Presidentskapets forslag til
ny forretningsorden er fullstendig gjennomarbeidet og revidert. Det
er bare gjort noen få, mindre endringer av materiell betydning,
men teknisk og språklig er forretningsordenen helt omarbeidet. De
viktigste endringene fra dagens versjon er:
Alle paragrafer har
fått overskrift, for å gjøre det lettere å orientere seg i regelverket.
Den tematiske strukturen er endret, slik
at de ulike temaene i størst mulig grad behandles samlet og i hensiktsmessig
rekkefølge. Mange bestemmelser er flyttet og omstrukturert, noen
er delt opp og deler flyttet til andre paragrafer. Enkelte tilfeller
av dobbeltbehandling er luket vekk.
Bestemmelsene om den forberedende fullmaktskomité
og om permisjon er flyttet til kapittel 1, ettersom dette har sammenheng
med Stortingets konstituering.
De lengste paragrafene er splittet opp,
f.eks. § 12, der reglene om saksfordelingen mellom fagkomiteene
er gitt i nye § 14, mens de særlige saksbehandlingsreglene for kontroll-
og konstitusjonskomiteen i § 12 annet ledd nr. 9 er flyttet til
nye § 15. Nåværende § 53 om spørretime er delt i tre (nye §§ 69
til 71). Enkelte korte paragrafer er slått sammen, f.eks. er nåværende
§§ 38 og 40 samlet i nye § 53 om taleregler.
Tredje kapittel om komiteene og arbeidsordningen,
som i dag er det klart største kapitlet, er delt i to: Kapittel
3 om Stortingets komiteer og kapittel 4 om komiteenes arbeidsordning.
Nåværende tiende kapittel om Stortingets
protokoller er flyttet frem som nytt kapittel 9, etter kapitlet
om avstemninger. Nåværende åttende kapittel inneholder bare to bestemmelser
om Stortingets oppgaver etter Grunnloven § 75; disse er i hovedsak
flyttet til kapittel 6 om Stortingets arbeidsordning.
Det er ryddet opp i begrepsbruken. F.eks. foreslås
å konsekvent bruke «stortingssesjon», i stedet for dagens «samling»
og «sesjon», som betegnelse på hele sesjonen fra 1. oktober til siste
møtedag i september. Begrepene «høstsesjon» og «vårsesjon» brukes
ikke. Det brukes også konsekvent «valgperiode» om fireårsperioden mellom
stortingsvalg, ikke bare «periode» e.l., som kan misforstås. Det
foreslås videre å bruke «representant» konsekvent (ikke «stortingsrepresentant»
eller «medlem av Stortinget»), og «regjeringsmedlem» i stedet for
«medlem av regjeringen» (men enkelte steder er synonymet «statsråd»
beholdt).
Det er ryddet opp i språkbruken, f.eks.
brukes «frem» konsekvent (før både «frem» og «fram»). Språk- og
begrepsbruken er også modernisert noe.
En begrenset innholdsmessig endring av regelverket
kan nevnes, nemlig reglene om kontroll- og konstitusjonskomiteens
behandling av kontrollsaker. Etter fast praksis kan en tredjedel av
komitémedlemmene beslutte ikke bare at det skal åpnes kontrollsak,
men også at det skal sendes henvendelse til ansvarlig statsråd med
anmodning om opplysninger før det eventuelt åpnes
kontrollsak. Dette går ikke klart frem av gjeldende § 12 nr. 9 sjette
ledd. Det foreslås å presisere dette i nye § 15 første ledd.
Det er for øvrig gjort enkelte mindre endringer av
regelverket som ikke vil ha innholdsmessig betydning, men som klargjør
og presiserer gjeldende rettstilstand og praksis. Disse er omtalt
i merknadene til de enkelte bestemmelsene i punkt 3 nedenfor.
Vedtak om endringer av Stortingets forretningsorden
trer i utgangspunktet i kraft straks, med mindre noe annet bestemmes.
I dette tilfellet er det tale om vedtak av en fullstendig revidert
forretningsorden, med ny paragrafnummerering og flytting av en rekke
bestemmelser. Dette vil kreve en del tilvenning. Etter presidentskapets mening
kan det derfor være hensiktsmessig å vente med ikraftsettelsen av den
nye forretningsordenen til starten av neste stortingssesjon, dvs.
1. oktober 2012. Den nye versjonen av forretningsordenen vil dermed
først gjelde fra Stortinget formelt viderefører den ved starten
av neste sesjon.
Presidentskapet forbereder også
en innholdsmessig revisjon av reglene i forretningsordenen. Presidentskapet tar
sikte på å igangsette et arbeid med dette høsten 2012, og vil eventuelt komme
tilbake til Stortinget med forslag om mate-rielle endringer i forretningsordenen.
Dersom Stortinget vedtar en ny versjon av forretningsordenen på
grunnlag av forslaget i innstillingen her, vil den materielle gjennomgåelsen
bygge på den nye, teknisk reviderte forretningsordenen.