Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Fiskeri-
og kystdepartementets stortingsmelding om gjennomføring av råfisklova
og fiskeeksportlova i 2009 og 2010 og enkelte saker fra 2011.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for meldingen er at Stortinget skal bli regelmessig orientert om
gjennomføring av råfiskloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til at norsk fiskerinæring
er inne i en meget positiv trend når det gjelder størrelsen på de
enkelte bestander som norske fiskere i stor grad fisker på. Unntaket
må kunne sies å være kysttorsken som fortsatt ikke har en tilfredsstillende
biomasse. Det er imidlertid grunn til å påpeke at når det gjelder
lønnsomheten innen de enkelte flåtegruppene. er det store variasjoner.
De senere år har særlig de båtene som opererer innenfor det pelagiske
fisket hatt god lønnsomhet og ikke minst svært gode fangster grunnet
store bestander hva gjelder særlig sild og makrell. Disse
medlemmer mener at meldingen gir en god oversikt over fiskerinæringens
virksomhet i årene 2009 og 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at meldingen også tar for seg den måten
som selve førstehåndsomsetningen av fisk foregår på, men en tar
ikke opp de problemer som er knyttet til denne formen for monopolistisk
organisering av en næring.
Komiteen merker seg
at salgslagsstrukturen ikke er endret i perioden siden forrige melding. Det
er fremdeles fem salgslag i hvitfisksektoren: Skage-rakfisk, Rogaland
Fiskesalgslag, Vest-Norges Fiskesalgslag, Sunnmøre og Romsdal Fiskesalgslag
og Norges Råfisklag, i tillegg til ett i pelagisk sektor: Norges
Sildesalgslag. De seks fiskesalgslagene er private rettssubjekter, organisert
som samvirke der kun fiskere kan være medlemmer. Komiteen viser
til at salgslagene har enerett på all førstehånds omsetning av råfisk
mv. i Norge. Salgslagene har i tillegg en stadig større rolle som
offentlig forvalter på flere ulike områder. Komiteen merker
seg at regjeringen peker på at det er viktig å være oppmerksom på
problemstillingen rundt den stadige styrkingen av salgslagenes rolle
som offentlig forvalter. Komiteen merker seg at departementet
ikke finner at grensen for hvor stor forvaltningsmyndighet en organisasjon
som er reservert for fiskere bør kunne ha, overskrides pr. i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at inntjeningen
til de enkelte salgslagene viser til dels store variasjoner fra
år til år. Dette skyldes flere faktorer som fremkommer gjennom de
årsberetninger som er en del av meldingen. Disse medlemmer mener
dette gir en god og nyttig kunnskap om driften ved de forskjellige
salgslagene og viser til fulle at det jobbes på mange felter innen
salgslagene.
Komiteen viser til
at prøveprosjektet med en egen meklingsinstans med to meklingsnemnder –
en for hvitfisk og en for pelagisk fisk – ble evaluert i 2009. For
å følge opp evalueringen bestemte departementet å opprette en arbeidsgruppe
som skulle se på erfaringene fra prøveordningen med meklingsinstans
og en oppdatering av råfiskloven i henhold til utviklingen av salgslagssystemet
etter at loven ble vedtatt i 1951. Mandatet for arbeidsgruppa har
vært avgrenset av at hovedtrekkene i salgslagssystemet og omsettingsmonopolet
skal få ligge fast. I dette ligger det at det fremdeles skal fastsettes minstepris
for fisk i første hånd, og at dette således skulle være en gjennomgang
av tekniske forhold i råfiskloven. Komiteen viser
til at arbeidsgruppa overleverte sine anbefalinger i rapport 26. oktober
2011. Rapporten er tilgjengelig på Fiskeri- og kystdepartementets
hjemmesider. Arbeidsgruppa foreslår å erstatte dagens lov om omsetning
av råfisk (råfiskloven) med en ny moderne lov som er harmonisert
med havressursloven og deltakerloven. Arbeidsgruppa mener at det
fremdeles som hovedregel skal fastsettes en minstepris. Formålet
med minstepris skal være å oppnå en rimelig fordeling av inntekt
fra markedet mellom fisker og industri. En samlet arbeidsgruppe
foreslår at minstepris skal bestemmes etter forhandlinger mellom fiskesalgslaget
og de andre partene, dvs. industriorganisasjonene. Rapporten har
vært på høring, og departementet arbeider nå med å følge opp høringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil i den forbindelse vise til begrensningene i
mandatet til arbeidsgruppen som skulle se på følgende punkter:
Erfaringene fra prøveordningen
med en meklingsinstans ved uenighet om fastsetting av minstepris
på førstehåndsomsetning av fisk, og eventuelt å foreslå tiltak
Oppdatering av råfiskloven i sett i forhold
til utviklingen i salgslagene etter at loven ble vedtatt i 1951
De begrensninger som her fremkommer knyttet til
arbeidsgruppens mandat, gjør at man ikke hadde mulighet til å gå
inn i de mer markedsøkonomiske utfordringene dette systemet medfører.
Ei heller gjorde mandatet det mulig å se på andre omsetnings- og
oppgjørsmodeller knyttet til førstehåndsomsetningen. I den forbindelse
vil disse medlemmer vise til det høringsbrev som
er sendt næringskomiteen fra FHL (Fiskeri- og havbruksnæringens
landsforening), datert 10. mai 2012, der det fremkommer følgende
uttalelse:
«Vi viser til Stortingsmelding 16 (2011–2012) Gjennomføring
av råfisklova og fiskeeksportlova i 2009 og 2010. I forbindelse
med meldingen orienterer regjeringen om at det er igangsatt et påkrevd
arbeid med endringer i råfiskloven. I denne forbindelse har et partssammensatt
utvalg vurdert behov for endringer i råfiskloven. Konklusjonene
fra arbeidet og de ulike organisasjonenes standpunkt i arbeidsgruppen
er gjengitt i meldingen. Det kommer imidlertid ikke frem at FHL
og NSL sine representanter i utvalget ba om større endringer enn
det som flertallet mente det var rom for å diskutere innenfor rammene
av mandatet. Representantene fra fiskeindustrien pekte på at det
er behov for robuste markedsplasser, og at salgslagene også har
viktige posisjoner i forhold til ressursdokumentasjon, sporing m.m.
Problemet med råfiskloven er ikke primært at vi har organisering
via salgslag, men den maktskjevhet som ligger i at den ene part eier
salgslagene, og har lovbeskyttet rett til å diktere handelsbetingelser
og priser. For å skape robuste salgslag er det derfor viktig at
det gjøres endringer med dette fundamentet, og at salgslagene ikke
er partseid. FHL har derfor i utvalgsarbeidet vært opptatt av å
få vurdert et endret eierskap til salgslagene etter modell fra Norges Sjømatråd,
og en endring av styringen av salgslagene slik at alle deler av
næringen deltar i de styrende organer. En slik endring vil etter
vårt syn over tid bidra til å skape en sterkere legitimitet rundt
en organisert førstehåndshandel, og vil i tillegg gjøre ulike konflikthåndteringsorganer som
meklingsnemnder, voldgiftsordninger etc. Overflødige.»
Disse medlemmer støtter den bekymring som
fremkommer i dette høringsbrevet og ber regjeringen igangsette en
bredere gjennomgang av råfiskloven med tanke på en modernisering og
ikke minst et sterkere skille mellom de forvaltningsmessige og regulatoriske
oppgavene som tilligger salgslagene og den rent forretningsmessige
delen av virksomheten. Dagens system der den ene parten kan sitte
og diktere en minstepris uavhengig av den markedssituasjon en befinner
seg i, er ikke til fordel verken for kjøper eller fisker i det lange
løp. I tillegg til dette forvalter også salgslagene en del tilskuddsordninger,
der det er særlig føringstilskuddet som er det dominerende.
Komiteen viser til
at Den europeiske unionen (EU) fra 1. januar 2010 innførte en ordning
med fangstsertifikat for eksport av fisk mv. for å hindre UUU-fiske
(ulovlig, urapportert og uregulert fiske). Eksporten fra Norge har
for det meste gått uten problem. Høsten 2011 innførte danske styresmakter
et UUU-gebyr av en slik størrelse at det vekket bekymring hos næringen. Komiteen merker
seg at saken er gitt høy prioritet av norske styresmakter og at
en håper å finne fram til en rimelig løsning.
I internasjonal sammenheng er det bred støtte
til initiativ som har som formål å motvirke UUU-aktivitet. Komiteen er
tilfreds med at det fra norsk side jobbes for at mulige krav som
blir stilt til fangstsertifikat ved import av sjømat harmoniseres
globalt, både for at tiltakene skal være effektive i kampen mot
UUU-fiske og for å bidra til at markedstilgangen for norsk fisk
og fiskevarer blir forutsigbar. Komiteen sier seg
enig i at det er svært viktig at krav til import av sjømat ikke
virker som unødige handelshindringer.
Komiteen konstaterer
at salgslagene har fått et stadig større ansvar for ressurskontrollen,
og viser til at den nye havressursloven som ble vedtatt i 2008,
gir salgslagene et større ansvar og videre hjemler når det gjelder
den nasjonale ressurskontrollen. Komiteen er tilfreds
med at departementet nå har kartlagt innholdet og omfanget av kontrollarbeidet
i de ulike salgslagene. Komiteen merker seg at denne
gjennomgangen av salgslagenes kontrollarbeid har avdekket til dels store
ulikheter salgslagene imellom med tanke på kontroll.
Komiteen ser positivt på at det
på bakgrunn av den nå gjennomførte evalueringen skal arbeides videre
med salgslagenes rolle i den nasjonale ressurskontrollen, både i
den årlige strategiske risikovurderingen og på andre måter. Komiteen er
tilfreds med at departementets mål er en adekvat og lik kontroll,
basert på risikovurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti finner grunn til å påpeke
de store variasjonene salgslagene imellom når det gjelder kontrollarbeidet.
Det varierer til dels svært mye når det gjelder bruk av både personell
og ressurser på dette feltet. Det er svært viktig at man klarer
å få til en ens praksis og arbeidsmetodikk når det gjelder kontrollarbeidet.
Det er viktig at man har en ens praksis og forståelse av hvordan
dette arbeidet skal gjennomføres. Disse medlemmer mener
at det kan være mye å hente knyttet til kompetanse og bedre økonomisk
utnyttelse av de midlene en rår over med et tettere samarbeid salgslagene
imellom og med Fiskeridirektoratet. Dette tas opp som et tema i
meldingen, og disse medlemmer forventer at det igangsettes
et mer omfattende arbeid for å få en mer ensrettet praksis på plass
når det gjelder kontroll.
Komiteen viser til
at selskapet Norges sjømatråd AS er et statlig aksjeselskap der
Fiskeri- og kystdepartementet forvalter eierskapet og har det overordnede
ansvaret for at virksomheten drives i samsvar med politiske mål
og rammevilkår. Komiteen viser til at Sjømatrådet
er sjømatnæringens felles markedsføringsorgan, og endret navn fra
Eksportutvalget for fisk til Norges sjømatråd AS 1. januar 2012.
Dette ble gjort da navnet Eksportutvalget for fisk ikke fortalte tydelig
hva virkeområdene til selskapet var, og det nye navnet blir sett
på som mer dekkende.
Komiteen viser til at norsk sjømat
er en av våre viktigste eksportvarer, nest etter olje og gass. Norge
eksporterer nå sjømat til 140 land over hele verden. Komiteen er
tilfreds med at markedsavgiften for all eksport av fisk og fiskevarer
nå er satt til 7,5 promille, noe som har gitt økte ressurser til
markedsføring av norsk sjømat.