15.1.1 Innledning

Samlet utgiftsbevilgning til Miljøverndepartementet i 2010 utgjorde 4 849 mill. kroner. Inntektsbevilgningen for 2010 utgjorde 1 339 mill. kroner. Departementet har ansvaret for seks virksomheter, fire fond og ett selskap.

15.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt ni avsluttende revisjonsbrev uten merknad.

15.1.2.1 Forvaltningen av tilskuddsmidler

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet budsjetterer enkelte tilskuddsmidler på feil post i forhold til kravene i bevilgningsreglementet og bestemmelsene om økonomistyring i staten. Det framgår av bevilgningsreglementet §§ 4 og 5 at utgiftsposter skal inndeles etter art og at utgiftsbevilgninger ikke kan brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil vurdere budsjetteringen av tilskuddsmidlene på kap. 1400 post 75 og 81, og kap. 1427 post 31 i framtiden.

Riksrevisjonen konstaterer at departementet vurderer at budsjetteringen av tilskuddsmidlene på kap. 1441 post 39 på flere poster vil gjøre økonomistyringen vanskelig. Riksrevisjonen vil påpeke at departementet på flere andre kapitler allerede har delt bruken av bevilgningen mellom 72–82-poster og 21–22-poster. Etter Riksrevisjonens vurdering bør departementet etablere en enhetlig praksis i samsvar med bevilgningsreglementet, og dermed tilrettelegge for at de alminnelige kravene til bruk av tilskuddsordninger etter økonomiregelverket kan følges opp.

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet og enkelte underliggende etater posterer utbetalte tilskuddsmidler på driftsposter, og driftsutgifter på tilskuddsposter. Dette er ikke i samsvar med bestemmelsene om økonomistyring i staten punkt 6.1 og rundskriv 101 fra Finansdepartementet. Riksrevisjonen vil blant annet peke på at kontrollen med at anskaffelsesregelverket følges kan bli svekket dersom driftsanskaffelser belastes tilskuddsposter.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke ønsker at tilskudd posteres på driftsposter eller driftsutgifter på tilskuddsposter, og at dette vil bli innskjerpet overfor etatene. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet begrunner enkelte av posteringene av driftsutgifter på en tilskuddspost med at tilskuddsgiver i enkelte tilfeller kan finne det mer rasjonelt å dekke tilskuddsmottakers utgifter direkte. Riksrevisjonen vil peke på at departementet for enkelte tilskuddsposter benytter stikkordet «kan nyttes under post 21» for å ivareta denne type posteringer. Utgifter på tilskuddsmottakers hånd som er nødvendig for gjennomføring av formålet med tilskuddet bør inngå i søknaden om tilskudd fra tilskuddsmottaker. Riksrevisjonen forutsetter at departementet etablerer en enhetlig praksis for denne type posteringer i samsvar med bevilgnings-reglementet.

15.1.2.2 Rapportering til Stortinget

Riksrevisjonen er kritisk til at departementet ikke har rapportert i Prop. 1 S om de resultater som er oppnådd ved enkelte tilskuddsordninger. I henhold til bevilgningsreglementet skal departementene gi opplysninger i den årlige budsjettproposisjonen om oppnådde resultater i forhold til de fastsatte mål for de enkelte tilskuddsordningene. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil gi mer virkningsrettete rapporter der det er mulig.

15.1.2.3 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende sak avsluttet:

  • Erstatningsordningen for beitedyr tatt av rovvilt

Følgende sak vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Informasjonssikkerhet