Jeg viser til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomités
brev av 12. oktober 2012 med spørsmål i forbindelse med komiteens
behandling.
Spørsmål og svar følger som eget vedlegg til dette
brevet.
Vedlagt følger også en detaljert oversikt over prosessen
knyttet til stengingen av Grubbegata.
Det var Statsbygg på oppdrag fra FAD som gjennomførte
prosjektet med stenging av Grubbegata. Det var også Statsbygg som
håndterte reguleringsprosessen opp mot Oslo kommune, slik det er
vanlig i denne type arbeid.
Oslo bystyre vedtok reguleringsplanen for Grubbegata
og Regjeringskvartalet 28. februar 2008. I reguleringsplanvedtaket
av 28. februar 2008 ble det stilt vilkår om at Statsbygg også skulle utarbeide
en bebyggelsesplan. Følgen av dette vilkåret var at Grubbegata ikke
kunne stenges før bebyggelsesplanen var vedtatt i kommunen.
Statsbygg sendte et første utkast til bebyggelsesplan
til Plan- og bygningsetaten 29. januar 2009. Etter Plan- og bygningsetatens
mening var det nødvendig, før kommunen kunne behandle bebyggelsesplanen,
å foreta en mindre endring i den vedtatte reguleringsplan av underformålene innenfor
«offentlig trafikkområde» for bedre å klargjøre hvordan gaten ville
fungere. Reguleringsbestemmelsene ble endret slik at opplistingen
i reguleringsplanen inkluderte «vei og fortau» i stedet for «plass»,
og med en tilføyelse om at biltrafikk tillates på strekningen etter avtale
mellom staten (Statsbygg) og Oslo kommune. Reguleringsendringen
presiserte hvordan trafikken var ment å fungere etter stengningen, og
ga et nødvendig formelt grunnlag for å behandle forslaget til bebyggelsesplan
for Grubbegata. Endringsforslaget lå ute til ettersyn 5.-27. mai 2009.
Plan- og bygningsetaten fattet deretter vedtak om
mindre vesentlig endring av reguleringsplanen 9. juni 2009. Dette
vedtaket ble påklaget av OBOS, og klagesaken ble oversendt til Fylkesmannen
i Oslo og Akershus. Reguleringsplanen av 2008 var ikke endelig mens
klagen var under behandling, og bebyggelsesplanen kunne heller ikke
vedtas før klagen var behandlet.
Da jeg tiltrådte som statsråd i oktober 2009
forelå reguleringsplanvedtaket av 2008 med endringene av 2009. Klagesaken
som gjaldt endringen av reguleringsplanen var under behandling hos Fylkesmannen
i Oslo og Akershus. Statsbygg var i ferd med å avslutte arbeidet
med bebyggelsesplanen. Sluttbehandlingen av bebyggelsesplanen måtte
imidlertid vente til klagesaken som gjaldt endringen av reguleringsplanen
var avgjort av fylkesmannen.
Klagen fra OBOS ble avslått ved vedtak fra Fylkesmannen
i Oslo og Akershus 17. februar 2010. Arbeidet med politisk behandling
av bebyggelsesplanen i Oslo kommune gikk da videre.
I forbindelse med RNB 2010, da det var behov for
ytterligere midler til sikringsprosjektet, ble jeg informert om
at arbeidet med planprosessen i Oslo kommune var i sluttfasen. Det
lå an til at kommunen ville gi sitt samtykke til bebyggelsesplanen
tidlig sommeren 2010.
Byutviklingskomiteen vedtok bebyggelsesplanen
2. juni 2010. Statsbygg ble underrettet om dette vedtaket i brev
av 5. august 2010. Klagefristen for bebyggelsesplanvedtaket ble satt
til 30. august 2010, dvs. tre uker etter at brevet med informasjon
om vedtaket var kommet frem til mottakeren.
At reguleringsplanvedtak og bebyggelsesplanvedtak
forelå, var ikke tilstrekkelig for å iverksette den fysiske stengingen
av Grubbegata. Statsbygg måtte også ha en byggetillatelse, en såkalt
igangsettingstillatelse. Søknad om igangsettingstillatelse ble sendt
til Oslo kommune 30. august 2010 (ikke 20. august 2010 som det står
i NOU 2012:14, side 437). Slik tillatelse ble gitt i brev av 29. oktober
2010 fra Oslo kommune.
Arbeidet med iverksettelsen av stengingen av Grubbegata
var påbegynt og under gjennomføring 22. juli 2011.
I tillegg til vedtatt reguleringsplan og vedtatt
bebyggelsesplan, var det krav om igangsettingstillatelse for å starte
arbeidet med fysisk stenging av Grubbegata, jf. svar på spørsmål
1. Igangsettingstillatelse fra Oslo kommune ble gitt i brev av 29. oktober
2010. Arbeidet med stengning av Grubbegata kunne således tidligst
vært startet 29. oktober 2010.
Statsbygg hadde i februar 2010 sendt ut anbud
på arbeidet i regjeringskvartalet, herunder stengning av Grubbegata.
Entreprenøren var derfor utpekt da igangsettingstillatelsen ble
gitt. I e-post av 2. november 2010 ble entreprenøren informert om
at igangsettingstillatelsen forelå i e-post av samme dato. Det fysiske
arbeidet med stenging av Grubbegata startet i februar 2011. Statsbyggs
entreprenør startet da med gravearbeider i Grubbegata v/Deichman.
Nærmere redegjørelse for tidsbruken gis i svaret på spørsmål 4.
Plan- og bygningsetaten informerte tiltakshaver Statsbygg
om bebyggelsesplanvedtaket i brev av 5. august 2010, mens vedtaket
ble gjort to måneder tidligere, 2. juni 2010. Statsbygg brukte således
tre uker på å sende inn søknaden om igangsettingstillatelse, og
ikke tre måneder som det legges til grunn i rapporten, side 437.
Da igangsettingstillatelsen ble gitt 29. oktober 2010,
pågikk det gravearbeider i Thor Olsens gate (mellom Akersgata og
Møllergata) i regi av Oslo kommune. Grubbegata var avlastningstrasé for
trafikken i Thor Olsens gate mens disse arbeidene pågikk. Det fysiske
arbeidet med å stenge Grubbegata ble først startet i februar 2011,
etter at arbeidene i Thor Olsens gate var ferdigstilt.
Før gravearbeidene startet i Grubbegata ble
det avholdt befaring med kabelpåvisning. Umiddelbart etter at gravearbeidene
i Grubbegata startet i februar 2011, ble det likevel avdekket kabler som
man ikke hadde fått opplysninger om ved kabelpåvisningen. Etter
en helhetsvurdering ble det besluttet å la kablene ligge der de
lå, og i stedet heve gatenivået i Grubbegata, noen som medførte
at arbeidene måtte prosjekteres om. Som følge av at man hevet nivået
på gatelegemet i Grubbegata, måtte Statsbygg innhente tillatelse fra
Oslo kommune. Først da denne tillatelsen forelå, kunne arbeidene
i Grubbegata fortsette.
Stenging av Grubbegata bestod av tre ulike tiltak:
Stenging av Grubbegata
v/Deichman
Ombygging av innkjøringen til garasjeanlegget mellom
Møllergata 17 og 19. Etter at Grubbegata var stengt, skulle biltjenestens
biler benytte denne innkjøringen i stedet for innkjøringen fra hovedinngangen
ved Høyblokka.
Stenging av Grubbegata v/G-blokka.
Arbeidene knyttet til punkt 1 og 2 var ferdigstilt i
månedsskiftet juni-juli 2011. Samtidig startet arbeidene i Grubbegata
v/G-blokka. Første trinn i disse arbeidene var fjerning av blomsterbedet
i betong som var oppført langs fasaden av R4 mot Grubbegata. Dette
arbeidet var gjennomført 22. juli 2011. Mens arbeidene pågikk var
Grubbegata fra Høyesteretts plass og nordover eneste ferdselsåre
inn til byggeplassen.
Jeg viser for øvrig til vedlagte oversikt over
vedtak etc. knyttet til arbeidene med Grubbegata («Tidslinje Grubbegata»).
I min periode som statsråd i Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet har jeg lagt stor vekt på arbeidet med sikkerhet
innen mitt ansvarsområde. Allerede i oktober 2009 ba departementet
Watchcom Security Group starte et forprosjekt for å få en vurdering
av sikkerhetsnivået i departementenes felles IKT-system. Den ferdige
rapporten fra dette forprosjektet ble avgitt i mars 2010. Da Riksrevisjonen
kort tid etter kom med kritiske merknader til sikkerheten ved de
felles IKT-systemene levert av Departementenes servicesenter (DSS),
tok jeg straks tak i dette. På om lag samme tid ble det kjent at
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Direktoratet for samfunnssikkerhet
(DSB) hadde kritiske merknader til enkelte forhold ved sikkerhetsarbeidet
i departementet. Jeg satte i gang et omfattende arbeid for så fort
som mulig å løse de problemene som var avdekket. Det viktigste av de
problemene som var avdekket, var svakhetene ved IKT-sikkerheten.
Oppfølgingen av disse tiltakene er også kommentert i 22. juli-kommisjonens
rapport (side 440-442).
Jeg orienterte 22. juli-kommisjonen om mitt kjennskap
til det spesifikke sikkerhetsprosjektet i mitt intervju 8. mai 2012
(sidene 4-6). Informasjonsmaterialet jeg mottok da jeg tiltrådte,
inneholdt en kort omtale av sikringsprosjektet uten beskrivelse
av spesielle utfordringer eller problemer.
Som sagt i mitt intervju med kommisjonen (side 10):
Jeg ble ikke gjort særskilt oppmerksom på dette spesifikke regjeringsvedtaket
fra 2006 da jeg tiltrådte. Jeg kan likevel ikke se at dette har hatt
noen betydning for hva som var gjort eller ikke gjort forut for
hendelsen 22. juli 2011. Notatet ble fremmet av FAD selv og var
en statusrapport samtidig som det presiserte FADs oppgaver i beredskapsarbeidet.
Innholdet av notatet var kjent i mitt embetsverk. Jeg har naturligvis
selv vært klar over eksempelvis det ansvaret DSS og dermed også
FAD har for vakthold, adgangskontroll og andre sikkerhetstjenester
i regjeringskvartalet. Dessuten har jeg arbeidet aktivt over lang
tid med ulike problemstillinger av stor betydning for sikkerheten
i regjeringskvartalet, både før og etter 22. juli 2011 – ikke minst
gjelder det IKT-sikkerheten i DSS og oppfølgingen av tilsynsrapporter
fra NSM, DSB og Riksrevisjonen, jf. også svaret på spørsmål 5.
Dette er et dokument som ble sendt fra POD til Justisdepartementet.
Jeg har ingen informasjon om hvorfor ikke denne rapporten ble forelagt FAD
utover det som framkommer i rapporten fra 22. juli-kommisjonen (jf.
side 433).
Øvelser/spill/simuleringer i perioden:
Øvelse CMX05 – 26. jan
– 1. feb 2005. Dokumentasjon over spilte tiltak. Aktiv øvelse, relevant
for departementet.
2005 - Prioriteringsspillet «Regjeringspoker». Prioriteringer
av samtlige tiltak i Sikringsprosjektet. Deltakere fra PST, OPD,
POD, FB, SB, DSS, FFI. Resulterte i en prioriteringsliste for samtlige
tiltak i prosjektet.
Øvelse SNØ 2006 – 26. januar 2006. «Tabletop» øvelse.
Klargjorde JDs rolle som lederdepartement. Input til FADs Krisehåndteringsplan
i forhold til forventninger om departementets rolle i fellesskapet.
(IKT-leveranser, nødstrøm, dieselleveranser/kapasitet, VDI-samarbeid
bør etableres, arbeidstidsbestemmelser –hjemmarbeid/bistand i lokalmiljøet.)
Øvelse OSLO 2006 – 10. – 12. oktober .
Egen DVD foreligger knyttet til virkning av koffertbombe. Øvelsen
trakk i liten grad inn momenter for FAD-sektoren.
Øvelse Contego 27.06.2007. Inntrengingsøvelse som
medfører behov for å utrede nye sikkerhetsmessige løsninger i resepsjonsområdet
i H-blokk.
Øvelse IKT 1.-3. desember. Øvelse SNØ 2008 for
departementene 9. desember 2008. FAD deltok 9.12.08. Logg foreligger.
Fyldig evaluering sammenfattet av DSB. Også gjennomført intern inntregningsøvelse
i FAD for evaluering av besøksrutiner og besøkskontroll. Innskjerping
av kravet til kontroll med besøkende av mottaker.
Øvelse TRIM 2009. FAD deltok i øvelsen.
Oppsummering fra DSB etter evalueringene fra deltakerne, inkludert
FAD.
Øvelse TRIM 2010. FAD deltok i begrenset
omfang (Sikkerhetsenheten) for test av samband og meldetjeneste.
Svak nytteverdi da kommunikasjonsutstyret ikke fungerte som forutsatt.
Sambandsutstyret ble oppdatert og komplettert etter øvelsen. DSS
etablerer et årlig øvingsopplegg for operative vakt- og resepsjonstjenester
i departementsfellesskapet. Opplegget skal føre til kvalitetsheving
av sikkerhetstjenestene, større årvåkenhet og sikkerhetskultur.
2011 – FAD deltar i en rekke planleggingsmøter knyttet
til Øvelse TYR2011. Målsetting å teste sperreplanen for RKV og UD
basert på etablerte sperretrinn, bl.a. Grubbegata. Øvelsen ble avlyst på
grunn av hendelsene 22. juli 2011.
Det ble i 2011 gjennomført intern nødevakuering/-makuleringsøvelse
i henhold til sikkerhetsloven og departementets grunnlagsdokument for
sikkerhet. Her deltok også politisk ledelse.
Intern krisehåndteringsøvelse «Øvelse Borgen» (12.10.2012).
Relevant øvelse. Politisk ledelse tok også del i denne øvelsen.
Evaluering pågår.
Planlegging øvelse TYR 2012. FAD skal delta
i øvelsen (samvirkeøvelse), som ledes av POD og JD. Skal gjennomføres
høsten 2012.
Ut over dette har det vært gjennomført en rekke brannevakueringsøvelser
i R5, både planlagte og som følge av reelle brannalarmer. Her har
også statsråden deltatt.
22. juli-kommisjonen har i rapportens kap. 18 gitt
en grundig redegjørelse og vurdering både av ansvarsforhold (jf.
særlig kap. 18.2) og den faktiske oppfølgingen av tiltak for sikring
av regjeringskvartalet. Etter min oppfatning har kommisjonen gitt
et dekkende bilde av ansvarsforholdene. I tillegg peker kommisjonen
på manglende risikoerkjennelse og graden av hemmelighold som viktige
forklaringsfaktorer.
Fiansiering av ny vaktsentral var en del av
budsjettprossessen som startet i januar 2011, Arbeidet med ny vaktsentral
var basert på forprosjekt som DSS gjennomførte, og som ga oversikt
over behov for blant annet teknisk utstyr, og oversikt over kostnader
knyttet til en ny vaktsentral.
Det er ingen tvil om at det var behov for å etablere
en ny vaktsentral. Den gamle vaktsentralen var likevel en operativ
vaktsentral med en blanding av nyere og eldre teknologi. Den eksisterende
sentralen var operativ før, under og etter terroranslaget. Vaktsentralen
varslet politiet med bilder etter få minutter. Sentralen ble fraflyttet
i dagene etter 22. juli 2011 på grunn av usikkerhet om H-blokken
var så skadet at det var fare for sammenrasing.
Umiddelbart etter terroranslaget satte FAD med bistand
fra Statsbygg i gang arbeidet med å finne ledige kontorarealer i
Oslo. I denne forbindelse ble det på initiativ fra mitt departement
etablert en arbeidsgruppe ledet av Oslo politidistrikt med mandat
til å vurdere sikringspotensialet for de adresser som var aktuelle.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) var representert i denne gruppen.
Første møte i gruppen, der tre representanter fra NSM var til stede,
ble holdt 27. juli 2011. Basert på tilrådninger fra gruppen ble
det, igjen på initiativ fra mitt departement, etablert en egen rådgivningsgruppe
for sikkerhet med mandat til å vurdere sårbarhet og utforme anbefalinger
om sikringstiltak på de adressene departementene valgte. Nasjonal
sikkerhetsmyndighet var også representert i denne gruppen.
Om ledelse, holdninger og kultur i staten:
Etter mitt syn er det ingenting som tyder på
en gjennomgående fryktkultur i forvaltningen. Jeg tenker på fryktkultur
som at arbeidsmiljøet preges av at det er redsel eller engstelse
for å gjøre noe galt eller å ta opp at noe er galt.
Medarbeiderundersøkelsene departementet har fått
gjennomført viser at det er et gjennomgående godt arbeidsmiljø i
staten. Det er stor grad av tilfredshet blant de ansatte. Undersøkelsene
er gjennomført i 2007 og 2009-2010, og en ny undersøkelse er nå
underveis. I tillegg arbeider Nasjonalt kunnskapssenter om vold
og traumatisk stress med en undersøkelse om helse, trivsel og arbeidsmiljø
etter 22. juli blant ansatte i Regjeringskvartalet. Undersøkelsen
blir utført i samarbeid med Statens arbeidsmiljøinstitutt.
I 2010 var de fleste ledere og medarbeidere fornøyde
med arbeidsforholdene og stolte over å være ansatte i staten. Tre
fjerdedeler svarte at de trives godt og er høyt motiverte for jobben
de gjør. Over 70 prosent sier de har et godt fysisk, psykisk og
sosialt arbeidsmiljø. Utviklingen fra 2007 til 2010 var også positiv.
Tre av fire statsansatte i 2010 forventet å være ansatt på samme arbeidsplass
om to år. Det er en fremgang på 11 prosentpoeng siden 2007. For
de som ønsket ny stilling, skyldtes dette i stor grad et ønske om høyere
lønn og å kunne lære noe nytt. Bare i liten grad skyldtes det dårlig
arbeidsmiljø eller forholdet til egen leder. I 2010 ga 52 prosent
uttrykk for at nærmeste leder «alt i alt er en god personalleder».
Det er på nivå med tall som Rambøll har innhentet fra privat sektor
og en liten fremgang sammenlignet med 2007.
Jeg mener derimot at vi kan si at forvaltningen preges
av en forsiktighetskultur.
Det er etter min vurdering gode grunner til
at vi trenger en «forsiktighetskultur» i forvaltningen. Staten foretar
beslutninger med viktige konsekvenser for samfunnet, og enkeltbeslutninger som
er viktige for enkeltpersoner. Berørte i en sak må komme til orde
før beslutning tas. De rettssikkerhetsgarantiene vi har nedfelt
i våre verdier, regler og normer, må følges. I St. meld nr. 19 (2008-2009)
Ei forvaltning for demokrati og fellesskap er det framhevet at arbeidet
i forvaltningen skal bygge på grunnleggende verdier knyttet til
demokrati, rettsikkerhet, faglighet og effektivitet. Forvaltningen
må altså være opptatt av å gjøre ting riktig fordi mye står på spill.
Selv om forsiktighetskultur etter min vurdering er
nødvendig, må den ikke blir så dominerende at den hindrer nytenkning,
risikovilje og gjennomføringsevne. For eksempel er kontroll og rapportering
av måloppnåelse og resultater en viktig del av styringssystemet
i staten. Det skal sikre at ressursene brukes som forutsatt og at politisk
fastsatte mål nås. Men det kan være grunn til å stille spørsmål
ved om kontroll og rapportering i forvaltningen har blitt for omfattende.
I verste fall kan dette gå ut over forvaltningens evne til effektiv
oppgaveløsning. Sterkt fokus på kontroll bidrar til redsel for å
gjøre feil og kan gjøre det mindre attraktivt å starte fornyingsarbeid
som er fornuftig, men har en viss risiko. Det kan også gi svekkede
impulser til åpenhet om faglige utfordringer. Det kan gjøre at forvaltningen
fokuserer for mye på å gjøre tingene riktig, fremfor å gjøre de
riktige tingene og tørre å være dristige. Omfang og konsekvenser av
kontroll og rapportering i forvaltningen gjennomgås og vurderes
nå nærmere av Direktoratet for forvaltning og IKT. På spørsmål fra
departementet opplyser Difi at deres rapport vil foreligge i slutten
av november.
Min vurdering er at det ikke er noen generelle kjennetegn
ved det statlige regelverket som bidrar til at ledere eller andre
i statsforvaltningen ikke tør si fra om forhold som de mener ikke
er forsvarlige. Tvert i mot er det mange forhold som bidrar til
å styrke både ansettelsestrygghet, medbestemmelse og det generelle
ytringsklimaet.
Statlig personalforvaltning kjennetegnes bl.a. ved
et omfattende lov- og avtaleverk. I tillegg til arbeidsmiljølovens
regler om ansettelse og oppsigelse mv., regulerer tjenestemannsloven
at de ansatte får medbestemmelse gjennom sine tillitsvalgte både
ved ansettelser og oppsigelser, et sterkere vern mot oppsigelse,
en utvidet fortrinnsrett til ny stilling og ventelønn. Personalreglementer
utformes gjennom forhandlinger mellom arbeidsgiver og tjenestemannsorganisasjonene.
Det er betryggende saksbehandlingsregler når saker om oppsigelse
og avskjed behandles i tilsettingsrådene, hvor de ansattes representanter
deltar. Organisasjonsprosenten er høy i statlig sektor. Dette er
blant de forhold som er med på å styrke de ansattes ansettelsestrygghet,
og med det utgangspunktet bør det føles både lettere og tryggere
å si fra om forhold som ikke er forsvarlige.
Etter Hovedavtalen i staten har de ansatte medbestemmelse
på forhold som angår deres arbeidssituasjon, og avtalen er mer omfattende
i staten enn i privat og kommunal sektor. Hovedavtalen gir de tillitsvalgte
forhandlingsrett ved bl.a. omorganisering av virksomheten. Ved eventuell
uenighet vil tvisten kunne bli løst ved en partssammensatt nemnd
med nøytral leder. Dette er også forhold som etter mitt syn bidrar
til å styrke de ansattes stilling i statlig forvaltning og som fremmer
ytringsklimaet.
I tillegg er det gitt ut flere retningslinjer
og veiledninger om bl.a. etikk, varsling og karantene og saksforbud
som er ment å motivere til etisk refleksjon og holdningsdannelse,
styrke de ansattes integritet og gjøre det lettere å si fra om forhold
de ansatte mener ikke er forsvarlige.
Etiske retningslinjer for statstjenesten ble
lagt frem høsten 2005 og gjelder generelt for statlig forvaltning.
Forhold som påvirker ytringsmuligheter og ytringsklima er omhandlet
i Del 3 – Åpenhet, hvor både ansattes ytringsfrihet og muligheter
til varsling er omtalt.
I september 2009 la FAD frem Retningslinjer
for utarbeidelse av lokale varslingsrutiner i staten, som legger
grunnlaget for hvordan lokale arbeidsgivere skal legge til rette
for og håndtere konkrete varslingssaker. Disse sentrale retningslinjene
forutsetter at hver enkelt statlig virksomhet utarbeider egne rutiner
for varsling, og er en oppfølging av endringer i arbeidsmiljøloven som
presiserer ansattes rett til varsling om kritikkverdige forhold
i egen virksomhet og gir verneregler mot gjengjeldelse. Selv om
vi har en arbeidsmiljølov som sikrer rett til varsling og vern for
varslere og gode sentrale og lokale varslingsrutiner, må vi erkjenne
at varsling generelt sett oppleves som vanskelig for den som varsler
og også for den eller de det varsles om.
Det store bildet er at vi i Norge har en velfungerende
forvaltning og meget lojal oppfølging av vedtak. I internasjonale
undersøkelser, blant annet utarbeidet av Verdensbanken, viser at
norsk forvaltning er velfungerende, og rangerer blant de beste i
verden.
I utgangspunktet mener jeg også vi har et godt styringssystem,
og at det gir tjenlige rammer for ledelse. Men vi bør alltid være
rede til å se nærmere på det styringssystem vi har, og ikke minst
hvordan det praktiseres. Når vi skal vurdere hvordan vi kan sikre
bedre gjennomføringsevne og samhandling i forvaltningen mer generelt,
må vi se både på holdninger, kultur og systemer.
Selv om det finnes generelle rammer for styring og
oppfølging i statsforvaltingen, vil det variere mellom sektorer
og virksomheter hvordan dette skjer i praksis. Svake resultater
på ett område er ikke nødvendigvis en indikasjon på det overordnede
rammeverket er feil. Kommisjonen peker på variasjon i hvordan ulike
offentlige etater håndterte hendelsene 22. juli 2011. I oppfølgingen
av kommisjonens konklusjoner må vi derfor passe på at eventuelle
endringer ikke fører til en mindre velfungerende forvaltning der
hvor forvaltningen faktisk fungerer bra.
Styring og oppfølgning i statsforvaltningen
skjer innenfor rammene av mål- og resultatstyring, som er den styringsform
statsforvaltningen legger til grunn. Reformene som ulike regjeringer har
gjennomført de siste par tiårene, som budsjettreformene og reformen
av lønnssystemet tidlig på 1990-tallet, har hatt som intensjon å ansvarliggjøre
den enkelte leder og legge til rette for at jobben kan gjøres best
mulig. Jeg mener det har vært en riktig og viktig målsetting at
reformene skulle gi handlingsrom for ledere og medarbeidere til
å gjennomføre tiltak.
Mitt inntrykk er at det de siste tiårene har
vært lagt vekt på utvikling av gode styringssystemer i statsforvaltningen.
Som blant annet Difis rapport «Direktoratenes faglige rolle» fra
2008 viser, har det skjedd en profesjonalisering av etatsstyringen.
Den samme rapporten viser imidlertid også at etatsstyringen i mange
tilfeller har blitt ritualisert og rutinisert, og at dialogen domineres
av spørsmål om økonomi og detaljerte enkeltoppdrag. Da kan viktige,
strategiske temaer lett bli forsømt.
Jeg vil framover vurdere tiltak for å kartlegge hvor
generelle problemer knyttet til gjennomføringsevne, resultatorientering
og samhandling/samordning er, og hva som eventuelt bør gjøres med
det.
Statsforvaltningen kan og bør utnytte IKT bedre til
å løse sine oppgaver. Jeg mener Gjørv-kommisjonens funn på dette
punktet gjelder mer generelt enn for politiet. I en nylig gjennomført undersøkelse
gjennomført av Rambøll Management svarer 71 prosent av virksomhetene
i forvaltningen at det er «meget stort» eller «stort» uutnyttet
potensial ved økt digitalisering av prosesser internt i virksomheten.
Undersøkelsen synliggjør også at det i offentlig sektor er et stort gap
mellom virksomhetene med beste praksis og gjennomsnittvirksomheten
når det gjelder ledelsens holdning til IT.
Bildet av staten som svak på utnyttelse av IKT
er allikevel langt fra entydig. Store deler av staten ligger langt
framme. Eksempler på det er Skatteetaten, Mattilsynet, Lånekassen,
UDI og NAVs nye pensjonsløsning.
Kompetanse i å utnytte IKT er viktig. For eksempel
er det en utfordring at IKT i varierende grad er en del av ulike
utdanningsløp. Men kompetansesvakhet er ikke den eneste årsaken
til at det fremdeles er et stort gjenstående potensial for å utnytte
IKT effektivt. Å ta ut fulle gevinster fra IKT-tiltak vil ofte kreve
omlegging av organisering og måter å jobbe på, noe som erfaringsmessig
er krevende. Et eksempel er helsevesenet, hvor det finnes mye IKT-kompetanse
og høy ledelsesforståelse av IKT både i direktorat og på operativt
nivå. Men det store antall aktører, og den enorme kompleksiteten
i data, rutiner, regelverk og organisasjonsstrukturer, gjør det
utfordrende å ta ut den fulle gevinsten som en samordnet IKT-bruk
vil kunne gi.
I 2011 ga departementet Difi i oppdrag nettopp
å kartlegge barrierer mot digitalisering mer systematisk. I rapporten
«Digitalt førstevalg - en kartlegging av hindringer og muligheter»
oppsummerer Difi synspunkter fra et utvalg virksomheter om hva som
oppleves å være de viktigste hindringene, suksessfaktorene og mulige
tiltak for å øke digitaliseringen:
Det er store forskjeller
i digital modenhet mellom virksomhetene. Samtidig er det et betydelig engasjement
ute i virksomhetene og i departementene når det gjelder å legge
vekt på digital tjenesteutvikling.
Engasjerte ledere som ser betydningen av
elektroniske tjenester som et ledd i å utvikle og effektivisere
virksomheten, fremheves som svært viktig.
Det er behov for mer helhet. Det etterlyses
større politisk engasjement i arbeidet med IKT i forvaltningen og
mer samordning på tvers av virksomhetsgrenser.
Både sektorovergripende og sektorspesifikke lover
og regelverk oppleves som hindringer. Lover og regelverk må tilpasses
en digital framtid.
Manglende sektorovergripende finansieringsmodeller
hindrer gode løsninger på tvers av forvaltningen. Mangel på «flerårige
budsjetter» oppleves å føre til for stor grad av usikkerhet og kortsiktighet
i prioriteringer.
Tilstedeværelsen av IT i etatsstyringen
er lite framtredende, og kompetansen i skjæringspunktet mellom IT
og tjenesteutvikling er for svak i flere departementer.
Gamle plattformer og systemer medfører
at virksomhetene må bruke uforholdsmessig mye tid og ressurser på
vedlikehold av systemer og kompetanse fremfor utvikling av nye tjenester.
Det er nødvendig med betydelige grunnlagsinvesteringer i gammel
infrastruktur og tilhørende fagsystemer før det er hensiktsmessig
å utvikle nye digitale tjenester.
I Digitaliseringsprogrammet fra april 2012 har regjeringen
satt ambisiøse mål for hvordan barrierene kan overkommes. Forvaltningen
skal bli ledende i verden på å ta ny teknologi i bruk i sin oppgaveutførelse.
I forslaget til statsbudsjett 2013 ligger det også inne en lang
rekke IKT-satsinger.
27.2.2008 Reguleringsplan
vedtas av Oslo kommune, Bystyret.
AP og SV fremmet et sekundært forslag om at det
skulle stilles krav om bebyggelsesplan i stedet for utomhusplan.
Kravet ble vedtatt (enstemmig). En bebyggelsesplan er en ny og mer detaljert
reguleringsplan som følger samme politiske beslutningsprosess som
en reguleringsplan, men som kan vedtas i Byutviklingskomiteen i stedet
for i Bystyret. Kravet om bebyggelsesplan medførte dermed en betydelig
utsettelse av tillatelsen til gjennomføring av permanente tiltak.
1.3.2008 Rådgivende
konsulenter starter arbeidet m/byggemeldingstegninger (søknad om rammetillatelse).
15.5.2008 Varsel om
vedtak reguleringsplan – brev sendt fra Oslo kommune til Statsbygg.
12.6.2008 Statsbyggs
landskapsarkitekt Tom Dyring arkitekter as, som er engasjert til byggeprosjektet,
får i oppdrag også å utarbeide bebyggelsesplanen på basis av foreliggende tegninger
av utomhusanlegget.
11.8.2008 Oppstartsmøte
med Plan- og bygningsetaten (PBE) hvor Statsbygg med landskapsarkitekt
var til stede.
28.8.2008 Oppstart planarbeid,
bebyggelsesplan varsles/annonseres av landskapsarkitekt.
15.12.2008 Supplerende
trafikkanalyse for krysset Høyesteretts plass/ Akersgata, utarbeidet
av plankonsulent (Vista), leveres PBE. Dette var en tilleggsanalyse
til en mer omfattende trafikkanalyse for Akersgata, Høyesteretts
plass og Grubbegata som ble utarbeidet i forbindelse med reguleringsplanen.
29.1.2009 Statsbygg
v/landskapsarkitektoversender forslag til
bebyggelsesplan til PBE.
April 2009 Statsbygg
purrer PBEs fremdrift.
3.4.2009 PBE svarer
landskapsarkitekt på spørsmål pr. telefon knyttet til oversendte
bebyggelsesplankart. PBE melder i e-post tilbake til landskapsarkitekt
at det bør gjøres noen enkle endringer, som ikke er tidkrevende,
og beklager samtidig at dette ikke er meldt tidligere.
24.4.2009 Statsbygg
v/landskapsarkitekt sender planforslag for bebyggelsesplan med revidert kart
til PBE.
Mai 2009 PBE oppdaget ved behandling av bebyggelsesplan
at det «av formelle grunner var nødvendig først
å foreta en mindre vesentlig endring av underformålene innenfor
offentlig trafikkområde samt justering av reguleringsbestemmelsene
i reguleringsplanen av 2008 før
man kan behandle bebyggelsesplanen etter daværende Plan- og bygningslov.» Endringsforslaget
lå ute til offentlig ettersyn 5.5.-27.5.2009.
9.6.2009 PBE fatter
vedtak om mindre vesentlig endring av reguleringsplanen.
25.6.2009- 19.8.2009 Bebyggelsesplanen
ligger ute til offentlig ettersyn.
6.8.2009. Vedtak om
«mindre vesentlig endring» av reguleringsplanen fra 9.6.2009 ble påklaget av OBOS. PBE
oversendte klagen til Fylkesmannen. Dette medførte at reguleringsplanen
ikke var rettskraftig før klagen var behandlet. Heller ikke bebyggelsesplanen kunne
vedtas før klagen var behandlet.
14.10.2009 PBE oversender
bemerkninger til bebyggelsesplanen til Landskapsarkitekt.
20.10.2009 Rigmor Aasrud
tiltrer som statsråd i FAD.
29.1.2010 Statsbygg
v/landskapsarkitekt sender endelig revidert forslag til bebyggelsesplan
til PBE.
Februar 2010 Arbeid
med anbudsdokumenter og prisinnhenting for oppdraget går parallelt med
behandlingen av bebyggelsesplan - med forbehold om vedtak.
Fylkesmannen avviser klage og stadfester vedtaket
om «mindre vesentlig endring» av reguleringsplanen.
9.4.2010 PBE oversender
bebyggelsesplanen til politisk behandling.
9.4.2010 Purrebrev fra
Statsbygg til Byrådsavdelingen for byutvikling om fremdriften i
bebyggelsesplansaken. Statsbygg tar opp at saken er ferdig behandlet
hos PBE, oversendt Byråden for politisk behandling, og at det ikke
er fastsatt dato for behandling av saken i Byrådet og at det er
uttrykt usikkerhet om saken blir behandlet i mai. Saken har heller
ikke prioritet i kommunen. Statsbygg anmoder at saken får prioritet
og blir behandlet raskest mulig.
6.5.2010 Justert bebyggelsesplan
oversendt fra PBE til byrådsavdelingen.(Justering
gjaldtutfyllende reguleringsbestemmelser
og presiseringer av tillatt type sperring.)
Mai 2010 Politisk behandling
av bebyggelsesplanen purres av Statsbygg.
Byrådet oversender bebyggelsesplanen til BUK for
politisk behandling. En uke senere tilrår Byrådet planen.
Byutviklingskomiteen vedtar bebyggelsesplanen.
5.8.2010 Brev fra PBE
til Statsbygg om vedtak om bebyggelsesplan. Klagefrist satt til 30.8.2010
(3 uker etter at underretning om vedtak er kommet frem, jf. forvaltningsloven
§ 29).
30.8.2010 Statsbygg
sender søknad om igangsettingstillatelse for oppføring av fysiske
sperrer.
6.9.2010 PBE returner
søknad. Søknad skal behandles iht. ny PBL gjeldende fra 1.7.2010. Innsendt
søknad oppfyller ikke de nye forskriftene og må revideres.
11.10.2010 Revidert
søknad blir sendt PBE.
29.10.2010 Igangsettingstillatelse
for oppføring av fysiske sperrer blir gitt.
2.11.2010 Entreprenør
informeres om at igangsettingstillatelse er gitt.
November 2010-januar 2011 Anleggsarbeider iThor Olsens gate. Grubbegata benyttes som omkjøring/avlastningsvei
mens dette arbeidet pågikk.
Februar 2011 Arbeider
i forbindelse med stenging av Grubbegata og ombygging av innkjørsel fra
Møllergata starter.
Rekkefølge på arbeidet:
1. Stenging av Grubbegata
nord (v/Deichman)
2. Ombygging av innkjøring mellom Møllergata 17
og 19 til bruk for regjeringens biltjeneste
3. Stengning av Grubbegata syd (v/G-blokk)
Juni/juli 2011
Grubbegata nord stengt permanent. Etablering av
styringssystemer for heving/senking av sperre gjenstod.
Ombygging av innkjøring Møllergata ferdig
Anleggsarbeider Grubbegata syd startet. Adkomst
fra Grubbegata syd var eneste adkomst for disse anleggsarbeidene.