Norge har i henhold til WTO-avtalen av 1994
forpliktet seg til videre nedtrapping av tollsatser på enkelte
typer industrivarer fra 1. januar 2003. Det vises til forslag til
vedtak I bokstav B i proposisjonen.
Komiteen sluttar seg
til forslaget til Regjeringa og viser til forslag til vedtak XI
avsnitt I bokstav B under rammeområde 23.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet stiller seg kritisk til at
Regjeringen gjennomfører ensidige tollettelser uten å sette
disse i en større sammenheng. Det har tidligere vist seg
at Stortinget ikke har vært fullt ut kjent med konsekvensene
av foreslåtte reduksjoner eller bortfall av toll. Disse
medlemmer mener derfor at det må foretas grundige
vurderinger av konsekvensene for norsk næringsliv og produksjon,
og at tollettelser må ses i sammenheng med internasjonale
forhandlinger. Disse medlemmer vil også legge
vekt på hva slags handelspolitikk som tjener utviklingslandene. Disse
medlemmer ber Regjeringen om å legge fram slike
konsekvensvurderinger når forslag om tollettelser fremmes.
Regjeringen foreslår å fjerne
om lag 130 tollsatser fra 1. januar 2003. Det vises til forslag
til vedtak I bokstav C i proposisjonen, og til vedlegg 3 i proposisjonen, som
gir en detaljert oversikt over hvilke varer som omfattes av forslaget.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Senterpartiet og Kystpartiet,
sluttar seg til forslaget til Regjeringa og viser til forslag til
vedtak XI avsnitt I bokstav C under rammeområde 23.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til sin merknad under
5.1.1.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet peker på den sterke økningen
i utgifter til matvarekontroll og dyrehelse etter omleggingen som
følge av Veterinæravtalen. Disse medlemmer mener
det økte kontrollbehovet er en direkte følge av
EØS-avtalen, og at de økte kontrollkostnadene må belastes
de som benytter seg av mulighetene for å importere produkter
av animalsk opprinnelse.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens
forslag til vedtak om tollavgifter for budsjetterminen 2003, med følgende
endringer:
De anvendte tollsatsene på matvarer
av animalsk opprinnelse settes slik at tollinntektene øker
med 150 mill. kroner."
De multilaterale forhandlingene i regi av WTO
er omtalt i punkt 4.3 i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, tar Regjeringens orientering til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet viser til omtalen av de multilaterale
forhandlingene i WTO og av ministerkonferansen i Doha 9.-14. november
2001.
Disse medlemmer viser til at
det i omtalen heter at det var enighet i Doha om å sette
i gang en ny bred forhandlingsrunde. Disse medlemmer vil
påpeke at uttrykket "bred forhandlingsrunde" i WTO-sammenheng
som regel har blitt brukt om en utvidelse av forhandlingene til å gjelde
en rekke nye forhandlingstema. En slik utvidelse var det ikke enighet
om i Doha. Tvert imot heter det i slutterklæringen fra
ministerkonferansen at slike forhandlinger kan forberedes, men ikke igangsettes
uten eksplisitt konsensus på neste ministerkonferanse.
Dette forbeholdet kom inn i slutterklæringen blant annet
fordi enkelte utviklingsland truet med å la være å undertegne
erklæringen hvis den ga klarsignal for en ny bred forhandlingsrunde.
Tema for en slik forhandlingsrunde vil kunne bli blant annet en avtale
om investeringer, konkurransepolitikk og fri global konkurranse
på offentlige anbud. De nevnte landenes krav var at de
eksisterende avtalene må evalueres før det forhandles
om en utvidelse til slike nye områder. Disse medlemmer stiller
seg sympatisk til et slikt krav og vil understreke betydningen av
at Norge viser respekt for den motstanden som har kommet til syne
mot nye forhandlingsrunder, og ikke opptrer som om disse spørsmålene
er avgjort på forhånd.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn be Regjeringen jobbe for en evaluering av eksisterende avtaler,
og for at WTO ikke blir tilført mer makt og nye ansvarsområder
før en slik evaluering er gjennomført. Disse
medlemmer er derfor uenig i at Norge skal jobbe for at det
settes i gang forhandlinger om de såkalte Singapore-temaene
etter ministerkonferansen i Mexico i 2003.
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene har kommet til syne bred politisk og
folkelig motstand mot måten WTO-regelverket fungerer på.
Fattige land har vært kritiske til utviklingen internt
i WTO, og ofte har WTO-møter blitt møtt av store
demonstrasjoner og protester. Hovedinnvendingen mot WTO har vært
at hensynet til fri handel settes foran hensynet til utvikling og
miljø. Disse medlemmer mener norske myndigheter
i WTO-sammenheng må ta større hensyn til den kritikken
som blir reist mot de negative sidene ved økonomisk globalisering.
Norske næringsinteresser kan ikke være eneste
faktor som avgjør hvordan Norge skal stille seg til utviklingen
i WTO. Disse medlemmer vil også understreke
betydningen av å arbeide for økt åpenhet
rundt prosessene i Verdens Handelsorganisasjon. Disse medlemmer peker
i den forbindelse på det omfattende hemmeligholdet rundt
de pågående GATS-forhandlingene, og de norske forhandlingsforslagene
overfor andre land i forbindelse med disse.
Disse medlemmer vil videre understreke
at spørsmål knyttet til miljø, arbeidsliv
og menneskerettigheter må bli tatt hensyn til i forhandlingsrundene
i langt sterkere grad enn i dag, og da på en måte
som ikke fører til økt proteksjonisme mot fattige
land. Handelsavtaler må legge til grunn at stater og virksomheter
må kunne stille krav om akseptable forhold på disse
områdene. Handelsavtaler må også underordnes
internasjonale konvensjoner under FN om de samme tema.
I punkt 4.4 i proposisjonen omtales nye frihandelsavtaler,
og det vises til forslag til vedtak II i proposisjonen. I punkt
4.4.2 og 4.4.3 i proposisjonen omtales hhv. forhandlingene med EU
på landbruksområdet og kontrollsak rettet mot
eksport av fisk til EU.
Komiteen sluttar seg
til forslaget til Regjeringa og viser til forslag til vedtak XI
avsnitt II under rammeområde 23 og tar for øvrig
det som står i proposisjonen til orientering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sin merknad under 5.1.1.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet viser til pågående forhandlinger mellom
Norge og EU om EØS-avtalen i forbindelse med EUs østutvidelse. Disse
medlemmer er sterkt kritisk til at Norge foretar ensidige
tollettelser uten at dette skjer gjennom forhandlinger hvor adgangen
for norske produkter til utenlandske markeder bedres.
I punkt 4.5 i proposisjonen omtales tollpreferansesystemet
for utviklingslandene.
Komiteen tar det som
står i proposisjonen til orientering.
I punkt 4.6 i proposisjonen omtales forvaltningen
av tollregimet for landbruksvarer.
Komiteen tar det som
står i proposisjonen til orientering.
Departementet er kommet til at § 4
i tolltariffens innledende bestemmelser bør endres på enkelte
punkter. Det vises til forslag til vedtak I bokstav A i proposisjonen.
Komiteen viser til
rettebrevet frå finansministeren 18. oktober 2002 punkt
9 (vedlagt innstillinga) og foreslår at siste strekpunktet
i forslag til vedtak om tollavgift avsnitt I bokstav A § 2
nr. 3 andre ledd skal lyde:
"- Frihandelsavtalen EFTA-Kroatia."
Komiteen sluttar seg
til forslaget til Regjeringa og viser til forslag til vedtak XI
avsnitt I bokstav A under rammeområde 23.
I Stortingets plenarvedtak om tollavgifter for
budsjetterminen 2002 er Finansdepartementet gitt fullmakt til å innarbeide
nye tekniske endringer i tolltariffen. Også for budsjetterminen
2003 kan det være behov for endringer blant annet som følge
av at det oppdages feil som må rettes opp, eller at ord
og uttrykk bør endres for å gjøre tolltariffen
mer korrekt og entydig i forhold til den engelske originalteksten.
Felles for de aller fleste tekniske endringene er at de ikke, eller
i helt ubetydelig grad, vil innvirke på varenes tollbelastning.
For å imøtekomme det praktiske behovet for justeringer
og for å forenkle saksbehandlingen, ber departementet også i år om
fullmakt til å iverksette slike tekniske endringer. Det
vises til forslag til vedtak III i proposisjonen.
Komiteen sluttar seg
til forslaget til Regjeringa og viser til forslag til vedtak XI
avsnitt III under rammeområde 23.