Et flertall i Stortinget sluttet seg våren
2001 til følgende retningslinjer for budsjettpolitikken:
– Petroleumsinntektene
fases gradvis inn i økonomien, om lag i takt med utviklingen
i forventet realavkastning av Petroleumsfondet.
– Det legges vekt på å jevne
ut svingninger i økonomien, for å sikre god kapasitetsutnyttelse
og lav arbeidsledighet.
De budsjettpolitiske retningslinjene tar utgangspunkt i
at budsjettpolitikken må være opprettholdbar over
tid, samtidig som den skal bidra til en stabil økonomisk utvikling.
I denne sammenheng gir de store overskuddene i statens samlede budsjetter
et misvisende bilde av den budsjettpolitiske handlefriheten. Dagens
høye innbetalinger fra petroleumsvirksomheten kan ikke betraktes
som inntekter i vanlig forstand, men er for en vesentlig del en
omplassering av olje- og gassressursene. Skal vi ha glede av olje-
og gassinntektene på varig basis, må derfor bruken
av dem frikoples fra de løpende innbetalingene til staten.
De budsjettpolitiske retningslinjene ivaretar dette hensynet. Netto
kontantstrømmen fra oljevirksomheten overføres
i sin helhet til Statens petroleumsfond, mens det over tid bare
er realavkastningen av fondet som brukes. På denne måten
opprettholder staten en betydelig sparing i årene framover.
Dette er helt nødvendig for å møte den
framtidige økningen i pensjonsutgiftene og andre aldersrelaterte
utgifter knyttet til helse og omsorg.
Aldringen av befolkningen og modningen av pensjonssystemet
innebærer et sterkt underliggende press i retning av økte
utgifter i årene framover. Langsiktige framskrivninger
av budsjettbalansen peker i retning av et inndekningsbehov som vil øke
til drøyt 8 pst. av BNP for Fastlands-Norge fram mot 2050,
dersom en skal greie å møte den anslåtte
veksten i utgiftene til pensjoner og omsorg. Dette gjelder selv
om bruken av petroleumsinntekter over tid holdes innenfor de grensene
handlingsregelen trekker opp. Beregningene illustrerer behovet for å gjennomføre
en pensjonsreform som reduserer veksten i de framtidige utbetalingene.
Også på andre områder er det påkrevd å finne fram
til strukturelle tiltak som reduserer den underliggende veksten
i statsbudsjettets utgifter. Alternativt må inntektene økes
betydelig.
Økt bruk av oljeinntekter vil over
tid føre til omstillinger og overføring av ressurser
fra konkurranseutsatte sektorer til skjermede næringer.
Hensynet til en balansert utvikling i økonomien, der konkurranseutsatt
sektor opprettholdes i et tilstrekkelig omfang, tilsier også at
en bør legge stor vekt på å unngå en
for rask innfasing av oljeinntekter. Holden II-utvalget, som avga
sin rapport rett før påske, advarte mot en systematisk sterkere økning
i bruken av petroleumsinntekter enn det handlingsregelen legger
opp til, fordi dette kan ha alvorlige konsekvenser for industrien
og annen konkurranseutsatt virksomhet.
Budsjettpolitikken må innrettes slik
at den styrker grunnlaget for et vekstkraftig næringsliv
og gjør offentlig virksomhet mer effektiv. En gradvis reduksjon
i skatte- og avgiftsnivået kan bidra til å øke arbeidstilbudet
og bedre utnyttelsen av landets samlede ressurser. Dette vil også dempe
presset i retning av omstillinger som følge av en gradvis økning
i bruken av petroleumsinntekter. For å understøtte
næringslivet er det i tillegg viktig å prioritere
tiltak for å forbedre infrastrukturen, styrke kunnskapsgrunnlaget
og fremme teknologiutvikling. Moderniseringsarbeidet i offentlig
forvaltning må ha som siktemål at produktiviteten øker,
kvaliteten og brukervennligheten bedres og ressursene kanaliseres
til de områdene der behovene er størst.
Retningslinjene for den økonomiske
politikken innebærer at budsjettpolitikken har fått
en mellomlangsiktig forankring. Samtidig har pengepolitikken fått
en mer framtredende rolle i å stabilisere norsk økonomi. Kapittel
2 i St.meld. nr. 2 (2002-2003) inneholder anslag for utviklingen
i norsk økonomi gjennom 2003 og 2004. For de to årene
sett under ett ligger det an til en vekst i aktiviteten i fastlandsøkonomien
klart i underkant av trendveksten. Arbeidsledigheten ventes å øke
noe inneværende år, for deretter å stabilisere
seg i 2004.
Den svake veksten i deler av fastlandsøkonomien
må ses i sammenheng med utviklingen i lønnsomheten
i industrien og andre konkurranseutsatte næringer. Høy vekst
i lønnskostnadene og en sterk krone har bidratt til en
markert svekkelse av den kostnadsmessige konkurranseevnen.
Skal vi sikre langsiktig balanse i norsk økonomi
og unngå en kostnadsbestemt og mer langvarig økning
i arbeidsledigheten, må lønnsveksten komme ned
på linje med utviklingen hos våre handelspartnere.
I tillegg må den økonomiske politikken innrettes
slik at kronekursen vender tilbake til et nivå som sikrer
en langsiktig balansert utvikling i norsk økonomi. Budsjettpolitikken
må understøtte en slik utvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens
vurderinger ovenfor og viser til sine merknader under kapittel 2.2
og 4.2 i denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til sine merknader under kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at disse medlemmer var
mot de retningslinjer for budsjettpolitikken som et flertall ga
sin tilslutning til våren 2001. Disse medlemmer viser
til sine merknader i den forbindelse.
Videre vil disse medlemmer gjenta
sin uenighet med disse retningslinjene og viser for øvrig
til sine øvrige merknader i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til Innst. S. nr. 229 (2000-2001), der disse
medlemmer sa seg enig i at budsjettpolitikken må være
bærekraftig på lang sikt. Disse medlemmer advarte
imidlertid mot en firkantet forståelse av handlingsregelen,
fordi det vil være et hinder for å bruke finanspolitikken
til nødvendige aktivitetskorrigeringer av økonomien.
Disse medlemmer viser til sine øvrige merknader
til denne innstillingen.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til retningslinene for budsjettpolitikken som eit fleirtal i Stortinget
slutta seg til våren 2001, der det også vart lagt
vekt på å sikre god kapasitetsutnytting og låg
arbeidsløyse. Denne medlemen vil peike på at Regjeringas
politikk på desse felta knappast kan seiast å vere
tilfredsstillande. Til dømes viser tal frå Statistisk sentralbyrå -
publisert i Økonomiske analyser 1/2003 - at kapasitetsutnyttinga
i industrien har falle markert, og låg ved utgangen av
2002 på kring 78 pst. Den økonomiske veksten stoppa
opp i andre halvår 2002, noko som også viser seg
ved at arbeidsløysa aukar til dels dramatisk. Denne
medlemen meiner at budsjettpolitikken aktivt, handfast og
raskt må motvirke denne negative utviklinga ved å auke
offentleg konsum og offentlege investeringar.
Regjeringa har over tid haussa opp skattelette
som det virkemiddelet som er best eigna til å skape auka økonomisk
aktivitet. Analysar som har vorte gjennomførte med Statistisk
sentralbyrås MODAG-modell, indikerer at effekten av ei
slik budsjettsvekking på auken i BNP for Fastland-Noreg
er om lag ti gonger svakare samanlikna med ei tilsvarande auke i
offentleg konsum og investeringar. Det er to hovudgrunnar til at ein
auke i offentlege utgifter og skattelette på kort sikt utviser
forskjellig aktivitetseffekt: Dels er konsum og investeringar i
offentleg forvaltning meir arbeidsintensiv, dels vil hushalda typisk
spare ein del av skattelettene. Dermed får dei ikkje tilsvarande
ekspansiv verknad. Eit anna moment som SSB omtaler i Økonomiske
analyser 1/2003, er at auka offentlege utgifter og skattelette
fungerer forskjellig også gjennom dei automatiske stabilisatorane:
Medan kring 50 pst. av ein utgiftsvekst kjem attende til det offentlege
gjennom skattar og reduserte overføringar til arbeidslause,
vert berre 20 pst. av skattelettene attendeførte på tilsvarande
vis. Denne medlemen må dermed konkludere
med at Regjeringa sine finanspolitiske preferansar - ei insistering
på bruk av skattelette som viktigaste budsjettpolitiske
virkemiddel - lyt setjast på konto for politisk ideologi.
Dei over 100 000 utan arbeid i Noreg hadde derimot fortent ein meir
pragmatisk budsjettpolitikk og målretta næringspolitikk
frå Regjeringa si side.
Senterpartiet støttar tankegangen bak
handlingsregelen for finanspolitikken, og ser på denne
som ein fornuftig spareplan for petroleumsformuen. Denne medlemen vil
likevel presisere at denne regelen ikkje bør nyttast mekanisk,
jf. Dokument nr. 8: 4 (2002-2003). Spesielt viktig er dette når
Noregs Bank - som i 2002 - sannsynlegvis fastset foliorenta på eit
vis som gjer at kronekursen styrkar seg for mykje, for raskt. Dette
gjer i sin tur at Petroleumsfondet - målt i norske kroner
- isolert sett minskar, noko som etter handlingsregelen tilseier
eit lågare strukturelt, oljekorrigert underskot på statsbudsjettet.
Ein slavisk bruk av handlingsregelen vil i så fall innebere
ei kombinert pengepolitisk og finanspolitisk innstramming.