I Gul bok orienteres det årlig om Finansdepartementets
tiltak for å fremme resultatorientert styring, effektiv
ressursutnyttelse og god økonomistyring i staten. Gjennomføring
av de reformene som ble innført ved ikrafttredelse av Økonomireglementet for
staten med tilhørende funksjonelle krav i 1997 (økonomiregelverket),
er i all hovedsak avsluttet. Erfaringsinnhentingen, som ble gjennomført
i 2000, viser at de grunnleggende systemene og strukturene stort
sett er på plass i statlige virksomheter.
Finansdepartementet vil videreutvikle og oppdatere økonomiregelverket
for staten. Den første samlede revisjon av økonomiregelverket
siden ikrafttredelsen i 1997, avsluttes ved årsskiftet
2002/2003. Departementet tar sikte på å iverksette
den reviderte versjonen av økonomiregelverket i løpet
av første halvår 2003.
Finansdepartementet vil i 2003 videreføre
og iverksette nye tiltak for å styrke økonomistyringen
og fremme god praksis innenfor områdene etatsstyring, forvaltning
av tilskudd og intern styring i virksomheter. Tiltak for å videreutvikle
og fremme god regnskapsskikk i staten vil også stå sentralt.
Tiltakene er nærmere omtalt i proposisjonen.
Komiteen tar Regjeringens
omtale til orientering.
Hovedregelen i bevilgningsreglementet § 7
er at det ikke er adgang til å overskride et bevilget utgiftsbeløp. Ved
vedtak i Stortinget 11. juni 1991 fikk imidlertid bevilgningsreglementet
et tillegg i § 11 femte ledd om at Kongen kan fastsette
regler som gir Finansdepartementet fullmakt til å bemyndige
institusjoner til å overskride bevilgninger til driftsutgifter
med inntil 5 pst. til investeringsformål mot tilsvarende
innsparing i neste budsjettermin (se St.prp. nr. 65 (1990-1991)
og Innst. S. nr. 176 (1990-1991)).
Ved kongelig resolusjon av 25. oktober 1991
er det fastsatt regler som gir Finansdepartementet en slik fullmakt.
Med denne hjemmelen har Finansdepartementet fastsatt at hvert departement,
med unntak av Forsvarsdepartementet, har myndighet til å samtykke
i overskridelse av tildelt driftsbevilgning med maksimum 5 pst. til
lønnsomme investeringer i driftsmidler, mot tilsvarende
innsparing i påfølgende budsjettermin.
Det er satt strenge krav til de investeringer
som skal realiseres gjennom bruk av fullmakten. Det enkelte departements
samtykke må bygge på en lønnsomhetsanalyse
som viser at tiltaket vil gi en varig effektiviseringsgevinst. Samtykket
skal også angi om virksomheten selv skal beholde effektiviseringsgevinsten,
eller om departementet vil omdisponere den til andre formål.
Den gjeldende fullmakten er lite brukt. Dette
kan blant annet skyldes den korte innsparingsperioden. En lengre
innsparingsperiode kan gjøre det mer attraktivt å benytte
ordningen, slik at mindre, lønnsomme tiltak som blir aktuelle
gjennom budsjettåret i større grad enn i dag kan
realiseres. Et forslag om å utvide innsparingsperioden
i § 11 femte ledd fra ett til flere år, har vært
på høring i departementene. Høringsinstansene
var gjennomgående positive til forslaget, og de fleste
av dem anbefalte en innsparingsperiode på tre år.
En utvidet innsparingsperiode på tre år
vil medføre noe økt administrasjon og større
kontrollkrav. Omleggingen forventes på den annen side å føre
til at flere lønnsomme prosjekter kan bli realisert.
Det foreslås derfor å endre
bevilgningsreglementet § 11 femte ledd. Innsparingsperioden
foreslås økt til tre år. Innsparingsperioden
bør ikke bli lengre, ettersom kontrollkravene vil øke
med lengden av innsparingsperioden. Det kan imidlertid lempes på kravene
til dokumentasjon om investeringens lønnsomhet i forhold
til de krav som hittil har vært stilt med hjemmel i bevilgningsreglementet § 11
femte ledd. Kravene til dokumentasjon og kontroll av at innsparingen
faktisk skjer vil ikke bli lempet på.
Overskridelsen og innsparingene skal fremgå av
forklaringene til statsregnskapet. Finansdepartementet vil utarbeide
nærmere retningslinjer om hvorledes innsparingen i praksis
skal skje.
Fullmakten må ses i sammenheng med
den eksisterende fullmakt til å overføre inntil
5 pst. av ubrukt driftsbevilgning til neste budsjettermin. Til sammen
vil disse fullmakter gjøre det mulig i ett år å disponere
10 pst. mer enn årets bevilgning, basert på innsparing
i foregående og de påfølgende tre terminer.
Det foreslås å endre bevilgningsreglementet § 11 femte
ledd til:
"Kongen kan fastsette regler som gir Finansdepartementet
fullmakt til å bemyndige departementene og underordnede
institusjoner til å overskride bevilgninger til driftsutgifter
med inntil 5 pst. til investeringsformål mot tilsvarende
innsparing i løpet av de tre følgende budsjetterminer."
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til endring av bevilgningsreglementet § 11
femte ledd.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og
Kystpartiet mener det er en svakhet at budsjettsystemet
ikke oppfordrer til mer langsiktig tenking, men i mange tilfelle
er til hinder for dette. Det er etter disse medlemmers oppfatning
positivt at bevilgningsreglementet gir anledning til å bruke
mer penger enn budsjettert når dette på sikt gir
lågere kostnader. Disse medlemmer vil støtte
forslaget om at innsparingsperioden forlenges til 3 år
slik at dette unntaket kan bli mer brukt. Disse medlemmer vil
samtidig peke på at dersom fullmakten til å overskride
bevilgningen med 5 pst. blir fullt ut utnyttet, vil dette kunne medføre
et merforbruk på et stort milliardbeløp. Disse
medlemmer er ikke bekymret for dette så lenge slik økt
pengebruk bidrar til å redusere de offentlige utgifter
på sikt, men ønsker å påpeke
at virkningen i økonomien må bli den samme som
en ekstra bevilgning foretatt av Stortinget. Disse medlemmer foreslår
i denne budsjettinnstilling å bevilge drøyt 2 mrd.
kroner mer enn Regjeringen med en slik begrunnelse. Når
Stortinget på dette vis tillater seg "å bruke mer
oljepenger", blir dette av Regjeringen og andre påstått å være
i strid med handlingsregelen for bruk av oljepenger og derved kunne
føre til skadelig press i økonomien. Disse
medlemmer vil vise til at Senterpartiets forslag om en mer
fleksibel handlingsregel, jf. Dokument nr. 8:5 (2002-2003), vil
gi Stortinget den samme anledning til å tenke langsiktig
som den vi med dette vedtak gir til embetsverket.