3.3.2 Høyre
Komiteens medlemmer fra
Høyre vil sikre gode og forutsigbare rammevilkår for sjømatnæringen. Disse medlemmer ønsker å legge til rette
for at Norge skal øke bærekraftig produksjon av sjømat, bidra til
å nå våre bærekraftsmål og etablere mange flere arbeidsplasser i
havbruksnæringen.
Disse medlemmer viser
til regjeringen Solbergs viktige prioriteringer for fiskeri- og
havbruksnæringene. Sjømatnæringen er en av Norges viktigste kyst-
og distriktsnæringer. Den er også blant de viktigste fremtidsnæringene
våre og vil skape lønnsomme arbeidsplasser i alle deler av landet.
Disse medlemmer viser
til at det er få næringer i Norge som vokser mer enn sjømatnæringen,
og potensialet for ytterligere vekst er svært stort. Totalt eksporterte
Norge 2,9 millioner tonn sjømat til en verdi av 151,4 mill. kroner
i 2022, noe som er en økning på 30,7 mill. kroner, tilsvarende 25
pst., fra rekordåret 2021. Ifølge en ringvirkningsanalyse innhentet
av FHF i 2022 var de totale sysselsettingseffektene av sjømatnæringens aktivitet
på om lag 106 000 sysselsatte i 2021. Det ble samme år generert
netto verdiskaping for 120 mrd. kroner i sjømatnæringen, noe som
la grunnlag for samlede skatteeffekter på rundt 34 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser
til at som et resultat av behandlingen av Meld. St. 32 (2018–2019)
(«kvotemeldingen») ba Stortinget regjeringen Solberg om å komme tilbake
til Stortinget med en fiskal avgift på villfisk tilsvarende om lag
100 mill. kroner årlig.
Disse medlemmer viser
til at grunnrenteskatt på havbruk ble vedtatt av Stortinget våren
2023. Høyre stemte mot grunnrenteskatten blant annet fordi den ikke
har en innretning, utforming og et skattenivå som i tilstrekkelig
grad vil sikre næringen utvikling og bærekraftig vekst i fremtiden.
Disse medlemmer mener
at den vedtatte grunnrenteskatten ikke svarer på at en ny skatteordning må
være forutsigbar, kunne stå seg over tid og gi gode rammevilkår
for sjømatnæringene, herunder legge til rette for at næringene kan
vokse og utvikle seg i tråd med tidligere vedtatt mål. Disse medlemmer viser også til, og ser
med bekymring på, at grunnrenteskatten har ført til at kontrakter
for titalls milliarder kroner har blitt nedskalert, lagt på is eller
kansellert, videre at markedet for fastpriskontraktene nærmest har
blitt borte, og at det har komme konkurser i næringa som har blitt forklart
med grunnrenteskatten.
Disse medlemmer minner
om at regjeringens forslag til grunnrenteskatt på havbruk var for
dårlig utredet, og at det ikke var satt av tilstrekkelig tid til
involvering, noe som har vært et viktig og nødvendig grunnlag ved
større endringer av skattesystemet i Norge. Disse
medlemmer peker videre på at det fremdeles er uavklarte sider
ved den vedtatte grunnrenteskatten, f.eks. spørsmålet om normpris,
noe som i seg selv er svært uheldig.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg i 2020 la frem forslag om innføring av
produksjonsavgift i havbruksnæringen kombinert med en videreføring
av Havbruksfondet, som resulterte i et bredt forlik på Stortinget. Disse medlemmer viser til at Høyre i partiets
alternative statsbudsjett har lagt til grunn en produksjonsavgift
til staten på kr 2,7 pr. kg. i stedet for dagens modell. Dette er
i samsvar med det Høyre tidligere har sagt om at havbruksnæringen
kan bære en større skattekostnad enn tidligere, noe næringen under
prosessen med grunnrenteskatten selv også har gitt uttrykk for.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg høsten 2021 sendte forslag om en ny miljøorientert
konsesjonsordning på høring. Miljøteknologiordningen skulle komme
i tillegg til den ordinære konsesjonsordningen, og var bygget på
noen objektive miljøkriterier, hvor bekjemping av lakselus stod
sentralt. Trass i gjentatte forsikringer om at regjeringen Støre
ville iverksette miljøteknologiordningen, skjedde ingenting, og
i april i år ble saken oversendt Havbruksutvalget til videre behandling.
Havbruksutvalget overleverte sin utredning,
NOU 2023:23 Helhetlig forvaltning av akvakultur for bærekraftig
verdiskaping, den 28. september 2023.
Av utredningen går det frem at utvalget ikke
har foretatt en selvstendig vurdering av dette forslaget, men at
intensjonen bak forslaget i stor grad overlapper utvalgets mandat
og adresseres derfor av flere av utredningens vurderinger og forslag.
Disse medlemmer viser
til at utvalget fremholder et prinsipp om teknologinøytralitet,
og videre en generell holdning om at aktørene skal gis mulighet
til å øke produksjonen ved å velge produksjonsteknologi med lavere
miljøpåvirkning enn konvensjonell teknologi.
Sett i lys av at det nå har gått over tre år
siden teknologiordningen ble sendt på høring av regjeringen Solberg,
at Havbruksutvalget nå har fulgt opp intensjonen bak forslaget og
har kommet med sine utredninger og forslag, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så raskt
som mulig komme tilbake til Stortinget med forslag til en miljøteknologiordning
og oppfølging av Havbruksutvalgets arbeid.»
Disse medlemmer viser
til at åtte selskaper med produksjon i produksjonsområdene PO3 og
PO4 på Vestlandet søkte i 2022 om å få produsere volumet de har
tapt på nedtrekk som følge av rødt lys i Trafikklyssystemet, over
i lukket eller semilukket produksjon. Nærings- og fiskeridepartementet
avslo søknadene begrunnet med manglende hjemmel i lovverket. En
lovendring som åpner for produksjon av nedtrekksvolum med teknologi
som i liten grad påvirker lusepåslag på utvandrende villakssmolt,
vil imidlertid være helt i tråd med formålet som Trafikklyssystemet
skal ivareta. Med bakgrunn i dette, formål bak Teknologiordningen,
og Havbruksutvalgets generelle tilråding om mulighet for økt produksjon
ved produksjonsteknologi med lavere miljøpåvirkning, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre
de nødvendige enderingene i regelverket slik at volum som er tatt
i nedtrekk som følge av rødt trafikklys, kan produseres med teknologi
som i liten grad påvirker lusepåslag på utvandrende villakssmolt.»