Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Thor Lillehovde, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Frøydis
Elisabeth Sund, fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til behandlingen
av Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Lov om endringer i folketrygdloven
(ny alderspensjon), jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009) der flertallet,
alle unntatt Fremskrittspartiets medlemmer, støttet regjeringens forslag
til ny regulering av grunnbeløpet i folketrygden og løpende pensjoner.
Komiteen har merket seg at til
grunn for reguleringen ligger ventet lønnsøkning i reguleringsåret,
justert for eventuelle avvik mellom ventet og faktisk lønnsøkning
de siste to årene. Komiteen viser i den forbindelse
til behandlingen av Prop. 72 L (2011–2012) Endringer i folketrygdloven,
jf. Innst. 252 L (2011–2012).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, konstaterer at reguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden og løpende pensjoner er foretatt
i tråd med Stortingets vedtak. Etter at løpende alderspensjoner er
oppregulert med lønnsveksten, gjøres et fratrekk på 0,75 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at endringene medførte at ansvaret for å gjennomføre den årlige
reguleringen av grunnbeløpet ble overført fra Stortinget til regjeringen
gjennom forskrift og at løpende pensjoner årlig blir underregulert
med 0,75 pst. i forhold til lønnsveksten. På grunn av beregningsmåten,
der reduksjonen med 0,75 pst. først blir gjennomført etter tillegg
av den årlige økningen, blir underreguleringen større enn 0,75 pst.
For 2011 var reduksjonen på 0,79 pst.
Komiteen viser til
at grunnlaget for reguleringen har vært drøftet med Pensjonistforbundet, Funksjonshemmedes
Fellesforbund, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner,
Landsorganisasjonen i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund
og Akademikerne. Ifølge protokollene fra møtene mellom organisasjonene
og staten fra henholdsvis 24. april 2012 og 15. og 16. mai 2012
kom partene til enighet i samsvar med innholdet i Prop. 125 S (2011–2012).
Protokollene inneholder ingen avvikende syn, eller uenighet mellom
partene, på noe punkt.
Partene er enige om at det foreligger et avvik
på 0,3 pst. for 2011 i forhold til anslått avvik på 3,9 pst. i revidert
nasjonalbudsjett og et avvik på 0,05 pst. i 2010 i forhold til de
3,75 pst. som ble lagt til grunn i trygdeoppgjøret i 2011. Komiteen viser
til at når det er avvik de to siste årene, skal det først tas hensyn
til avvikene og deretter til den prosentvise, forventede lønnsøkningen
i inneværende år. Den gjennomsnittlige økningen i grunnbeløpet fra
2011 til 2012 er på 4,01 pst., mens økningen av grunnbeløpet i forhold
til grunnbeløpet pr. 30. april 2012 er på 3,67 pst.
Komiteen har merket seg at grunnbeløpet
er økt fra 79 216 kroner til 82 122 kroner fra 1. mai 2012. Det
vil si 3,67 pst. Uførepensjonister og andre som mottar ytelser som
er regulert gjennom endringer i grunnbeløpet, får sine ytelser oppregulert
med 3,67 pst. fra samme dato.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at alderspensjon
under opptjening får samme utvikling, mens pensjoner under utbetaling
blir regulert med 3,67 pst. og deretter fratrukket 0,75 pst. Dette
innebærer at alderspensjonistene får økt sin pensjon med 2,89 pst.
fra 1. mai 2012.
Flertallet viser også til at
satsene for minste pensjonsnivå for alderspensjonister er økt med 3,67
pst. fra 1. mai. Deretter blir satsene justert for effekten av levealderjusteringen
for 67-åringer. Dette innebærer at satsene for minste pensjonsnivå
er økt med 3,16 pst., hvilket innebærer at satsene fra 1. mai 2012
settes til 129 294 kroner for lav sats, 150 425 kroner for ordinær
sats, 162 615 kroner for høy sats og 243 935 kroner for særskilt
sats.
Flertallet har ellers ingen merknader
og slutter seg til regjeringens proposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at alderspensjon under opptjening får samme utvikling, mens
løpende pensjoner blir oppregulert med 3,67 pst. og deretter et
fradrag 0,78 pst. Disse medlemmer peker på at fradraget
blir høyere enn de vedtatte 0,75 pst. fordi fradraget gjøres etter
at 3,67 pst. er lagt til – noe som innebærer at også den årlige økning
blir utsatt for fradrag og bidrar til at samlet fradrag blir høyere
enn 0,75 pst. Disse medlemmer merker seg at løpende
pensjoner får et tillegg på 2,89 pst. – 0,78 pst. lavere enn lønnsinntekter.
Disse medlemmer viser til regelverket
som gjelder den årlige regulering av grunnbeløpet i folketrygden,
de ytelser som er basert på grunnbeløpet samt alderspensjoner og
som ble vedtatt av stortingsflertallet, alle bortsett fra Fremskrittspartiets
representanter, ved behandlingen av Ot.prp. nr. 37 (2010–2011).
Disse medlemmer er fremdeles
av den oppfatning at den årlige underreguleringen av løpende pensjoner
i forhold til lønnsinntekter er et inngrep som vil føre til at pensjonister
hvert år får en stadig økende reduksjon av sin kjøpekraft i forhold
til lønnsmottagere. Også i forhold til uførepensjonister og brukere
av andre trygdeytelser vil løpende pensjoner komme stadig dårligere
ut. Det er et paradoks, slik disse medlemmer ser
det, at kjøpekraftutviklingen nå er bedre for uførepensjonister
enn for alderspensjonister.
Disse medlemmer registrerer at
stortingsflertallet har vedtatt en årlig underregulering av løpende
pensjoner med 0,75 pst., men at beregningsmåten fører til at den
reelle underregulering i 2011 var på 0, 79 pst., og i 2012, ifølge
grunnlagstallene i Prop. 125 S (2011–2012), vil den være på 0,78
pst.
Disse medlemmer aksepterer ikke
en stadig økende redusert kjøpekraft for pensjonister i forhold
til lønnsmottagere, og andre mottagere av trygdeytelser, og vil
derfor fremme forslag om å fjerne fratrekket på 0,75 pst. slik at
løpende pensjoner reguleres likt med lønnsinntekter.
Av protokollene fra statens møter med pensjonistenes
organisasjoner 24. april og 15. og 16. mai 2012 fremgår det at det
er enighet mellom partene om årets regulering av grunnbeløp, ytelser
og pensjoner. Disse medlemmer finner det underlig
at særlig Pensjonistforbundet, som ved tidligere anledninger, og
i møter med Fremskrittspartiets sosialfraksjon i Stortinget, har
gitt uttrykk for krav om fjerning av underreguleringen på 0,75 pst.
av løpende pensjoner og avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende
pensjonister, uten dissens godtar departementets forslag til regulering
av pensjoner, slik det fremgår av protokollene fra møtene med staten
om «trygdeoppgjøret».
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i Innst. 402 S (2010–2011) der disse medlemmer peker
på trygdeavgiftsøkningen og omfordelingen av midler innenfor pensjonistgruppen,
skatteøkningen for enkelte grupper pensjonister som sammen med den
årlige underreguleringen av løpende pensjoner på i overkant av 0,75
pst. vil føre til en uforutsett forringelse av pensjonistenes økonomiske
kår. Disse medlemmer anser fremdeles dette for å
være en urettferdig, uforutsigbar og uheldig utvikling for landets
pensjonister.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta de nødvendige endringer
i regelverket slik at løpende pensjoner reguleres likt med lønnsutviklingen
uten fradrag av 0,75 pst. fra 1. mai 2012.»