I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme forslag
om at småkommunetilskuddet blir utfaset over en periode på for eksempel
10 år og at kommuner som slår seg sammen, får fullt ut engangskompensasjon
fra staten for tapet som oppstår på grunn av basistilskudd og eventuelt
andre fordeler som bortfaller.»
I dokumentet gjøres det rede for utviklingen
i kommunestrukturen, fra 1837, med 392 kommuner, til 1994, med 435
kommuner.
Det vises i dokumentet til at det har vært få
endringer i kommunestrukturen etter dette og frem til i dag.
Siden 2002 har det blitt foretatt seks kommunesammenslåinger.
I tillegg skal også Harstad og Bjarkøy kommuner
slås sammen til Harstad kommune fra og med 1. januar 2013. Forslagsstillerne
viser til at ved inngangen til 2013 vil det altså være 428 kommuner
i Norge. Dette er 36 kommuner flere enn i 1837.
Det vises i dokumentet til at Norges kommuner er
svært forskjellige, både når det gjelder geografisk størrelse og
befolkningsmengde.
Av landets 430 kommuner er det 337 kommuner som
har lavere folkemengde enn gjennomsnittet, og av disse kunne 171
defineres som småkommuner, det vil si at innbyggertallet er lavere
enn 3 200 innbyggere, og dermed utløser småkommunetilskudd.
Det pekes i dokumentet på at norsk kommunestruktur
har forblitt en relativt konstant struktur, og at denne i liten
grad tar hensyn til dagens bo-, handels-, arbeids- og kommunikasjonsmønstre.
Kommunenes oppgaver er med tiden blitt mer spesialiserte, noe som
stiller høyere krav til kompetanse blant de ansatte.
Det pekes i dokumentet på at det er viktig at kommunene
er store nok til både å skape et kompetent fagmiljø og til å være
attraktive for nye arbeidssøkere. I tillegg er det stordriftsfordeler også
når det gjelder kommuner.
Forslagsstillerne peker på at kravene til kommunale
tjenesters kvalitet og innhold fordrer en forsvarlig oppgavefordeling
mellom landets ulike administrative nivåer. Forslagsstillerne peker
på at selv om det gjennomgående er bred enighet om at beslutninger
skal fattes på lavest mulig nivå, fremtvinger også dette reformer
for å styrke kvaliteten på de kommunale tjenestene, styrke lokaldemokratiet
og redusere byråkratiet, herunder å redusere antallet kommuner.
Forslagsstillernes utgangspunkt er at kommunesammenslåinger
må være frivillige, og at sammenslåingsprosessen gjøres i en atmosfære preget
av dialog og åpen kommunikasjon mellom politisk/administrativ ledelse
på den ene siden og kommuneinnbyggerne på den andre. Der det både
er evne og vilje, bør statlige myndigheter legge til rette for at
kommuner som vil slå seg sammen får muligheten til å gjøre dette.
Forslagsstillerne peker på at et viktig moment
er at kommunesammenslåinger skal lønne seg.
Forslagsstillerne mener det bør utformes økonomiske
incentiver for å realisere kommunesammenslåinger fordi flere kommuner
kan ha nytte av å slå seg sammen.
Forslagsstillerne mener de økonomiske incentivene
må synliggjøres på en bedre måte enn i dag. De økonomiske rammebetingelsene
som gjelder i dag knytter seg både til utredning og prosess.
For å stimulere til flere sammenslåinger og
sikre at ingen taper på å slå seg sammen, må det gjøres noe først
og fremst med basistilskuddet som alle kommuner får i bunn og småkommunetilskuddet som
stort sett alle kommuner under 3 200 innbyggere får.
Det vises i dokumentet til eksempelet Mosvik/Inderøy
og til skriftlig spørsmål fra representanten Gjermund Hagesæter
til kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete 27. november
2009.
Forslagsstillerne vurderer det slik at forslaget, som
både inneholder elementer av pisk og gulrot, er et forslag som vil
stimulere til færre kommuner uten at staten trenger å bruke tvang. Forslagsstillerne
mener at dette er fordi forslaget både vil legge et press på de
minste kommunene for å få til sammenslåinger og fordi overføring av
statlige penger, som engangskompensasjon, trolig vil være et forslag
som vil gjøre det langt mer attraktivt å starte sammenslåingsprosesser.
Det vises i dokumentet til at forslaget også
vil sikre at etter at engangskompensasjonen er overført, vil kommuner
på samme størrelse få inntekter etter samme regler.
Det vises til dokumentet for en nærmere beskrivelse
av forslaget.