Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anneliese Dørum, Sigvald Oppebøen Hansen, lederen Grete Knudsen, Synnøve
Konglevoll, Rune E. Kristiansen og Tomas Norvoll, fra Fremskrittspartiet,
Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad
og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik,
fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Rolf Reikvam, og fra Venstre, Helene Falch Fladmark, vil
innledningsvis vise til de respektive partiers merknader i Budsjett-innst.
S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99)
og Stortingets behandling av disse 30. november 1998.
Komiteen viser også til
tabellen under pkt. 3.7 nedenfor, som gir en samlet oversikt over
de enkelte partifraksjoners bevilgningsforslag og hvordan disse avviker
fra Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre, viser til at disse partiene har inngått
avtale om statsbudsjettet for 1999. Avtalen innebærer en
subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre
til et endret budsjettforslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Flertallet viser til at avtalen
innebærer en redusert ramme for rammeområde 17
på 328 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag
i St.prp. nr. 1 (1998-99) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1998-99).
Flertallet har i forbindelse
med budsjettarbeidet i komiteen valgt å prioritere høyere
utdanning, grunnforskning og kirkelige formål.
Flertallet viser for øvrig
til sine respektive merknader nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til fordeling av rammer
som Stortingets flertall, alle utenom Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har fattet vedtak om. For rammeområde 17
betyr det at rammen er redusert i forhold til St.prp. nr 1 (1998-99)
med 328 mill. kroner. Disse medlemmer viser til sine
egne budsjetter, men må forholde seg til de rammer Stortingets
flertall har vedtatt. På denne bakgrunn ser disse medlemmer seg
nødt til å foreta endringer i forhold til våre
alternative budsjetter. Endringene går frem av omtalen
under de respektive kapitler og forslag til vedtak.
Disse medlemmer vil understreke
at skolen ikke skal være verdinøytral, men formidle,
verne om og utvikle grunnleggende demokratiske verdier i vårt samfunn.
Alle elever, ikke minst de som har behov for
ekstra støtte, skal ha mulighet til å nå de
felles mål som er lagt for skolen.
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å øke elevenes innflytelse
i hele utdanningssystemet. Disse medlemmer viser
videre til at den raske forandringstakten i arbeidslivet stiller
enorme krav til kunnskap, kompetanse og derfor også til
kontinuerlig oppdatering.
Samtidig er utdanningen en kilde til selvtillit
og bidrar til et samfunn med aktive mennesker som kan forandre for å forbedre
sine og andres hverdag. Slik disse medlemmer ser
det, er en bred satsing på etter- og videreutdanning for
voksne både en motor i den økonomiske utviklingen
og et viktig virkemidler for å videreutvikle og fordype
vårt demokrati. Disse medlemmer vil understreke
at vårt samfunn står overfor den største
utdanningsreform for voksne noensinne.
Disse medlemmer peker på at
i dag avvises både unge og voksne i forhold til en utdanning
de ønsker seg. Det er nødvendig slik disse
medlemmer ser det, å sette i gang prosjekter som
anviser en praktisk vei når det gjelder realkompetanse.
Når det gjelder forskning, viser disse
medlemmer til at Norge i forhold til andre land sakker akterut.
Disse medlemmer minner om det
politiske grunnlaget for Sentrumsregjeringen hvor det blant annet
heter:
«En sentrumsregjering vil derfor satse mer
på utdanning og kompetanse. Denne satsingen er en langsiktig investering
i mennesker og livskvalitet, og bedrer vår evne til å møte
utfordringer og omstillinger i det neste årtusen.»
Disse medlemmer kan ikke se at
budsjettforslaget er en slik satsning på utdanning og kompetanse. Verken
for grunnskolen, videregående skole eller høyere
utdanning er det lagt inn budsjettøkninger som gir rom
for kvalitetsforbedringer. Snarere er det slik at de øremerkede
tilskuddene til grunnskolen og videregående skole blir
redusert på helt sentrale områder. Når dette
skjer samtidig som en reduserer rammeoverføringene til
kommunene og fylkeskommunen, er det en nedbygging snarere enn en
satsning på utdanning det legges opp til.
Disse medlemmer viser videre
til den vekt Regjeringen og forlikspartnerne legger på de
private skolene, som gjennom deres forslag får reelle økninger,
mens de offentlige ordningene opplever reduksjoner. Disse
medlemmer mener dette representerer et linjeskift i barne-
og utdanningspolitikken.
Arbeiderpartiets utdanningspolitikk bygger på visjonen
om et samfunn der alle skal ha de samme muligheter ut fra egne forutsetninger
og uavhengig av bosted, til å lære og utvikle
seg. Dette gjelder fra grunnskole til universitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
understreke at enhetsskolen gir det beste grunnlag for å utvikle
toleranse, respekt og forståelse for andre ved at alle
barn og unge med ulik sosial og kulturell bakgrunn og ulike evner
går på den samme skole og i samme klasse. Disse
medlemmer går inn for at det utarbeides en bred
tilstandsrapport om norsk skole.
Arbeiderpartiet legger vekt på at alle
barn skal ha den samme mulighet for en god start når det
gjelder både den livslange læringen og muligheten
for en trygg oppvekst. Dette er hovedårsaken til at Arbeiderpartiet
så sterkt støtter de samfunnsinstitusjonene som
omfatter alle. Slik disse medlemmer ser det, legges
et viktig grunnlag allerede i barnehagen og denne har derfor en
viktig plass som det første skritt inn i utdanningssystemet.
Arbeiderpartiet viser videre til at det sosiale miljøet
og den pedagogiske stimulansen som barna møter i tidlige år
i barnehagen sammen med andre, påvirker på avgjørende
måte barnas forutsetninger til såvel personlig
utvikling som læring. Et stadig mer komplisert samfunn
og arbeidsliv krever kunnskap og ferdigheter som aldri før.
Slik disse medlemmer ser det kan ikke skolen vente
på at samfunnet skal endre seg eller at foreldrene skal
ta på seg mer av oppdragergjerningen. Skolen har vært
og kommer til å bli den samfunnsinstitusjonen som har forutsetninger
for å ta opp i seg de utfordringer barn og unge stiller
oss overfor. Nå som før er det skolens oppgave å utvikle gagns
mennesker. Og nå som før skal skolen gi kunnskap,
innsikt og holdninger. Skolens oppgave som kunnskapsformidler må understrekes,
men dersom skolen skal lære noen å bli gagns mennesker
kommer vi ikke unna de problemer et svakt oppvekstmiljø har å si
både sosialt og kulturelt. Disse medlemmene viser
til at fordelingsprofilen i det borgerlige budsjettforliket er dårligere
enn i Regjeringens opprinnelige opplegg. Disse medlemmer viser
til at spesielt barna er tapere når de borgerlige partiene
kutter på utgiftssiden - ved bråstopp i barnehageutbyggingen
og reduksjoner i den lovbestemte skolefritidsordningen.
Arbeiderpartiet viser til at det i 1997 ble
bygget 16 400 barnehageplasser. I 1998 ble dette redusert av regjeringen
Bondevik til 3 500. For 1999 har regjeringsforliket lagt opp til
2 500. Arbeiderpartiet viser til at den ovennevnte oversikt klart
viser at kommunene innstiller seg på den prioritering som
Regjeringen selv vektlegger. I denne forbindelse vil disse
medlemmer vise til den klare vekt som Regjeringen legger
på kontantoverføringer til barnefamiliene, i motsetning
til en prioritering av aktive tiltak og tjenester. I tillegg vil Regjeringens
reduksjon av tilskudd til den lovbestemte skolefritidsordningen
på om lag 30 pst., gå ut over de som trenger det
mest og som kan bli fratatt muligheten av økonomiske årsaker. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen i en situasjon med stram
kommuneøkonomi foreslo å redusere satsene for
statlig tilskudd med 10 pst. (7 mill. kroner) og senere med ytterligere 125
mill. kroner. Satsene har i flere år stått stille,
og vil føre til at kvaliteten forringes og økt
belastning skyves over på brukerne og kommuner.
Slik disse medlemmene ser det
bør det være tak på egenbetaling, for
foreldrenes økonomi skal ikke være avgjørende
for om barna skal ha mulighet til å benytte skolefritidsordningen. Disse
medlemmer mener slik situasjonen er, må det innføres
friplasser, slik at de barna som trenger det får delta
i ordningen.
Arbeiderpartiet vil understreke at den innsats
vi i fellesskap kan gjøre for en meningsfull og trygg hverdag, både
er viktige investeringer i den enkelte, men også i samfunnet
på den kriminalitetsforebyggende side. Den kriminalpolitikk
som det legges opp til med mer politi på den ene siden
og reduksjoner i innsatsen for barn på den andre, vil slik
Arbeiderpartiet ser det gi en motsatt effekt.
Barnehage for alle som ønsker det,
skolefritidsordninger knyttet til skolen og et pedagogisk miljø,
er av de viktigste forebyggende tiltak som samfunnet kan stille
opp med. Disse medlemmer viser til at den tilnærming
som skjer i stadig flere lokalsamfunn mellom barnehage, skolefritidsordning
og skole øker forutsetningene for å sette det
enkelte barn og unges behov i sentrum. Ved å utnytte ulike
personalressurser i felles programmer kan all pedagogisk virksomhet utgjøre
et hele som også øker kvaliteten. Dette stiller store
krav til pedagogisk lederskap. Gjennom gunstige fellesskapsløsninger
legges også grunnlaget for å motvirke mobbing
og rasisme. Gode fellesskapsordninger gir mulighet til å få foreldrene
i tale og slik inspirere til økt medvirkning til barnas
beste.
Disse medlemmer viser til at
den nye opplæringsloven, økt desentralisering,
større vekt på skole og egenvurdering, kan styrke
forutsetningene for å nå lengre i våre
ambisjoner. Disse medlemmer peker på at
nå må innsatsen økes for å videreutvikle
kvaliteten. Disse medlemmer foreslår at
det opprettes et eget fagråd, i tråd med Barneombudets
anbefalinger, for å bistå kommunene i deres arbeid
med å forbedre innemiljøet i skolene.
Disse medlemmer vil understreke
at fagplanene ikke må virke som hinder for pedagogisk utvikling
og emneovergripende undervisning. Disse medlemmer mener
at ved å trekke systematisk elevene med i arbeidet omkring
deres egne fagplaner, vil også mulighetene for økt
interesse tilta. Disse medlemmer mener det er riktig å gå systematisk
igjennom alle ordningene som i dag gjelder for elevmedvirkning,
med sikte på å styrke dem. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til ønskeligheten av egen arbeids-
og miljølov for elever.
Utdanning fremmer selvfølelse for den
enkelte og vil være nøkkelen til at Norge fortsatt
skal være et rettferdig velferdssamfunn. Idealet om likhet
og solidaritet førte til erkjennelsen av at det er gjennom
like muligheter til å skaffe seg utdanning at det viktigste
grunnlaget for et solidarisk velferdssamfunn legges. Slik disse
medlemmer ser det, er det slik man best kan bidra til større
utjevning mellom mennesker fra ulike lag i samfunnet. Derfor har
Arbeiderpartiet i alle år vært en pådriver
for å gjennomføre viktige reformer innen utdanning.
Nå står etter- og videreutdanningsreformen for
tur.
Disse medlemmer legger til grunn
at det kunnskapssamfunnet som vokser frem i en stadig akselererende
fart, stiller helt andre krav til kompetanse enn tidligere. For å hindre
at noen utestenges, må utdanningsinstitusjonene være åpne
for å tilrettelegge utdanningsløp, også for
de som trenger særlige tiltak for å lykkes i sin
utdanning.
Disse medlemmer vil særlig
understreke den betydning som utdanning i videste forstand har for
den enkelte, for livskvalitet og for sysselsettingen. Kravene til
kunnskap og kompetanse skjerpes i et samfunn i utvikling. For å møte
fremtidens behov må stadig flere oppgaver løses
på en kvalitativ bedre måte. Utdanningsinstitusjonene
vil måtte endre pedagogikk, styring og organisering for å kunne
møte og tilpasse seg en fremtid der teknologi endrer tilvante
ordninger. Målet er å høyne kvaliteten
og delaktigheten for utdanningssøkende og ansatte, noe
som vil bidra til at vi bruker ressursene på en mer målrettet
måte.
Disse medlemmer vil understreke
velferdstilbudenes betydning som en del av det totale studietilbudet.
Tilbud som rimelige utleieboliger, barnehageplasser, sosial-/helsetjeneste
og fritidstilbud er alle viktige for studentenes velferd og trivsel,
og er også en måte å rekruttere studenter
til utdanningsinstitusjoner i distriktene.
Disse medlemmer mener utdanningsfinansieringsordningene
stadig må utvikles i tråd med målsetningen
om lik rett til utdanning.
Disse medlemmer har som mål
at samfunnet skal stimulere til livslang læring. Voksne
som ikke har fått mulighet til utdanning skal gis en individuell
juridisk rett til grunnskole, videregående- eller fagopplæring.
De skal kunne ta utdanning uten krav om formelle kunnskaper, der
erfaringen de besitter kan gi en vel så god basis. Høyere
utdanning og forskning skal prioriteres for å sikre velferd
så vel som sysselsetting i kunnskapssamfunnet.
Endringene i samfunnet og arbeidslivet skjer
raskere enn noen gang tidligere. Dette stiller store krav til kunnskap
og kompetanse hos den enkelte. Kontinuerlig oppdatering av alle
blir derfor viktig. Utdanning er en kilde til egenutvikling og styrker
selvtilliten hos menneskene som slik forandrer og forbedrer sin
egen og andres hverdag. Derfor er en bred satsing på etter- og
videreutdanning for voksne både en motor i den økonomiske
utviklingen og et virkemiddel for å videreutvikle vårt
demokrati. Derfor må utdanningen tilbys i nye og fleksible
former.
Arbeiderpartiet har systematisk endret den tradisjonelle
distrikts- og næringspolitikk i retning av å sikre kompetanse
og kunnskap i distriktene for slik å sikre bosettingen.
Den sittende regjerings distriktspolitikk viser at den ønsker å gå tilbake
til kontantoverføringer fremfor tjenester og kompetansesatsinger. Disse medlemmer vil
fortsette sitt arbeid for å sikre hele landet kompetanseoppbyggingstiltak. Disse
medlemmer vil derfor øke innsatsen til desentraliserte høyskoletilbud.
Slik disse medlemmer ser det
frembringer forskningen kunnskap som er kollektive goder.
Det offentlige må derfor ha et hovedansvar for grunnforskningen
og innen en rekke områder for anvendt forskning.
Videre må det offentlige sørge for en nasjonal forskningsmessig
infrastruktur.
Den tendensen som kanskje fremfor noen preger
vår tidsalder, er den gjennomgripende globaliseringen av samfunnet.
Både kunnskap, mennesker og varer beveger seg i økende
grad på tvers av nasjonale grenser. Disse medlemmer vil
understreke at både utdanningsinstitusjoner, organisasjoner,
bedrifter og politikk vil måtte endres for å mestre
disse forandringene. Næringsrettet FoU gir i gjennomsnitt
god lønnsomhet for bedriftene. Gjennom bedre produkter
og spredning av kunnskapen til resten av samfunnet er lønnsomheten
også god for samfunnet. Dette er, slik disse medlemmer vil
peke på, grunnen til at det offentlige i de fleste land
på forskjellige måter stimulerer næringsrettet
FoU. Uten en slik stimulans, vil bedriftene slik disse medlemmer ser
det, utføre mindre FoU enn det samfunnet er tjent med.
Næringsforskning har under den sittende
regjering systematisk blitt utsatt for kutt. Dette representerer
en usikkerhet når det gjelder forutsigbarhet og hindrer
en tilfredsstillende planlegging. Det norske næringsliv består
for det meste av små bedrifter med mindre enn fem ansatte.
Disse har bare i liten grad anledning til selv å prioritere
forskning.
Det trengs vitenskapelig utstyr for å sikre
at forskningen er i stand til å nyttegjøre
seg de muligheter som finnes for å holde seg oppdatert. Disse
medlemmer viser til at Arbeiderpartiets budsjett inneholdt
en økning på 100 mill. kroner til utstyr og næringsforskning.
Disse medlemmer viser til at
det som følge av finansinnstillingen er flertall for å opprette
et forskningsfond. Fondet er ment å skulle sikre
tilstrekkelige midler til fremtidig forskning på områder
som er av særlig stor nasjonal og internasjonal betydning.
Særlig vil marin-, medisinsk- og miljøforskning
settes i fokus.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at fra 1992 har ressursinnsatsen pr elev gått ned.
Vi har hatt en utvikling med økte forskjeller mellom kommuner
og skoler, noe som har gitt et dårligere opplæringstilbud.
Barneombudet har i en rapport anslått investeringsbehovet
til 15 mrd. kroner for å ruste opp skolene og barnehagene
til en standard slik at de oppfyller kravene i forskriften om miljøretta
helsevern i barnehager og skoler. Innen 1. januar 1999 skal alle
virksomheter som var i drift da forskriften ble iverksatt ( 1. januar
1996) ha ny godkjenning. Dette medlem kan ikke se
at departementet har avsatt penger eller på annen måte
antydet hvorledes kommunene skal bli i stand til å gjennomføre
nødvendige investeringer. Dette medlem tror ikke
kommunene vil være i stand til investeringer i denne størrelsesorden
uten at statlige midler stilles til disposisjon. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis forslag om å øke
lånerammen i Kommunalbanken med 1 mrd. kroner øremerket
investeringer i inneklima og opprustning av utearealer og skoleanlegg.
Dette medlem viser til at budsjettforslaget
innebærer at statens andel til skolefritidsordningen og
kommunale musikkskoler blir redusert, og at en større andel
av kostnadene skal over på brukerne som økt foreldrebetaling.
Budsjettforliket som er inngått mellom Regjeringen, Høyre
og Fremskrittspartiet reduserer statstilskuddet med nærmere
30 pst. i tillegg til reduksjonene som er foreslått.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) som betyr økt
aktivitet både for skolefritidsordningen og musikkskolene
med uendret foreldrebetaling.
Dette medlem viser til at Regjeringen
i St.prp. nr 1 (1998-99) anslo egenbetalingen i grunnskolen til
om lag 100 mill. kroner. Foreldrebetaling i forbindelse med leirskole
utgjør hoveddelen av beløpet. Dette medlem antar
at beløpet har økt det siste året. Dette medlem mener
at egenbetaling er en trussel mot enhetsskolen og det likeverdige
utdanningstilbud. Dette medlem viser til vårt
prinsipielle standpunkt om at det ikke skal være anledning
til å kreve egenandeler for elever i grunnskolen. På denne
bakgrunn vises til Sosialistisk Venstrepartis forslag om å øke
tilskuddet med 100 mill. kroner.
Dette medlem viser til at det
i bevilgningen til kvalitetsutvikling i grunnskolen er en realnedgang
på 2-3 pst. Statens bevilgning til etterutdanning av undervisningspersonalet
går under denne posten. Dette medlem frykter
at dette vil bety at satsningsområdet etterutdanning av
lærere kan bli rammet.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis merknad i Budsjett-innst. S. I (1998-99) med forslag om å bevilge
635 mill. kroner til etterutdanning. Målet er å gi
alle lærere i gjennomsnitt minst fire uker etterutdanning/kompetanseheving
i løpet av en fireårsperiode.
Dette medlem mener at kjennskap
til og bruk av informasjonsteknologi vil bli helt sentralt. Eleven
må derfor gjennom utdanningssystemet bli vant til informasjonsteknologien. Dette
medlem mener derfor at alle skoler og skolebiblioteker må knyttes
til Internett og de må skaffes maskiner som muliggjør
dette. Stortinget har allerede vedtatt at staten skal delta i finansieringen
av maskiner.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der vi
foreslår å bevilge 190 mill. kroner til IT-utstyr.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis merknader i Innst. O. nr. 70 (1997-98) Opplæringsloven.
Sosialistisk Venstreparti foreslo å redusere elevtallet
i klassene på ungdomstrinnet til 28. Videre foreslo vi å fastsette
et minste timetall til hver klasse.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) der det er foreslått å øke
rammene i samsvar med forslagene i Innst. O. nr. 70 (1997-98).
Dette medlem viser til at det
er foreslått kutt i bevilgningene til språklige
minoriteter. For å opprettholde samme realnivå som
for 1998 foreslår Sosialistisk Venstreparti i Budsjett-innst.
S. I (1998-99) å øke bevilgningen med 30 mill.
kroner.
Dette medlem viser til at bevilgningene
til videregående skole vil få en kraftig reduksjon.
Det er foreslått reduksjoner både i bevilgningene
til kvalitetsutvikling (etterutdanning av undervisningspersonalet)
og i lærlingetilskuddet til lærebedrifter. Det
er dessuten foreslått å nulle ut investeringstilskuddet
til teknisk undervisningsutstyr.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) der vi foreslår å bevilge 100 mill.
kroner til teknisk utstyr. For blant annet å stimulere
til investeringer i IT er det viktig at det øremerkes penger
til teknisk undervisningsutstyr.
Å sikre rekrutteringen til undervisningsstillingene
i skolen blir en hovedutfordring. Gode tilbud innenfor etterutdanning
er ett virkemiddel. Dette medlem viser til merknaden
under grunnskolen der Sosialistisk Venstreparti foreslår å gi
alle lærere i gjennomsnitt minst fire uker etterutdanning
i løpet av en 4-års periode.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) der vi foreslår å øke
bevilgningen med 165 mill. kroner.
Dette medlem viser til at kjøp
av nye skolebøker for elever i videregående skole
koster 4 000-5 000 i året. Alle 16-19 åringer
har rette til minst tre år i videregående skole.
Det er et viktig prinsipp at alle skal kunne benytte seg av retten
uavhengig av foreldrenes økonomiske situasjon. Kjøp
av skolebøker og andre egenandeler truer retten til videregående
skole.
Dette medlem viser til Innst.
O. nr. 70 (1997-98) der Sosialistisk Venstreparti foreslo å lovfeste
retten til gratis skole - herunder gratis skolebøker.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) og forslaget om å bevilge 310 mill. kroner
til en utlånsordning, eventuelt bokstipend.
Dette medlem viser til Innst.
S. nr. 3 (1998-99) der Sosialistisk Venstreparti foreslo omfattende
endringer i tilskuddssatsene for privat skoler.
Dette medlem viser til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) hvor Sosialistisk Venstreparti foreslår å redusere tilskuddet
til private skoler med 210 mill. kroner.
Dette medlem registrerer at det
spesielt for høyere utdanning er lagt inn forholdsvis store
nominelle økninger. Dette skyldes delvis en sterk økning
av institusjonenes inntekter. Til tross for at det er forutsatt
en større egenfinansiering tar dette medlem til etterretning
at det de fleste utdanningsinstitusjoner vil få realvekst.
Da det er knyttet stor usikkerhet til kostnadsanslagene, spesielt
for økningen i lønnskostnadene, mener dette
medlem at det er nødvendig å øke bevilgningene
ut over forslaget. Dette medlem vil dessuten minne
om at en står foran store omstillinger knyttet opp til
kompetansereformen. Det er også grunn til å minne
om at Norge ligger under OECD gjennomsnitt når det gjelder
forskningsinnsats. I den forbindelse er det spesielt viktig å være
opptatt av grunnforskningens kår.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis merknader i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der vi
foreslår å øke bevilgningene til universitetene
og de vitenskapelige høyskolene med 100 mill. kroner. Tilsvarende
foreslår vi å øke bevilgningene til de
statlige høyskolene med 80 mill. kroner.
Dette medlem viser til at flere
institusjoner står foran store investeringsbehov. Dette
skylde både samlokalisering av institusjoner som driver
på flere steder, men også opprusting og utvidelse
av gamle bygninger.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der vi forslår å avsette
penger til nybygg ved Høyskolen i Nesna og til nytt IT
bygg ved Universitet i Oslo.
Dette medlem registrerer at det
ikke er foreslått økning i stipendandelen. Det er grunn til å minne
om at Regjeringen i sitt politiske grunnlag har lovet at stipendandelen
skal økes til 40 pst. i løpet av inneværende periode. Kostnadsnormen
er foreslått økt med 3,5 pst. Dette betyr at studenter
som er avhengig av lån og stipend fra Lånekassen
ikke få kompensasjon for prisøkningen.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis prinsipielle standpunkt om at renten i Statens lånekasse for
utdanning bør være politisk styrt. Det økte
generelle rentenivået som en har hatt i høst viser
det urimelige i en markedsstyrt rente. En politisk styrt rente som er
vesentlig lavere enn markedsrenten er et politisk signal om at investering
i utdanning og kompetanseheving skal verdsettes på en annen
måte enn lån til forbruk.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der vi foreslår
at stipendandelen økes til 32 pst. Sosialistisk Venstreparti foreslår
dessuten økning i kostnadsnormen. I tillegg foreslår
Sosialistisk Venstreparti en politisk styrt rente på 4,8
pst.
På landsbasis er det kun ca. 18 pst.
av studentene som får tilbud om bolig i samskipnadenes
boliger. Regjeringen foreslår å øke tilskuddsrammen
for antall boliger med 100 til 600. Boligsituasjonen for studenter er
mange steder prekær. Det er absolutt nødvendig å få fortgang
i arbeidet med nye boliger. Spesielt alvorlig er situasjonen i de
større byene.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Budsjett-innst. S. I (1998-99) der vi foreslår å øke
rammen til 1 000 nye boliger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til Regjeringens politiske
grunnlagsdokument der skole og utdanning er vektlagt som sentrale
elementer på terskelen til et nytt årtusen. Økt
satsing på utdanning og kompetanse er avgjørende
for å gi livskvalitet, øke verdiskapningen, bevare
velferden samt å sikre en forsvarlig ressursforvaltning.
Gjennom utdanning skal samfunnet tilføres verdier, holdninger
og kunnskaper til å løse fremtidens utfordringer.
Grunnleggende i utdanningssystemet er enhetsskolen som skal sikre
alle elever et likeverdig skoletilbud uavhengig av geografi, kjønn,
kulturell bakgrunn og økonomisk evne. Skolen er en viktig
møteplass der elevene får utviklet toleranse og
forståelse i møte med sine medelever. For å bidra
til dette er disse medlemmer glad for at Regjeringen vil
videreføre innsatsen for å forebygge rusmisbruk, rasisme,
mobbing og vold, bl.a. gjennom økt medvirkning fra barn
og unge i for eksempel elevrådsarbeid og demokratiutvikling.
Skolen skal bidra til at barn og unge blir utfordret til selv å engasjere
seg og ta standpunkt mot krenkende holdninger og handlinger. I denne
sammenheng vil disse medlemmer peke på betydningen
av å videreutvikle samarbeidet mellom hjem og skole. For øvrig
mener disse medlemmer at det er viktig å finne
en sunn balanse mellom sentral styring og lokal og pedagogisk handlefrihet
i videreutviklingen av skolen. Disse medlemmer vil
peke på at ved bruk av entreprenørskap som tenkemåte
og tiltak, og utvikling av videregående skoler som ressurssentre,
kan skolene få sitt særpreg samtidig som nasjonale
læreplaner sikrer den nødvendige enheten.
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene har blitt igangsatt store reformer i
skoleverket. Det er av avgjørende betydning at disse følges
opp med de nødvendige midler for å sikre kvaliteten
på undervisningen samt gi både elever og lærere
et godt arbeids- og læringsmiljø. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til St.prp. nr. 1
(1998-99), der Regjeringen viser til en videreutvikling av kvalitet
på alle nivåer i utdanningen; herunder evaluering
av Reform 97 og en stortingsmelding om likeverdig opplæring
i tråd med enhetsskolens prinsipper og et nasjonalt vurderingssystem
for grunnskolen og den videregående opplæringen.
Disse medlemmer viser til at
det i St.meld. 23 (1997-98) Om opplæring for barn, unge
og voksne med særskilte behov, ble lagt fram forslag om å styrke det
spesialpedagogiske hjelpe- og støtteapparatet med om lag
300 årsverk til lokal PP-tjeneste, og at det som et resultat
av dette vil bli gjennomført et bredt praksisrettet kompetanseutbyggingsprogram
med lokal PP-tjeneste og skoleledelse som målgruppe. Disse medlemmer ser
på dette som viktig for å sikre en opplæring
med kvalitet for den enkelte, selv om utgangspunktet er forskjellig
når det gjelder interesser og forutsetninger.
St.meld. nr. 42 (1997-98) Kompetansereformen,
som nå ligger til behandling i Stortinget, vil etter disse medlemmers oppfatning
gi viktige føringer for arbeidet med å utvikle
mer brukertilpassede og fleksible opplæringstilbud som
imøtekommer voksnes behov for faglig og personlig utvikling. Disse
medlemmer vil peke på betydningen av at arbeidslivet selv,
offentlige myndigheter på forskjellige nivåer
og utdanningstilbyderene må spille på lag for
at norsk arbeidsliv skal få den kompetansetilførselen
som er nødvendig for en positiv utvikling. Samtidig vil disse medlemmer understreke
at uten individets engasjement, interesse og motivasjon blir det
lite eller ingen læring og kompetanseutvikling.
Disse medlemmer merker seg for øvrig
at Regjeringen vil satse på IT-utdanning og bruk av ny teknologi
i opplæringen; både i grunnskolen og i høyere
utdanning, og viser til at Regjeringen har opprettet mer enn 800
nye studieplasser i løpet av 1998. Disse medlemmer er
opptatt av å videreføre den høye kapasiteten
innenfor IT-utdanningen. Det er også viktig å ha
fokus på hvordan IT kan bidra til å gjøre
opplæringen mer tilgjengelig for voksne.
Disse medlemmer ønsker å styrke
forskningen, og peker på den betydning grunnforskningen
har i en langsiktig strategi for å bygge opp kompetansen
i landet. Disse medlemmer ser det derfor som positivt at
Regjeringen prioriterer nettopp grunnforskning og midler til frie
prosjekter når man i dette budsjettet snur en negativ trend
for satsingen på forskning. Disse medlemmer vil
samtidig understreke betydningen av at satsingen fortsetter. Disse
medlemmer merker seg at det skal satses spesielt på grunnleggende marin
forskning der Norge har spesielle forutsetninger for å videreutvikle
en spisskompetanse. Det er også gledelig at det satses
på medisinsk grunnforskning som lenge har trengt et løft. Disse
medlemmer synes det er positivt at de samlede bevilgningene
til universiteter og høgskoler øker til nesten
14,3 mrd. kroner i 1999, og at Regjeringen prioriterer å opprette
1 267 nye studieplasser ved universitetene og de statlige høgskolene
innenfor helsefag- og IT-utdanninger.
Disse medlemmer ser Den norske
kirke som den sentrale forvalter av vår kristne kulturarv. Disse medlemmer mener
at den bør og vil være en åpen og inkluderende
folkekirke som er tilstede når folk har behov for omsorg,
og en møteplass der mennesker kan søke indre trygghet
i fellesskap med andre. Den norske kirke som trossamfunn skal etter disse
medlemmers mening ha frihet og et best mulig grunnlag for å kunne
møte utfordringene som en bekjennende, misjonerende og
diakonalt arbeidende kirke. Disse medlemmer merker
seg at det kirkelige selvstyret har blitt styrket gjennom reformarbeid
som omfatter lov- og regelverk og målretting av kirkeforvaltningen.
Det er viktig at bredden av kirkens medlemmer engasjeres og får
anledning til å utfolde seg i den lokale menighets virksomhet
og som medlemmer i de valgte kirkelige organer. Disse medlemmer mener
at prestetjenesten er en fundamental tjeneste i kirken, og merker
seg at Regjeringen har prioritert en styrking av driftsbevilgningen
til presteskapet med 9 mill. kroner utover ordinær kompensasjon
for lønns- og prisvekst, noe som gir rom for mer enn 20
flere årsverk for vikarer.
Disse medlemmer ser det som positivt
at Den norske Sjømannsmisjon får en økning
på kroner 0,8 mill. kroner utover Regjeringens forslag
og at tilskuddet til døvemenighetene er økt i
forhold til i 1998.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
fremheve at utdanning er viktig for hvert enkelt menneske på bakgrunn
av egne spesifikke målsettinger og behov for å være «et
gagns menneske». Den samfunnsmessige konsekvens vil da
bli en velutdannet befolkning og en nasjon med et stort fremtidsrettet
utviklingspotensial. Etter disse medlemmers syn er
det ikke spesielt tjenlig å bruke utdanning som politisk
virkemiddel for å pynte på statistikker fra Arbeidsmarkedsetaten,
noe som kan sies å ha vært praksis tidligere.
Disse medlemmer vil derfor understreke
at den beste drivkraften i utdanningssystemet er motivasjon til å tilegne
seg kunnskaper av best mulig kvalitet. Kunnskapsformidling må derfor,
på ny, få en egen og ønsket verdi. Dette
også uavhengig av begreper som «forståelse
av at barn og unge med ulik sosial og kulturell bakgrunn og evner
går på samme skole og i samme klasse».
Etter disse medlemmers forståelse
er ulikheter normalt både i et lokalt og globalt historisk
og nåtidig perspektiv. Hensikten med all undervisning må etter disse
medlemmers mening være å skape den grunnleggende
sikkerhet hos alle barn og unge at de blir i stand til å ta
vare på seg selv gjennom deltagelse i arbeids- og samfunnsliv.
Hver og en ut i fra personlige ønsker og behov.
For å nå dette målet
skisserer disse medlemmer følgende om skolen:
Skolemodellen for alderstrinnet må være
basert på et høyt kunnskapsnivå relatert
til det enkelte alderstrinnet og inneha en stigende progresjon for
klassen og hver enkelt elev. En klar målsetting må være
at alle skal nå så langt de har evner til innenfor
en individuell kunnskapsstige. Derfor skal skolens ressurser brukes
til kunnskapsformidling.
Skolefritidsordningen bør ikke være
en prioritert oppgave for skolen. SFO er et godt tilbud til yrkesaktive
foreldre, men er ikke kunnskapsformidling og er ikke en offentlig
oppgave for skolen. Disse medlemmer viser til frikommuneforsøket
i Sund kommune, hvor ideen om SFO ble født og satt ut i
livet, på bakgrunn av foreldrenes definerte behov for barnepass før
og etter skoletid. Fremtidig SFO vil best ivaretas ved foreldrestyring
og selvfinansiering, basert på foreldrenes behov. En slik
modell vil frigi store ressurser til kunnskapsformidling i skolen
og fremfor alt vil denne modellen fremme likebehandling av barn. Disse
medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
utarbeide forskrifter for skolefritidsordningen, basert på frikommuneforsøket
i Sund kommune i Hordaland og Sund kommunes erfaringer. Det vil
si en skolefritidsordning ut fra foreldrenes egendefinerte behov
hva angår kapasitet, bemanning og åpningstider.
Skolefritidsordningen skal være selvfinansierende og foreldrestyrt.»
Disse medlemmer vil videre vise
til at den økonomiske fordeling av rammetilskuddet ikke
fremmer likebehandling av barn i skolen, verken mellom barn av norske
borgere eller mellom norske borgere og den store gruppen innvandrere.
Som et eksempel nevnes innføring av L97 på Samisk
i kommuner i de tre nordligste fylkene som en åpenbar forskjellsbehandling. Innføringen
av L97S skjedde uten at foreldrene ble «hørt» og
gitt anledning til å reservere seg. Disse medlemmer kan
ikke akseptere slike åpenbare brudd på lovverk
som slår fast at det er foreldre som tar avgjørelser
på vegne av egne barn og derigjennom er rettslig ansvarlige
for at barna får bl.a. opplæring. Det er spesielt
uheldig at det offentlige fører en politikk som ikke er
lik, men varierer ut fra geografi og historiske hendelser. Tilskudd
til undervisning i finsk og opplæring av språklige
minoriteter er et annet slikt punkt. Disse medlemmer vil
påpeke at slike tilskuddsordninger skaper forskjeller mellom
norske barn, og at disse gruppene ikke får tilstrekkelig
opplæring i norsk.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag :
«Stortinget ber Regjeringen
om å endre §§ 2-7 og §§ 6-8
i opplæringsloven, slik at språklige tilskudd
til disse gruppene opphører, og at disse gruppene får
tilstrekkelig opplæring i norsk.»
Disse medlemmer viser til at
undervisning i norsk og i norske forhold er viktig for integreringen
av innvandrere, men når det gjelder ønske om å beholde egenarten
hos hver enkelt innvandrer (kultur og språk), er dette
etter disse medlemmers syn ikke en offentlig norsk
oppgave. Oppgaver av en slik art ansees å tilhøre
foreldreansvaret.
Disse medlemmer viser i tillegg
til St.meld. nr. 14 (1997-98) om foreldremedvirkning, Ot.prp. nr.
46 (1997-98) Opplæringsloven og St.meld. nr. 23 (1997-98)
om spesialundervisning og fraksjonens merknader i disse.
Reform 97 skal evalueres, og disse medlemmer anser
det som spesielt viktig at denne evalueringen foretas også blant
skoler, lærere og ikke minst foreldre som var skeptiske
eller motstandere av reformen for å få et balansert
syn. Disse medlemmer henstiller til Regjeringen om å legge
inn disse betingelser i evalueringen, og foreslår:
«Stortinget ber Regjeringen
legge inn betingelser om en bred evaluering av Reform 97, også blant
kommuner, skoler, lærere og foreldre som ikke var positive
til innføring av reformen.»
Disse medlemmer viser i tillegg
til sine merknader og forslag om organisering av skolene med foreldreflertall
i driftsstyrer og finansiering etter en modell hvor pengene følger
eleven (stykkpris) i Budsjett-innst. S. nr. 12 (1997-98) og fremmer
forslagene på ny:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om endret finansieringsmodell i grunnskolen, slik
at pengene følger eleven - stykkpris - fremfor rammefinansiering,
og at alle offentlige grunnskoler omdannes til selvstendige økonomiske
enheter med egne styrer. Private grunnskoler og hjemmeundervisning
med sikring av fagkrets skal finansielt likestilles med offentlige grunnskoler.»
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om endret finansieringsmodell for videregående
skoler, slik at pengene følger eleven - stykkpris - i stedet
for rammefinansiering. De offentlige videregående skoler blir
selvstendige økonomiske enheter med egne styrer. Private
videregående skoler skal likestilles med offentlige når
det gjelder finansielle spørsmål.»
Videre påpeker disse medlemmer at
det fortsatt ikke foreligger en helhetlig evaluering av Reform 94, men
at en delevaluering vil bli fremlagt i 1999. Imidlertid er man kjent
med innholdet i tre arbeidsrapporter i evalueringen. Det er derfor
med en viss grad av skepsis en leser og hører om begrepet «best
mulig for flest mulig» som en forløsende formel
i denne sammenhengen. Dette er spesielt fordi uttrykket henspeiler
på et tenkt gjennomsnitt av alle i videregående
opplæring. Det er derfor betimelig å stille spørsmål
om denne matematisk definerte gjennomsnittseleven kan eksistere
i virkelighetens verden.
Innenfor videregående opplæring
er det etter disse medlemmers oppfatning viktig å revurdere
den teoretiske delen av yrkesopplæringen. Yrkesutdanning
i videregående skoler må organiseres ut i fra
sin egenart, med en sterk tilknytning til arbeidslivet. En fortsatt utstrakt
akademisering av yrkesutdanningen, med overdreven vekt på teori
i starten av utdanningen må unngås. Det kan være
riktig på bakgrunn av erfaringer å erkjenne at
valg av yrke ofte tas som en følge av venners valg og generell
popularitet enn ut fra et overordnet kvalitativt, egendefinert valg.
Mange kommer derfor i en situasjon med mistrivsel og håpløshet,
noe som ofte resulterer i svakere resultater, stort fravær,
mobbing, vold og ungdomskriminalitet. Motivasjon, ansvarliggjøring
og trivsel øker konsentrasjonen og arbeidslysten, dette
medfører bedre resultater, reduksjon av det store fraværet,
mindre mobbing, mindre voldsbruk, etc.En øket
kvalitet av studie- og yrkesrådgivningen på ungdomsskoletrinnet
gir bedre mulighet for riktige studie-/yrkesvalg som igjen
forårsaker god motivasjon og trivsel.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
om å ta nødvendige skritt for å bedre
veiledningen/rådgivningen på ungdomsskolen.»
Disse medlemmer har merket seg
at frafallet i den videregående skole er betydelig. Det
er lagt frem informasjon om at 50 pst. av langtidsledig ungdom, som
er registrert ved arbeidskontorene, ikke har grunnleggende lese-
og skriveferdigheter og av denne grunn er de meget vanskelig å sysselsette.
Videre er det utført en undersøkelse av LO blant
medlemmer i Trondheim, som viser at 20 pst. av disse også mangler
grunnleggende lese- og skriveferdigheter. Etter disse medlemmers oppfatning
er opplysningene som fremkommer fra Arbeidsmarkedsetatens statistikker
og LO sin undersøkelse, et klart tegn på store
svakheter både i grunnskolen og i videregående
opplæring. Svakhetene i skolen tydeliggjøres også ved
et stadig økende antall søknader om å drive
private grunnskoler. I områder hvor den offentlige skolen
enten er vedtatt nedlagt, eller trues av nedleggelse, vises dette
spesielt. Sist, men ikke minst må vi ta inn over oss det økende
antallet barn som får sin opplæring i hjemmet. Disse medlemmer vil
fremme forslag som gjør det mulig å opprettholde
drift av for eksempel grendeskolene, og gi større innflytelse
og ansvar for egen læring på videregående
skole.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om at nedleggingsstruede grendeskoler kan opprettholdes, ved
at foreldregrupper, enkeltpersoner eller andre interesserte kan
søke utdanningsdirektøren om dette, og at den
beregnede andel av kommunens rammetilskudd for de angjeldende barn
trekkes inn fra kommunen og via utdanningsdirektøren kanaliseres
til et opprettet driftsstyre. Driftsstyrets sammensetning skal bestå av
foreldre, lærere, annet personale og representant for utdanningsdirektøren.
Driftsansvarlig(e) skal ha flertall i styret.»
Videre vil disse medlemmer vise
til opplæringsloven som etter planen skal iverksettes i
august 1999. Loven baserer seg på at offentlig skolegang
er gratis. Gratisprinsippet er imidlertid diskutabelt, noe disse medlemmer bemerket
både i lovarbeidet og i debatten. I denne sammenheng vil disse
medlemmer påpeke at det ved mange skoler er egenandeler
ved kopiering, ekskursjoner, leirskoler og ved innkjøp
av forbruksmateriell og enkelte læremidler. Det essensielle
er imidlertid hvorvidt stat, fylke og kommuner har en flertallsvilje
som sikrer alle barn og unge som velger den offentlige skole, tilstrekkelig
grunnopplæring. Dette anser disse medlemmer som
viktig i en verden hvor tettheten mellom land og verdensdeler stadig blir
mindre, og kravene til kunnskap derfor øker. Disse
medlemmer ser også «Etter- og videreutdanningsreformen» som
et ledd i denne sammenhengen. Reformen er nødvendig behandling
av symptomene på en ufullstendig og dårlig fungerende «einskapskule» enn
en viktig og nødvendig reform.
Disse medlemmer vil i tillegg
påpeke at de fylkeskommunale arbeidsinstituttene må sikres
en fremtid ut fra den egenart og nytteverdi, som instituttene har utviklet
gjennom praktisk arbeid rettet mot spesielt ungdom de senere år.
Disse medlemmer fremmer derfor
igjen Fremskrittspartiets alternative løsningsmodeller,
som vil gi tilstrekkelig og variert tilbud om opplæring
på alle nivå. Kort sagt vil modellen gi mangfold
og valgfrihet, samtidig med en reell sikring av økonomisk
uavhengighet og forutsigbarhet.
Etter disse medlemmers syn er
det ingen selvfølge at alle, uansett evner og grunnleggende
kunnskaper, for enhver pris skal utdannes som akademikere eller
forskere. Valg av utdanning/yrke skal være den enkeltes
rett, men som alle andre retter følger det også et
ansvar. Nemlig ansvaret for, via valgt yrke, å ta ansvar
for egen fremtidige inntekt. Disse medlemmer vil,
i et slikt perspektiv, hevde at alle yrker er innbyrdes likeverdige
og nødvendige i et samfunn under kontinuerlig utvikling.
Høyere utdanningsinstitusjoner skal utvikle høy
faglig kvalitet og være deltagere og premissleverandører
i en kritisk samfunnsdebatt. En kritisk og konstruktiv samfunnsholdning
utvikles best i selvstendige miljøer med bred kontaktflate
utad.
Disse medlemmer er kjent med
at rekrutteringen til høyere utdanning har blitt bredere
de siste årene. Det er viktig at undervisningsressurser
benyttes på en slik måte at den faglige kvalitet
holder et meget høyt nivå. Videre må det
bemerkes at en ikke må bruke unødvendige ressurser
til sosiale og pedagogiske formål som ikke uten videre
styrker det faglige nivået hos det enkelte individ. God
undervisning er ikke bare et spørsmål om lærerressurser,
men også et spørsmål om studentenes eget
initiativ. Disse medlemmer vil derfor oppmuntre til
at de små ressurser som er nødvendige for eventuelt å øke
motivasjonen og initiativet hos studentene blir brukt til dette
formål.
Disse medlemmer vil peke på at
overdreven administrasjon og styring av universiteter og høyskolesektoren
må opphøre, og at administrasjonen i sitt arbeid
er ansvarlig for å fremme faglig kvalitet ikke bare i eget
arbeid, men likeså med tanke på undervisere og
forskere tilsatt ved institusjonen.
Disse medlemmer er oppmerksom
på at høyere utdanning, og da spesielt universitetene
har en lite fleksibel struktur. Nødvendige og raske omstillinger
er tilnærmet umulig. Omplassering av for eksempel professorer
fra et fakultet til et annet, eller mellom universiteter er som
regel ikke gjennomførbart da denne gruppen sjelden har
den nødvendige bredde på sine faglige kvalifikasjoner. Disse
medlemmer vil derfor fremme forslag om endring/tilpassing
av Arbeidsmiljøloven slik at åremålsstillinger
og andre typer midlertidige stillinger kan nyttes friere enn i dag.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag :
«Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om å endre lover og regelverk om ansettelser
ved utdanningsinstitusjoner, slik at det blir lettere å tilpasse arbeidsstokken
til det behov som til enhver tid eksisterer ved den enkelte utdanningsinstitusjon.»
Disse medlemmer vil peke på at
erfaringer fra både lærer-, helse- og sosialfagutdanningene
viser at studenter som er funnet uskikket eller uegnet for yrket de
studerer ved en høyskole, ikke har problemer med å fortsette
samme utdanning ved en annen høyskole. Disse medlemmer vil
på bakgrunn av preventive hensyn til fremtidige klienter/elever,
be Regjeringen innføre regler som ivaretar kravet om skikkethet
på en tilfredsstillende måte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
innføre regler som sørger for at studenter som
er funnet uskikket eller uegnet til et yrke innen lærer-,
helse- og sosialfagutdanningene, ikke skal kunne fortsette samme
utdanning ved en annen skole.»
Disse medlemmer mener at studiefinansieringen
bør legges om slik at studenter som fullfører
studiene innenfor normert studietid belønnes. Disse medlemmer vil
derfor øke stipendene, men gjøre stipendandelen
avhengig av at studenten fullfører en godkjent utdannelse.
Dersom studenten mot formodning ikke fullfører utdannelsen
som er påbegynt, vil mottatt stipend bli omgjort til lån,
med mindre det foreligger helsemessige, sosiale eller andre særlige
hensyn. Funksjonshemmede som på grunn av sin funksjonshemming
trenger mer tid for å sluttføre sin universitets-
eller høyskoleutdannelse, må etter disse medlemmers
syn få rimelig tilleggstid finansiert ved stipend.
Studenter ved universiteter og høyskoler
er i dag ikke i lovens forstand innbyggere i den kommunen de bor
i studietiden. Tvert imot er studentene manntallsført i
den kommunen de bodde i før de startet sine studier. Av
denne grunn har ikke studenter de samme rettigheter som ordinære
innbyggere, men er avhengig av et system med studentvelferd. Disse
medlemmer er av den oppfatning at studenter bør
behandles på lik linje med andre innbyggere i den kommunen
de bor under studietiden. Det vil bety at de er brukere av kommunens
helsetjenester, barnehagetilbud m.m.
Den siste tids diskusjon om rente på studielån
har etter disse medlemmers syn blitt aktualisert
på ny ved renteoppgangene som har vært i år.
Mye energi fra et stort antall studenter og politikere har etter disse medlemmers syn
vært brukt for om mulig å få endret Stortingets
vedtak om markedsstyrt rente. En av forutsetningene ved vedtaket
var at Statens lånekasse for utdanning skulle fungere mer
som bank enn offentlig institusjon. Det er imidlertid beklagelig
etter disse medlemmers oppfatning, at lånekassens
administrative og regnskapsmessige systemer ikke for tiden mestrer
fastrente. Dette er ikke tilfredsstillende.
Etter disse medlemmers vurdering
er det ikke størrelsen på renten som er et problem
for studentene, men snarere hvordan den enkelte som ferdig utdannet skal
bli i stand til å betale renter og avdrag på lånet
sitt i tillegg til normale kostnader for førstegangs etablerere.
Disse medlemmer kan ikke se at slike vurderinger har vært
debattert og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme nødvendige lov- og regelendringer, slik at det kan
gis fradrag på selvangivelsen for renter og avdrag på studielån.»
Disse medlemmer vil påpeke
at det på de studiesteder som ligger i pressområder
er en stor mangel på egnede studentboliger. Dette er uheldig
da det gir de som studerer i disse områdene dårligere
vilkår kostnadsmessig, enn andre studenter.
For å rette på dette foreslår
derfor disse medlemmer følgende:
«Stortinget ber Regjeringen
om å fremme forslag om å endre Husbankens regler
for utlån til bygging av student- og elevboliger, slik
at prosjekter i områder med press på arealene
og høye tomtepriser ikke blir skrinlagt på grunn
av Husbankens låneregler.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at statlige universiteter og høgskoler bør være
selvstendige og selvstyrte stiftelser. Disse medlemmer mener at
private høgskoler og universiteter skal økonomisk likebehandles
med de offentlige innenfor dagens system, hvilket innebærer
at det innføres en stykkprisfinansiering også på dette
området.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
foreslå at det innføres et nytt økonomisk
tilskuddssystem til universiteter og høgskoler, basert
på stykkprisprinsippet om at pengene følger studenten.»
«Stortinget ber Regjeringen
foreslå at norske universiteter og høgskoler omdannes
til selvstyrte stiftelser.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at forskning er en viktig og naturlig del av et lands
utvikling. Det må derfor være en balanse mellom grunnforskning,
foretatt hovedsakelig på universitetsnivå og grunnforskning
utført ved andre institusjoner. Dette blir hovedsakelig
gjort for å øke og vedlikeholde landets generelle
kunnskapsmengde. Den anvendte forskning som for eksempel medisinsk
forskning, marin forskning og forskning innen primærnæringene og
petrokjemi bør gi et økt og stabilt grunnlag for
nye og bedre tilpassede næringsmuligheter både
i sentrale områder og ikke minst i distriktene.
Disse medlemmer finner allikevel
grunn til å vise til NIFU rapport nr. 6/98 om «Erfaringer
med nytt finansieringssystem for forskningsinstitutter ...».
Rapporten går inn i Norges forskningsråds økonomiske
og rådgivende oppgaver vs. forskningsinstituttene. For ordens
skyld vil disse medlemmer kort kommentere enkelte
sider ved institutter. Om virkeområdet heter det at «retningslinjene
skal som hovedregel gjelde alle forskningsinstitutter der forskning
utgjør 50 pst. eller mer av instituttets samlede aktivitet,
og der instituttet mottar statlige midler». Det presiseres
at retningslinjene «omhandler kun den statlige finansieringen
av instituttenes forskningsaktiviteter. Instituttenes eventuelle
forvaltningsoppgaver omfattes ikke av retningslinjene».
Disse medlemmer vil kort vise
til at basisbevilgninger til 60 institutter er underlagt retningslinjene. Disse
forskningsinstitutter deles så i to grupper, hvor den ene
gruppe består av 47 institutter der NFR er tillagt et budsjettansvar
og som i hovedsak får sine basisbevilgninger via NFR. Disse
er i det vesentlige juridisk sett frittstående stiftelser
eller aksjeselskaper. De resterende 13 institutter mottar basisbevilgninger
direkte fra et departement, og disse har NFR et rådgivende ansvar
for. Av de 13 institutter i gruppe to får seks institutter
midler fra flere departementer. Det er i alt 11 departementer som
har et forhold til instituttpolitikken. Disse instituttene er statlige
og fire av dem er forvaltningsorganer med særskilte fullmakter.
Etter disse medlemmers skjønn
kan ikke det nye finansieringssystemet med de innlagte rapporteringsrutiner
og kvalitetssikring fungere optimalt. Det kan fortone seg som problematisk å få en
total oversikt over de statlige instituttene fordi bevilgningene
til disse ikke kommer klart frem i det enkelte budsjett. Selve instituttpolitikken
oppfattes heller ikke som helt samordnet med programstyrenes virksomhet.
Dette er et viktig virkemiddel for NRF. Retningslinjene setter forbud
mot subsidiering ved hjelp av grunnbevilgningen. I tillegg hevdes
det at midler til programmer og prosjekter må kunne nyttes
i større blokker for å unngå for mye
oppsplitting.
På bakgrunn av informasjon gitt bl.a.
i NUFI rapport nr. 6/98 og departementets vurderinger i
St.prp. nr. 1 (1998-99) fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Det henstilles til Regjeringen å utrede
tiltak med tanke på en synliggjøring av driftsutgifter
og basisbevilgninger ved de instituttene som finansieres av departementet.
Videre anmodes det om en klargjøring av kvalitetssikringssystemer
for de samme institutter.»
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at kunnskaper og forskning er avgjørende for et lands utvikling.
Bedre utdannelse og satsing på forskning og utvikling
er nødvendig for å møte en fremtid der
Norge i mindre grad enn i dag kan basere seg på oljeinntekter.
Høyre legger derfor stor vekt på å utvikle og
prioritere en målrettet kunnskapspolitikk, med sikte på å styrke
kvalitet og kunnskapsformidling i alle deler av utdannelsessystemet
- fra grunnskole til høyere utdannelse. Disse medlemmer legger
også vekt på at kunnskap og viten er nøkkelen
til forståelse og videreutvikling av den felles nasjonale
kulturarv.
Disse medlemmer henviser til
at Stortinget i sesjonen 1997-98 behandlet en rekke større
skolepolitiske saker av prinsipiell karakter, bl.a. opplæringsloven,
meldingen om foreldrenes medvirkning i skolen og meldingen om kompetansesentrene
for spesialundervisning. Høyre har i alle disse sakene
fremmet sine prinsipielle holdninger til viktige skolepolitiske
spørsmål, og har også fremmet en rekke
konkrete forslag med sikte på å styrke kvalitet
og på å bygge ned detaljreguleringene i skolen.
Under behandlingen av opplæringsloven gikk Høyre
bl.a. inn for å sikre den enkelte skole og den enkelte
lærer stor frihet ved valg av undervisningsmetode og praktisk
utformning av undervisningen - innenfor rammen av nasjonalt vedtatte
mål. Høyre gikk nok en gang imot forbudet mot å foreta
gruppedeling etter nivå og tok opp forslag om fritt skolevalg
både i grunnskolen og videregående skoler. Høyre
fremmet også flere forslag med sikte på å styrke
kvaliteten i lærerutdannelsen. Disse medlemmer finner
ikke grunn til å gjenta en mer utfyllende fremstilling
av Høyres utdannelsespolitikk i denne innstilling, og vil
nøye seg med å henvise til Høyres merknader
i de respektive innstillinger: Innst. O. nr. 70 (1997-98), Innst.
S. nr. 117 (1997-98) og Innst. S. nr. 228 (1997-98).
Disse medlemmer henviser til
at skole og utdannelse også for 1999 er blant de høyest
prioriterte områder i Høyres alternative budsjett,
med en ressursøkning på 100 mill. kroner
utover Regjeringens forslag. I tillegg ble det omprioritert vel
350 mill. kroner innenfor Regjeringens forslag, slik at Høyres
alternative budsjett økte spesielt prioriterte områder
med 485,5 mill. kroner (inkludert en økning på 20
mill. kroner til kirkelige formål).
Høyre har for 1999 - som for inneværende år
- valgt å gi særlig prioritet til høyere
utdannelse og forskning, gjennom forslag om å styrke dette
område med vel 300 mill. kroner, samtidig som det er lagt
inn midler til fordring av studiefinansieringen og øket
satsing på studentboliger. Høyres forslag tok
sikte på å gi bedre forhold for grunnforskningen,
som i betydelig grad skjer ved universitetene.
Disse medlemmer henviser også til
at Høyres alternative budsjett gav rom for fortsatt satsing
på etterutdannelse for lærere, både i
grunnskolen og videregående skole, gjennom forslag om å bevilge
40 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Høyre gikk
også inn for å øke timetallet i grunnskolen
med en uketime på småskoletrinnet og mellomtrinnet
(1-7. klasse). Dette forslaget var som i tidligere år kombinert
med forslag om reduksjon i det statlige tilskuddet til skolefritidsordninger.
Disse medlemmer konstaterer at
Høyres alternative budsjett for 1999 ble nedstemt under
finansdebatten, og vil derfor ikke ta opp forslagene fra det alternative
budsjett i foreliggende innstilling.
Tabellen nedenfor viser de ulike bevilgningsforslagene
i denne innstillingen og hvordan disse avviker fra Regjeringens
forslag. Avviket er angitt i parantes under forslaget til bevilgningssum.
Tabellen omfatter bare de kapitler og poster der det er foreslått
endringer.
Bevilgningsforslagene fra Arbeiderpartiet og
fra Sosialistisk Venstreparti er gjengitt i sin helhet mot slutten
av innstillingen under pkt. 7. Forslag fra mindretall. Bevilgningsforslaget
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Venstre er ført ut som komiteens innstilling til vedtak
under pkt. 8. Komiteens tilråding.
Tabell: Sammenlikning av
bevilgningsforslag, avvik fra Regjeringens forslag. Beløp
i hele 1 000 kroner.
Rammeområde 17
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 10 | FrP,
KrF, H, SP og V | AP | SV |
Utgifter |
200 | | Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet (jf. kap. 3200) | 157 158 | 153 658 (-3 500) | 171 258 (+14 100) | 157 158 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 147 691 | 144 191 (-3
500) | 144 191 (-3
500) | 147 691 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 7 168 | 7 168 (0) | 24 768 (+17
600) | 7 168 (0) |
203 | | Statens
utdanningskontorer
(jf. kap. 3203) | 135 259 | 131 759 (-3 500) | 131 759 (-3 500) | 135 259 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 128 359 | 124 859 (-3
500) | 124 859 (-3
500) | 128 359 (0) |
210 | | Tilskudd
til trossamfunn m.m. og
privateide skole- og kirkebygg | 73 779 | 73 779 (0) | 62 156 (-11 623) | 58 079 (-15 700) |
| 70 | Tilskudd til registrerte
trossamfunn | 44 320 | 44 320 (0) | 44 320 (0) | 38 820 (-5
500) |
| 71 | Tilskudd til uregistrerte
trossamfunn | 4 600 | 4 600 (0) | 4 600 (0) | 2 600 (-2
000) |
| 73 | Tilskudd til Norges frikirkeråd | 666 | 666 (0) | 0 (-666) | 666 (0) |
| 74 | Tilskudd til Samarbeidsrådet
for tros- og livssynssamfunn | 250 | 250 (0) | 0 (-250) | 250 (0) |
| 75 | Tilskudd til privateide
skole- og kirkebygg | 10 707 | 10 707 (0) | 0 (-10
707) | 2 507 (-8
200) |
221 | | Tilskudd
til grunnskolen
(jf. kap. 3221) | 1 287
508 | 1 136
508 (-151 000) | 1 288
508 (+1 000) | 1 334
508 (+47 000) |
| 31 | IT-utvikling i grunnskolen | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 30 000 (+30
000) |
| 60 | Tilskudd til virkemiddeltiltak
i Nord-Norge | 29 758 | 23 758 (-6
000) | 23 758 (-6
000) | 29 758 (0) |
| 63 | Tilskudd til skolefritidsordninger | 439 000 | 314 000 (-125
000) | 446 000 (+7
000) | 446 000 (+7
000) |
| 65 | Tilskudd til opplæring
for språklige minoriteter i grunnskolen | 629 462 | 609 462 (-20
000) | 629 462 (0) | 639 462 (+10
000) |
228 | | Kvalitetsutvikling
i grunnskolen
(jf. kap. 3228) | 135 837 | 135 837 (0) | 135 837 (0) | 155 837 (+20 000) |
| 21 | Spesielle
driftsutgifter | 135 837 | 135 837 (0) | 135 837 (0) | 155 837 (+20 000) |
229 | | Andre
formål i grunnskolen | 609 966 | 559 966 (-50 000) | 609 463 (-503) | 639 966 (+30 000) |
| 63 | Ekstraordinært
tilskudd til læremidler | 50 000 | 0 (-50
000) | 50 000 (0) | 50 000 (0) |
| 64 | Kompensasjon for investeringer
i
inneklima i skolen | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 30 000 (+30
000) |
| 70 | Tilskudd | 3 503 | 3 503 (0) | 3 000 (-503) | 3 503 (0) |
| 61 | Tilskudd til opplæring
innenfor
kriminalomsorgen | 82 883 | 82 883 (0) | 87 883 (+5
000) | 87 883 (+5
000) |
231 | | Tilskudd til videregående opplæring | 258 160 | 258 160 (0) | 263 160 (+5 000) | 283 160 (+25 000) |
| 66 | Tilskudd til teknisk utstyr | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) |
232 | | Statlige
skoler med opplæring på videregående
nivå (jf. kap. 3232) | 166 002 | 163 002 (-3 000) | 163 002 (-3 000) | 166 002 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 131 505 | 128 505 (-3
000) | 128 505 (-3
000) | 131 505 (0) |
234 | | Tilskudd
til lærebedrifter og
lærlinger | 418 279 | 403 279 (-15 000) | 418 279 (0) | 403 279 (-15 000) |
| 70 | Tilskudd til bedrifter
som tar inn
lærlinger | 381 500 | 366 500 (-15
000) | 381 500 (0) | 366 500 (-15
000) |
238 | | Kvalitetsutvikling
i videregående opplæring | 79 720 | 79 720 (0) | 79 720 (0) | 89 720 (+10 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 79 720 | 79 720 (0) | 79 720 (0) | 89 720 (+10
000) |
239 | | Andre
formål i videregående
opplæring | 151 960 | 151 960 (0) | 201 960 (+50 000) | 151 960 (0) |
| 75 | Tilskudd | 10 930 | 10 930 (0) | 60 930 (+50
000) | 10 930 (0) |
240 | | Private
skoler m.v. | 972 259 | 972 259 (0) | 742 259 (-230 000) | 644 259 (-328 000) |
| 70 | Tilskudd | 971 829 | 971 829 (0) | 741 829 (-230
000) | 643 829 (-328
000) |
244 | | Nasjonalt
læremiddelsenter
(jf. kap. 3244) | 85 091 | 80 091 (-5 000) | 85 091 (0) | 85 091 (0) |
| 70 | Tilskudd til lærebøker
m.v. | 47 337 | 42 337 (-5
000) | 47 337 (0) | 47 337 (0) |
249 | | Andre
tiltak i utdanningen | 53 094 | 53 094 (0) | 53 094 (0) | 43 594 (-9 500) |
| 75 | Særskilt tilskudd
til toppidrettsgymnas | 9 500 | 9 500 (0) | 9 500 (0) | 0 (-9
500) |
253 | | Folkehøgskoler | 356 313 | 356 313 (0) | 322 336 (-33 977) | 356 313 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 2 156 | 2 156 (0) | 2 081 (-75) | 2 156 (0) |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommunale
folkehøgskoler | 34 817 | 34 817 (0) | 31 336 (-3
481) | 34 817 (0) |
| 70 | Tilskudd til andre folkehøgskoler | 294 959 | 294 959 (0) | 264 538 (-30
421) | 294 959 (0) |
255 | | Forskning,
utvikling og diverse
tilskudd (jf. kap. 3255) | 44 301 | 44 301 (0) | 45 051 (+750) | 53 701 (+9 400) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 22 034 | 22 034 (0) | 22 034 (0) | 30 734 (+8
700) |
| 70 | Tilskudd | 16 990 | 16 990 (0) | 17 740 (+750) | 17 690 (+700) |
274 | | Statlige
høgskoler (jf. kap. 3274) | 5 331
048 | 5 331
048 (0) | 5 355
445 (+24 397) | 5 331
048 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 4 950 757 | 4 950 757 (0) | 4 975 154 (+24 397) | 4 950 757 (0) |
281 | | Fellesutgifter
for universiteter og høgskoler (jf. kap. 3281) | 675 744 | 654 744 (-21 000) | 660 744 (-15 000) | 670 744 (-5 000) |
| 1 | Driftsutgifter | 553 301 | 547 301 (-6
000) | 553 301 (0) | 553 301 (0) |
| 49 | Kjøp av eiendom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 10 000 (+10
000) |
| 60 | Tilskudd RIT 2000 | 51 800 | 36 800 (-15
000) | 36 800 (-15
000) | 36 800 (-15
000) |
282 | | Privat
høgskoleutdanning | 344 088 | 344 088 (0) | 300 044 (-44 044) | 283 588 (-60 500) |
| 70 | Tilskudd | 344 088 | 344 088 (0) | 300 044 (-44
044) | 283 588 (-60
500) |
285 | | Norges
forskningsråd | 770 914 | 770 914 (0) | 770 914 (0) | 820 914 (+50 000) |
| 52 | Forskningsformål | 606 400 | 606 400 (0) | 606 400 (0) | 656 400 (+50
000) |
288 | | Internasjonale
samarbeidstiltak | 495 538 | 445 538 (-50 000) | 445 538 (-50 000) | 445 538 (-50 000) |
| 73 | EUs rammeprogram for forskning | 398 200 | 348 200 (-50
000) | 348 200 (-50
000) | 348 200 (-50
000) |
294 | | Kirkelig
administrasjon
(jf. kap. 3294) | 255 342 | 256 142 (+800) | 256 542 (+1 200) | 146 142 (-109 200) |
| 1 | Driftsutgifter | 79 722 | 79 722 (0) | 80 122 (+400) | 79 722 (0) |
| 71 | Tilskudd til kirkelige
formål | 61 750 | 62 550 (+800) | 62 550 (+800) | 62 550 (+800) |
| 72 | Tilskudd til kirkelig virksomhet
i
kommunene | 110 000 | 110 000 (0) | 110 000 (0) | 0 (-110
000) |
920 | | Norges
forskningsråd | 809 000 | 809 000 (0) | 809 000 (0) | 784 000 (-25 000) |
| 50 | Tilskudd | 809 000 | 809 000 (0) | 809 000 (0) | 784 000 (-25
000) |
1023 | | Fiskeri-
og havbruksforskning
(jf. kap. 4023) | 250 630 | 237 630 (-13 000) | 250 630 (0) | 250 630 (0) |
| 50 | Tilskudd Norges forskningsråd | 195 000 | 182 000 (-13
000) | 195 000 (0) | 195 000 (0) |
2410 | | Statens
lånekasse for utdanning
(jf. kap. 5310) | 7 063
120 | 7 049
320 (-13 800) | 7 030
320 (-32 800) | 7 161
620 (+98 500) |
| 70 | Utdanningsstipend | 4 016 400 | 4 016 400 (0) | 3 996 400 (-20 000) | 4 091 400 (+75 000) |
| 71 | Andre stipend | 649 300 | 635 500 (-13 800) | 636 500 (-12 800) | 672 800 (+23 500) |
| | Sum
utgifter | 32
296 749 | 31
968 749 (-328 000) | 31
968 749 (-328 000) | 31
968 749 (-328 000) |
Inntekter |
| | Sum
inntekter | 7
480 003 | 7
480 003 (0) | 7
480 003 (0) | 7
480 003 (0) |
| | Netto
rammesum | 24 816
746 | 24 488
746 (-328 000) | 24 488
746 (-328 000) | 24 488
746 (-328 000) |