Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil be Regjeringen
foreta en kartlegging av den ledige kapasiteten innen anleggsbransjen,
både på maskinsiden og når det gjelder
personell.
Flertallet ber Regjeringen orientere
Stortinget om situasjonen på en egnet måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Konkurransetilsynet
har til vurdering bruken av lojalitetsprogram i innenlandsk luftfart.
Disse medlemmer vil vise til
at Konkurransetilsynets vedtak kan ankes inn for Arbeid- og administrasjonsdepartementet
og har for øvrig ingen merknad.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet vil vise til at det
blant annet i Tyskland er ordninger som regulerer slik at hvis andre
flyselskaper ønsker å konkurrere på samme
rutenett som Lufthansa, så er det stilt krav fra myndighetene
om at det konkurrerende selskap kan kreve å delta i samme
bonusordning som Lufthansa. Disse medlemmer forventer
at Konkurransetilsynet i sine vurderinger legger vekt på slike, og
andre innspill før tilsynet fatter sitt endelige vedtak om
bonusordninger for flyreiser i Norge.
Komiteen sine medlemer fra
Arbeidarpartiet og Senterpartiet er kjent med at konkurrerande
selskap i Europa har bonusprogram, også på den
innanlandske marknaden. Etter desse medlemenesi vurdering vil dette føre
til at selskap med Noreg som ein del av heimemarknaden, får
ein konkurranseulempe i den internasjonale marknaden. Det kan og
vere ei konkurranseulempe i høve til nye aktørar som
har bonusprogram i andre land.
Desse medlemene meiner at alternative
tiltak for å gjere det lettare for nye aktørar,
må vurderast nærare. Eit aktuelt tiltak er etter desse
medlemene si vurdering, eit påbod til etablerte
selskap om å ta eventuelle selskap inn i sine bonusprogram
eller opne sine bonusprogram for konkurrerande aktørar
på innanlandske ruter.
Desse medlemene meiner også at
tidspunktet for administrasjonsministeren og konkurransetilsynet si
inngripen i spørsmålet om bonuspoeng, er svært uheldig.
Situasjonen i luftfarten er kritisk, og mange land drøfter
ulike måtar å støtte sine nasjonale selskap, medan
ein på norsk side foreslår tiltak som svekkar situasjonen
for selskap i Noreg. Desse medlemene er kjent med
at det på nordisk plan foregår eit utgreiingsarbeid
som skal avsluttast våren 2002. Desse medlemene ser
det som rimeleg å avvente denne utgreiinga, før
ein eventuell inngripen i Noreg. Desse medlemene er
imidlertid opne for forbod mot bonusprogram eller endringar dersom
dette skjer samstundes på den nordiske, eventuelt den europeiske marknaden.
Desse medlemene ber Regjeringa
tillate at flyselskap i Noreg får behalda retten til å ha
bonuspoeng for den innanlandske flymarknaden inntil det føreligg eventuelle
felles nordiske eller europeiske initiativ for å forby
eller avgrense bonusordninga i ein større region.
Disse medlemmer ber vidare Regjeringa
vurdere alternative tiltak for å gje aktørar likeverdig adgang
og konkurransetilhøve som dei som alt er etablert på innanlandsnettet,
utan at dette gjev etablerte aktørar i Noreg konkurranseulempe
på den internasjonale marknaden."
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet har
med interesse fulgt den offentlege debatten om bonuspoeng for flyreiser
i Noreg. Desse medlemene er prinsipielt skeptiske
til slike bonusordningar fordi det kan virke konkurransehindrande for
nye aktørar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Konkurransetilsynet har varslet inngrep mot bonusprogrammene
til SAS og Braathens. Disse medlemmer vil videre
vise til at Forbrukerrådet har støttet Konkurransetilsynets
beslutning, med bakgrunn i at bonusordningene virker konkurransehemmende
og derved prisdrivende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til svar på spørsmål
11, hvor det går fram at departementet har delegert myndighet
til å føre tilsyn med taubaner og kabelbaner til
Det Norske Veritas.
Flertallet er kjent med at Det
Norske Veritas også har ansvar for vedlikehold og ettersyn
av flere slike baner, og finner en slik mulig dobbeltrolle uheldig. Flertallet viser
videre til svar på spørsmål 19, hvor det
går fram at departementet vurderer samordning av dette
tilsynet med andre sikkerhetstilsyn.
Flertallet ber om at en slik
samordning foretas, slik at mulige dobbeltroller unngås.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til Innst.
S. nr. 119 (2000-2001), hvor det heter:
"Komiteen viser til at et av tiltaksområdene
i Regjeringens arbeid med fornyelse av offentlig sektor er samordning
av tilsynsorganer og -ordninger. Komiteen ber om at taubanetilsynet
blir vurdert i denne sammenheng, og er åpen for at dette
ansvarsområdet kan inngå for eksempel i Jernbanetilsynet
eller andre relevante tilsynsorgan."
Disse medlemmer legger
fortsatt dette til grunn, og viser til at det på samferdselsområdet
eksisterer en rekke ulike tilsynsordninger. Disse
medlemmer ser det som sannsynlig at det kan oppnås
effektivisering og kompetanseforbedring ved å samordne
en del av disse ordningene. Disse medlemmer ber departementet
orientere på egnet måte om status og videre framdrift
i dette samordningsarbeidet.