Regjeringen foreslår at grensen for å betale
toppskatt økes slik at arbeidstakere med gjennomsnittlig
lønn ikke skal betale toppskatt. Forslaget vil gi lavere
marginalskatt til mange arbeidstakere. Regjeringen foreslår
derfor å øke inntektsgrensen i trinn 1 i toppskatten med
om lag 10,7 pst. for klasse 1. Det innebærer at innslagspunktet økes
fra 289 000 kroner til 320 000 kroner i klasse 1. Gjennomsnittlig
lønnsinntekt inklusive overtid for en heltidsansatt er
beregnet til om lag 316 800 kroner i 2002. Forslaget innebærer
dermed at en heltidsansatt med gjennomsnittlig årslønn
ikke skal betale toppskatt. Skattytere med en personinntekt over 320
000 kroner i 2002, og som lignes i klasse 1, vil med dette forslaget
isolert sett få en skattelette på 2 527 kroner
ift. referansesystemet. Skatteletten er beregnet til om lag 1 880
mill. kroner påløpt og 1 500 mill. kroner bokført
i 2002.
Toppskattegrensen i klasse 2 foreslås
holdt nominelt uendret på 342 200 kroner, noe som isolert
sett gir en skatteøkning på 1 963 kroner ift.
referansesystemet for en skattyter i klasse 2 med over 357 000 kroner
i personinntekt i 2002. Forslaget anslås isolert sett å gi
en innstramming på om lag 130 mill. kroner påløpt
og 100 mill. kroner bokført.
Regjeringen foreslår også å justere
innslagspunktet for trinn 2 i toppskatten med om lag anslått
lønnsvekst fra 793 200 kroner til 830 000 kroner.
Med Regjeringens forslag til skatteopplegg for
2002 vil anslagsvis 740 000 skattytere være i toppskatteposisjon
i 2002. Dette er om lag 130 000 færre enn i 2001, og omtrent
samme antall toppskattytere som i 1992. Denne gruppen vil dermed
få redusert marginalskatten sin fra 49,3 pst. til 35,8
pst., noe som vil gjøre det relativt sett mer lønnsomt å øke
arbeidsinnsatsen sin noe.
Det vises til forslag til § 3-1 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Bondevik II følger opp regjeringen Stoltenbergs
forslag om å øke innslagspunktet for trinn 1 i
toppskatten slik at heltidsansatte med gjennomsnittlig lønnsinntekt
ikke skal betale toppskatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endringer:
§ 3-1 Toppskatt skal lyde:
Personlig skattyter skal av personinntekt fastsatt etter
skatteloven kapittel 12, svare toppskatt til staten med 13,5 pst.
for den delen av inntekten som overstiger 350 000 kroner i klasse
0 og 1 og 403 000 kroner i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen
av inntekten som overstiger 830 000 kroner i klasse 0, 1 og 2.
Personlig skattyter i en kommune i Finnmark
eller i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord,
Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke,
skal likevel bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt
i første ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten
som overstiger 350 000 kroner i klasse 0 og 1 og 403 000 kroner
i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger
830 000 kroner i klasse 0, 1 og 2.
Dersom skattyteren er bosatt i riket bare en
del av året, nedsettes beløpene i første
og annet ledd forholdsmessig under hensyn til det antall hele eller
påbegynte måneder av året han har vært
bosatt her. Tilsvarende gjelder for skattyter som ikke er bosatt
i riket, men som plikter å svare skatt etter skatteloven § 2-3
første og annet ledd, eller lov om skattlegging av undersjøiske petroleumsforekomster
mv."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endring:
§ 3-1 første og annet ledd
skal lyde:
Personlig skattyter skal av personinntekt fastsatt etter
skatteloven kapittel 12, svare toppskatt til staten med 13,5 pst.
for den delen av inntekten som overstiger 308 160 kroner i klasse
0 og 1 og 342 200 kroner i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen
av inntekten som overstiger 513 600 kroner i klasse 0, 1 og 2.
Personlig skattyter i en kommune i Finnmark
eller kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord,
Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke,
skal likevel bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt
i første ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten
som overstiger 308 160 kroner i klasse 0 og 1 og 342 200 kroner
i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger
513 600 kroner i klasse 0, 1 og 2."
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endring:
§ 3-1 første og annet ledd
skal lyde:
Personlig skattyter skal av personinntekt fastsatt etter
skatteloven kapittel 12, svare toppskatt til staten med 13,5 pst.
for den delen av inntekten som overstiger 301 300 kroner i klasse
0 og 1 og 323 500 kroner i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen
av inntekten som overstiger 513 600 kroner i klasse 0, 1 og 2.
Personlig skattyter i en kommune i Finnmark
eller kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord,
Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke,
skal likevel bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt
i første ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten
som overstiger 301 300 kroner i klasse 0 og 1 og 323 500 kroner
i klasse 2, og med 19,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger
513 600 kroner i klasse 0, 1 og 2."
Dette medlem viser
til merknad under punkt 1.1.3.
Det gis minstefradrag i lønns- og pensjonsinntekt. Regjeringen
foreslår at øvre grense i minstefradraget økes
fra 40 300 kroner til 43 000 kroner, dvs. en økning på om
lag 6,7 pst. Nedre grense i minstefradraget foreslås holdt
nominelt uendret. Formålet med overreguleringen av øvre
grense i minstefradraget er både å bidra til en
bedre inntektsfordeling og ikke minst gjøre det mer lønnsomt å arbeide
for personer med lavere inntekter. Forslaget innebærer
at marginalskatten for alle med lønns- og pensjonsinntekter
mellom 191 000 kroner og 195 500 kroner i 2002 vil bli redusert
fra 35,8 pst. til 29,6 pst. For personer med lønns- og
pensjonsinntekter over 195 500 kroner reduseres skatten isolert sett
med 276 kroner. Oppreguleringen av øvre grense i minstefradraget
anslås isolert sett å gi en skattelette på om
lag 500 mill. kroner påløpt og 390 mill. kroner
bokført.
Det vises til forslag til § 7-3 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Som et alternativ til minstefradraget gis det
særskilt fradrag i arbeidsinntekt mv. (lønnsfradraget).
Personer med lønnsinntekt kan velge det høyeste
av minstefradraget og lønnsfradraget. Det foreslås
at fradraget på 31 800 kroner holdes nominelt uendret fra
2001 til 2002. Det vil lønne seg for skattytere med under
144 500 kroner i lønnsinntekt å bli lignet etter
lønnsfradraget i stedet for minstefradraget. Disse vil
isolert sett få en skatteøkning på 379
kroner ift. referansesystemet. Isolert sett anslås dette å gi
en innstramming på om lag 125 mill. kroner påløpt
og 100 mill. kroner bokført.
Det vises til forslag til § 7-3 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Samlet vil om lag 65 000 skattytere få lavere
marginalskatt som følge av endringene i minstefradraget
og lønnsfradraget.
Det gis personfradrag (tidligere kalt klassefradrag) ved
beregning av skatt på alminnelig inntekt for alle personlige
skattytere. Det foreslås at personfradragene oppjusteres
om lag med anslått lønnsvekst til 30 100 kroner
i klasse 1 og til 60 200 kroner i klasse 2.
Det vises til forslag til § 7-5 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Regjeringen foreslår å øke øvre
grense i minstefradraget til 44 000 kroner. Dette gjør
det mer lønnsomt å arbeide for personer med lavere
inntekter. Forslaget innebærer isolert sett at om lag 30
000 flere vil få redusert marginalskatten fra 35,8 pst.
til 29,6 pst. i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag. Samlet
sett vil om lag 90 000 personer få redusert marginalskatt
som følge av endringene i minstefradraget og lønnsfradraget
i forhold til referansesystemet for 2002. Økt minstefradrag
vil isolert sett gi en skatteyter med 200 000 kroner eller mer i
lønns- og pensjonistinntekt en skattelette på 556
kroner regnet i forhold til referansesystemet.
Økningen i øvre grense i minstefradraget
vil gi en skattelette på om lag 490 mill. kroner påbeløpt
og 390 mill. kroner bokført i 2002 i forhold til regjeringen Stoltenbergs
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
forslag, med unntak av økning i øvre grense i
minstefradraget.
Disse medlemmer foreslår
i justeringen av Regjeringens budsjett å øke satsen
i minstefradraget til 23 pst. Disse medlemmer viser
til omtale av dette forslaget under punkt 27.1 i Innst. O. nr. 3
(2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg foreslo en økning i minstefradraget
på 2 700 kroner tilsvarende 6,7 pst. Disse medlemmer viser
til at denne økningen også må sees i
sammenheng med de skattelettelser som ble gitt for de laveste inntektene
i de to foregående år. I budsjettavtalen for 2000
med den forrige regjeringen Bondevik fikk Arbeiderpartiet gjennomslag
for et eget lønnsfradrag for de lavest lønte. For
en inntekt på 100 000 kroner innebar dette en skattelette
på 2 800 kroner. Samlet innebar denne reformen en skattelette
på 1,2 mrd. kroner. Dette ble fulgt opp med ytterligere
1 mrd. kroner i skattelette i inneværende år gjennom
en økning i minstefradraget på over 10 pst.
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag til en ytterligere økning i minstefradraget
på 1 000 kroner. En ytterligere økning i øvre
grense for minstefradraget treffer bare inntekter over 200 000 kroner. Disse
medlemmer mener at en videre justering av standardfradragene
må innrettes mot lavere inntekter. Det vil være
god fordelingspolitikk og bra med tanke på økt
arbeidstilbud.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet foreslår en økning i satsen i
minstefradraget på to prosentpoeng til 24 pst. Dette gir
skattelette for lønnsinntekter mellom 140 000 og 180 000
kroner. For en inntekt på 175 000 kroner blir skatteletten
om lag 1 000 kroner. Grunnen til at forslaget ikke gir skattelette
for lønnsinntekter under 140 000 kroner skyldes lønnsfradraget
som for disse inntektene har større verdi enn minstefradraget.
For pensjonister blir det skattelette for pensjonsinntekter opp
til 170 000 kroner. Fordelingsvirkningene av forslaget for lønnstakere
går fram av følgende tabell i svar fra finansministeren
på spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe
av 17. november 2001:
Endring i skatt på lønn
for en lønnstaker som lignes i klasse 1
Lønn
i 2002 kroner | Skatt i Regjeringens
forslag for 2002 | Skatt i dette
alternativet | Endring ift
tilleggsprp |
140 000 | 32 788 | 32 284 | -504 |
150 000 | 36 032 | 35 192 | -840 |
160 000 | 38 996 | 38 100 | -896 |
170 000 | 41 960 | 41 008 | -952 |
175 000 | 43 442 | 42 462 | -980 |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak med følgende endring:
§ 7-3 første punktum skal
lyde:
Fradrag beregnet etter skatteloven § 6-32
skal ikke settes lavere enn 4 000 kroner og ikke høyere
enn 43 000 kroner."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i punkt 1.1.3 og fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endringer:
§ 7-3 første punktum skal
lyde:
Fradrag beregnet etter skatteloven § 6-32
skal ikke settes lavere enn 4 000 kroner og ikke høyere
enn 46 000 kroner.
§ 7-5 Personfradrag skal lyde:
Fradrag etter skatteloven § 15-4 er
40 000 kroner i klasse 1 og 80 000 kroner i klasse 2."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret
2002 med følgende endring:
"§ 7-3 første punktum skal
lyde:
Fradrag beregnet etter skatteloven § 6-32
skal ikke settes lavere enn 4 000 kroner og ikke høyere
enn 49 500 kroner.
§ 7-3 annet punktum skal lyde:
Fradrag som beregnes av inntekt som omfattes
av skatteloven § 6-31 første ledd a, c, d eller
e eller annet ledd skal likevel ikke settes lavere enn 36 100 kroner."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Venstre, foreslår at satsen for minstefradrag økes
fra 22 pst. til 23 pst. og viser til lovendringsforslag i Innst.
O. nr. 3 (2001-2002) kapittel 27.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår
at satsen for minstefradraget økes fra 22 pst. til 24 pst.
og viser til lovendringsforslag i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt
27.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet foreslår at satsen for minstefradrag økes
fra 22 pst. til 27,5 pst. og viser til lovendringsforslag i Innst.
O. nr. 3 (2001-2002) punkt 27.
Pensjonister betaler lavere skatt enn lønnstakere
med samme inntektsnivå. Det skyldes i hovedsak lavere trygdeavgift,
særfradrag for alder mv. og den særskilte skattebegrensningsregelen
for pensjonister, jf. skatteloven § 17-1.
Skattebegrensningsregelen medfører
at pensjonister og enslige forsørgere med overgangsstønad
med lave pensjoner mv. og lav nettoformue ikke betaler skatt. Denne
fordelen avtrappes med stigende inntekter ved at alminnelig inntekt
utover den skattefrie nettoinntekten skattlegges med en sats på 55
pst. Skattefordelen avtrappes raskere for pensjonister mv. med høy
formue ved at disse får 2 pst. av nettoformuen over 200
000 kroner lagt til inntekten innenfor dette særskilte
regelverket.
I 2001 blir anslagsvis 47 pst. av de trygdede
omfattet av skattebegrensningsregelen. Av disse er det om lag 80
pst. som betaler inntektsskatt og om lag 20 pst. som ikke betaler
skatt. Resten av de trygdede betaler skatt etter ordinære
skatteregler.
Det foreslås at grensene for skattefrie
nettoinntekter for pensjonister mv. som kommer inn under skattebegrensningsregelen,
justeres med anslått lønnsvekst til 80 100 kroner
for enslige og til 130 700 kroner for ektepar. Grensen for skattefri
pensjonsinntekt, hvis de ikke har andre inntekter, fradrag eller
netto formue over 200 000 kroner, øker med dette forslaget
fra knapt 98 500 kroner til om lag 102 700 kroner i 2002 for enslige
og fra om lag 160 800 kroner til knapt 167 600 kroner for ektepar.
Avtrappingssatsen på 55 pst. samt sats og grense for formuestillegget
foreslås holdt uendret fra 2001 til 2002.
Det vises til forslag til § 7-6 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Det foreslås at særfradragene
for alder og uførhet mv. på 17 640 kroner holdes
nominelt uendret fra 2001 til 2002. Dette gir isolert sett en innstramming
på om lag 95 mill. kroner påløpt. Forslaget
innebærer isolert sett en innstramming på 210
kroner ift. referansesystemet. Nivået på særfradraget
vil ikke ha betydning for pensjonister med lave og midlere inntekter
som kommer inn under skattebegrensningsregelen.
Alders- og uførepensjonister mv. får
et særfradrag på maksimalt 17 640 kroner pr. år.
Regjeringen Stoltenberg foreslo å videreføre dette
fradraget nominelt. Det foreslås at fradraget justeres
i takt med anslått lønnsvekst og økes
til 18 360 kroner pr. år. Endringen i særfradraget
for alder og uførhet får ikke virkning for pensjonister
med lavere eller midlere inntekter da de kommer inn under skattebegrensingsregelen.
Forslaget innebærer isolert sett en
skattelettelse i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag på om
lag 95 mill. kroner påløpt og 80 mill. kroner
bokført i 2002.
Komiteen viser til
at forslaget om å øke særfradraget for
alder og uførhet mv. forutsetter endring av skatteloven § 6-81,
som er fremsatt i Ot.prp. nr. 21 (2001-2002).
Komiteen viser til at forslaget
i tilleggsproposisjonen om økning av særfradraget
er omtalt også i Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) punkt 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet, slutter seg
til Regjeringens forslag, herunder om økning i særfradraget,
men foreslår en ytterligere økning i skattebegrensningsregelen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak med følgende endring:
§ 7-6 skal lyde:
Beløpsgrensene som nevnt i skatteloven § 17 1
første ledd skal være 81 100 kroner for enslige
og 131 700 kroner for ektepar og samboere som går inn under
skatteloven § 2 16."
Disse medlemmer foreslår
i justeringen av Regjeringens budsjett å øke de
skattefrie nettogrensene for pensjonister med 1 000 kroner. Eksempelvis
vil en enslig pensjonist med 120 000 kroner i pensjonsinntekt med
dette få en skattelette på 1 210 kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg foreslo pris- og lønnsjustering
av de skattefrie nettoinntektsgrensene i skattebegrensningsregelen
som sikrer nullskatt for pensjonsinntekter med små tilleggspensjoner
og skattereduksjon for pensjonsinntekter opp til over 160 000 kroner
sammenliknet med "ordinær pensjonistbeskatning". Disse
medlemmer går videre inn for å øke de
skattefrie nettoinntektsgrensene i skattebegrensningsregelen for
pensjonister. Dette gir sammen med økningen i minstefradraget
betydelige skatteletter for pensjonister med lave og middels pensjoner.
En enslig pensjonist med 150 000 kroner i pensjonsinntekt vil få en
skattelette på 2 200 kroner. Fordelingsvirkningene av forslaget
for pensjonister går fram av svar fra finansministeren
på spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe
av 17. november 2001:
Endring i skatt for utvalgte
eksempler på enslige pensjonister
Pensjon i
2002 | Skatt i Regjeringens
forslag for 2002 | Skatt i dette
forslaget | Endring ift
tilleggsprp |
110 000 | 3 135 | 1 375 | -1 760 |
120 000 | 7 425 | 5 555 | -1 870 |
130 000 | 11 715 | 9 735 | -1 960 |
140 000 | 16 005 | 13 915 | -2 090 |
150 000 | 20 295 | 18 095 | -2 200 |
160 000 | 24 585 | 22 275 | -2 310 |
165 000 | 27 730 | 24 365 | -2 365 |
Disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om justering av særfradragene
for alder og uførhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
forslag om at særfradraget økes til 25 000 kroner,
jf. lovendringsforslag i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 2.6.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstrepartis skatteopplegg vil gi lettelser
i beskatning for pensjonister med inntekter opp til noe over 300
000 kroner. Skattelettelsen vil være større enn
den som er foreslått av Regjeringen. Øking av
minstefradraget er en mer presis måte å gi lettelser
på enn øking av særfradraget. Disse
medlemmer viser videre til at nivået på særfradraget
ikke vil ha betydning for pensjonister med lavere og midlere inntekter
pga. skattebegrensingsregelen. Økning av særfradraget
vil gi lettelser for de med høyere pensjoner. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn foreslå at
særfradraget nominelt holdes uendret.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til merknad under kap. 1.1.3. De hensyn som ligger bak forslaget
om å øke særfradraget for alder og uførhet
er ivaretatt i de grep som ligger i Senterpartiets forslag under
dette kapittel.
Dette medlem viser også til
sitt alternative budsjett der det foreslås å øke
prosentsatsen i minstefradraget til 27,5 pst. Dette vil gi en bedre
sosial profil enn å øke særfradraget.
Skattytere som er medlem av fagforening kan
etter gjeldende regler innrømmes fradrag for fagforeningskontingent
på inntil 900 kroner i året. Alternativt kan det
innrømmes et fradrag på minimum 500 kroner og på inntil
900 kroner for gaver til visse frivillige organisasjoner på nærmere
bestemte vilkår. Næringsdrivende skattytere kan
også få fradrag for medlemskontingent til næringsorganisasjon
på 900 kroner eller 2 promille av samlet utbetalt lønn,
dersom dette gir et høyere fradrag.
Regjeringen foreslår å heve
fradraget for fagforeningskontingent, fradraget for gaver
til frivillige organisasjoner og fradraget for medlemskontingent
til næringsorganisasjoner til 1 800 kroner for inntektsåret 2002.
Den alternative fradragsgrensen for medlemskontingent til næringsorganisasjoner,
på 2 promille av samlet utbetalt lønn, foreslås
holdt uendret. Forslaget gir isolert sett en skattelette på inntil
252 kroner. Forslaget anslås å redusere skatteinntektene
med 280 mill. kroner påløpt og 225 mill. kroner
bokført i 2002.
Forslaget vil stimulere til økte bidrag
til de frivillige organisasjonene, og kan delvis kompensere organisasjonene
for den økte merverdiavgiften organisasjonene får
som følge av merverdiavgiftsreformen. I tillegg har Regjeringen
satt av 100 mill. kroner som kompensasjon på statsbudsjettet,
jf. Gul bok.
Regjeringen foreslår å videreføre
det maksimale fradraget for fagforeningskontingent, fradraget for
gaver til frivillige organisasjoner og fradraget for medlemskontingent
til næringsorganisasjoner på 900 kroner i 2002.
Forslaget om å opprettholde fradraget
for fagforeningskontingent på 900 kroner må sees
i sammenheng med at utgifter av denne typen normalt inngår
i minstefradraget. Et medlemskap i en fagforening innebærer ofte
i tillegg ulike private tjenester, som for eksempel billigere forsikring.
Etter Regjeringens syn er det ingen grunn til at slike private tjenester
skal subsidieres gjennom skattesystemet. Det vises i denne sammenheng
til forslaget om å heve øvre grense i minstefradraget
med 1 000 kroner.
Regjeringen ser det som en sentral oppgave å legge forholdene
til rette for frivillige organisasjoner. I denne forbindelse vil
Regjeringen se nærmere på ulike tiltak som kan
bedre de økonomiske rammebetingelsene for frivillige organisasjoner,
herunder bl.a. mulighetene for å endre innretningen av
inntektsfradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner. Regjeringen
vil komme tilbake til dette i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2002.
Forslaget om en nominell videreføring
av fradraget for fagforeningskontingent, kontingent til yrkes- og næringsorganisasjoner
og gaver til visse frivillige organisasjoner gir en samlet innstramming
på om lag 280 mill. kroner påløpt og
225 mill. kroner bokført i forhold til regjeringen Stoltenbergs
forslag.
Forslaget må sees i sammenheng med
at Regjeringen foreslår å øke bevilgningene
til frivillige organisasjoner med om lag 100 mill. kroner i forhold
til regjeringen Stoltenbergs forslag.
Komiteen viser til
at regjeringen Stoltenbergs forslag om økning i fradragsgrensene
krevde lovendring, som ble fremsatt i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002)
punkt 2.3. Regjeringen Bondevik II trakk lovendringsforslaget tilbake
i Ot.meld. nr. 2 (2001-2002). Komiteen viser til
merknader i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 2.3 når det
gjelder dette forslaget.
Komiteen viser til merknader
i punkt 3.4.2.2 når det gjelder merverdiavgiftskompensasjon.
I tråd med praksis fra tidligere år,
foreslås det at øvrige mer spesielle grenser og
fradrag ikke justeres. Dette innebærer nominell videreføring
av bl.a. særskilt fradrag for personlige skattytere i Nord-Troms
og Finnmark, fisker- og sjømannsfradraget, fradrag for premie
innbetalt til IPA (individuelle pensjonsavtaler), fradrag for pass
og stell av barn, beløpsgrensene i BSU (boligsparing for
ungdom), nedre grense for skatt på utbytte til personlige
skattytere, særskilt fradrag i næringsinntekt
for landbruk, formuestillegget i skattebegrensningsregelen for pensjonister
mv. og beløpsgrensene i inntektsbeskatningen av egen bolig
og fritidseiendommer. Også beløpsgrensene i formues-skatten
foreslås holdt nominelt uendret fra 2001 til 2002. Dette
anslås samlet sett å gi en innstramming på om
lag 215 mill. kroner påløpt og 170 mill. kroner
bokført, inklusive samspillseffekter.
Etter gjeldende regler gis skattyter fradrag
for reise mellom hjem og arbeidssted (arbeidsreise) med den delen
av samlet beregnet reisebeløp som overstiger 8 800 kroner
i løpet av inntektsåret. Det foreslås
at denne nedre beløpsgrensen justeres med anslått
lønnsvekst til 9 200 kroner.
Komiteen viser til
at forslaget om justering av nedre beløpsgrense for arbeidsreise
forutsetter lovendring, jf. Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) punkt 2.1,
jf. Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i sitt forslag til inntektsproveny fra skatt på formue
og inntekt regnet inn lønnsjustering av beløpsbegrensene
i særskilt fradrag i arbeidsinntekt, formuestillegget i
skattebegrensningsregelen for pensjonister, det særskilte
fradrag i Finnmark og Nord-Troms, det særskilte fradrag
i næringsinntekt for landbruk, det maksimale fradrag for
premie til IPA og foreldrefradrag for legitimerte utgifter til pass
og stell av barn.
Disse medlemmer viser til at
det såkalte fisker- og sjømannsfradraget har vært
uendret på kr 70 000 siden 1992. Ved å legge til
grunn gjennomsnittlig årslønnsvekst siden 1992,
og anslått lønnsvekst for 2001-2002, skulle fradraget
vært ca. kr 105 000. Dette har åpenbart forverret
de økonomiske vilkårene for norske sjøfolk,
og trolig bidratt til at vi i dag har færre sjøfolk enn
vi ellers ville hatt.
Disse medlemmer ønsker
en opptrappingsplan for å ta igjen det tapte og foreslår
at fradraget i første omgang øker til kr 85 000
for året 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endring:
§ 2-1 skal lyde:
Personlig skatteyter og dødsbo svarer
formuesskatt til staten av den del av skattyterens samlede antatte
formue som overstiger 800 000 kroner i klasse 0 og 1 og 830 000
kroner i klasse 2. Skattyter i klasse 1 som får særfradrag
i alminnelig inntekt etter skatteloven § 6-80 til § 6-83
henføres til klasse 2 når det gjelder formuesskatt.
Det samme gjelder ektefeller som lignes særskilt etter
skatteloven § 2-11.
Formuesskatten beregnes etter disse satsene:
| Klasse 0 og
1 | Klasse 2 |
0 pst. av de første | 800 000 | 830 000 |
0,3 pst. av det overskytende
beløp" | | |
Disse medlemmer er av den oppfatning
at pendlere blir beskattet unødig hardt. Forslaget om å lønnsjustere
beløpsgrensene for nedre reisebeløp fra kr 8 800
til kr 9 200 vil bidra til fortsatt hard beskatning av denne gruppen. Disse
medlemmer kan derfor ikke støtte denne økningen
og vil på bakgrunn av dette stemme for at beløpet
blir opprettholdt på kr 8 800.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endring:
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1 Formuesskatt
til staten - personlig skattyter og dødsbo
Personlig skattyter og dødsbo svarer
formuesskatt til staten av den del av skattyterens samlede antatte
formue som overstiger 200 000 kroner
i klasse 0 og 1 og 200 000 kroner i klasse
2. Skattyter i klasse 1 som får særfradrag i alminnelig
inntekt etter skatteloven § 6-80 til § 6-83 henføres
til klasse 2 når det gjelder formuesskatt. Det samme gjelder
ektefeller som lignes særskilt etter skatteloven § 2-11.
Formuesskatten beregnes etter disse satsene:
| Klasse 0 og
1 | Klasse 2 |
0,2 pst. av de første | 420 000 | 430 000 |
0,4 pst. av
det overskytende beløp | |
§ 2-3 skal lyde:
§ 2-3 Formuesskatt
til kommunene
Det svares formuesskatt til kommunen dersom
skattyter ikke er fritatt for slik skatteplikt etter skatteloven kap.
2. Skattyter som har krav på personfradrag etter skatteloven § 15-4
skal ha et fradrag i formuen på 200 000
kroner. Når skattyter er skattepliktig til flere
kommuner, gjelder reglene i skatteloven § 6-90 første
og tredje ledd tilsvarende for formuen. Satsen for formuesskatten
til kommunene må ikke være høyere enn
0,7 pst. og ikke lavere enn 0,4 pst. Høyeste sats gjelder
når ikke lavere sats er vedtatt i kommunen.
§ 3-2 annet ledd skal lyde:
Satsen for fellesskatt skal være:
– For personlig
skattepliktig og dødsbo i Finnmark og kommunene Karlsøy,
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy
og Storfjord i Troms fylke: 11,4 pst.
– For personlig skattepliktig
og dødsbo ellers: 14,9 pst."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet går imot heving av nedre grense
i fradragsbeløpet for pendlere og viser til merknad i Innst.
O. nr. 3 (2001-2002) under punkt 2.1.
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
for øvrig Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet slutter seg
til Regjeringens forslag utenom:
a) forslaget
om heving av beløpsgrensen for nedre reisebeløp
fra kr 8 800 til kr 9 200,
b) forslaget til beløpsgrense
på bunnfradraget i boligbeskatningen på kr 80
000,
c) forslag til sats på minstefradraget
på 23 pst.,
d) forslaget til fradrag for fagforeningskontingent.
Dette medlem viser til Innst.
O. nr. 3 (2001-2002), der dette medlem har fremmet
forslag om:
a) at beløpsgrensen
for nedre reisebeløp skal være kr 8 800,
b) at bunnfradraget i boligbeskatningen
settes til kr 200 000,
c) at satsen i minstefradraget settes til
27,5 pst.,
d) at beløpsgrensen for fratrekk
for fagforeningskontingent settes til kr 1 800.
Dette medlem viser for øvrig
også til sine forslag i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) om
fisker- og sjømannsfradraget og enkeltmannshusholdningsfradraget.
I 2001 er den generelle satsen for barnetrygd
11 664 kroner pr. barn pr. år. Stønadsmottakere
i Nord-Troms og Finnmark får ekstra barnetrygd på 3
792 kroner. For barn mellom 1 og 3 år gis det et småbarnstillegg
på 7 884 kroner. Enslige forsørgere har rett til
barnetrygd for ett barn mer enn de faktisk forsørger. Det
gis i tillegg ett ekstra småbarnstillegg til enslige forsørgere med
barn under 3 år som fyller vilkårene for både
full overgangsstønad og utvidet barnetrygd.
Det foreslås å holde den generelle
barnetrygdsatsen nominelt uendret. Dette innebærer en innstramming
på om lag 590 mill. kroner i forhold til referansesystemet. Tilsvarende
foreslås for småbarnstillegget og den ekstra barnetrygden
i Finnmark og Nord-Troms. Dette anslås isolert sett å gi
en innstramming på om lag 45 mill. kroner i forhold til
referansesystemet.
Samlet innebærer nominell videreføring
av satsene i barnetrygden en innstramming på om lag 635
mill. kroner i 2002 ift. referansesystemet. Innstrammingen må ses
i sammenheng med Regjeringens satsing på barnehager, jf.
Gul bok. I tillegg vil forslagene om lettelser i skatter og avgifter
på til sammen knapt 7,7 mrd. kroner påløpt
utenom barnetrygden også komme barnefamiliene til gode.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett har prisjustert
barnetrygden opp med 1,9 pst.
Disse medlemmer går
derfor inn for en økning av barnetrygden i forhold til
det som Regjeringen har foreslått.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstreparti sitt alternative budsjett, der det
er foreslått å auke barnetrygda for tredje og
fjerde barn med 3 792 kroner pr. år, totalt 640 mill. kroner. Desse
medlemene vil peike på at det å auke barnetrygda
for familiar med mange barn, er av dei mest treffsikre tiltaka for å betre tilhøva
for fattige barnefamiliar.
Fordelen ved rimelige lån i arbeidsforhold
beskattes ut fra en normrente som fastsettes i Stortingets skattevedtak
for det enkelte år. Rentefordelen settes til differansen
mellom normrenten og den renten som skattyter betaler, dersom lånet
er gitt av nåværende eller tidligere arbeidsgiver.
Dette gjelder også dersom lånet er gitt av andre,
og arbeidsgiver har formidlet lånet eller lånet
er foranlediget av arbeidsforholdet.
Normrenten skal fastsettes med utgangspunkt
i lånevilkårene i markedet. Gjeldende pengemarkedsrenter tilsier
at normrenten holdes på samme nivå som i 2001. Det
foreslås derfor at normrenten for 2002 fastsettes til 6
pst.
Det vises til forslag til § 7-2 i Stortingets
skattevedtak for inntektsåret 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil
(firmabil) er skattepliktig som fordel vunnet ved arbeid. Fordelen skal
fastsettes etter en privat kjørelengde på 10 000
km pr. år, tillagt faktisk kjøring mellom hjem
og arbeidssted. Dersom firmabilen har en opprinnelig listepris som
overstiger 450 000 kroner, skal den årlige fordelen tillegges
10 pst. av den overskytende listeprisen.
Gjeldende firmabilbeskatning er gunstig. Det
skyldes blant annet at kilometersjablonen trolig er for lav ift.
faktisk privat kjøring, ettersom den årlige samlede kjørelengden
med personbil i gjennomsnitt utgjør om lag 13 500 km.
Regjeringen foreslår å stramme
inn i beskatningen av firmabiler ved å øke sjablonen
for privat kjøring med firmabil med 3 000 km til 13 000
km.
Personer som benytter yrkesbil ifm. næringsvirksomhet
eller lønnet yrke, kan i utgangspunktet kreve fradrag for
alle kostnader forbundet med denne yrkeskjøringen (inkl.
bensinutgifter og fradrag for verdiforringelse). Samtidig skal privat
bruk av yrkesbil beskattes som fordel vunnet ved arbeid. Denne beskatningen gjennomføres
i utgangspunktet ved at det samlede fradraget for kostnader ved
bilholdet begrenses til faktiske kostnader som overstiger den ordinære
fordelsbeskatningen av firmabiler som angitt over. Beskatningen
av privat bruk av yrkesbiler skjer dermed i form av reduserte fradragsmuligheter
for bilholdet og ikke i form av et sjablonmessig inntektspåslag.
Forslaget om å øke denne ordinære
fordelsbeskatningen for firmabil fra 10 000 til 13 000 km får
i prinsippet også virkning for skattytere som eier/leier
yrkesbil siden fradraget for de faktiske kostnadene ved bilholdet
reduseres. Etter gjeldende regler skal fradraget for privat bruk
av bilen likevel ikke reduseres til et lavere beløp enn
50 pst. av de samlede kostnadene ved bilholdet. Dersom eksempelvis
de årlige fradragsberettigede utgiftene på en
bil utgjør 70 000 kroner og den private fordelen etter
standardreglene er 50 000 kroner, blir de samlede fradragsberettigede
utgiftene 35 000 kroner som følge av 50-pst.-regelen (70
000/2) og ikke 20 000 kroner som følge av hovedregelen
(70 000 minus 50 000).
Prinsipielt er 50-pst.-regelen dårlig
begrunnet. Regelen ble innført fordi det i enkelte tilfeller
med moderate samlede bilutgifter ble lite eller intet igjen til
effektivt fradrag pga. full inntektsføring. I praksis innebærer regelen
en svært gunstig beskatning av den private kjøringen
til mange næringsdrivende med yrkesbil. Regjeringen foreslår
derfor å redusere effekten av denne særregelen
slik at fradraget for utgifter til bilhold ikke reduseres til et
lavere beløp enn 25 pst. av de samlede kostnadene ved bilholdet.
Departementet har ikke kjennskap til hvor stor
andel av de næringsdrivende som vil bli berørt
av forslaget. I provenyberegningene er det skjønnsmessig
lagt til grunn at om lag en fjerdedel av alle selvstendige næringsdrivende
som har næringsinntekt som hovedinntektskilde har yrkesbil
som benyttes privat, dvs. vel 40 000 personer.
I praksis vil alle personlig næringsdrivende
få fastsatt fordelingen av næringsinntekt på hhv.
kapitalinntekt og arbeidsinntekt/personinntekt gjennom
delingsmodellen. Typiske arbeidsutgifter som utgifter til yrkesbil
vil gjennom delingsmodellen komme til fradrag i personinntekten.
Reduksjonen i fradraget for utgifter til yrkesbil vil i praksis
ha samme virkning som om den private fordelen hadde vært
skattlagt som personinntekt. I provenyanslaget er det lagt til grunn
at den private bruken av yrkesbil blir skattlagt som personinntekt,
noe som innebærer at man indirekte har lagt til grunn at
alle som fordelsbeskattes av privat bruk av yrkesbil har en positiv
beregnet personinntekt.
Regjeringens samlede forslag til innstramming
i firmabilbeskatningen, vil på svært usikkert
grunnlag kunne gi et økt proveny på om lag 820
mill. kroner påløpt og 720 mill. kroner bokført
i 2002, inklusive arbeidsgiveravgift. Herav utgjør innstrammingen
i beskatningen av yrkesbiler om lag 270 mill. kroner påløpt
og bokført.
Komiteen viser til
at forslag til endring av skatteloven er omtalt også i
kapittel 10 i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002). Komiteen viser
til merknader i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 10.2.
Regjeringen foreslår å stramme
inn på ordningen med kjøregodtgjørelse.
Det nye skatteregimet som foreslås
for kjøregodtgjørelse reiser noen lovtekniske
og praktiske spørsmål.
Komiteen viser til
at forslaget fra regjeringen Stoltenberg er fulgt opp av regjeringen
Bondevik II i Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) kapittel 5, der det også foreslås
endring i folketrygdloven. Komiteen viser til omtale
og merknader i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) kapittel 11.
I forbindelse med skatte- og avgiftsopplegget
for 2001 ble det vedtatt innført en skatt på 11
pst. på aksjeutbytter som er besluttet utdelt til personlige
skattytere fra og med 5. september 2000. Det gis et bunnfradrag på 10
000 kroner.
I budsjettavtalen for 2001 mellom Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene ble det signalisert at utbytteskatten skulle
oppheves fra 1. januar 2002 i forbindelse med omleggingen av nærings-
og kapitalbeskatningen. Et flertall i finanskomiteen viser i Innst.
S. nr. 152 (2000-2001) til at omleggingen av nærings- og
kapitalbeskatningen ikke bør inngå som en integrert
del av skatte- og avgiftsopplegget for 2002, men at saken i stedet
bør framlegges for Stortinget i en egen melding. Regjeringen
tar sikte på å fremme en stortingsmelding om nærings-
og kapitalbeskatningen i løpet av høsten, slik at
eventuelle nye regler tidligst kan tre i kraft med virkning fra
1. januar 2003. Etter Regjeringens syn er utbytteskatten en integrert
og naturlig del av en vurdering av nærings- og kapitalbeskatningen,
og på denne bakgrunn legges det opp til at utbytteskatten
videreføres med en sats på 11 pst. også for
2002. Bunnfradraget foreslås også holdt uendret.
Det vises for øvrig til forslag om
enkelte justeringer i reglene for skatt på utbytte i Ot.prp.
nr. 1 (2001-2002).
Skatt på utbytte på mottakers
hånd representerer et brudd med prinsippene for skattereformen
i 1992, og den har uheldige samfunnsøkonomiske virkninger.
Det skyldes bl.a. at:
– Aksjonærer
kan få motiver til å holde overskudd tilbake i
etablerte selskaper, og svekker på den måten mulighetene
for at kapitalen anvendes der den kaster mest av seg for samfunnet.
– Kapitalinntekter som opptjenes
i selskapssektoren skattlegges hardere enn andre kapitalinntekter. Denne
forskjellsbehandlingen er i seg selv vanskelig å forsvare.
En skattemessig favorisering av gjeldsfinansiering kan på sikt
gi en uheldig finansieringsstruktur av selskapene. Dette kan også føre til
redusert aksjekapital i selskapet.
– De fordelingsmessige egenskapene
til utbytteskatten kan neppe opprettholdes over tid, uten et mer komplisert
og uoversiktlig regelverk. Dette skyldes at en skatt på utbytte
vil føre til tilpasninger for å unngå denne
skatten, noe som i vesentlig grad vil svekke de fordelingsmessige
egenskapene. For å hindre dette må en supplere
med nye regler som tar sikte på å hindre slik
tilpasning.
På bakgrunn av disse uheldige virkningene
av utbytteskatten, foreslår Regjeringen å avvikle
denne fra og med 2002. Samtidig oppheves de særskilte endringene i
gevinstbeskatningen som var direkte knyttet til innføringen
av utbytteskatten.
Det vises til Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) for
en nærmere omtale av forslaget.
På svært usikkert grunnlag
anslår departementet at avviklingen av utbytteskatten gir
en skattelette i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag på anslagsvis 1,5
mrd. kroner påløpt og 1,2 mrd. kroner bokført
i 2002.
Komiteen viser til
at forslagene vedrørende utbytteskatten er omtalt nærmere
i hhv. Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) (regjeringen Stoltenberg) kapittel
14 og Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) (regjeringen Bondevik II) kapittel 6. Komiteen viser
til merknader i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) hhv. kapittel 14 og
25.
Komiteen viser også til
merknader i denne innstillingen punkt 1.1.3.
Etter gjeldende regler vil personer som oppholder seg
sammenhengende i utlandet i ett år eller mer bli fritatt
for skatt i Norge dersom de kan godtgjøre at de er skattepliktige
som innenlandsboende i det landet de oppholder seg. Formålet
med dagens regler har vært å sikre lokaltilpasset
beskatning for nordmenn i utlandet. Gjeldende regler har imidlertid
bidratt til en viss forskjellsbehandling av skattytere avhengig
av hvilket land de har oppholdt seg i. Kravet til dokumentasjon om
at en er skattepliktig som innenlandsboende har også i
mange tilfeller vært problematisk å oppfylle.
Finansdepartementet har i høringsnotat
av 28. februar 2001 med høringsfrist 1. juni 2001, foreslått å forenkle
reglene. Etter en gjennomgang av de innkomne uttalelser vil Regjeringen
i løpet av høsten 2001 fremme forslag for Stortinget
om nye regler. Forslaget går i korthet ut på:
– Kravet
om at oppholdet i utlandet skal vare i minst ett år videreføres,
men med særskilte regler for personer som mottar lønn
fra den norske stat.
– Skattefritaket skal bare omfatte
lønnsinntekt.
– Kravet til skattemessig tilknytning
til bostedslandet bortfaller.
Regjeringen har som målsetting at det
nye regelverket innføres med virkning f.o.m. 2002 i tråd
med høringsnotatet, for å sikre en mer enhetlig
beskatning av personer i utlandet.
Omleggingen anslås å redusere
skatteinntektene med om lag 80 mill. kroner påløpt
og om lag 65 mill. kroner bokført i 2002. Provenyvirkningen
er innarbeidet i skatte- og avgiftsopplegget for 2002.
Komiteen slutter seg
til dette.
Som en oppfølging av innstillingen
fra Stortingets sosialkomité i forbindelse med behandlingen
av Velferdsmeldingen, vedtok Stortinget i 2000 bl.a. å endre beregningsreglene
for rehabiliterings- og attføringspenger. Etter gjeldende
regler beregnes rehabiliterings- og attføringspenger på samme
måte som uførepensjon. For å gjøre
det klarere at rehabiliterings- og attføringspenger er
midlertidige ytelser og ikke en "stasjon" på veien mot
uførepensjon, vil beregningen av ytelsene følge
de samme prinsipper som for dagpenger under arbeidsløshet.
Vedtaket innebærer også at ytelsene skattlegges
på samme måte som dagpenger. Ytelsene vil bli
regnet som pensjonsgivende inntekt, slik at mottakerne tjener opp
pensjonspoeng. Det betyr at mottakerne mister retten til lav trygdeavgift
på ytelsene og det halve særfradraget i alminnelig
inntekt. Samtidig øker ytelsene og minste årlige
ytelse for rehabiliterings- og attføringspenger heves fra
1G til 1,6G.
Regjeringen foreslår at de nye reglene
trer i kraft fra og med 2002. På grunn av overgangsregler
vil de som mottar rehabiliterings- og attføringspenger
i dag ikke få noen reduksjon i utbetalte ytelser.
Endringene medfører at utbetalingene
av rehabiliterings- og attføringspenger øker med
om lag 710 mill. kroner. Økningen i utbetalingene til attføringsstønad, som
er en skattefri ytelse, anslås til snaut 160 mill. kroner.
Skatteinntektene kan anslås å øke med
om lag 900 mill. kroner påløpt og om lag 720 mill.
kroner bokført. Totalt sett er hele omleggingen om lag
provenynøytral. Overgangsordninger mv. vil imidlertid gi
en budsjettsvekkelse på utgiftssiden på om lag
150 mill. kroner i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til sine prinsipielle merknader i Innst. O. nr. 65 (1999-2000).
Regjeringen foreslår at engangsbeløp
til avløsning av rett til pensjon mv. skal skattlegges
tilsvarende de løpende ytelsene, det vil si som pensjon.
Forslaget innebærer både en klargjøring
og en regulering av hjemmelen for alminnelig skatteplikt. Det foreslås også en
innføring av skatteplikt som personinntekt, men med lav
trygdeavgiftssats. Det er usikkert hvor stor provenyøkningen
av en slik endring vil være, da det ikke finnes tilstrekkelig
grunnlag til å anslå hvor mange pensjonsavtaler
mv. som vil avløses med et engangsbeløp. Adgangen
til utsatt skattlegging for mottaker av engangsbeløpet
ved å reinvestere midlene i premie til individuelle pensjonsavtaler,
vil påvirke provenyøkningen på kort sikt.
Departementet antar at forslaget vil gi administrative besparelser
fordi det bidrar til tydeligere regler.
Komiteen viser til
at forslaget er omtalt i kapittel 12 i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002)
og viser til merknader under kapittel 13 i Innst. O. nr. 3 (2001-2002).
I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
fattet et enstemmig Storting følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen instruere ligningskontorene
om å legge til grunn at klager på dagens ligningstakster
skal tas til følge ved at takst maksimalt settes til 30
pst. av husets tekniske verdi eller 30 pst. av observerbar markedspris
hvis dagens ligningstakst overgår dette."
Departementet kan ikke se at det foreligger
standarder for hva som inngår i en eiendoms tekniske verdi. Departementet
vurderer derfor det takseringsfaglige begrepet markedsverdi som
det best egnede sammenligningsgrunnlaget.
Finansdepartementet legger til grunn at de nye
retningslinjene skal kunne gjøres gjeldende ved ligningen allerede
for inneværende inntektsår. For å vurdere
provenyvirkningen av endringen, har departementet tatt utgangspunkt
i levekårsundersøkelsen for 1997 og Statistisk
sentralbyrås skattemodell LOTTE. Nedjusteringen av ligningsverdiene
er gjort med utgangspunkt i de anslåtte markedsverdiene
på egen bolig til deltakerne i levekårsundersøkelsen.
Markedsverdiene er framført til desember 2000 i tråd
med Statistisk sentralbyrås prisindeks for brukte boliger.
I de tilfellene der boligens ligningsverdi er høyere enn
30 pst. av den anslåtte markedsverdien, er ligningsverdien
nedjustert til 30 pst. av markedsverdien. I departementets materiale gjelder
dette om lag 20 pst. av helårsboligene. Datamaterialet
gir ikke grunnlag for å si noe om hvor stor andel av fritidsboligene
som vil bli omfattet av det nye regelverket. En har derfor skjønnsmessig
lagt til grunn at samlet inntekts- og formuesskatt på fritidsbolig reduseres
med prosentvis like mye som for helårsbolig.
Med disse forutsetningene anslås provenyvirkningen av å innføre
en sikkerhetsventil i boligtakseringen til om lag 300 mill. kroner
påløpt i 2001. Hele den bokførte virkningen
på 300 mill. kroner antas å komme i 2002. Det
forutsettes da at klagene på ligningsverdiene sendes inn
og behandles i 2002 før selvangivelsesfristen for 2001
utløper.
For å dekke inn lettelsen i boligbeskatningen
som følge av sikkerhetsventilen, foreslår Regjeringen å øke ligningsverdiene
på fast eiendom med 5 pst. Forslaget må også ses
i sammenheng med den kraftige prisveksten på boliger de
siste årene. Regjeringen mener dessuten at innføringen
av en sikkerhetsventil i boligtakseringen i seg selv kan forsvare
en oppjustering av ligningsverdiene.
Provenyet av en 5 pst. oppjustering er beregnet
til 320 mill. kroner påløpt i 2002, og 260 mill.
kroner bokført.
Regjeringen foreslår å trekke
tilbake regjeringen Stoltenbergs forslag om å øke
ligningsverdiene for fast eiendom med 5 pst., slik at ligningstakstene
holdes nominelt uendret fra 2001 til 2002. I tillegg foreslås
det å heve bunnfradraget ved beregning av inntekt av egen bolig
fra 51 250 kroner til 80 000 kroner. Disse endringene innebærer
at om lag 37 000 færre boligeiere får beregnet
en skattepliktig inntekt av egen bolig i forhold til regjeringen
Stoltenbergs forslag.
Regjeringens forslag vil gi en samlet skattelettelse
på om lag 620 mill. kroner påløpt og
om lag 500 mill. kroner bokført i 2002 i forhold til regjeringen
Stoltenbergs forslag.
Komiteen viser til
at regjeringen Stoltenbergs forslag om økning av ligningsverdiene
med 5 pst. er omtalt også i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) punkt
2.4, takstbegrensningsregelen i kapittel 16 samme sted og at forslaget
fra regjeringen Bondevik II er omtalt også i Ot.prp. nr.
21 (2001-2002) punkt 2.1.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil slutte seg
til regjeringa Stoltenberg sitt framlegg til skattlegging av fast
eigedom.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter Regjeringens
forslag om å trekke tilbake regjeringen Stoltenbergs forslag
om å øke ligningsverdiene for fast eiendom med
5 pst. I tillegg foreslår Regjeringen å heve bunnfradraget
ved beregning av inntekt av egen bolig fra 51 250 kroner til 80
000 kroner, jf. Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) punkt 2.1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, påpeker at en ikke vil anbefale at det
for hver kommune opprettes et register over takstmenn som kan avgi
takster til bruk for fastsettelse av ligningsverdi. Disse
medlemmer mener både meglere og takstmenn bør
kunne avgi takster for fastsettelse av ligningsverdi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ikke på bolig primært som et investeringsobjekt
eller som en pengeplassering. En bolig er en nødvendighet
og har en betydning som overstiger dens økonomiske verdi.
Boligen er kjøpt for penger som alt er beskattet med inntektsskatt,
samtidig som det er betalt forskjellige typer avgift på kjøp
av materialer til bygningen. Disse medlemmer ønsker
at beskatning av fordelen ved å bo skal fjernes over 4 år,
og foreslår derfor en reduksjon på 25 pst. for
budsjettåret 2002. På bakgrunn av dette går disse
medlemmer også mot 5 pst. oppjustering av ligningsverdi
på fast eiendom.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til merknader i punkt 1.1.3 og til lovendringsforslag
i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 2.5.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Stortingets behandling av forslag til nytt takseringssystem
for skatt på fast eiendom, jf. Ot.prp. nr. 55 (2000-2001)
og Innst. O. nr. 115 (2000-2001). Her foreslo dette medlem en
enkel og oversiktlig modell for boligtaksering som innebærer
at nye boliger under 150 m2 ikke skulle
ilegges noen av de tre formene for boligskatt. For de ulike elementene
i modellen vises til Innst. S. nr. 143 (1996-1997).
Komiteens medlem fra Kystpartiet vil motarbeide
den tendensen vi ser internasjonalt til å øke beskatningen
av folks bolig. Dette medlem viser til at trygghet
i hjemmet er en forutsetning for et harmonisk familieliv og dermed
for å gi barna en god oppvekst. Trygghet i hjemmet er også nøkkelen
til å sikre den enkeltes arbeidsevne og helse. En god boligpolitikk
er derfor av stor økonomisk betydning. Kystpartiet vil
snarest mulig avvikle fordelsskatten på bolig. For 2002
foreslår derfor Kystpartiet å heve bunnfradraget til
kr 200 000, noe som utgjør en besparelse for boligeierne
på 780 mill. kroner.
Dette medlem viser derfor til
sitt forslag om endringer i skatteloven i Innst. O. nr. 3 (2001-2002)
punkt 2.5.
Ved forskriftsendring i 1997 ble det innført
skattefritak for arbeidstakers private bruk av datautstyr utlånt fra
arbeidsgiver. Etter en gjennomgang av det aktuelle regelverket,
besluttet Finansdepartementet i brev av 16. oktober 2001 til Skattedirektoratet
at praksisen med skattefritak for trekk i lønn for å finansiere
ansattes hjemme-PC skulle avvikles. Etter regjeringsskiftet besluttet
finansministeren å trekke brevet tilbake i nytt brev av
25. oktober 2001, og slik at ordningen med skattefritak for trekk
i lønn til finansiering av ansattes hjemme-PC gjennom arbeidsgiver
kan fortsette.
Det presiseres at selv om ordningene med skattefritt lønnstrekk
til finansiering av ansattes hjemme-PC opprettholdes, må vilkåret
i skattelovforskriften § 5-15-4 om at det skal foreligge
et tjenstlig behov for datautstyret fortsatt være oppfylt.
Det er et vilkår for ordningen at tjenstlig behov må foreligge
for alt datautstyr, så vel maskinvare som programvare.
Skatteyterne må derfor være forberedt på å kunne
dokumentere at det foreligger et slikt tjenstlig behov overfor ligningsmyndighetene.
Dersom skatteyter ikke kan påvise slikt behov for datautstyret,
vil ordningen være skattepliktig.
Sammenlignet med regjeringen Stoltenbergs forslag kan
dette gi et provenytap som på svært usikkert grunnlag
er anslått til i størrelsesorden 130 mill. kroner påløpt
og 110 mill. kroner bokført i 2002.
Regjeringen tar sikte på å etablere
en formell regelfesting av den skattefrie trekkordningen for hjemme-PC,
enten ved forskriftsendring eller ved lovendring. Regjeringen tar
sikte på at utkast til nye regler sendes på høring
våren 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går
imot Regjeringens forslag.
Regjeringen foreslår en viss lettelse
i beskatningen ved innløsning av opsjoner. Det vises til
Ot.prp. nr. 21 (2001-2002).
Regjeringens samlede forslag til lempninger
i opsjonsbeskatningen, vil på svært usikkert grunnlag kunne
gi et provenytap på om lag 30 mill. kroner påløpt
og 25 mill. kroner bokført i 2002.
Komiteen viser til
at forslaget om lovendring knyttet til opsjonsbeskatningen er omtalt
nærmere i Ot.prp. nr. 21 (2001-2002) kapittel 4. Komiteen viser
til merknader i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) kapittel 24.
Etter gjeldende regler vil arbeidsgivers dekning
av utgifter til behandling av syke arbeidstakere være skattepliktig
på arbeidstakers hånd og arbeidsgiveravgiftspliktig
på arbeidsgivers hånd.
Departementet vil komme tilbake med forslag
om at en arbeidsgiver innenfor visse rammer skal kunne tilby sine
ansatte dekning av kostnader til behandling av sykdom, uten at dette
kommer til beskatning på den ansattes hånd og
uten at det skal svares arbeidsgiveravgift av ytelsen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Flertallet viser til atdet, for å unngå et
unødig høyt sykefravær og en økning
i antallet uføre, er ønskelig at syke arbeidstakere
får tilbud om behandling så raskt som mulig. I
enkelte deler av det offentlige helsevesenet er det imidlertid lang
ventetid for å få utført nødvendig
behandling. I slike tilfeller kan en arbeidsgiver helt eller delvis ønske å bekoste
behandling ved en privat institusjon, slik at den ansatte blir frisk
og kommer vesentlig raskere tilbake i arbeid. Dette vil redusere
problemet med sykefravær som skyldes unødvendig
venting i helsekø.
Flertallet viser videre til at
slike initiativ fra arbeidsgiveren vil, i tillegg til den direkte
fordelen av at den ansatte kommer vesentlig raskere tilbake i arbeid,
spare det offentlige for utgifter både til selve behandlingen
og til sykepenger i den tid den ansatte ellers ville stått
i helsekø. Tiltakene vil dessuten frigjøre kapasitet
i det offentlige helsevesenet, slik at ventelistene kan kortes ned
til fordel for andre pasienter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst.
S. nr. 250 (2000-2001), der Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet gikk imot å etablere en ordning der arbeidsgiver kan
betale kostnadene ved operasjoner uten å betale skatt.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener fortsatt at det er medisinske kriterier
som skal legges til grunn og ikke arbeidsgivers ønske om
at noen skal få betalt behandling. Disse medlemmer vil
derfor allerede nå signalisere at det er helt andre tiltak
som må settes i verk, for å bli kvitt sykehuskøene.
Medlemmer av Stortinget og Regjeringen, statssekretærer
og politiske rådgivere i departementene og ved Statsministerens
kontor anses etter skatteloven § 3-1 syvende ledd som bosatt
i den kommune der de hadde bosted før de tiltrådte
sine verv. Departementet fremmer en lovendring som innebærer
at de nevnte grupper kan frasi seg de skattemessige fordelene de
har ved å være bosatt i Finnmark eller i Nord-Troms.
De skattemessige fordelene for befolkningen i Finnmark og i Nord-Troms
omfatter et særskilt inntektsfradrag, lavere sats på alminnelig
inntekt og lavere sats på toppskatt.
Departementet foreslår også endringer
i formuesverdsettelse av utenlandske aksjer mv.
Komiteen viser til
at forslagene er omtalt i hhv. kapittel 18 og 6 i Ot.prp. nr. 1
(2001-2002) og viser til merknader i hhv. punkt 20.2 og kapittel
7 i Innst. O. nr. 3 (2001-2002).
Departementet har gått gjennom ulike
empiriske analyser av det økonomiske verdifallet på driftsmidler, og
foreslår på denne bakgrunn å øke
enkelte av avskrivningssatsene med virkning f.o.m. 2002. Forslagene
anslås å innebære en samlet skattelettelse
på om lag 1,5 mrd. kroner påløpt og 80
mill. kroner bokført i 2002.
Komiteen viser til
at forslagene er omtalt i kapittel 3 i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002)
og viser til merknader under punkt 3.2 i Innst. O. nr. 3 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å legge
fram en gjennomgang av avskrivningssatsene. Formålet skal
være å finne fram til satser som baserer seg på en
avskrivningstid som reflekterer den faktiske verdiforringelsen."
Under Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett
ble det, etter forslag fra flertallet i finanskomiteen (alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti) gjort
følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2002 legge fram forslag om et skattefradrag
for bedriftenes FoU-utgifter i tråd med Hervik-utvalgets
forslag og merknadene i denne innstillingen."
Regjeringen ønsker å forbedre
skattefradragsordningen for FoU-utgifter (forsknings- og utviklingsutgifter)
i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002).
Provenyvirkningen av utvidelsen anslås
til om lag 110 mill. kroner påløpt og 10 mill.
kroner bokført ift. regjeringen Stoltenbergs forslag. I
forhold til referansesystemet anslås provenytapet på usikkert
grunnlag til om lag 510 mill. kroner påløpt og
om lag 45 mill. kroner bokført.
Komiteen viser til
at forslaget om skattefradrag er omtalt i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002)
kapittel 5, Ot.meld. nr. 2 (2001-2002) punkt 2 og Ot.prp. nr. 21
(2001-2002) kapittel 3. Komiteen viser til merknader
i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) kapittel 5.
Finansdepartementet åpnet i 2000 for
at fondsobligasjoner kan inngå i bankenes kjernekapital
med inntil 15 pst. Det har i den forbindelse vært nødvendig å avklare den
skattemessige behandlingen av fondsobligasjoner, ettersom fondsobligasjoner
er et hybridinstrument med karakter både av gjeld og egenkapital.
Blant annet har fondsobligasjoner likhetstrekk med egenkapital ved
at utbetalingen av renter er overskuddsavhengig. Finansdepartementet
går inn for at fondsobligasjoner skattemessig skal behandles
som gjeld, blant annet for å sikre norske bankers konkurransevilkår
i forhold til utlandet. Det innebærer at renteutbetalingene
på fondsobligasjonene beskattes som renter og ikke som
utbytte.
Departementet har vurdert konsekvensen for skatteinngangen
av forslaget om at fondsobligasjoner skattemessig skal behandles
som gjeld. Dersom det nye regelverket fører til at bankene
erstatter annen kjernekapital (aksjekapital og grunnfondsbevis for
sparebanker) med fondsobligasjoner, kan dette gi et provenytap, ettersom
fondsobligasjoner vil få en gunstigere skattemessig behandling
enn aksjekapital. Det skyldes blant annet at renteutbetalinger på fondsobligasjoner
vil være fradragsberettigede for banken, mens renteutbetalinger
til utenlandske fondsobligasjonsinnehavere ikke er gjenstand for
beskatning i Norge. Det antatte alternativet - utbytteutbetalinger
- vil ikke være fradragsberettiget for bankene, mens det
vil ilegges en skatt på 11 pst. ved utbytteutdeling til
norske personlige aksjonærer eller en kildeskatt på normalt
15 pst. ved utbytte til utenlandske aksjonærer.
Virkningen på skatteinntektene er svært
usikker, ettersom det vil avhenge av i hvilken grad bankene vil benytte
dette nye finansielle instrumentet, og hva det i tilfelle kommer
til erstatning for. Departementet mener det er rimelig å legge
til grunn at enkelte av forretningsbankene og de største
sparebankene vil kunne benytte dette nye kjernekapitalinstrumentet,
og anslår det påløpte provenytapet i
2002 til om lag 200 mill. kroner.
Den bokførte virkningen for 2002 vil
være knyttet til renteutbetalinger på fondsobligasjoner
utstedt i 2001. Hittil i år er det kun én bank
som har utstedt fondsobligasjoner, til en verdi av 400 mill. USD.
Departementet anslår på usikkert grunnlag det
bokførte provenytapet i 2002 til 50 mill. kroner.
Komiteen viser til
at forslaget om skattemessig behandling av fondsobligasjoner er
omtalt også i kapittel 13 i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) og
viser til merknader under punkt 14.2 i Innst. O. nr. 3 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under punkt 1.1 og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem et forslag til oppheving av de særlige reglene for
rederiselskaper i skatteloven §§ 8-10 flg. med
virkning fra og med inntektsåret 2002, samt komme med forslag
til egnede overgangsregler."
Komiteens medlem fra Senterpartiet er av
den oppfatning at landbruket må gis større spillerom gjennom
en skatteordning som kan oppmuntre til rekruttering og nyinvesteringer
i næringen. Dette medlem mener på den
bakgrunn at næringen må gis et inntektsfradrag
på inntil 25 pst. av positiv alminnelig inntekt. En slik
ordning kan være et bidrag til å heve inntektsnivået
i næringen på en måte som er helt nødvendig
dersom inntektene i landbruket skal kunne stå i forhold
til den målsetting Stortinget har vedtatt om at inntektene
skal være sammenlignbare i forhold til befolkningen ellers.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
et særskilt inntektsfradrag ved ligning av inntekter fra
jordbruket og komme tilbake med forslag om dette i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett."
Som ledd i det økonomiske opplegget
for kommunesektoren for budsjettåret 2002 foreslår
Regjeringen å redusere den maksimale skattøren
for fylkeskommunene med 5 prosentpoeng til 1,9 pst. Den maksimale skattøren
for kommunene holdes uendret på 12,2 pst.
Det er særlig to forhold som ligger
til grunn for forslaget. For det første skal de frie inntektene
til fylkeskommunene reduseres med om lag 26 mrd. kroner som følge
av sykehusreformen. Denne reduksjonen fordeles på skatter
og rammeoverføringer. For det andre opptrappes skattenes
andel av kommunesektorens samlede inntekter.
For å opprettholde en skattesats på 28
pst. på alminnelig inntekt er det nødvendig å øke
satsene for fellesskatten til staten tilsvarende de foreslåtte
5 prosentenhetene av de maksimale fylkeskommunale satsene. Det vises
til forslag til § 3-2 i Stortingets skattevedtak for inntektsåret
2002.
For en nærmere redegjørelse
for bakgrunnen for forslaget om endringer i de fylkeskommunale skattørene vises
det til kapittel 3 i Nasjonalbudsjettet 2002.
Regjeringens forslag til skatte- og avgiftsopplegg
for 2002 innebærer isolert sett en reduksjon i kommunenes skatteinntekter
med om lag 860 mill. kroner og fylkeskommunenes inntekter med om
lag 120 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs forslag.
Inntektsreduksjonen skyldes i hovedsak forslagene om å oppheve
utbytteskatten, økt minstefradrag og en reduksjon av boligbeskatningen.
Regjeringen foreslår på denne
bakgrunn å heve den kommunale skattøren med 0,2
prosentpoeng til 12,4 pst. i 2002. Samtidig reduseres satsene for
fellesskatten til staten slik at skattesatsen på 28 pst.
på alminnelig inntekt opprettholdes. Det vises til forslag
til endring i regjeringen Stoltenbergs forslag til Stortingets vedtak om
den kommunale og fylkeskommunale inntektsskattøren og skattevedtaket § 3-2
for inntektsåret 2002.
Forslaget til endring av den kommunale skattøren sikrer
at kommunenes skatteinntekter samlet sett ikke reduseres i forhold
til regjeringen Stoltenbergs forslag. Inntektsreduksjonene for fylkeskommunene
kompenseres gjennom en økning av rammetilskuddet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag, herunder om
kommunal skattøre på 12,4 pst., fylkeskommunal skattøre
på 1,9 pst. og fellesskatt på 13,7 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs forslag til skattører og fellesskatt
for 2002 og til sine merknader i Budsjett-innst. S. I (2001-2002)
kap. 2.2. Disse medlemmer går videre imot
forslag fra regjeringen Bondevik II om å fjerne utbytteskatten,
forslaget om en reduksjon i boligskatten og økningen i
minstefradraget utover regjeringen Stoltenbergs forslag.
Disse medlemmerviser
videre til det økte økonomiske handlingsrommet
som følger nye anslag for den økonomiske utviklingen
omtalt i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Disse
medlemmer foreslår å bruke en del av dette økte
handlingsrommet bl.a. til skattelettelser for de som har de laveste
inntektene bl.a. ved en økning i satsen på minstefradraget
på 2 prosentpoeng til 24 pst. Dette reduserer kommunesektorens
inntekter.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at rammetilskuddene for kommunene og
fylkeskommunene økes tilsvarende skattetapet. Disse
medlemmer foreslår de samme maksimale skattører
for kommuner og fylkeskommuner som i regjeringen Stoltenbergs opplegg.
Disse medlemmer viser til lovendringsforslag vedrørende
satsen for minstefradrag i Innst. O. nr. 3 (2001-2002) punkt 27.1.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til Stortingets skattevedtak for inntektsåret 2002
med følgende endringer:
§ 3-2 annet ledd skal lyde:
Satsen for fellesskatt skal være:
– For personlig
skattepliktig og dødsbo i Finnmark og kommunene Karlsøy,
Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy
og Storfjord i Troms fylke: 10,4 pst.
– For personlig skattepliktig
og dødsbo ellers: 13,9 pst.
Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag
til Stortingets vedtak om fastsettelse av den kommunale og fylkeskommunale
inntektsskattøren for inntektsåret 2002:
Første ledd skal lyde:
Med hjemmel i lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt
av formue og inntekt (skatteloven) § 15-2 fastsettes:
I inntektsåret 2002 skal
1. Den fylkeskommunale
inntektsskattøren for personlige skattytere og dødsboer
være minimum 0,0 pst., maksimum 1,9 pst.
2. Den kommunale inntektsskattøren
for personlige skattytere og dødsboer være minimum
9,0 pst., maksimum 12,2 pst."
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sin merknad i Budsjett-innst.
S. I (2001-2002) kap. 2.2. Desse medlemene går
imot Samarbeidsregjeringa sine forslag om å fjerne utbytteskatten
og forslaget om ein reduksjon i bustadskatten.
Desse medlemene sluttar seg til
Regjeringa sitt forslag om å auke kommunal skattøyre
til 12,4 pst. og fellesskatt på 13,7 pst.
Disse medlemmer viser til at
det kommunale skattøret vil bli økt de nærmeste årene
som følge av vedtak i Stortinget våren 2000. Når
de frie inntektene skal holdes konstant, innebærer det
at de samlede rammetilskuddene vil måtte reduseres tilsvarende økningen
i kommunenes egne skatteinntekter. Reduksjonen i rammetilskudd gir
nødvendigvis større utslag i skattesvake kommuner
enn i skattesterke kommuner. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at det er viktig å følge
nøye med på hvordan fordelingsvirkningen blir.
Dette forholdet gjør også at det er ekstra uheldig å foreta
andre grep som rammer de samme kommunene. Dette gjelder særlig
avvikling av tapskompensasjonen.
Disse medlemmer viser til at
dersom det skulle bli flertall for å øke satsen
i minstefradraget, må kommunesektoren få kompensert
reduserte skatteinntekter gjennom en tilsvarende økning
i rammetilskuddet.
Ved innskuddspensjonsloven vedtok Stortinget
vilkår for en innskuddspensjonsordning i arbeidsforhold som
skattlegges etter det såkalte P-prinsippet. Prinsippet
innebærer at det gis inntektsfradrag for innskudd og tilskudd
til pensjonsordningen, avkastningen på innestående
midler skattlegges først ved utbetaling av pensjonsytelsene
og alle løpende pensjonsytelser skattlegges som pensjon.
Innskuddspensjonsloven og tilhørende endringer i skatteloven
mv. gjelder fra og med 1. januar 2001.
Løpende pensjonsytelser skattlegges
som pensjon, det vil si som alminnelig inntekt og personinntekt
med lav trygdeavgiftssats. Etter innskuddspensjonsloven kan det
i visse tilfeller utbetales et engangsbeløp til etterlatte
når et medlem av innskuddspensjonsordningen dør.
Departementet foreslo i Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) at slike engangsbeløp
som utbetales til fysiske personer skal skattlegges tilsvarende
pensjon, det vil si som alminnelig inntekt og personinntekt med
lav trygdesats. Videre foreslo departementet at engangsutbetaling
til bo skal skattlegges etter samme system som gjelder for engangsutbetaling
fra en individuell pensjonsspareavtale etter skatteloven (IPA).
Systemet ble etablert for å gi en lik skattemessig virkning
uavhengig av om det er et dødsbo eller etterlatte som mottar engangsytelsen.
På boets hånd må det benyttes en sjablonmessig
beregning av skatten i og med at boet ikke er skattepliktig for
personinntekt. Det vises i denne sammenheng til St.prp. nr. 1 (1997-1998)
kapittel 2.2.8.
I Innst. O. nr. 2 (2000-2001) sluttet finanskomiteen seg
til Regjeringens forslag om å skattlegge engangsutbetaling
til fysiske personer som personinntekt med lav trygdeavgiftssats.
Når det gjelder utbetaling fra bo som er eget skattesubjekt,
tok finanskomiteen forslaget til etterretning. Regjeringen foreslår
at det innføres sjablonmessig beregning på boets
hånd. Det vises til forslag til endring av Stortingets
skattevedtak § 3-7 for inntektsåret 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Innskuddspensjonsloven med tilhørende
endringer i skatte- og folketrygdloven mv. er gjort gjeldende med virkning
fra og med 1. januar 2001, se omtale i punkt 2.5 i St.prp. nr. 1
(2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Det foreslås
derfor at avgiftsvedtaket for 2001 endres slik at det skal svares
trygdeavgift med lav sats også av utbetalinger av engangsbeløp
etter innskuddspensjonsloven til fysiske personer. Det vises til
forslag til endring i § 2 i Stortingets vedtak om fastsetting
av avgifter mv. til folketrygden for 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
I arveavgiftsvedtaket § 2 første
ledd er oppført standardfradrag for utlegg til begravelse,
skifte og gravsted, jf. arveavgiftsloven § 15 annet ledd.
Beløpet ble i 1990 satt til 25 000 kroner. Beløpet
foreslås forhøyet til 35 000 kroner, noe som er
i overkant av prisstigningen i perioden.
I § 2 tredje ledd er oppført
fradrag etter arveavgiftsloven § 17 i arv til mindreårig
arving og ungdom under utdannelse. Fradraget ble i 1990 satt til
25 000 kroner og foreslås forhøyet til 35 000
kroner.
De to fradragsforhøyelsene antas å ha
liten innvirkning på provenyet.
Det foreslås ingen endring i avgiftssatsene
og fribeløpet i avgift på arv og gave i forhold
til 2001. Det vises til forslag til Stortingets vedtak om avgift
til statskassen på arv og gaver for 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til Stortingets vedtak om avgift til statskassen
på arv og gaver for budsjetterminen 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Zimmer-utvalgets innstilling om arv og gaver, og vil avvente
endringer i arveavgiften til Regjeringen legger fram vurderinger
av utvalgets anbefalinger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet ønsker å fjerne arveavgift
ved generasjonsskifte i ikke-børsnoterte familieeide selskap
og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2002 om å fjerne arveavgiften
på næringsformue ved generasjonsskifte i ikke-børsnoterte
familieeide foretak."
Etter gjeldende regler betaler arbeidsgivere
en arbeidsgiveravgift til folketrygden. Satsen på arbeidsgiveravgiften
varierer fra null til 14,1 pst.
Personlige skattytere betaler en trygdeavgift
på personinntekten. Satsen er 7,8 pst. for lønn
og næringsinntekt fra primærnæringene.
For annen næringsinntekt er satsen 10,7 pst.
inntil 12 G og 7,8 pst. over dette. På pensjonsinntekt
mv. betales det en trygdeavgift på 3 pst.
For inntektsåret 2002 foreslås
det ingen endringer i satsene for arbeidsgiveravgift til folketrygden.
Det foreslås en mindre justering i trygdeavgiften, jf.
nedenfor.
Etter gjeldende regler betaler en skattyter
ikke trygdeavgift før samlet personinntekt overstiger 22
200 kroner. Deretter trappes trygdeavgiften opp med 25 pst. av personinntekten
inntil trygdeavgiften etter ordinære satser er lavere.
For lønn og næringsinntekt fra primærnæringene
skjer dette ved 32 267 kroner. Utover dette betales trygdeavgift
etter ordinære satser. Denne grensen gjelder uavhengig
av hvilken sats som brukes. Det foreslås å øke
den nedre grensen for å betale trygdeavgift med om lag
anslått lønnsvekst til 23 000 kroner. Den såkalte
"frikortgrensen" heves dermed til 23 399 kroner siden det ikke svares
restskatt for beløp under 100 kroner. Det foreslås
ingen endringer i satsene i trygdeavgiften.
Produktavgiften i fiskerinæringen skal
dekke forskjellen mellom høy sats og mellomsats for trygdeavgiften,
ettersom næringsdrivende i fiskerinæringen i motsetning
til næringsdrivende utenfor primærnæringene,
ikke er pålagt trygdeavgift med høy sats. Etter forslaget
for 2002 er forskjellen mellom høy og mellomsats 2,9 prosentenheter
av inntekten. Videre skal produktavgiften dekke arbeidsgiveravgift
på hyre, en kollektiv medlemspremie til yrkesskadetrygd
(0,2 pst. av inntekten), de faktiske utgiftene folketrygden har
i forbindelse med frivillig tilleggstrygd for sykepenger, samt utgifter
i forbindelse med stønad til arbeidsløse i næringen.
Fiskeridepartementet har i brev av 12. september 2001
tilrådd at avgiftssatsen blir fastsatt til 3,6 pst. i 2002.
Deler av brevet er gjengitt i punkt 2.8 i St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Finansdepartementet slutter seg til det som
er gjengitt fra Fiskeridepartementets brev, og legger fram forslag
om at avgiftssatsen for produktavgift blir fastsatt til 3,6 pst.
i 2002. Det vises til forslag til vedtak om produktavgift til folketrygden.
Tilleggsproposisjonen omtaler intensjonsavtalen mellom
Regjeringen og partene i arbeidslivet om et mer inkluderende arbeidsliv.
I avsnitt 4.9 i tilleggsproposisjonen omtales forutsetningene for
intensjonsavtalen. Blant disse er at arbeidsgiveravgift reduseres
fra 1. juli 2002 for arbeidstagere over 62 år, jf. punkt
3.6 bokstav h i intensjonsavtalen (som er vedlagt tilleggsproposisjonen).
Reduksjonen er omtalt nærmere i avsnitt 4.7 i tilleggsproposisjonen
og Regjeringen foreslår et tilleggsvedtak til Stortingets
vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for 2002.
Komiteen viser til
at forslaget om å øke den nedre grensen for å betale
trygdeavgift er omtalt også i punkt 2.2 i Ot.prp. nr. 1
(2001-2002).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til Regjeringens forslag, herunder om redusert arbeidsgiveravgift fra
1. juli 2002 for arbeidstagere over 62 år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen Stoltenberg fikk framforhandlet en intensjonsavtale
om et mer inkluderende arbeidsliv. En av elementene i avtalen er
en senking av arbeidsgiveravgiften fra 1. juli 2002 for arbeidstakere over
62 år.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til innstilling fra Grønn
skattekommisjon, om endringer i avgiftssystemet i miljøvennlig
retning. Utvalgets hovedanbefaling var en øking av miljøavgifter
og en reduksjon i beskatning av arbeid. I tråd med anbefalingene
fra utvalget legger Sosialistisk Venstreparti opp til økte
miljøavgifter og reduksjon i skatt på lavere og
midlere inntekter, og i arbeidsgiveravgiften. Sosialistisk Venstreparti
foreslår lettelser i alle soner bortsett fra sone I og
sone V (som er 0-sonen). Dette vil gjøre det mer attraktivt å etablere bedrifter
og ansette mennesker i distriktskommuner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for
2002 med følgende endringer:
§ 1 bokstav b første punktum
skal lyde:
Når arbeidstakeren i inntektsåret
2002 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1 til en kommune
i sone IV: 4,32 pst.
§ 1 bokstav c første punktum
skal lyde:
Når arbeidstakeren i inntektsåret
2002 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1 til en kommune
i sone III: 5,42 pst.
§ 1 bokstav d første punktum
skal lyde:
Når arbeidstakeren i inntektsåret
2002 er skattepliktig etter skatteloven § 3-1 til en kommune
i sone II: 8,98 pst."
Disse medlemmer fremmer
i tillegg forslag om å øke frikortgrensen for
ungdom til 35 000 kroner. Frikortgrensen har i mange år
stått omtrent stille. Mange ungdommer jobber ved siden
av studier, skole og i sommerferier, og vil lett komme over dagens
grense på 22 400 kroner. Disse medlemmene viser til forslag
i Innst. O. nr. 3 (2001-2002). Disse medlemmer støtter
reduksjonen av arbeidsgiveravgift fra 1. juli 2002 for arbeidstakere
over 62 år.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Senterpartiet opprettholder kompensasjonen fullt ut til de
14 kommunene som i 1999 fikk økt arbeidsgiveravgift. I
tillegg har Senterpartiet foreslått å utrede en
ordning med redusert arbeidsgiveravgift for alle over 55 år.
I komitéinnstillingen om Nasjonal transportplan 2002-2011,
Innst. S. nr. 119 (2000-2001), omtales bruk av ferjetilskudd for å finansiere
samferdselsinvesteringer. I den forbindelse vises det til, jf. side
83 i innstillingen:
"at Sandøy kommune har pekt på at
hvis de får bygget Nordøyvegen, er de villige
til å gå opp en klasse i forhold til arbeidsgiveravgiften,
hvis denne økningen i en overgangsperiode blir brukt til å finansiere
vegutbyggingen."
Et flertall i komiteen (alle unntatt medlemmet
fra Venstre) ber Regjeringen:
"komme tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2002
med en nærmere vurdering som drøfter ulike muligheter
for å benytte den type virkemidler som er beskrevet ovenfor,
for å få realisert flere samferdselsprosjekter."
Saken er også omtalt i St.prp. nr.
1 (2001-2002) Samferdselsdepartementet.
Prosjektet Nordøyvegen omfatter fastlandssamband til
Løvsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya
og Fjørtofta i Haram kommune og til Harøya i Sandøy
kommune, samt opprusting av deler av hovedvegnettet på øyene. Øyene
betjenes i dag av tre ferjeruter og en hurtigbåtrute. Dette
ferjesambandet inngår i det øvrige riksvegnettet,
mens hovedvegnettet på øyene er fylkesveger. Et
eventuelt fastlandssamband vil erstatte deler av ferjerutene. Den
nye vegen vil inngå i det øvrige riksvegnettet.
Kostnadene for prosjektet, eksklusiv opprusting av hovedvegnettet
på øyene, er av vegkontoret i Møre og
Romsdal på usikkert grunnlag anslått til 1 mrd.
kroner.
Forslaget om finansiering av en vei gjennom øremerking
av arbeidsgiveravgiften, må ses i lys av regelverket. I
utgangspunktet må alle arbeidsgivere betale arbeidsgiveravgift
av lønn og annen godtgjørelse. Avgiften beregnes
etter geografisk differensierte satser, avhengig av hvilken kommune
den enkelte arbeidstakeren er bosatt i. Landet er delt inn i fem avgiftssoner,
der satsene varierer fra 0 til 14,1 pst. Høyeste sats gjelder
for bosatte i sentrale strøk, mens den laveste satsen gjelder
for de nordligste delene av Nord-Norge og for Svalbard. Inntektene
fra arbeidsgiveravgiften er en del av finansieringen av folketrygden.
Anslått proveny er 79 mrd. kroner påløpt
for 2002.
EFTAs overvåkningsorgan ESA påla
i 1998 Norge å endre ordningen for enkelte næringer,
fordi ESA så på differensieringen som konkurransevridende
statsstøtte som ikke er tillatt etter EØS-avtalen.
Norske myndigheter ønsket i utgangspunktet å opprettholde
differensiert arbeidsgiveravgift for alle næringer, og
brakte saken inn for EFTA-domstolen. Domstolen opprettholdt ESAs
vedtak. Regjeringen Bondevik foreslo på denne bakgrunn
nye regler for noen næringer. Disse ble vedtatt av Stortinget
26. november 1999. Ordningen med differensiert avgift ble videreført
for de aller fleste næringer. Men vedtaket innebar at produsenter av
elektrisitet, olje og naturgass, gruver, visse former for skipsbygging
og stålproduksjon, visse finansinstitusjoner og transportselskaper
samt produsenter av telekommunikasjonstjenester i utgangspunktet
må benytte høyeste sats.
Det er flere årsaker til at departementet
vil frarå en øremerking av arbeidsgiveravgiften.
Differensieringen av arbeidsgiveravgiften er et kostnadseffektivt
distriktspolitisk virkemiddel i og med at nedsatt avgift gjør
det mer attraktivt å arbeide og å bo i distriktene. Differensieringen
av denne avgiften er en form for direkte virkemiddelbruk som er
mer effektiv enn andre mer indirekte virkemidler, som for eksempel
finansiering av veiprosjekter. Dersom arbeidsgiveravgiften skal økes
i deler av de sonene som nå har redusert sats, for å finansiere
spesielle lokale veiprosjekter eller lignende, vil det svekke differensieringen
av arbeidsgiveravgiften som distriktspolitisk virkemiddel.
Hvis Sandøy kommune tillates en øremerking
av arbeidsgiveravgiften, må en forvente at også andre kommuner
vil komme med tilsvarende krav. I tillegg vil det åpne
for forskjellsbehandling av kommuner avhengig av hvilken sone som
de i utgangspunktet var plassert i. Kommuner som i utgangspunktet
er plassert i sone 1, vil for eksempel ikke få en slik
mulighet til å få finansiert ulike ønskede
prosjekter.
Regjeringen ser det som helt sentralt at fordeling
av ressurser til veibygging og andre prosjekter av samfunnsøkonomisk
betydning, skjer etter en samlet vurdering der de beste prosjektene
prioriteres. Et system med øremerking av skatteinntekter
for spesielle prosjekter vil bryte med et slikt prinsipp og dermed
gi lavere avkastning av de begrensede midler som er til rådighet.
Et system der f.eks. veiprosjekter dels finansieres gjennom prioriterte
tildelinger fra bevilgende myndigheter og dels via øremerking
av for eksempel arbeidsgiveravgiften, vil gi et uoversiktlig og
komplisert system.
Regjeringen vil på denne bakgrunn frarå øremerking av
arbeidsgiveravgiften til spesielle formål, som for eksempel
veibygging.
Komiteen slutter seg
til dette.
Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten,
ekskl. CO2-avgiften, er anslått
114 100 mill. kroner i 2002 fordelt på 42 000 mill. kroner
under post 71, 70 300 mill. kroner under post 72, 1 200 mill. kroner under
post 73 og 600 mill. kroner under post 74.
I tilleggsproposisjonen er bevilgningene under
kap. 5507 foreslått til 38 300 mill. kroner under post
71, 63 900 mill. kroner under post 72, 1 300 mill. kroner under
post 73 og 500 mill. kroner under post 74.
Komiteen viser til
at satsene under kap. 5507 post 71 (ordinær skatt på formue
og inntekt) og post 72 (særskatt på oljeinntekter)
fastsettes i Stortingets skattevedtak kapittel 4. Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til dette og til forslaget om bevilgning på 38
300 mill. kroner under post 71 og 63 900 mill. kroner under post
72.
Komiteen viser videre til at
inntektene under kap. 5507 post 73 (produksjonsavgift) og post 74
(arealavgift mv.) pålegges i petroleumsloven og at satsene
fastsettes i forskrift til denne loven. Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgninger på 1 300 mill.
kroner under post 73 og 500 mill. kroner under post 74.