Samlet utgiftsbevilgning til Miljøverndepartementet
i 2010 utgjorde 4 849 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010
utgjorde 1 339 mill. kroner. Departementet har ansvaret for seks virksomheter,
fire fond og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt ni avsluttende revisjonsbrev
uten merknad.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet budsjetterer
enkelte tilskuddsmidler på feil post i forhold til kravene i bevilgningsreglementet
og bestemmelsene om økonomistyring i staten. Det framgår av bevilgningsreglementet
§§ 4 og 5 at utgiftsposter skal inndeles etter art og at utgiftsbevilgninger
ikke kan brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet vil vurdere budsjetteringen av tilskuddsmidlene
på kap. 1400 post 75 og 81, og kap. 1427 post 31 i framtiden.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet
vurderer at budsjetteringen av tilskuddsmidlene på kap. 1441 post
39 på flere poster vil gjøre økonomistyringen vanskelig. Riksrevisjonen
vil påpeke at departementet på flere andre kapitler allerede har
delt bruken av bevilgningen mellom 72–82-poster og 21–22-poster.
Etter Riksrevisjonens vurdering bør departementet etablere en enhetlig
praksis i samsvar med bevilgningsreglementet, og dermed tilrettelegge
for at de alminnelige kravene til bruk av tilskuddsordninger etter
økonomiregelverket kan følges opp.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet
og enkelte underliggende etater posterer utbetalte tilskuddsmidler
på driftsposter, og driftsutgifter på tilskuddsposter. Dette er
ikke i samsvar med bestemmelsene om økonomistyring i staten punkt
6.1 og rundskriv 101 fra Finansdepartementet. Riksrevisjonen vil
blant annet peke på at kontrollen med at anskaffelsesregelverket
følges kan bli svekket dersom driftsanskaffelser belastes tilskuddsposter.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke
ønsker at tilskudd posteres på driftsposter eller driftsutgifter
på tilskuddsposter, og at dette vil bli innskjerpet overfor etatene.
Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet begrunner
enkelte av posteringene av driftsutgifter på en tilskuddspost med
at tilskuddsgiver i enkelte tilfeller kan finne det mer rasjonelt
å dekke tilskuddsmottakers utgifter direkte. Riksrevisjonen vil
peke på at departementet for enkelte tilskuddsposter benytter stikkordet
«kan nyttes under post 21» for å ivareta denne type posteringer.
Utgifter på tilskuddsmottakers hånd som er nødvendig for gjennomføring
av formålet med tilskuddet bør inngå i søknaden om tilskudd fra
tilskuddsmottaker. Riksrevisjonen forutsetter at departementet etablerer
en enhetlig praksis for denne type posteringer i samsvar med bevilgnings-reglementet.
Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke
har rapportert i Prop. 1 S om de resultater som er oppnådd ved enkelte
tilskuddsordninger. I henhold til bevilgningsreglementet skal departementene
gi opplysninger i den årlige budsjettproposisjonen om oppnådde resultater
i forhold til de fastsatte mål for de enkelte tilskuddsordningene.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil gi mer virkningsrettete rapporter
der det er mulig.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
sak avsluttet:
Følgende sak vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen: