Forslagsstillerne mener det er viktig at foreldre/foresatte får
innflytelse på hvordan skolehverdagen til elevene skal være. Den
beste måten å gi innflytelse på, er å kombinere innflytelse med
ansvar. Det kan gjøres gjennom at skolene får såkalte brukerstyrer hvor
foreldre/foresatte er i flertall og har avgjørende innflytelse på
skolens drift og prioriteringer.
Brukerstyring blir tidvis angrepet som begrep fordi de som er
i skolen ikke skal sees på som kunder. Det er imidlertid en selsom
angrepsmetodikk som ikke går inn på realitetene. Brukermedvirkning
omtales i de fleste miljø som noe positivt. Den mest konkrete form
for brukermedvirkning er brukerstyring, hvor brukeren, eller i dette
tilfellet brukerens foresatte, tar uavhengige avgjørelser og utvikler
sine egne kontakter, samt har full kontroll over planlegging og implementering
av aktiviteter.Jf. HENÆR – rapport nr 02/2006
I henhold til opplæringsloven er det i dag ikke tillatt å la
foreldre/foresatte ha den reelle makten i skolen. Det er imidlertid
gjennomført et prosjekt med særskilt tillatelse fra fylkesmannen
i Vestfold. Larvik kommune har i perioden 2004–2005 hatt en ordning ved
flere av sine skoler, hvor foreldrene har vært i flertall i brukerstyret.
Erfaringene fra Larvik kommune er svært positive.