Regjeringen foreslår i proposisjonen å endre
studentsamskipnadsloven. Formålet er å sikre betryggende styring
og kontroll med studentsamskipnadenes virksomhet og å sikre en robust
og likeverdig studentvelferd i hele landet.
Regjeringen foreslår å presisere i loven at
innlemming av heleide aksjeselskap og studentboligstiftelser i studentsamskipnadene
skal gjennomføres etter kontinuitetsprinsippet, og at tilsvarende
skal gjelde ved sammenslåing av studentsamskipnader. Begrepet studentboligstiftelse
foreslås definert i loven.
Det foreslås videre en presisering av studentsamskipnadenes
mulighet for å tilby tjenester til andre enn studenter.
Regjeringen foreslår at aksjeloven § 6-4 om
de tilsattes styrerepresentasjon skal gjøres delvis gjeldende for
studentsamskipnadene. Det foreslås krav om to tredels flertall for
styrebeslutninger i noen konkrete saker som innebærer at studentsamskipnadens
økonomiske risiko øker, og krav til styreinstruks.
Regjeringen foreslår at studentsamskipnader skal
ha revisjonsplikt etter revisorloven. Revisor skal være statsautorisert.
Revisors taushetsplikt skal ikke gjelde overfor departementet. Det foreslås
at det i loven inntas en bestemmelse om varslingsplikt, og at det
skal være åpenhet om styrets arbeid. Videre avklares studentsamskipnadenes
forhold til annet lovverk i proposisjonen.
Regjeringen legger til grunn at de økonomiske konsekvensene
av forslagene vil være beskjedne. Men forslagene vil kunne medføre
en viss økning i administrative oppgaver, slik som utredning av
tjenester til ikke-studenter, utarbeidelse av styreinstruks og utredning
av saker som kan innebære at studentsamskipnadens risiko øker.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til proposisjonen.
Komiteen ser behovet for å endre
studentsamskipnadsloven for å sikre en betryggende styring og kontroll
med studentsamskipnadenes virksomhet, jf. utfordringene ved Studentsamskipnaden
i Narvik. Komiteen vil understreke at velfungerende
studentsamskipnader er nødvendig for å sikre en robust og likeverdig
studentvelferd i hele landet.
Komiteen støtter forslaget om
kontinuitet ved innlemming av studentboligstiftelse og heleide aksjeselskap
(AS) i en studentsamskipnad. Komiteen ser en slik
forenkling av regelverket som riktig og nødvendig for å kunne sikre
tilgangen på studentboliger.
Komiteen mener det er viktig
å styrke kontrollen med studentsamskipnadenes økonomiske virksomhet,
og støtter derfor plikt til statsautorisert revisor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
påpeker at kommersiell virksomhet medfører en større risiko for driften
og kan svekke fokuset på det som er primære oppgaver for studentsamskipnaden. Flertallet ser
det derfor som hensiktsmessig at det i loven presiseres at denne
aktiviteten skal gå med overskudd og komme studentvelferden til gode. Flertallet understreker
at før eventuelle sanksjoner iverksettes, må det tilstrebes en dialog
med studentsamskipnadene om tiltak som kan snu en eventuell negativ
utvikling.
Flertallet mener at viktige beslutninger
bør ha bred forankring i styret. Flertallet viser
til forslaget om at det skal kreves kvalifisert flertall i styresaker.
Flertallet støtter forslaget
om varslingsplikt for styremedlemmer, tilknyttede utdanningsinstitusjoner,
studentorgan og ansatte i studentsamskipnaden. Flertallet mener
at varslingsplikten, sammen med forslaget om kvalifisert flertall,
vil gi en skjerpet oppmerksomhet om konsekvenser av vedtak og styrets ansvar. Flertallet mener
dette vil bidra til et bedre og mer solid system som sikrer studentenes
behov og krav til en velfungerende studentvelferd.
Flertallet slutter seg til de
lovendringene som er foreslått i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til proposisjonen
og slutter seg til de endringene departementet foreslår, med unntak
av § 3 annet ledd, § 6 syvende ledd og § 9 nytt annet ledd.
Disse medlemmer ser det ikke
som nødvendig å lovfeste at studentsamskipnadens virksomhet rettet
mot andre enn studenter må gå med overskudd. Disse medlemmer viser
til høringsuttalelsen fra Samskipnadsrådet i Norge, som påpeker
at denne intensjonen er ivaretatt i dagens regelverk. Disse
medlemmer mener at en eksplisitt bestemmelse om overskudd
er urimelig da studentsamskipnader med eksterne virksomheter som
skulle vise seg ikke å gå med overskudd, kan bli gjort skyldig i
lovbrudd med de konsekvenser dette vil få for virksomheten og dens
ledelse.
Disse medlemmer mener det er
riktig og viktig at studentsamskipnadene har studentflertall i sine
organer. Derfor støtter disse medlemmer unntaket
fra aksjeloven § 6-4 tredje ledd for at studentene skal kunne ha
flertall i styret også i de store studentsamskipnadene. Disse
medlemmer går av samme årsak imot endringene som krever
to tredels flertall for å fatte enkelte beslutninger i styrene. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dette forslaget kan utvanne
og overkjøre brukerstyringen som er et overordnet prinsipp for studentsamskipnadene. Disse medlemmer mener
at styrenes kompetanse heller bør styrkes, framfor å redusere studentenes
makt i samskipnadsstyrene.
Disse medlemmer ser forslaget
om varslingsplikt som unødvendig. Disse medlemmer vil særlig
påpeke at varslingsplikt om enkeltstyremedlemmers holdninger strider
mot tanken om styret som et kollegium som handler på vegne av studentsamskipnaden.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i studentsamskipnadsloven
I
I lov 14. desember 2007 nr. 116 om studentsamskipnader
gjøres følgende endringer:Lovens tittel skal lyde:Lov 14. desember 2007 nr. 116 om studentsam-skipnader
(studentsamskipnadsloven)
§ 2 tredje og nytt fjerde ledd skal
lyde:
Departementet beslutter om studentsamskipnader skal opprettes,
legges ned eller slås sammen. Sammenslåing av studentsamskipnader
kan gjennomføres ved at en eller flere studentsamskipnader overdrar
sine eiendeler, rettigheter og forpliktelser som helhet til en annen
studentsamskipnad med kontinuitet i rettighets- og forpliktelsesposisjoner.
Aksjeloven §§ 13-13 til 13-16 gjelder tilsvarende så langt de
passer for slik sammenslåing.
Når en studentboligstiftelses eiendeler, rettigheter
og forpliktelser overføres i sin helhet ved innlemming i en studentsamskipnad,
gjennomføres dette med kontinuitet i rettighets- og forpliktelsesposisjoner.
Stiftelsesloven kapittel 6 gjelder så langt den passer ved slik
innlemming. Med studentboligstiftelse menes en stiftelse, jf. lov
om stiftelser § 2, som i all hovedsak har forvaltning av studentboliger
som formål. Første punktum gjelder tilsvarende ved innlemming av
en studentsamskipnads heleide aksjeselskap i studentsamskipnaden.
Aksjeloven § 13-23 gjelder så langt den passer ved slik innlemming.
§ 3 annet ledd skal lyde:
En studentsamskipnad skal tilby tjenester til studenter.
I begrenset omfang kan en studentsamskipnad også tilby tjenester
til andre enn studenter. Denne aktiviteten skal gå med
overskudd og komme studentvelferden til gode, og holdes
regnskapsmessig atskilt fra studentsamskipnadens øvrige virksomhet.
Inntekter fra denne aktiviteten skal dekke ekstraomkostningene aktiviteten
innebærer, herunder en forholdsmessig andel av felleskostnadene.
Departementet kan fastsette nærmere regler i forskrift.
§ 6 første ledd skal lyde:
En studentsamskipnad skal ha et styre, som er studentsamskipnadens
øverste myndighet. Styret representerer studentsamskipnaden utad
og har ansvaret for at studentsamskipnaden blir forvaltet tilfredsstillende. Styret
skal fastsette en styreinstruks, jf. aksjeloven § 6-23.
§ 6 fjerde ledd skal lyde:
Aksjeloven § 6-4 om de ansattes styrerepresentasjon,
med unntak av tredje ledd, gjelder tilsvarende for studentsamskipnader.
§ 6 syvende ledd og nytt åttende ledd skal lyde:
Beslutninger om større låneopptak, investeringer i
nye studentboliger, oppstart av ny virksomhet, utvidelse av eksisterende
virksomhet som har et kommersielt formål, eller større endringer
i studentsamskipnadens interne organisering, krever tilslutning
fra to tredeler av styrets medlemmer.
Det skal i størst mulig grad være åpenhet rundt styrets
arbeid.
Gjeldende syvende ledd blir nytt niende ledd.
§ 8 første ledd skal lyde:
Studentsamskipnader har revisjonsplikt etter revisorloven. Revisor
velges av styret. Valg av revisor krever godkjenning av departementet. Revisor
skal være statsautorisert.
§ 9 nytt annet ledd skal lyde:
Styremedlemmer, tilknyttede utdanningsinstitusjoner,
studentorgan og ansatte i studentsamskipnaden plikter å melde fra
til departementet dersom de mener styret eller et styremedlem er
i ferd med å bringe studentsamskipnadens virksomhet i fare.
§ 11 første ledd skal lyde:
Forvaltningsloven, arkivloven og lov om målbruk i
offentleg teneste gjelder ikke for studentsamskipnadene.
Departementet kan i forskrift bestemme at deler av studentsamskipnadenes
virksomhet skal være omfattet av forvaltningsloven.
§ 12 annet ledd skal lyde:
Revisors taushetsplikt gjelder ikke overfor departementet.
Gjeldende annet ledd blir nytt tredje ledd.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 24. mai 2012
Marianne Aasen |
Trine Skei Grande |
leder |
ordfører |