Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Hanne Thürmer, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
viser til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet og administrasjonen
av Svalbard for 2010. Komiteen viser til at Riksrevisjonens
gjennomgang og kontroll av statsregnskapene er en del av det grunnlovfestede
kontrollsystem i norsk forfatning. Likeledes er det tillagt Stortinget
å foreta kontroll med den utøvende makt blant annet gjennom den
årlige revisjon av statens regnskaper.
Statsregnskapet viser et oljekorrigert underskudd
på 104,1 mrd kroner, hvilket er 5,3 mrd kroner mindre enn anslag
i nysalderingen og vedtatt overføring fra Statens pensjonsfond utland (SPU).
For regnskapsåret 2010 er det avgitt 203 avsluttende
revisjonsbrev uten merknad og 20 avsluttende revisjonsbrev med merknad;
noe som er en svak nedgang fra 2009. Hovedinntrykket er at statsforvaltningen
i Norge fungerer rimelig godt, men det er fortsatt avdekket flere
områder med svakheter som må rettes opp. Særlig merker komiteen seg
at det på store og viktige velferdsområder fortsatt er betydelige
utfordringer som må løses.
Komiteen viser til at den ved
flere tidligere anledninger har slått fast at det er det kontrollerende
organ som selv bestemmer hvilke dokumenter det trenger innsyn i
for å foreta kontroll på Stortingets vegne. Komiteen understreker
sin forutsetning om at dette prinsippet skal følges av statsforvaltningen. Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen likevel ble nektet innsyn i et dokument de
mente var av betydning for revisjonsarbeidet. Komiteen ber
regjeringen iverksette nødvendige informasjonstiltak overfor egne
departement og underliggende organ slik at Riksrevisjonen får tilgang
til dokumenter Stortinget har slått fast at Riksrevisjonen skal
ha tilgang til.
Komiteen merker seg også at det
fortsatt er utfordringer for å sikre nødvendig dokumentasjon på
ulike offentlige disposisjoner. Komiteen understreker
derfor behovet for å gi tilgang på nødvendig dokumentasjon, for
å sikre Riksrevisjonens og Stortingets mulighet til å etterprøve
at disposisjonene er i overensstemmelse med vedtatt lov- og regelverk. Komiteen har
merket seg at det fortsatt er utfordringer knyttet til dokumentasjon
ved offentlige anskaffelser, hvilket gjør det vanskelig å undersøke
om regelverket for offentlige anskaffelser er fulgt. Komiteen viser
i den sammenheng til Innst. 288 S (2010–2011), jf. Dokument 3:6
(2010–2011) Riksrevisjonen undersøking av årsaker til at statlege
verksemder ikkje etterlever regelverket for offentlege anskaffingar.
Komiteen viser til at det har
vært en positiv utvikling i systematiseringen av systemene for risi-kostyring.
Det formelle rammeverket synes å være på plass, men det er fortsatt
noen utfordringer ved implementeringen av rammeverket i enkelte
virksomheter. Mangler ved internkontrollen vil føre til at det blir
vanskeligere å forebygge og avdekke bevisste og ubevisste handlinger
i strid med regelverk. Komiteen ber departementene
særlig vurdere om implementeringen av risikostyring og oppfølging
av tiltak fungerer tilfredsstillende i egne virksomheter.
Komiteen viser til at Stortinget
bevilger store beløp til ulike tilskuddsordninger hvert år. Omfanget
av ulike tilskuddsordninger er stort og beløpenes størrelse varierer
fra ordning til ordning. Komiteen vil understreke
at god kontroll og oppfølging av de ulike tilskuddsordningene er
avgjørende for å sikre at Stortingets forutsetninger følges opp. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen uttaler at statsforvaltningen har utfordringer
på tilskuddsområdet når det gjelder budsjettering, fastsettelse
av mål for ordningene, intern kontroll og rapportering. Komiteen mener
det er viktig at departementene i sin styringsdialog sikrer at tilskuddforvaltningen
følges opp med klare mål og rapportering av resultater. Komiteen mener
videre departementet i forbindelse med rapportering til Stortinget
bør vektlegge måloppnåelse i tillegg til aktivitetsrapportering. Komiteen mener
det er nødvendig at departementene sikrer seg at tilskuddsordningene
benyttes i tråd med Stortingets forutsetninger og departementets
fastsatte mål. Komiteen mener det er uheldig at det
er mangler ved 9 av 13 kontrollerte departementsområder hva gjelder
tilskuddsordninger.
Komiteen viser til at mange borgere
har ulike pensjons- og velferdsordninger som sin hovedinntektskilde
til nødvendig livsopphold. Komiteen mener det er
viktig med god tverrsektoriell samhandling mellom ulike offentlige
aktører for å sikre at borgerne mottar de ytelser de har krav på,
og at disse mottas til rett tid. Komiteen merker
seg at det er rapportert om svak måloppnåelse i forhold til saksbehandlingstid
og at feilprosenten i pensjons- og ytelsesforvaltningen er uakseptabelt
høy. Komiteen mener regjeringen bør gjennomføre nødvendige
tiltak for å sikre forsvarlig saksbehandling i ytelsesforvaltningen og
samtidig fokusere på forbedret samhandling mellom de ulike ytelsesaktørene.