er på plass,
men at det er utfordringer når det gjelder den praktiske implementeringen.
Videre rapporteres det om at flere virksomheter har iverksatt risikoreduserende tiltak,
men at det stilles spørsmål ved om disse har hatt tilstrekkelig
effekt. At virksomhetene ikke har en tilfredsstillende intern kontroll
svekker evnen til å forebygge og avdekke utilsiktede og tilsiktede
handlinger utført i strid med gjeldende regelverk.
Riksrevisjonen har gjennomført revisjon av tilskuddsforvaltningen
i 13 departementer og hos 27 tilskuddsforvaltere. Til sammen er
98 tilskuddsordninger kontrollert. Bestemmelsene om tilskudd i bevilgningsreglementet
og i regelverk for økonomistyring i staten er benyttet som revisjonskriterier.
Revisjonen viser at departementene i varierende grad
har fastsatt mål, kriterier for måloppnåelse og oppfølging av tilskuddsordningene.
Dette medfører risiko for at tilskuddene ikke nyttes i samsvar med
Stortingets forutsetninger.
For noen tilskuddsordninger har departementene ikke
fastsatt krav til rapportering av oppnådde resultater i tildelingsbrevene
til tilskuddsforvalterne. Revisjonen viser videre at departementene
i rapporteringen til Stortinget har lagt større vekt på aktivitetsrapportering
enn på rapportering om måloppnåelse. Det er derfor vanskelig å se
om formålet med tilskuddsordningene er oppfylt.
Enkelte tilskuddsforvaltere har ikke etablert tilfredsstillende
systemer, rutiner og tiltak for oppfølging og kontroll av tilskuddsordningene. Revisjonen
viser også at tilskuddsforvalterne ikke alltid innhenter og kontrollerer
informasjon fra tilskuddsmottakere om måloppnåelse. Noen tilskuddsforvaltere
kan ikke dokumentere gjennomførte kontrolltiltak. Mangelfulle rutiner
for oppfølging og kontroll gir risiko for at tilskudd ikke blir
benyttet, eller brukes til andre formål enn det som Stortinget har
bestemt.
Revisjonen viser at tilskudd i enkelte tilfeller
er budsjettert og regnskapsført på driftsposter og poster som er
forbeholdt nybygg og anlegg. Det er også tilfeller hvor utgifter
til drift og anskaffelser feilaktig er ført på tilskuddsposter. Øremerkede
tilskudd til kommuner er i noen tilfeller ikke budsjettert på poster
som er forbeholdt kommuner og fylkeskommuner. Posteringene som er
i strid med gjeldende regelverk medfører at presentasjonen i statsregnskapet
ikke blir korrekt.
Riksrevisjonens undersøkelse viser at statsforvaltningen
har utfordringer på tilskuddsområdet når det gjelder budsjettering,
fastsettelse av mål for ordningene, intern kontroll og rapportering. Det
er spesielt viktig at departementene informerer Stortinget om i
hvilken grad formålet med de enkelte tilskuddsordningene er oppfylt.
9 av de 13 kontrollerte departementsområdene har fått merknader
vedrørende tilskuddsforvaltning.
Mange av landets innbyggere har sin hovedinntektskilde
til nødvendig livsopphold fra ulike pensjons- og velferdsordninger.
Ordningene er ofte rettighetsbaserte og alle som fyller vilkårene har
rett til ytelsene. Målet med disse ordningene er blant annet å sikre
økonomisk trygghet og gi forutsigbare rammebetingelser for den enkelte bruker.
Saksfeltene er komplekse og krever høy kompetanse, både når det
gjelder regelverksfortolkning og i bruken av saksbehandlingssystemene.
Det er også nødvendig med tverrsektoriell samhandling mellom ulike
offentlige aktører for å sikre at borgerne mottar de ytelsene de
har krav på, og at disse mottas til rett tid. Revisjonen har vist
at det på flere saksfelt er uakseptabelt høye feilprosenter i pensjons-
og ytelsesforvaltningen, og stiller spørsmål ved om kompetanseelementet og
behovet for å samordne og koordinere på tvers mellom ulike etater
er tillagt tilstrekkelig vekt. Videre rapporteres det om manglende måloppnåelse
med hensyn til saksbehandlingstid. Lang saksbehandlingstid rammer
ikke bare enkeltpersoner, men kan også ha som konsekvens at tilgodehavender
for staten foreldes og at retten til å kreve tilbake feilaktig utbetalte ytelser
faller bort.
Departementenes oppfølging av forhold som Riksrevisjonen
tidligere har rapportert til Stortinget omtales under det enkelte
departement.
I Dokument 1 (2010–2011) ble det rapportert
om til dels alvorlige svakheter og mangler innenfor informasjonssikkerhetsområdet.
Merknadene var blant annet knyttet til manglende identifisering
og klassifisering av informasjonsaktiva, ufullstendige risikoanalyser
og mangelfull beskyttelse av ikt-infrastruktur. Årets revisjon har
vist at det er iverksatt tiltak for å bedre informasjonssikkerheten,
men at det vil ta tid før disse får ønsket effekt. Riksrevisjonen
vil følge opp informasjonssikkerheten i forvaltningen i den løpende
revisjonen.