Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til finansinnstillingen og sitt samlede, omforente budsjettopplegg.
Flertallet viser til gjeldende
langtidsprogram (St.meld. nr. 22 (1997-1998)) og komiteens merknader til
dette (Innst. S. nr. 245 (1997-1998)). Forsvarets virksomhet og
utvikling er avhengig av mest mulig forutsigbare og stabile rammebetingelser.
Dagens nivå på driftsutgiftene må stabiliseres
og deretter reduseres for å få plass til de årlige
investeringene. Allerede i forbindelse med gjeldende langtidsprogram
ble det gjort klart at Forvaret står overfor sterkt tiltakende
utfordringer i de nærmeste år når det
gjelder å finne den riktige balanse mellom oppgaver, struktur
og ressurser. Flertallet viser til arbeidet med Forsvarsstudie
2000 og Regjeringens forberedelser til nytt langtidsprogram for årene
2003-2006.
Flertallet viser videre til at
det omforente budsjettforlik mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
reduserer Forsvarets budsjettramme med 181 mill. kroner i forhold
til budsjettproposisjonen. Reduksjonen fordeles slik:
Kap. 1760 post 45 Større
nyanskaffelser | 116 mill. kroner |
Kap. 1760 post 42 Nybygg,
nyanlegg | 65 mill. kroner |
Flertallet legger til grunn at
det arbeides for at de økonomiske rammer for programperioden
innfris gjennom justerte bevilgninger for budsjettårene
2001 og 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld.
nr. 22 (1997-1998). Disse medlemmer slår
fast at Regjeringen gjennom de fremlagte årlige budsjetter
ikke har fulgt sine egne prioriteringer. Det vises videre til at
det gjennom budsjettsamarbeidet med Høyre og Fremskrittspartiet
gjennom subsidiær stemmegivning ble mulig å rette
opp noen av de skjevheter som Regjeringens budsjettfremlegg hadde
forårsaket.
Disse medlemmer slår
fast at det fremlagte budsjett for 2000 på ny river grunnlaget
vekk for å gjennomføre en forsvarlig førstegangstjeneste,
noe som vil gjøre store deler av kullet uskikket til å gå inn
i mobiliseringsoppsetningene og samtidig vil en få utdannet soldater
som ikke har et godt nok grunnlag til rekruttering for å gå inn
som frivillige i styrker til internasjonale operasjoner. Med det
foreslåtte opplegg betyr det at verneplikten for de fleste
vil bli på 9 måneder og en økende andel
med 6 måneder.
Samtidig svarer departementet på spørsmål
fra komiteen at det vil mangle ca. 84 mill. kroner for at Heimevernet
skal øve full årlig tjeneste.
Når det gjelder materiell slår disse
medlemmer fast at det er betydelige mangler ved lagerbeholdninger bl.a.
som en følge av at materiell som er tatt ut til internasjonale
operasjoner eller er forbrukt hjemme, ikke har blitt erstattet.
Dette har en økende negativ effekt for vår stridsevne
og svekker samtidig vår beredskap. Det synes godtgjort
at dagens budsjetter ikke rekker til å bygge opp lagerbeholdningene
når det gjelder materiell og reservedeler. Disse
medlemmer finner en slik utvikling uansvarlig.
Disse medlemmer vil nok en gang
peke på nødvendigheten av samsvar mellom mål
og midler.
Videre peker disse medlemmer på det
forhold at de fleste materiellanskaffelser til Forsvaret skjer over lang
tid og dette gjør det nødvendig med forutsigbarhet når
det gjelder de økonomiske rammebetingelser.
Fremskrittspartiet legger til grunn for sitt
forslag en netto påplussing på forsvarsbudsjettet
med 605 mill. kroner. Samtidig foreslås det kutt på ca.
50 mill. kroner som omfordeles innenfor budsjettrammen.
Disse medlemmer peker videre
på at når nye oppgaver tilføres Forsvaret
bør rammen heves tilsvarende. I det fremlagte budsjett
fra Regjeringen fremgår det at nye oppgaver i forbindelse
med Schengen-avtalen vil få en utgiftsside for 2000 med
50 mill. kroner. Disse midler inngår i Fremskrittspartiets
påplussing til rammen.
Fordeling av Fremskrittspartiets primære
budsjettforslag blir derfor som følger:
Midler til å dekke
avvik fra Langtidsmelding | 185 mill. kroner |
Schengen - nye oppgaver
| 50 mill. kroner |
Budsjettvekst
i hht. forutsetninger | 370 mill.
kroner |
I alt | 605 mill. kroner |
Midlene fordeles som følger på kapitler
og poster:
Kap. 1731 Hæren
post 01 økes med | 150,875 mill. kroner |
Kap. 1732 Sjøforsvaret
post 01 økes med | 70 mill. kroner |
Kap.1733 Luftforsvaret
post 01økes med | 65 mill. kroner |
Kap. 1734 HV post 01 økes
med | 84 mill. kroner |
Kap. 1760
Materiell post 45 og 47 økes med | 285 mill.
kroner |
I alt | 654,875 mill. kroner |
Følgende reduksjoner foreslås:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1700 | | Forsvarsdepartementet | |
| 01 | reduseres med | 6 000 000 |
| 73 | reduseres med | 3 000 000 |
1710 | | Fellesinstitusjoner Forsvarsdepartementet | |
| 01 | reduseres med | 26 000 000 |
| 51 | reduseres med | 4 000 000 |
1719 | | Disposisjonspost | |
| 43 | reduseres med | 10 000 000 |
1795 | | Tilskudd til Troms fylkeskommune
reduseres med | 875 000 |
Komiteens medlem fra Høyre viser
til Innst. S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998). Der
gikk Høyre inn for de foreslåtte mål,
men pekte på at det vil kreve en årlig realvekst
i budsjettene på 1H pst. for å nå dem,
samtidig som utenlandsoperasjoner blir finansiert som tillegg.
Dette medlem peker på at
utviklingen så langt viser at en slik vekst er helt nødvendig
dersom det skal være noen som helst mulighet til å nå de
vedtatte mål.
Som alltid går Høyre i sitt
budsjettforslag inn for en konsekvent gjennomføring av
Langtidsmeldingens mål. Dette medlem peker
på nødvendigheten av samsvar mellom mål
og midler dersom Forsvaret skal være i stand til å nå vedtatte
mål og utføre pålagte oppgaver på en
kostnadseffektiv måte. Høyre la derfor disse forutsetninger
til grunn i Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Dette innebar en brutto
påplussing på forslaget til forsvarsbudsjettet
med 600 mill. kroner som fremkommer således:
Tillegg for å nå Langtidsmeldingens
forutsetninger | 180 mill. kroner |
Nye oppgaver som følge
av Schengen | 50 mill. kroner |
1H pst. vekst
| 370 mill.
kroner |
I alt | 600 mill. kroner |
Dette fordeles slik på de respektive
kapitler:
Kap. 1731 Hæren
post 01 | 116 mill. kroner |
Kap. 1732 Sjø post
01 | 50 mill. kroner |
Kap. 1733 Luft post 01
| 50 mill. kroner |
Kap.1734 NU post 01 | 84 mill. kroner |
Kap. 1760
Materiell post 45 | 300 mill.
kroner |
I alt | 600 mill. kroner |
Samtidig ble det foreslått følgende
kutt:
Kap. 1710 Fellesinstitusjoner
Forsvarsdepartementet post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1719 Fellesutgifter
Forsvarsdepartementet post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1720 Felles ledelse
og kommandoapparat post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1725
Fellesinstitusjoner Forsvarskommando post 01 | 30 mill. kroner |
I alt | 60 mill. kroner |
Høyres netto påplussing
blir derved | 600 mill. kroner |
| - 60 mill.
kroner |
Netto påplussing
| 540 mill. kroner |
Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er
netto utgiftsramme fastsatt til 24,825 039 mrd. kroner.
Komiteen har 2 avvikende forslag
til fordeling av rammeområde 8. Dette fremgår
av tabell 1 under hovedprioriteringer.
Tabell 1 angir komiteens standpunkter
under kapitler som inngår i rammeområde 8.
Tabell 1: Forslag til fordeling
av rammeområde 8 fra Regjeringen og fra komiteen. Alle
tall i tusen kroner. 90-postene inngår ikke i kapitlene.
Kap. | Post | Formål | St.prp.
nr. 1 | Ap, KrF
og Sp | FrP og
H |
Utgifter rammeområde
8 (i hele tusen kroner) |
42 | | Forsvarets
ombudsmannsnemnd | 3 040 | 3 040 | 3 040 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 040 | 3 040 | 3 040 |
481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 3481) | 282 252 | 282 252 | 282 252 |
| 1 | Driftsutgifter | 248 598 | 248 598 | 248 598 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 33 346 | 33 346 | 33 346 |
| 70 | Overføring til
private | 308 | 308 | 308 |
993 | | Skipsfartsberedskap | 3 400 | 3 400 | 3 400 |
| 1 | Driftsutgifter | 600 | 600 | 600 |
| 70 | Tilskudd til Skipsfartens
beredskapssekretariat | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
1700 | | Forsvarsdepartementet | 137 529 | 137 529 | 137 529 |
| 1 | Driftsutgifter | 130 529 | 130 529 | 130 529 |
| 73 | Forskning og utvikling | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
1710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710) | 593 682 | 593 682 | 583 682 |
| 1 | Driftsutgifter | 421 806 | 421 806 | 411 806 |
| 51 | Tilskudd til Forsvarets
forskningsinstitutt | 164 376 | 164 376 | 164 376 |
| 70 | Renter låneordning | 7 500 | 7 500 | 7 500 |
1719 | | Fellesutgifter
under Forsvarsdepartementet
(jf. kap. 4719) | 182 135 | 182 135 | 172 135 |
| 1 | Driftsutgifter | 16 657 | 16 657 | 16 657 |
| 43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 | 20 000 | 10 000 |
| 71 | Overføringer til
andre | 48 478 | 48 478 | 48 478 |
| 75 | Norges tilskudd til NATOs
driftsbudsjett | 97 000 | 97 000 | 97 000 |
1720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat
(jf. kap. 4720) | 1 049
142 | 1 049
142 | 939 142 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 049 142 | 1 049 142 | 939 142 |
1725 | | Fellesinstitusjoner
og -utgifter under
Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725) | 1 310
199 | 1 310
199 | 1 190
199 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 193 177 | 1 193 177 | 1 073 177 |
| 50 | Overføring til
Statens Pensjonskasse | 106 846 | 106 846 | 106 846 |
| 72 | Avgangsstimulerende tiltak | 10 176 | 10 176 | 10 176 |
1731 | | Hæren
(jf. kap. 4731) | 4 719
977 | 4 719
977 | 4 813
277 |
| 1 | Driftsutgifter | 4 719 977 | 4 719 977 | 4 813 277 |
1732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 4732) | 2 869
963 | 2 869
963 | 2 885
963 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 869 963 | 2 869 963 | 2 885 963 |
1733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 4733) | 3 737
113 | 3 737
113 | 3 755
113 |
| 1 | Driftsutgifter | 3 737 113 | 3 737 113 | 3 755 113 |
1734 | | Heimevernet
(jf. kap. 4734) | 715 273 | 715 273 | 737 973 |
| 1 | Driftsutgifter | 715 273 | 715 273 | 737 973 |
1735 | | Forsvarets
etterretningstjeneste | 535 335 | 535 335 | 535 335 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 535 335 | 535 335 | 535 335 |
1760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og
nyanlegg (jf. kap. 4760) | 7 925
719 | 7 744
719 | 7 844
719 |
| 1 | Driftsutgifter | 343 023 | 343 023 | 343 023 |
| 44 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 110 612 | 110 612 | 110 612 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 5 746 745 | 5 630 745 | 5 689 745 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 1 186 020 | 1 121 020 | 1 162 020 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider,
fellesfinansiert andel | 356 154 | 356 154 | 356 154 |
| 75 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsarbeider,
Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet | 183 165 | 183 165 | 183 165 |
1790 | | Kystvakten
(jf. kap. 4790) | 534 497 | 534 497 | 534 497 |
| 1 | Driftsutgifter | 534 497 | 534 497 | 534 497 |
1791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 4791) | 188 301 | 188 301 | 188 301 |
| 1 | Driftsutgifter | 188 301 | 188 301 | 188 301 |
1792 | | Norske
styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 860 000 | 860 000 | 860 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 860 000 | 860 000 | 860 000 |
1795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål
(jf. kap. 4795) | 170 434 | 170 434 | 170 434 |
| 1 | Driftsutgifter | 127 683 | 127 683 | 127 683 |
| 47 | Nybygg og nyanlegg | 35 956 | 35 956 | 35 956 |
| 60 | Tilskudd til kommuner | 5 875 | 5 875 | 5 875 |
| 72 | Overføringer til
andre | 920 | 920 | 920 |
2463 | | Forsvarets
bygningstjeneste | | 0 | 0 |
| 24 | Driftsresultat: | 0 | 0 | 0 |
| | 1 Driftsinntekter | -210 687 | -210 687 | -210 687 |
| | 2 Driftsutgifter | 210 687 | 210 687 | 210 687 |
| | Sum
utgifter rammeområde 8 | 25
817 991 | 25
636 991 | 25
636 991 |
| | | | | |
Inntekter
rammeområde 8 (i hele tusen kroner) |
| | | | | |
3481 | | Direktoratet
for sivilt beredskap (jf. kap. 481) | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
| 3 | Diverse inntekter | 9 000 | 9 000 | 9 000 |
4710 | | Fellesinstitusjoner
og statsforetak under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) | 47 610 | 47 610 | 47 610 |
| 1 | Driftsinntekter | 31 962 | 31 962 | 31 962 |
| 11 | Salgsinntekter | 13 104 | 13 104 | 13 104 |
| 70 | Renter låneordning | 2 544 | 2 544 | 2 544 |
4720 | | Felles
ledelse og kommandoapparat
(jf. kap. 1720) | 16 811 | 16 811 | 16 811 |
| 1 | Driftsinntekter | 7 203 | 7 203 | 7 203 |
| 11 | Salgsinntekter | 9 608 | 9 608 | 9 608 |
4725 | | Fellesinstitusjoner
og -inntekter under
Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725) | 58 248 | 58 248 | 58 248 |
| 1 | Driftsinntekter | 2 841 | 2 841 | 2 841 |
| 11 | Salgsinntekter | 34 573 | 34 573 | 34 573 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 20 834 | 20 834 | 20 834 |
4731 | | Hæren
(jf. kap. 1731) | 68 818 | 68 818 | 68 818 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 584 | 9 584 | 9 584 |
| 11 | Salgsinntekter | 42 510 | 42 510 | 42 510 |
| 15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 13 566 | 13 566 | 13 566 |
| 17 | Refusjon lærlinger | 2 340 | 2 340 | 2 340 |
| 60 | Refusjon fra fylkene | 818 | 818 | 818 |
4732 | | Sjøforsvaret
(jf. kap. 1732) | 39 171 | 39 171 | 39 171 |
| 1 | Driftsinntekter | 9 233 | 9 233 | 9 233 |
| 11 | Salgsinntekter | 29 938 | 29 938 | 29 938 |
4733 | | Luftforsvaret
(jf. kap. 1733) | 95 430 | 95 430 | 95 430 |
| 1 | Driftsinntekter | 28 649 | 28 649 | 28 649 |
| 11 | Salgsinntekter | 66 781 | 66 781 | 66 781 |
4734 | | Heimevernet
(jf. kap. 1734) | 2 374 | 2 374 | 2 374 |
| 1 | Driftsinntekter | 1 116 | 1 116 | 1 116 |
| 11 | Salgsinntekter | 1 258 | 1 258 | 1 258 |
4760 | | Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og
nyanlegg (jf. kap. 1760) | 444 021 | 444 021 | 444 021 |
| 47 | Salg av eiendom | 20 801 | 20 801 | 20 801 |
| 48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | 355 135 | 355 135 | 355 135 |
| 49 | Salg av boliger | 68 085 | 68 085 | 68 085 |
4790 | | Kystvakten
(jf. kap. 1790) | 315 | 315 | 315 |
| 1 | Driftsinntekter | 122 | 122 | 122 |
| 11 | Salgsinntekter | 193 | 193 | 193 |
4791 | | Redningshelikoptertjenesten
(jf. kap. 1791) | 23 972 | 23 972 | 23 972 |
| 11 | Salgsinntekter | 23 972 | 23 972 | 23 972 |
4795 | | Kulturelle
og allmennyttige formål
(jf. kap. 1795) | 5 073 | 5 073 | 5 073 |
| 1 | Driftsinntekter | 4 566 | 4 566 | 4 566 |
| 11 | Salgsinntekter | 507 | 507 | 507 |
4799 | | Militære
bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 |
| 80 | Bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 |
| | Sum
inntekter rammeområde 8 | 811
952 | 811
952 | 811
952 |
| | Sum
netto rammeområde 8 | 25
006 039 | 24
825 039 | 24
825 039 |
| | Sum rammeområde
8 - rammevedtak | 181 000 | 0 | 0 |
Kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemnd
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 2 680 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 3 040 000 |
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 162 (1998-1999) , jf. Dokument nr. 5 (1998-1999) Ombudsmannsnemnda
for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar- 31. desember
1998, der komiteen uttalte behov for en best mulig oversikt og styring
av midlene til velferdsformål. Det vises forøvrig
til merknader under kap. 1725.
Kap. 481-3481 Direktoratet
for sivilt beredskap
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 272 034 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 282 252 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 5 043 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 9 000 000 |
Komiteen viser til proposisjonen
og har ingen merknader.
Kap. 993 Handels- og skipsfartsberedskap
m.m.
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 3 400 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 3 400 000 |
Komiteen viser til proposisjonen
og har ingen merknader.
Kap. 1700-4700 Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 130 688 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 137 529 000 |
Komiteen har merket seg en økning
i forhold til vedtatt budsjett for 1999 (Blå bok). Økningen
skyldes i hovedsak oppnevningen av et utvalg som skal gi generelle
og prinsipielle råd forut for utarbeidelse av kommende
langtidsmelding for Forsvaret.
Komiteen har videre merket seg
opprettelse av en ny stilling ved Norges faste NATO-delegasjon i
Brüssel (NORDEL).
Komiteen har for øvrig
merket seg departementets anstrengelser for å beholde og
rekruttere spesielt godt kvalifisert arbeidskraft.
Komiteen har også merket
seg departementets deltagelse i Regjeringens prosjekt Et enklere
Norge.
Kap. 1710-4710 Fellesinstitusjoner
og statsforetak under Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 596 664 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 593 682 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 48 500 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 47 610 000 |
Komiteen har merket seg at den
store økningen i post 01 skyldes at midlene til drift av
Forsvarets Bygningstjeneste er flyttet fra post 52 til post 01.
Forsvarets tele- og datatjeneste
(FTD)
Komiteen har merket seg at FTDs
nye organisasjonsstruktur skal være fastsatt og gjennomført
ved inngangen til 2000, samt at en i løpet av året
vil flytte FTDs sentralstab og datamaskinsentral til Kolsås. Komiteen imøteser
en tilbakerapportering i egnet form om de totale kostnader knyttet
til overtagelsen av Kolsås leir.
Forsvarets forskningsinstitutt
(FFI)
Komiteen har merket seg at FFI øker
sine sivile oppdrag og at sivile oppdrag nå ligger på ca.
13 pst. av den samlede virksomhet. Videre har komiteen merket
seg behovene for ekstraordinære investeringstilskudd i
forbindelse med etablering av et laboratorium for evaluering og
testing av optiske og infrarøde missilsøkere og
en mindre arbeidsbåt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til nødvendigheten av en streng
prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en
reduksjon på 10 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1719-4719 Fellesinstitusjoner
og utgifter/inntekter under Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 164 843 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 182 135 000 |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser
til proposisjonens omtale av samarbeidstiltakene for omskolering
av russiske offiserer og av støtte til personellpolitiske
tiltak i de baltiske land og er tilfreds med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999).
Her fremmet disse medlemmer et forslag om ikke å bifalle
at russiske offiserer blir omskolert for midler fra det norske forsvarsbudsjett. Dette
forslag ble nedstemt. Disse medlemmer står fortsatt
for samme syn, men velger ved denne anledning ikke å ta
opp forslaget på nytt.
Komiteener fornøyd med at prøveprosjektet
på Krigsinvalidehjemmet Bæreia for personell etter
endt FN- og NATO-tjeneste nå synes sikret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til nødvendigheten av en streng
prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en
reduksjon på 10 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1720-4720 Felles ledelse
og kommandoapparat
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
. | 1 145 291 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 1 049 142 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 21 777 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 16 811 000 |
Komiteen har merket seg at posten
reelt er redusert med ca. 113 mill. kroner ved at midler er overført til
kap. 1725.
Komiteen viser til følgende
merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999), jf. St.prp. nr.
1 (1998-1999):
«Komiteen viser til at Regjeringen gjennom Langtidsmeldingen
varslet at innsparingspotensialet i den nye organiseringen av Forsvarets øverste
ledelse skulle realiseres i planperioden, og at ledelsesapparatet
skal dimensjoneres for å muliggjøre reduksjon
i driftsutgiftene. Komiteen viser videre til at Regjeringen gjennom Langtidsmeldingen
signaliserte at organiseringen av Forsvarets øverste militære
ledelse skulle utvikles videre.
Komiteen er kjent
med at et innledende arbeid er i gang for å se på en
omorganisering av Forsvarets ledelse. Komiteen imøteser
en rask avklaring av disse forholdene slik at Langtidsmeldingens
intensjon kan oppnås.»
Komiteen har merket seg at i
sammenheng med det pågående arbeidet med å innføre
ny kommandoorganisasjon i NATO vil organiseringen av Forsvarets øverste
ledelse bli utviklet videre. Komiteen viser imidlertid
til at det av proposisjonen ikke fremgår klart at dette
er arbeid som vil bli prioritert i 2000. Komiteen imøteser
fortsatt en rask avklaring av disse forholdene for å oppnå Langtidsmeldingens
intensjon. Komiteen viser også til at dette
arbeidet i sin forlengelse forventes berørt i Forsvarsstudie
2000 og i det neste langtidsprogram for Forsvaret.
Komiteen har merket seg at det
planlegges endringer i attachéordningen, og er enig i de
prioriteringer og endringer som gjennomføres ved Norges
militære misjoner i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til nødvendigheten av en streng
prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en
reduksjon på 110 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1725-4725 Fellesinstitusjoner
og utgifter/inntekter under Forsvarets overkommando
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 1 132 645 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 1 310 199 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 63 551 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 58 248 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet
reelt er økt med ca. 167 mill. kroner som er tilførte
midler fra kap. 1720.
Komiteen viser til merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) om behovet for en sterkere
synliggjøring av utviklingen i driftsutgiftene i kapitlet,
med særlig vekt på Voksenopplæringen,
Velferdstjenesten og Forsvarets ressursorganisasjon. Komiteen har merket
seg at dette ikke er fulgt opp i proposisjonen for 2000.
Komiteen har merket seg at departementets
mål er 1 000 lærlinger i 2000.
Komiteen har merket seg at Voksenopplæringen
i 2000 blir tilført nye oppgaver i forbindelse med etter- og
videreutdanning i sivile fag for ansatte i Forsvaret.
Komiteen har merket seg at ordningen
med egenerklæringssystemet i forbindelse med søknad
om sivil verneplikt kan innebære en merbelastning for Forsvaret
og Vernepliktsverket. Komiteen viser til at dekning
av slike merkostnader ikke er budsjettert for i proposisjonen fra
Forsvarsdepartementet. Komiteen forutsetter at Justisdepartementet
dekker slike merutgifter så snart man har mer erfaring
med praktisering av den nye ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at med den vedtatte rammen og
foreslåtte opplegg gis det ikke rom for en fullverdig førstegangstjeneste
for våre vernepliktige. Disse medlemmer mener
at Forsvarets primæroppgaver må prioriteres foran
tiltak som er innrettet mot det sivile liv etter endt førstegangstjeneste,
særlig i en situasjon der det ikke finnes arbeidsledighet. Disse
medlemmer går derfor inn for å avvikle Voksenopplæringen
over en periode på 3 måneder. Dette er oppgitt å ville
gi en innsparing av størrelsesorden 90 mill. kroner. På bakgrunn
av nødvendigheten av en streng prioritering av Forsvarets
"spisse ende" foreslås ytterligere reduksjon av dette kapitlet
med 30 mill. kroner slik at det samlede kuttet blir på 120
mill. kroner.
Kap. 1731-4731 Hæren
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 4 736 467 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 4 719 977 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 67 823 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 68 818 000 |
Komiteen har merket seg at post
01 i proposisjonen er redusert med 93,3 mill. kroner som i hovedsak skyldes
reduksjon av repetisjonsøvelse innen DKØ, tidligere
dimisjon av kontingent 08/99 og senere innkalling av kontingent
08/2000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser i denne sammenheng til at et flertall
i komiteen, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, under budsjettbehandlingen i fjor høst tok
avstand fra å bruke førstegangstjenestens lengde
som salderingspost i de årlige budsjettene idet dette flertallet
uttalte:
«Flertallet finner det uforsvarlig å gjennomføre
de foreslåtte reduksjoner i førstegangstjenesten,
som vil bidra til å svekke førstegangstjenestens
kompetansebyggende virkning og som i tillegg vil svekke våpengrenenes
operative evne og den alminnelige beredskap.»
Disse medlemmer vil videre understreke
at den foreslåtte reduksjon av førstegangstjenestens
lengde vil svekke rekrutteringsgrunnlaget for internasjonale operasjoner.
Disse medlemmer peker på at
tilfeldig tukling med førstegangstjenestens lengde i de årlige
budsjettene umuliggjør både en rasjonell planlegging
og gjennomføringen av førstegangstjenesten.
Disse medlemmer viser videre
til at en samlet komité i budsjettinnstillingen i fjor
uttalte:
«Komiteen legger til grunn at alle vernepliktige
som tilfredsstiller kravene kalles inn også i 1999 og at
førstegangstjenesten, inkludert tjenestetidens lengde, gjennomføres
i samsvar med gjeldende opplegg og regler som Stortinget tidligere
har vedtatt. Komiteen viser til at på denne bakgrunn er
det nødvendig å foreslå kapitlets post
01 styrket med 181 mill. kroner.»
Disse medlemmer peker på at
de samme prinsipielle vurderingene gjør seg gjeldende i år
og foreslår kapitlets post 01 styrket med 93,3 mill. kroner.
Komiteen har merket
seg at 6. divisjon prioriteres når det gjelder gjennomføringen
av hærens krigsstruktur og er enig i dette.
Komiteen viser i denne sammenheng
til at departementet vil gjennomgå krigsstrukturens operative
status med komiteen på nyåret.
Komiteen har for øvrig
merket seg at landforsvarets regionale og territorielle organisasjon
vil bli vurdert i løpet av 2000.
Kap. 1732-4732 Sjøforsvaret
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 2 786 390 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 2 869 963 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 46 606 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 39 171 000 |
Komiteen understreker at Sjøforsvarets
oppgaver nasjonalt og internasjonalt må ivaretas best mulig.
Sjøforsvaret står ovenfor krevende oppgaver når
det gjelder nyanskaffelser og materiellprosjekter som skal gjennomføres
eller startes opp i 2000.
Sjøforsvaret skal også arbeide
videre med endringer i sin organisasjonsstruktur med overgangen
fra 7 til 3 sjøforsvarsdistrikter.
Komiteen viser til at Schengen-avtalen
som ble ratifisert i mai 1999, gir Sjøforsvaret utvidede
oppgaver i forbindelse med sjøgrenseoppsynet.
Komiteen har merket seg at det
nå er håp for en bedret rekruttering når
den nyetablerte maritime tekniske fagskole uteksaminerer elever,
selv om det vil ta lang tid å erstatte den avgangen av
befal fra lavere og midlere gradsjikt som har foregått.
Komiteen er tilfreds med at øvelser
som Joint Winter har høy prioritet, men at man også vil
kunne delta i PfP øvelser og andre øvelser gjenom år
2000.
Komiteen viser til budsjettproposisjonen
når det gjelder nye missiltorpedobåter og til
Stortingets tidligere behandling av dette gjennom Innst. S. nr.
207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999). Komiteen vil
komme tilbake til dette gjennom behandlingen av den nye investeringsprofilen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til hva som er sagt under kap. 1731
om førstegangstjeneste og foreslår en påplussing
på 16 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1733-4733 Luftforsvaret
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 3 611 195 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 3 737 113 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 92 946 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 95 430 000 |
Komiteen er fornøyd
med satsningen på et attraktivt utdannings- og etterutdanningstilbud,
men er bekymret for den store tilfeldige avgangen blant yrkesbefal
som skaper ubalanse i befalskorpset.
Komiteen er fornøyd
med at alle kategorier vernepliktige til Luftforsvaret innkalles
til 12 måneders førstegangsstjeneste i 2000.
Komiteen er tilfreds med at oppdateringsprogrammet
Mid-Life Update (MLU) på F-16 videreføres.
Komiteen har merket seg at driftsbudsjettet
for Luftforsvaret har en rammeøkning i forhold til 1999
på ca. 18 mill. kroner. Komiteen er fornøyd
med at Luftforsvaret har som mål at stasjonene/avdelingene skal øve
sammen med andre forsvarsgrener og allierte styrker i inn- og utland.
Komiteen er bekymret for at den økonomiske
situa-sjonen kan fremtvinge for strenge prioriteringer innen drift
og vedlikehold av materiell, som blant annet får konsekvenser
for den operative evnen.
Komiteen har merket seg at øvelse
JOINT WINTER er Forsvarssjefens høyeste prioriterte øvelse
i 2000, og at PfP-øvelsen Cooperative Banners 2000 er prioritert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til hva som er sagt under kap. 1731
om førstegangstjenesten og foreslår en påplussing
på 18 mill. kroner under dette kapitlet.
Kap. 1734-4734 Heimevernet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 709 742 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 715 273 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 2 340 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 2 374 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet
reelt er redusert med 5,3 mill. kroner, og at dette skyldes generelt nedtrekk
grunnet driftsreduksjoner.
Komiteen viser til at med den
foreslåtte bevilgning er det heller ikke for 2000 mulig å gjennomføre full
tjeneste i HV (5+3 dager). Komiteen forutsetter imidlertid
at øvelse og trening for mannskaper og befal gjennomføres
på en tilfredsstillende måte innenfor rammen av
foreslått bevilgning.
Komiteen viser til merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) vedrørende tempoet
i lokalisering for Hærens regimenter og HV-distrikter. Komiteen er
tilfreds med at det nå foreligger en plan for å få dette i
henhold til Innst. S. nr. 152 (1995-1996), jf. St.prp. nr. 70 (1994-1995).
For at flest mulig av Heimevernets mannskaper
skal kunne få foreskrevet øvelsestid foreslår komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre at dette kapitlet økes
med 22,7 mill. kroner.
Kap. 1735 Forsvarets etterretningstjeneste
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 549 749 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 535 335 000 |
Komiteen viser til proposisjonen
og har ingen merknader.
Kap. 1760-4760 Nyanskaffelser
av materiell og nybygg og nyanlegg
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 7 626 798 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 7 925 719 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 446 447 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 444 021 000 |
Komiteen har merket seg at med
den foreslåtte investeringsrammen og fortsatt press på driften,
er det vanskelig å nå investeringsrammen som St.meld.
nr. 23 (1998-1999) om Investeringsprofilen, legger opp til.
Komiteen har videre merket seg
at investeringsrammen i det foreslåtte budsjettet nå er
så lav at det er liten handlefrihet til å nytte
investeringsmidler til annet enn allerede inngåtte kontrakter. Komiteen har
merket seg at Regjeringen vil foreta en ny gjennomgang av investeringsprofilen,
og vil komme tilbake til dette når saken blir fremmet i
Stortinget.
Komiteen viser til at Regjeringen
gjennom St.meld. nr. 22 (1997-1998); Langtidsmeldingen, anga at
for å videreutvikle et nasjonalt balansert forsvar, kreves
samlede investeringer på om lag 24 mrd. kroner i perioden
1999-2002. Komiteen viser i denne sammenheng til
at Regjeringen i Langtidsmeldingen - og som Stortinget sluttet seg
til gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 245 (1997-1998) - fastslo
at for å opprettholde et troverdig invasjonsforsvar og
Forsvarets evne til å løse et bredt spekter av
andre nødvendige oppgaver, gir ikke dagens sikkerhetspolitiske
situasjon rom for fortsatt svekkede budsjetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til det inngåtte budsjettforlik om en reduksjon på 65 mill.
kroner under kap. 1760 post 47. Flertallet viser
til Stortingets vedtak og forutsetninger og til budsjettproposisjonen
når det gjelder framdriften av Regionfelt Østlandet. Flertallet legger
til grunn at budsjetterte driftsmidler (14 mill. kroner) opprettholdes
og at prosjektet i tillegg tilgodeses med 25 mill. kroner over post
47.
Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet og Høyre viser
til at Regjeringen i sitt budsjettforslag hadde ført opp
80 mill. kroner for å utvikle regionskytefelt Østlandet
i tråd med Stortingets vedtak. Disse medlemmer viser
til at budsjettforliket mellom Regjeringen og Arbeiderpartiet medførte
at bevilgningen til nevnte formål ble redusert med 41 mill.
kroner.
Disse medlemmer legger til grunn
at en slik reduksjon vil måtte bety en helt annen fremdrift
på Regionfeltet enn det som opprinnelig var forutsatt,
noe som vil forsinke grunnløsning og planlegging. Disse medlemmer finner
dette svært uheldig og vil forslå en omdisponering
av midler innenfor vedtatt ramme 8 som tilfører post 47
41 mill. kroner i tråd med Regjeringens opprinnelige budsjettforslag
slik at Regionfelt Østlandet utvikles etter Stortingets
forutsetninger og Forsvarsdepartementets anslag for fremdrift. Videre ønsker disse
medlemmer å styrke kap. 1760 post 45 med 59 mill.
kroner.
Komiteen imøteser
en avklaring når det gjelder valg av nytt hovedhåndvåpen
til erstatning for AG-3, slik at innføring av nye håndvåpen
kan skje til prioriterte avdelinger gjennom en gradvis avvikling
av beholdningen av AG-3 når de økonomiske forutsetninger
er til stede.
Kap. 1790-4790 Kystvakten
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 570 137 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 534 415 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 420 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 315 000 |
Komiteen har merket seg at Kystvaktens
fleksible struktur gjør at man kan sette inn ulike ressurser
for å utføre ulike oppgaver, slik at ressursene
strekker til lengst mulig. Iverksettingen av Schengen-avtalen fra høsten
2000 vil bety at Kystvakten får utvidede oppgaver i forbindelse
med grenseoppsynet mellom de faste grenseovergangstedene langs kysten.
Komiteen konstaterer at iverksettelsen
av det nye kontroll- og håndhevingsregime for internasjonalt
farvann i det nordøstlige Atlanterhavet, vil gi Kystvakten nye
oppgaver til havs. Ressurs- og miljøforvaltning er viktige
kontroll- og oppsynsoppgaver.
Komiteen forutsetter at redningsinnsats
er første prioritet når det oppstår situasjoner
der menneskers liv og helse er truet. Jevnlige øvelser
må til for å opprettholde tilfredsstillende kompetanse
i slike situasjoner.
Komiteen er tilfreds med at kystvaktskipet
Svalbard nå endelig blir bygget.
Kap. 1791-4791 Redningshelikoptertjenesten
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 189 303 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 188 301 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 23 626 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 23 972 000 |
Komiteen vil peke på at
redningshelikoptertjenesten i lengre tid har vært til vurdering,
og at Justisdepartementet lenge har varslet en stortingsmelding
om den fremtidige redningshelikoptertjenesten. Komiteen har
registrert at det nå er en utålmodighet i visse
kretser, og komiteen håper derfor at stortingsmeldingen blir
lagt frem primo 2000 som antydet i budsjettproposisjonen fra Justisdepartementet.
Kap. 1792-4792 Norske styrker
i utlandet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 281 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 1 (1999-2000) | 860 000 000 |
Komiteen viser til at Forsvarets
opplegg og struktur for internasjonal deltakelse er under vurdering
og at en stortingsmelding om emnet, St.meld. nr. 38 (1998-1999),
er til behandling i komiteen.
Komiteen er enig i at Norges
engasjement i internasjonale fredsoperasjoner er en integrert del
av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Samtidig understreker komiteen nødvendigheten
av at kostnaden ved slike engasjement konsekvent finansieres som
tillegg til den ordinære forsvarsrammen, og minner om at
Stortinget la dette til grunn under behandlingen av gjeldende langtidsmelding
(St.meld. nr. 22 (1997-1998)) i juni i fjor.
Komiteen er derfor tilfreds med
at dette prinsippet blir fulgt i budsjettforslaget for neste år.
Komiteen vil likevel peke på at
dette budsjettforslaget bare dekker opp utgiftene til internasjonale
operasjoner i anslagsvis første halvår. Budsjettet
skal så langt som mulig dekke forventede utgifter. Komiteen har
merket seg at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000 og forutsetter
at dette da skjer i samsvar med ovennevnte prinsipp i Langtidsmeldingen.
Komiteen har ellers merket seg
at det norske bidraget til den NATO-ledede styrken i Kosovo, KFOR,
forventes å bli det viktigste for Norge kommende år,
og at det vil bestå av en mekanisert infanteribataljon
på i overkant av 1 200 personell. Komiteen har
videre merket seg at Norge vil bidra i den NATO-ledede fredsstyrken
i Bosnia-Hercegovina, SFOR, med ca. 40 støttepersonell,
og med et mindre antall militære observatører
i Midtøsten (UNTSO), Sierra Leone (UNOMSIL), Kroatia (UNMOP)
og i Multinational Force and Observers på Sinai.
Kap. 1795-4795 Kulturelle
og allmennyttige formål
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 208 332 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 170 434 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999
| 5 484 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 5 073 000 |
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 303 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 57 (1996-1997) og registrerer
etter møte med Forsvarsdepartementet at Stortingets forutsetninger
ikke synes å være til stede når det gjelder
organiseringen av flysamling Gardermoen.
Komiteen ber derfor Forsvarsdepartementet
så raskt som mulig å fremme forslag om organisering
av driften ved Forsvarets Flysamling Gardermoen der fagmyndighet
Forsvarsmuseet får ansvaret også for tilgjengelighet
og drift av anlegget.
Kap. 4799 Militære
bøter
Inntekter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999
| 1 109 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000)
| 1 109 000 |
Komiteen viser til proposisjonen
og har ingen merknader.
Kap. 2463 Forsvarets bygningstjeneste
Komiteen viser til proposisjonen
og har ingen merknader.