Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
lovforslaget og peker på at vi har en god og lang erfaring med utenrettslig
klagebehandling i Norge. Tilbudet på forbrukerområdet baserer seg
i hovedsak på en modell bestående av Forbrukertvistutvalget (FTU)
og bransjevise klagenemnder. I tillegg mekler Forbrukerrådet i saker
som hører inn under Forbrukertvistutvalgets saksområde, før saken
eventuelt bringes inn for Forbrukertvistutvalget. Komiteen registrerer at
tilbudet ikke er dekkende for alle varer og tjenester hvor det inngås
kontrakt mellom forbruker og næringsdrivende.
Komiteen ser at forbrukere i
økende grad handler over landegrensene, både via Internett og i forbindelse
med reiser eller opphold i utlandet. Komiteen viser
til at EU, som ledd i å høyne forbrukervernet nasjonalt og ved handel
over landegrensene, i 2013 vedtok to rettsakter som har som formål
å etablere et tilbud om utenrettslig klagebehandling av god kvalitet
for de fleste forbrukerkontrakter. I tillegg vil det bli etablert en
nettbasert klageportal som gjør det enkelt for forbrukerne å klage
i saker oppstått ved netthandel over landegrensene. Utenrettslige
klageorganer som oppfyller direktivets krav, skal knytte seg til
klageportalen, slik at klager og kommunikasjon med partene kan formidles
via portalen.
Komiteen støtter departementets
forslag om en modell der kravene til nemnder i stor grad harmoniseres,
dels ved en godkjenningsordning for de avtalebaserte nemndene, dels
ved endring av lover og forskrifter som regulerer øvrige nemnder. Komiteen understreker
at for å sikre et heldekkende tilbud er det tilført ressurser til
Forbrukerrådet som pålegges oppgaven med å mekle i alle saker der
det ikke finnes noe annet innmeldt klageorgan.
Komiteen viser til at mange av
høringsinstansene, som Advokatforeningen, Finanstilsynet, Forbrukerrådet,
mfl., generelt er positive til forslaget til valg av modell, til
regulering av de frivillige nemndene og til en felles helhetlig
lovgivning for klageorganene på forbrukerområdet. NHO er enig med
departementet i at det er behov for å styrke dagens norske system
for å kunne oppfylle EØS-forpliktelser som følger av ATF-direktivet
og NTF-forordningen.
Komiteen registrerer også at
Forbrukerombudet på sin side foreslår en annen organisering av klagetilbudet.
Ombudet mener at et meklingstilbud ikke gir forbrukerne et godt
nok tilbud, og at det i stedet bør etableres et helhetlig system
ved å bygge ut Forbrukertvistutvalget til en ny «forbrukerklagenemnd». Komiteen viser
til at dette forslaget ble vurdert i NOU 2010:11. Komiteen støtter
departementet i sin vurdering av at Forbrukerrådets lange erfaring
med mekling og at det kan vises til gode meklingsresultater, gjør
det mest hensiktsmessig å legge denne oppgaven til Forbrukerrådet. Komiteen ser
det som positivt at sentrale aktører som blir berørt av forslaget
i store trekk er positive til det som nå foreslås.
Komiteen viser til at høringsinstansene
i all hovedsak er positive til at det gis et utvidet klagetilbud
til forbrukerne, men at enkelte aktører er kritiske til at Forbrukerrådets
rolle som pådriver for forbrukerinteressene kan være vanskelig å forene
med nøytralitet i saksbehandlingen overfor partene. Komiteen ser
at partenes tillit til meklingsorganet er avgjørende for at tilbudet skal
tas i bruk og fungere godt, og viser til det pågående arbeidet med
å vurdere det forbrukerpolitiske virkemiddelapparatet hvor roller,
oppgaver og organisering vurderes nærmere. Komiteen støtter
derfor at det av hensyn til implementeringsfrister og effektiv ressursbruk
er hensiktsmessig å legge meklingsoppgaven til Forbrukerrådet på
dette tidspunkt.
Komiteen viser til at departementet
har prioritert arbeidet med ny lov om klageorganer for forbrukersaker
som inkluderer ny godkjenningsordning. Prioriteringen er gjort av hensyn
til at det etter at loven er vedtatt, blir rimelig tid for gjennomføring
av de formelle prosesser både hos klageorganene og fra myndighetenes
side i forbindelse med søknad om og behandling av godkjenning og
innmelding til EU-kommisjonen, og støtter dette.
Komiteen har foretatt følgende
korrigeringer i lovteksten:
I forsikringsavtaleloven § 18-5 annet ledd første punktum
er det gjort en mindre rettelse ved at formuleringen «godkjent i medhold av lover krevd, …»
skal lyde «godkjent i medhold av lov er krevd,
…». Videre er det i pakkereiseloven lagt inn overskrift til
§ 2-4 som lyder: «§ 2-4. Forbruker».
Det er i tillegg foretatt en rettelse i lov om avtalar med forbrukar
om oppføring av ny bustad m.m. i nytt § 64 annet ledd. Her er tittelen
på loven det vises til korrigert idet den skal lyde: «lov om klageorganer for forbrukersaker». Videre
er det foretatt en rettelse i lov om klageorganer for forbrukersaker
§ 17 første ledd bokstav a. «Erstatningsrettslig» som er kommet inn
i formuleringen «fremme erstatningsrettslig søksmål» ved en ren
inkurie, er blitt slettet.