For å anskueliggjøre
virkningen av Fremskrittspartiets finanspolitikk, og for å komme
i møte de partiene som mener at økt bruk av løpende
oljeinntekter over det ordinære statsbudsjettet vil gi
inflasjonspress og et høyere rentenivå, vil komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet legge frem et utenlandsbudsjett
ved siden av det ordinære statsbudsjettet.
En vesentlig og delvis avgjørende vektlegging
av etterspørselssiden og "finanspolitiske indikatorer"
ved behandlingen av statsbudsjettet legger en klar begrensning på offentlige
utgifter selv om staten har penger å bruke. I dagens budsjettsystem
med tabeller og indikatorutregninger regnes alle foreslåtte
endringer av Regjeringens forslag til budsjett å ha tilnærmet
nøyaktig samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig
av den reelle situasjon. Dette er en åpenbar svakhet som både
hindrer fornuftig pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt.
Slik budsjettet i dag er satt opp, skilles det ikke mellom kjøp
av varer og tjenester fra utlandet og kjøp av varer og
tjenester innenlands. For Norge er dette nå en betydelig
hindring for en fornuftig disponering av den økonomiske
velstand i et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer vil bruke utenlandsbudsjettet til å omplassere
deler av statens finansformue (oljefondet) til realformue ved hjelp
av investeringer i realkapital, forskning og utdanning. Noen få tiltak
er ekstraordinære og vil bidra til å bedre tilbudssiden
i økonomien samt redusere presset på det norske
helsevesen.
Utenlandsbudsjettet viser bruk av penger som
ikke har direkte virkning på den innenlandske økonomien. De
som er imot Fremskrittspartiets bruk av oljeinntekter til realinvesteringer
fordi det angivelig skal ha uheldige virkninger på norsk økonomi
via innenlands etterspørsel, kan ikke ha de samme motforestillinger
mot de samme realinvesteringer når disse settes opp i et
eget utenlandsbudsjett.
Makroøkonomisk vil utenlandsbudsjettet
isolert sett medføre en viss reduksjon i Norges eksportoverskudd. Dette
kan bli motvirket av økt privat sparing som følge av økt
privat disponibel inntekt etter at skatte- og avgiftsnivået
er senket. Nettovirkningen vil i så fall bli en reduksjon
i eksportoverskuddet som har sin motpart i økt innenlandsk
kapitaloppbygging.
Utenlandsbudsjettet vil under dagens system
få inntekter gjennom overføringer fra petroleumsfondet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Avgrensninger kan være:
– Ikke varige
faste og langsiktige utgifter.
– Løpende driftsutgifter
bør disse alltid være av en karakter, art eller
form som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt 3 år.
– Kjøp av utstyr skal
ikke inngå i et vedvarende anskaffelsesprogram.
– Skal ikke muliggjøre
flytting av andre midler fra utenlandsk til innenlandsk bruk ved
at midler på utenlandsbudsjettet erstatter utgifter innenfor dagens
ramme.
Det forutsettes også at Riksrevisjonen
sørger for den ordinære kontroll med at disse
retningslinjer følges. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer forslag til tillegg i bevilgningsreglementet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I Bevilgningsreglementet § 5
Utgiftene gjøres følgende endring:
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer
og tjenester fra utlandet."
Disse medlemmer forutsetter også at
det opprettes et eget rammeområde for utenlandsbudsjettet
som gis et eget kapittel, men da det i budsjettforslaget fra Regjeringen
ikke eksisterer et slikt rammeområde med forhåndsbestemte
kapitler, kan Stortingets vedtak om rammer og kapitler kun gis en
tilføyelse med et nytt rammeområde. Det fremmes
derfor også forslag til endring av vedtaket om rammer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I Stortingets vedtak av 15. oktober
2002 om statsbudsjettets fordeling til komiteene gjøres
følgende endring/tillegg under finanskomiteen:
Rammeområde 25 (Utenlandsbudsjett)."
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2003 skal omfatte følgende områder:
Mye moderne og høyteknologisk utstyr
til sykehusene må kjøpes fra leverandører
i andre land da det ikke produseres i Norge. Derfor er det mulig å forsere
programmet for anskaffelse av sykehusutstyr slik at pasientbehandlingen
kan bli sikrere og bedre, samt gi en økning i produktiviteten
ved våre sykehus. Når det er en viss mangel på personell
ved mange sykehus, er det fornuftig å sørge for
at de som arbeider der, kan tildeles det mest moderne utstyr slik
at personellressursene gis størst mulig nytte:
– Innkjøp
av en ekstra strålemaskin til Radiumhospitalet (40 mill)
– Innkjøp av utstyr til
PET-senteret (50 mill)
– Styrking av pasientbroen (300
mill)
Opphold i omsorgsboliger og sykehjem i andre
land i kortere eller lengre perioder for en del norske pensjonister med
rehabiliteringsbehov og pleietrengende eldre, vil være
helsebringende og bedre livskvaliteten for de berørte og
samtidig virke etterspørselsdempende for norsk innenlandsøkonomi.
Det er voksende etterspørsel etter sykehjemsplasser ved
sykehjem i varmere land fra mange norske kommuner. Fremskrittspartiet vil
derfor foreslå at et igangsettes et program hvor omsorgsboliger
og sykehjemsplasser i utlandet til pensjonister med rehabiliteringsbehov
og pleietrengende eldre.
Etter at Stortinget høsten 2000 vedtok å bevilge
1 mrd. kroner til behandling av norske pasienter i utlandet, har
9 500 pasienter fått behandling ved sykehus i Skandinavia
og Vest-Europa. I tillegg til at de pasienter som er behandlet har
fått kortere ventetid, har den norske medisinske ekspertise
fått en viktig kompetanseheving. Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen foreslår å opprettholde pasientbroen
til utlandet, men i betydelig mindre omfang. Forslaget medfører
at det bare vil bli gitt tilbud til ca. 100 pasienter i 2003. Så lenge
pasientkøene i Norge fortsatt er svært lange,
er det nødvendig å øke behandlingskapasiteten
i utlandet. Det øremerkes 10 mill. kroner til rehabilitering for
revmatikere, leddgikt og Bechterew på Igaloo-instituttet
i Montenegro.
Mange norske pasienter eller personer som lider
av kroniske sykdommer får god behandling ved behandlingstilbud
i varme land. Det er dog langt flere som kan forlenge sitt arbeidsliv,
sin arbeidsinnsats eller bedre sin livskvalitet hvis tilgangen på behandlingsreiser
forbedres. Kriteriene for å få slik støtte
er i dag meget strenge av økonomiske grunner. Utgifter
til behandlingsreiser bør derfor forbedres og gjøres
mer tilgjengelig ved blant annet reduksjon i egenandeler og ved anskaffelse
av langt større kapasitet ved bevilgninger over utenlandsbudsjettet.
Utstyr til nødvendig og ønskelig
forskning kan anskaffes fra utlandet uten inflasjonspress på norsk innenlandsøkonomi.
Behovet for avansert vitenskapelig utstyr er stort, men krever ikke
nytt personell for å utnytte utstyret. Tvert imot, fagfolket
er på plass, men de får ikke gjort jobben sin
på grunn av utstyrsmangel. Mange kvalifiserte personer
i forskningsmiljøene bruker tid til å reparere
foreldet utstyr fremfor å forske. Investering i nytt utstyr
vil raskt gi et løft for norsk forskning.
I universitets- og høyskolesektoren
kan ressurssituasjonen bedres betydelig. Sektoren kjøper
i dag varer (utstyr, maskiner og materiell) og tjenester (reiser
og opphold for vitenskapelig/administrativt personell og studenter)
henholdsvis fra og i utlandet. Dette er innkjøp som i svært
liten grad påvirker den innenlandske etterspørselen.
Med tanke på gjennomføringen av Kvalitetsreformen,
hvor det legges vekt på internasjonalt samarbeid, utveksling
og erfaringsinnhenting, er det nødvendig å ta
et løft.
IKT er et viktig virkemiddel til å fornye
og effektivisere offentlig sektor med sikte på å styrke
tilbudet av tjenester til befolkningen. Men da må man bort
fra industrisamfunnets hierarkiske tenkemåte og forstå hvordan
de nye teknologier kan utnyttes til å organisere helt nye
og langt mer kostnadseffektive løsninger. Allerede i dag
er det mulig å få tilgang til nettbaserte undervisningstilbud
i form av web-basert undervisning, nesten uansett hvor man bor i
landet. Men dette krever lang studieerfaring og trening. For å kunne
yte tilbud til folk flest må det derfor legges til rette
for mer organiserte undervisningsformer gjennom forelesninger, veiledning,
gruppediskusjoner og samvær med andre elever. Dette kan
oppnås gjennom en landsomfattende utbytting av elektroniske
klasserom. Nettbasert undervisning gjennomført som en kombinasjon
av undervisning gjennom elektroniske klasserom og web-basert undervisning
innebærer både en effektivisering av offentlig
sektor, og et styrket og rimeligere undervisningstilbud til alle.
Hvert slikt klasserom har en kostnad på 1-3 mill. kroner.
På større steder kan det være mulig å bygge
slike klasserom på kommersielt grunnlag i samarbeid mellom
kommunen og næringslivet. På mindre steder er
dette ikke mulig.
Norske ungdomsskoler og videregående
skoler, samt høyskoler og universiteter bør være
i verdenstoppen når det gjelder tilgang til og bruk av
IKT-utstyr for å sikre den best mulige kvalitet i utdanningstilbudet. Satsning
på utdanning vil være å investere i landets fremtid.
Høyere utdanning i Norge legger beslag
på innenlandske ressurser i form av arbeidskraft, bygninger
og utstyr, og studentboliger. Denne etterspørselen vil kunne
reduseres noe hvis noen flere norske studenter studerte i andre
land. Norsk næringsliv og det norske samfunn vil også få en
fordel hvis et noe høyere antall studenter i tillegg til
den rent faglige kompetansen, også fikk nære kunnskaper
om andre lands språk, kultur, rettssystem, forvaltningssystem
m.m. Det bør derfor innføres en vesentlig forbedring
av mulighetene for norske studenter til å studere i andre
land ved forbedring av de økonomiske vilkårene
som tilbys. Samtidig bør man langt mer aktivt hjelpe, stimulere
og tilrettelegge forholdene for studenter som vil studere i utlandet.
Både redningstjenesten og politiet har
behov for flere helikoptre for å styrke sitt arbeid med å redde
liv og forebygge og etterforske kriminalitet, samt pågripe
forbrytere på flukt. Både Politiet og redningstjenesten
bør disponere egne helikoptre i flere norske byer. Helikopter
produseres ikke i Norge og må følgelig kjøpes
i utlandet. Dermed medfører ikke dette inflasjonspress på norsk
innenlandsøkonomi.
Politiet har mange gamle biler som følge
av at regelen for utskifting ble strammet inn for noen år
siden. Tidligere kunne en bil byttes ut når den hadde gått
i 2 år eller 200 000 km, men nå er det først
etter 3 år eller 300 000 km. Årsaken var en vanskelig økonomisk
situasjon, og resultatet er mange trafikkfarlige politibiler eller
så store reparasjonskostnader at politiet må la biler
stå ubrukt som følge av mangel på driftsmidler
til nødvendig reparasjon. Politiet trenger også sambandsutstyr,
verneutstyr og lignende som kan kjøpes fra utlandet uten
inflasjonsvirkning for norsk innenlandsøkonomi.
Forsvaret bidrar med styrker i ulike oppdrag
i utlandet. Dette kan være innsats gjennom FN-oppdrag eller NATO-oppdrag.
Denne innsatsen medfører en belastning på forsvarsbudsjettet.
Denne aktiviteten bør belastes utenlandsbudsjettet. Ettersom
dette er aktivitet som foregår utenlands og at det meste
av materiellanskaffelser i forbindelse med denne aktiviteten skjer
fra leverandører utenfor Norge, skaper ikke dette etterspørsel
i norsk innenlandsøkonomi. Det er også naturlig å finansiere
denne aktiviteten utenfor rammen, slik at annen nødvendig
aktivitet og anskaffelse i Forsvaret for øvrig ikke blir
påvirket av den innsats Norge bidrar med i forbindelse
med utenlandsoperasjoner.
Det hevdes at mange flyktninger kan reise hjem
fordi det er trygt, men dette hindres som følge av store
problemer med reetablering med tilgang til bolig, arbeid og utgifter
til livsopphold i en overgangsperiode. Utgifter til hjelp av flyktninger
med slike forbehold berører ikke norsk innenlandsøkonomi,
og det bør derfor igangsettes et program med assistanse
for flyktninger som returnerer til sine hjemland.
Behovet for veibygging og veivedlikehold i Norge
er meget stort, og langt større enn det norske entreprenører
har kapasitet til å påta seg neste år.
En betydelig bedring av infrastrukturen i form av et langt bedre
veinett vil være en fornuftig langsiktig investering for Norge,
og det bør derfor, i tillegg til ordinære veibevilgninger,
også bevilges midler over utenlandsbudsjettet som kan benyttes
til kjøp av tjenester fra utenlandske entreprenører
som må benytte medbragt arbeidskraft og utstyr. Dette kan
særlig benyttes ved kjøp av tjenester fra svenske,
danske og finske entreprenørbedrifter til bygging av veianlegg
i nærheten av grensen.
Det er hevdet at norske lufthavner er dårlig
utstyrt når det gjelder elektronisk sikkerhetsutstyr og
flyledningsutstyr som kan kjøpes fra andre land. Anskaffelser
av slikt utstyr til norske flyplasser vil både bedre sikkerheten
og regulariteten, og når de ordinære budsjetter
ikke gir rom til dette, bør det benyttes midler over utenlandsbudsjettet
til slik anskaffelse, fordi det ikke vil medføre press
i innenlandsøkonomien.
Norges Eksportråd er en stiftelse med
formål å bidra til å øke norske
bedrifters konkurranseevne og lønnsomhet i internasjonale
markeder, med særlig vekt på små og mellomstore
bedrifter. Det er ønskelig å øke Eksportrådets
muligheter til å hjelpe norsk næringsliv til suksess
i utlandet gjennom:
– markedsinformasjon
og kunnskapsformidling
– bistand til enkeltbedrifter
med små og mellomstore bedrifter som prioritert målgruppe
– bransje- og nettverkssamarbeid
– profilering av norsk næringsliv
Det er ledig kapasitet i reiselivsnæringen,
og et betydelig rom for å ta imot flere turister. Det er
mangel på kunder som er problemet, og derfor vil det i
enhver henseende være fornuftig å bedre kapasitetsutnyttelsen av
det eksisterende næringsliv. Mange slike små og mellomstore
bedrifter befinner seg i distriktene, og dette vil være
god distriktspolitikk. Staten bør iverksette en omfattende
reklamekampanje for Norge som turistland i utlandet.
Mange barn lider unødvendig mye som
følge av ulike katastrofer og nødsituasjoner rundt
om i verden. FNs høykommisær for flyktninger er
98 pst. finansiert av frivillige bidrag og sliter med manglende
finansiering til flere av sine programmer. Disse medlemmer er
opptatt av barns og vanskeligstiltes situasjon, og mener hjelp til
folk på flukt gir best nytte når pengene brukes
i flyktningenes nærområder. Det er derfor ønskelig å øke
bevilgningene til høykommisæren.
Behovet for sel- og hvalfangst for å redusere
disse dyrs beskatning av fiskeriressurser er stort og voksende.
For å sikre en bærekraftig fiskerinæring må vi beskatte
både sel og hval for å holde bestanden på et forsvarlig
nivå. Den største hindring for en fornuftig beskatning
er den internasjonale opinion og holdningene i den internasjonale
hvalfangstkommisjon og diverse såkalte miljøorganisasjoner. Disse
medlemmer foreslår å organisere en kampanje
for økt forståelse for beskatning av sel og hval
ved bruk av norske utenriksstasjoner og profesjonelle informasjonsselskaper
i flere land.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2003 i henhold til oppstillingen nedenfor:
Fremskrittspartiets
utenlandsbudsjett for budsjetterminen 2003 | | |
Inntekter (overført
fra petroleumsfondet) | 8 220 000 000 | |
| | |
Utgifter | Investeringer | Drift |
Ekstraordinært
kjøp av utstyr til sykehus | 1 000 000 000 | |
Omsorgsboliger og sykehjem
i utlandet | | 1 000 000 000 |
Sykebehandling i utlandet | | 200 000 000 |
Behandlingsreiser | | 200 000 000 |
Forskningsutstyr | 200 000 000 | |
Vare- og tjenesteinnkjøp
universitet og høyskoler | 100 000 000 | |
IKT-utstyr til utdanningssektoren | 200 000 000 | |
Studieplasser i utlandet | | 200 000 000 |
Politi- og redningshelikoptre | 1 000 000 000 | |
Politibiler og -utstyr | 100 000 000 | |
Forsvaret - norske styrker
i utlandet | | 1 670 000 000 |
Støtte til hjemsendelse
av flyktninger | | 300 000 000 |
Veibygging | 1 500 000 000 | |
Lufthavnutstyr | 100 000 000 | |
Eksportrådet | | 100 000 000 |
Turistreklame i utlandet | | 200 000 000 |
FNs høykommisær
for flyktninger | | 100 000 000 |
Markedsføring
sel- og hvalfangst | | 50 000 000 |
SUM Utenlandsbudsjett | 4 200 000 000 | 4 020 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at på en del områder er forutsigbarhet og langsiktig
planlegging spesielt viktig. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet gjennom fondsavkastning. Avkastningen
av fondene skal finansiere prosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes stabile organisasjonsformer for slike fond.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
på petroleumsvirksomheten som en fremtidsrettet næring
med fortsatt potensiale for vekst og utvikling. Mye tyder på at
olje- og gassektoren blir en av Norges viktigste næringer
i hele dette århundret, og vil være av stor betydning
for en videre utvikling av vårt velferdssamfunn, sysselsetting og
verdiskapning. Disse medlemmer vil påpeke
at dette lange perspektivet ikke kommer av seg selv, men krever
høyteknologisk utvikling i bransjen. Det er teknologisk
utvikling som gir oss nye muligheter til å utvinne stadig større
andeler av olje- og gassressursene på det enkelte felt
ved at ressurser som er vanskeligere tilgjengelige kan utvinnes.
Disse medlemmer viser til forslaget
i Innst. S. nr. 198 (2000-2001) om å finansiere forskningen
med avkastningen fra et fond. Disse medlemmer mener
at forutsigbarhet og grunnlag for langsiktig planlegging og gjennomføring
av forskningsprosjekter bedre kan sikres gjennom fondsavkastning
enn gjennom ordinær budsjettbehandling der midler til forskning må konkurrere
med midler til annen virksomhet. Disse medlemmer ønsker å sikre
forutsigbarhet og stabilitet ved at det avsettes et forskningsfond
på 10 mrd. kroner, der avkastningen av dette skal finansiere relevante
og fornuftige forskningsprosjekter. Det er særlig viktig
at det skapes en stabil organisasjonsform for et slikt fond, der
avkastningen skal gå til målrettet forskning blant
annet for å bedre utnyttelsesgraden av oljefelt, bedre
teknologien for oljeleting og annen energiforskning. Opprettelsen
av et slikt fond vil medføre at staten tar sitt nødvendige
ansvar for forskningen, og at dette i stor grad vil være
utgifter til bedring av fremtidig inntekts ervervelse for staten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å opprette et energi- og petroleumsforskningsfond
på 10 mrd. kroner, hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre
utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen,
samt andre relevante energiforskningsprosjekter."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forskning er en investering i fremtidig livskvalitet og velferd.
Forskningen har stor betydning for den økonomiske utviklingen,
og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst vil
henge sammen med at eksisterende næringer blir mer kunnskapsintensive
og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter. Det er nødvendig
med en kraftig økning i forskningsbudsjettene de neste årene hvis
man skal nå målsetningen om å komme opp
på gjennomsnittlig OECD-nivå. I denne omgang vil disse
medlemmer gi et løft ved å sette av 3
mrd. kroner ekstra til forskningsfondet.
Forsvaret står ovenfor en
rekke store investeringsbehov. Dette er behov i forbindelse omstillingen
til den nye strukturen, og det er kommende behov i forbindelse med
fornyelse av blant annet flyparken. Forsvaret er avhengig av en
langsiktig planlegging i forbindelse med nye store materiellanskaffelser.
Dette er vanskelig når man ikke har fastlagt et langtidsbudsjett.
For at Forsvaret skal få en slik trygghet, mener komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet at dette best kan sikres gjennom
et fond avsatt til materiellanskaffelser. Forsvaret kjøper
det meste av materiell i utlandet, og i forbindelse med f.eks. fly-
og helikopterkjøp er det utelukkende utenlandske leverandører
av denne typen materiell. Det er naturlig å finansiere
disse anskaffelser utenfor rammen, slik at annen nødvendig aktivitet
i Forsvaret for øvrig ikke blir påvirket økonomisk
av de investeringer som blir gjennomført.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å opprette et fond for materiellanskaffelser
i Forsvaret. Fondet tilføres 5 mrd. kroner i startkapital."